یک شغل پر استرس! (کولیت روده)

در این روایت سراغ مرد میانسالی رفتیم که چند سالی است که با مشکل کولیت روده مواجه است.شغل پر استرسی هم دارد و امیدوار است با بازنشستگی ظرف چند ماه آینده آرامش و بهبودی  بیشتری حاصل شود.

مرتضی ۴۸ ساله و ساکن اسلامشهر و متاهل است.دو فرزند دارد و در نیروی انتظامی شاغل است. بیست سالی است که سابقه‌ی سنگ کلیه هم دارند.بیمه ایشان نیروهای مسلح و تکمیلی است.سابقه ی این بیماری در خانواده شان وجود ندارد.

سال ۹۱ علایم بیماری با دفع با خون و تعداد دفعات بیرون روی زیاد پدیدار می‌شود. ابتدا جدی نمی گیرد چرا که فکر می‌کند به خاطر ماه رمضان و گرفتن روزه است. سال  ۹۲  برای اولین بار به دکتر متخصص گوارش مراجعه می‌کنند و دکتر آزمایش کلونوسکوپی برایش تجویز می‌کند و بیماری را تشخیص می‌دهد.دکتر داروی«مزالازین» تجویز می‌کند. دارو به بدن بیمار نمی‌ساخت و باعث سردرد و تپش قلب می شد. تست ورزش هم برای قلب انجام داد که مشکل خاصی را گزارش نمی کرد و احتمال این که این عوارض ناخوشایند از مصرف داروها باشد را بیشتر کرد. آقای مرتضی به یک فوق تخصص مراجعه کرد که او نمونه‌ی خارجی همین دارو«آساکل» را برایش تجویز کرد.در طول ۴ سال مصرف دارو یک نمونه دیگر که آن هم خارجی بود استفاده کرد که خوب بود و با بدنش سازگاری داشت اما بعد از مدتی دیگر پیدا نکرد. بقیه ی داروها چندان تاثیر نداشتند اما کلونوسکوپی مرتبا انجام می‌شد.آقای مرتضی از طریق یکی از همکارانش با دکتر بابایی آشنا شد.همسر همکار ایشان هم همین مشکل را داشت و با داروهایی که دکتر بابایی تجویز کرده بودند مشکل را بهبود داده بود. اسفند ۹۵ آقای مرتضی به دکتر بابایی مراجعه کردند و ایشان برایش آمپول تجویز کرد که مصرفش باعث شد بعد از ۴ سال دفع با خون قطع شود. مرداد ماه مجددا دفع با خون به دفعات زیاد آغاز شد.دکتر یک بسته هشت تایی آمپول تجویز کردند که وضعیت خونریزی ها را ارتقا داد.البته بیمه فقط هزینه‌ی ۵ عدد را پرداخت کرد.آقای مرتضی معتقد است استرس شغلی زیادش باعث تشدید بیماری می شود مثلا وقتی برای تعطیلات به شهرستان رفت و از کار دور بود مشکل کامل برطرف شده بود. حالا که تا بازنشستگی زمان زیادی باقی نمانده آقای مرتضی حسابی به بهبودی امیدوار است. نکته ای که خاطر نشان می‌کند این است که در مراجعات به پزشکان قبل از دکتر بابایی تشخیص داروها درست صورت نمی گرفت حتی از خودش می پرسیدند چه دارویی تجویز کنند. به هر حال شرایط بیمارستانی با هزینه‌های کم و تعداد مراجعات بالا بوده و به نظرش همین باعث شد داروی درستی تجویز نشود و سرعت پیشرفت بیماری زیاد شود.

نظر دکتر:به نظر می‌رسد فعلا با آمپول مشکل متوقف شده باشد و نیازی به جراحی و برداشتن روده نیست.

توضیحی راجع به این بخش از سایت: 

بیماری چه اتفاق باشد و چه پیامد، دردناک است و آزاردهنده و هرچه این بیماری برای بیمار ناشناخته تر باشد استرس ها و نگرانی های آن هم بیشتر است. هرچند پزشک باتجربه و آگاه به شرایط می تواند کمک بسیار مهمی باشد ولی این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که علم به بیماری برای بیمار می تواند کمک شایانی به بهبود روند درمان و تحمل بیماری کند. از این رو آگاهی بخشی به بیمار را می توان کلید طلایی درمان یک بیماری دانست که شاید هنوز آنچنان به آن توجهی نشده است. چه بسیار کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها موجب تغییر روند بیماری می شود و یا باورهایی که در میان مردم رواج پیدا کرده و عمل به آنها موجب وخیم تر شدن وضعیت می شود و شاید پزشک اصلاً از آن اطلاع نداشته باشد تا آن نظرات را نفی کند. در چنین مواقعی است که دیدگاهی عام و نه تخصصی به کار می آید. نگاهی از سوی یک بیمار به بیماری که می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های شما را بدهد.

در سلسله گزارشاتی که در ادامه این بخش قرار خواهیم داد مصاحباتی داشته ایم با مراجعان مطب دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی و از آنها خواسته ایم تا تجربیات خود را با ما در میان بگذارند. از دلیل مراجعه به پزشک و تشخیص تا مواجهه با بیماری و روند درمان نکاتی در خود نهفته دارند که می تواند برای بیماران، همراهان بیمار و حتی پزشکان سودمند باشد. ذکر این نکته ضروری است که همان طور که پیش از این هم گفتیم دیدگاه بیمار لزوماً علمی و درست نیست و تنها بیانی از تجربیات است که سعی کرده ایم با کمترین تغییر آنها را انعکاس دهیم و مطمئناً نشاندهنده نظرات دکتر مهران بابایی نیست. هر چند برای بهبود کیفیت مصاحبه از دکتر بابایی نیز برای پاسخ کمک گرفته ایم و نظر ایشان را در پایان مطلب آورده ایم.

از شما کاربران گرامی هم درخواست داریم تا تجربیات خود را بیان کنید و با دیگران در میان بگذارید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
30 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
8 ماه قبل

سلام دخترم زخم روده داره ۳۰ سانت..ببخشید امپول چه جوریه با یک دوره امکان درمان هستش؟ دخترم اساکول تاثیر نمیزاره روش ..قبلا خوب بود ..الان میترسم امپول بزنه و همینجور ادامه دار بشه براش ..مث انسولین ..تاثیرش مث اساکوله؟ یا قوی تره..خواهشا جواب بدین..امپول چ جوریه

Last edited 8 ماه قبل by مرضیه
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  مرضیه

با سلام
در بیماری های التهابی روده IBD تلاش می‌شود که زخم و خونریزی روده کنترل گردد. داروهای تجویز تلاش در کنترل بیماری و نرفتن به سمت جراحی است ، در صورتیکه با مصرف داروها و شیاف و انما بیماری کنترل نشود ، از یکدوره درمان با آمپول استفاده می‌شود و در صورت موثر بودن ، امکان برگشت به درمان دارویی هست.
خوب در صورت شکست درمان های دارویی ، جراحی روده انجام می‌شود و علت و پاتولوژی بیماری برداشته می‌شود.
در حال حاضر درمان تزریقی را پیگیری فرمایید و در صورت امکان معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما جهت پلان درمانی توصیه میشود

مرضیه
مرضیه
8 ماه قبل

ممنون از پاسختون اقای دکترلطف کردین …ببخشیدفقط یک دوره تزریقی استفاده میشه ؟ اگر برگشت به دارو و دوباره مریضی برگشت عمل میشه؟ یا تزریق تکرار میشه ؟ واینکه یه سوال دیگه مکمل چه چیزایی استفاده کنه ..چون ریزش مو و سرگیجه میگیره ..دکترش گفت مکمل نمیخاد ولی خودم میفهمم تمرکز نداره یادگیریش اومده پایین ..اذیت میشم اینا رو میبینم …ممنون میشم جواب بدین ..بازم تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  مرضیه

با سلام
تکرار دوره تزریق به میزان پاسخ به درمان بستگی دارد ، همانطورکه اشاره شد انتخاب ادامه درمان دارویی یا جراحی بستگی به پاسخ به درمان دارویی دارد. در حال حاضر درمان تزریقی را آغاز بفرمایید و سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید.
در مورد استفاده از مکمل ها ، منعی وجود ندارد ، اما میشود آزمایشات لازم را انجام داد و در صورت کمبود عناصر یا ویتامین ها آنها را بصورت جبرانی مصرف کنید.

مرضیه
مرضیه
8 ماه قبل

سوال دیگه داشتم ما جنوب زندگی میکنیم وقتی میریم شیراز شکمش درست کار میکنه …محل زندگی تو این بیماری ممکنه اینقد تاثیر داشته باشه ؟ ولی شکمش که سفت میشه و همراه با خونه ..چون زخم هنوز هست ..و مدفوع سخت اذیتش میکنه…التهاب روده یبوست هم ممکنه داشته باشه بیمار ؟ به نظرتون محل زندگیمون تغییر بدیم ..یا همیشگی نیستش این اتفاق …پارسال دو ماه مسافرت بودیم حالش خوب بود ..همین که اومدیم جنوب دوباره عود کرد..از یه دکتر پرسیدم گف تاثیر نداره .ولی روی دخترم واقعا تاثیر گذاشته …ممنون میشم نظر شما رو بدونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  مرضیه

با سلام
تغییر محل زندگی و رفتن به مسافرت، از نظر آرامش و کاهش اضطراب و تغییر در آب و مواد غذایی مصرفی می‌تواند باعث کاهش شدت بیماری گردد.

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل
Reply to  مرضیه

سلام من خودم این بیماری رو هشت سال داشتم همه ی این داروهارو هم استفاده کردم ولی طی سالها دیگ هیچکدوم اثر نکرد اخر خدا بهم بحم کرد ی دکتر طب سنتی پیدا کردم تو اصفهان رفتم پیشش برام معجزه کرد خدا خیرش بده دکتر مهدی اسحاقی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
در خدمت شما هستیم.

زهرا
زهرا
8 ماه قبل

سلام من بیماری lbdروده دارم و در روده ی من زخم زیاد داره چون الان به مدت هشت سال بیماری لوپوس دارم و کوروتون استفاده میکنم دکتر برای درمان زخم و التهاب روده ام له من مزالازین داد پانصد داد بهم نساخت آنزیم های کبدم رو بالا برد تنم خارش میداد دست و پاهام و بدنم همه زخم شده بود انقدر میخاروندم اصلا داروهای ضد خارش هم تاثیر نداشت قرص مزالازین رو قطع کردم خارش بدنم کمک شد بعد رفتم آزمایش دیدم آنزیم های کبدم رفت بالا دوباره مزالازین هزار خوردم اون هم همین طور شکمم کار نمیکرد آنزیم های کبدم هم رفت بالا حالا آقای دکتر نمیدونم چی بخورم الان فعلا هیچ قرصی نمیخورم فقط قرص های لوپوس که پرینزولون پنج میلی گرم با هیدروکسی کلروکین دویست میخورم الان دوروز هست به خاطراسترس و ناراحتی که داشتم دوباره بیماری روده ام شعله ور شد دفعات مزاج زیاد با خونی درد شکم و دل پیچه و مقعد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  زهرا

با سلام
با توجه به‌ مطالبی که فرموديد امکان همراهی التهاب روده IBD از نوع کولیت اولسراتیو با مشکلات مجاری صفراوی مثل PSC وجود دارد .
خارش و زردی بسیار مهم است.
در این نوع بیماری‌ها با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه میشود و به بافت های خودی حمله می کند ، در حال حاضر بزرگترین کمک ، مصرف منظم داروها و انجام معاینات و آزمایشات کبدی، بررسی سونوگرافیک کبد و مجاری داخلی و خارجی کبدی تحت نظر پزشک معالج می باشد‌.
در حال حاضر ابتدا سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی انجام گردد
سپس با توجه به یافته های معاینه و پارا کلینیک و تشخیص های احتمالی امکان نیاز به انجام MRCP یا ERCP نیز ممکن باشد.
پیگیری آن را بسیار جدی بگیرید.

(در ضمن بیماری های مرتبط با PSC با احتمال زیاد نوعی التهاب روده به نام کولیت اولسراتیو و با احتمال کمتر التهاب تیروئید ( تیروئیدیت ریدل ) و فیبروز خلف صفاقی هستند. که در بررسی طولانی مدت، معاینه و بررسی آنها نيز توصیه میگردد.)

نسیم
نسیم
1 سال قبل

سلام من چهار ساله که کولیت السراتیو دارم و همیشه خون و بیرون روی زیاد و هر هشت ساعت دو قرص مزالازین هر دوازده ساعت یه عدد شیاف مزالازین،پردینیزیلون هر صبح کام فلور بعد نهار حالم بده بچه ی دو ساله دارم تورخدا بگید چکار کنم زندگیم رو به نابودیه استرس گرفتم تپش قلب دارم خونه نشین شدم شوهرم ازم خسته شده.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  نسیم

با سلام
در مورد بیماری های التهابی روده IBD، رعایت نکات تغذیه ای و مهمتر مصرف دقیق و منظم داروها و پرهیز از اضطراب بسیار توصیه میشود.
در صورت عدم احساس بهبودی، تغییر در رژیم دارویی شما نیز جهت کنترل بیماری توصیه میگردد.

مهدی
مهدی
1 سال قبل
Reply to  نسیم

سلام.به دکتر شاهرخ ایروانی در بیمارستان رسالت یا بیمارستان نیکان مراجعه کنید.طریقه مصرف صحیح داروها(قبل از غذا و ناشتا و یا بعد از غذا و…)را حتما از داروساز مجرب داروخانه سوال کنید.یه آندوسکوپی همراه با کولونوسکوپی هم انجام دهید.انشاالله فرجی بشه و درمان که نه!حداقل پیشگیری انجام بشود.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
در خدمت شما هستیم.

سیپورت
سیپورت
1 سال قبل
Reply to  نسیم

سلام شما میتونید به دکترتون بگید باتوجه به این شرایطتون اگه لازمه،آمپول رمیکید تزریق کنن براتون..خونریزی رو قط میکنه و شنیدم بیماران راضی بودن از روند درمان

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سیپورت

با سلام
ابتدا بررسی علت بیماری و سپس درمان متناسب توصیه میشود ، پیش از معاینه و بررسی مدارک پزشکی بیمار ، لطفا از تجویز دارو، بخصوص داروهای فوق تخصصی و خط انتهایی درمان پرهیز فرمایید.
در صورت علاقه به طبابت ، تحصیل دانشگاهی در علم طب توصیه میشود.

آقاپور
آقاپور
11 ماه قبل
Reply to  نسیم

برای درمان کولیت در کنار داروها که مصرف میکنید ولی بهتر از هر چیزی تغذیه ی سالم , حذف کامل فشار های عصبی و استرس از روند زندگی,تلاش برای زندگی در لحظه ی حال, شکرگزاری کردن و ورزش کردن مخصوصا برای شما یوگا خیلی مناسب هست

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  آقاپور

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های علمی تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد

Atefe
Atefe
1 سال قبل

سلام دکتر من ibs دارم و همیشه یبوست و هنگام دفع مخاط دارم و سوزش و درد زیاد هنگام دفع چیکار باید بکنم؟سر و صدای روده ها هم زندگی رو مختل میکنه برام گاهی اوقات

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Atefe

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد در سندروم روده تحریک پذیر امکان دارد که دفع بصورت اسهال D یا یبوست C و یا Mixed باشد.
در IBS دوری از استرس و اضطراب و تنش بسیار توصیه میشود.
و شرایط آرامش و خواب شما باید حفظ شود و نیاز هست که بصورت دوره ای تغییرات در داروهای مصرفی باشد. در صورتیکه با مصرف داروها احساس بهبودی ندارید ، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما و
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میگردد.

نسترن
نسترن
4 سال قبل

سلام من دو ساله که بیماری کولیت روده دارم چند دکتر رفتم و همه همین رو تشخیص دادند حتی یک بار که خونریزی به 30بار در شب رسید یک هفته بستری شدم.الان 6تا مزالازین دوتا آزارام و دوماه یک بار امپول اینفلکسی میزنم ولی چند ماه یک بار خونریزی کمی شروع میشه که با کورتون قطع نمیشه به نظرتون داروی دیگه ای هست که خونریزی کامل قطع شه برای مدت طولانی؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  نسترن

با سلام
بیماریهایی التهابی روده باید درمان دارویی مناسب و
منظم برای کنترل داشته باشند. بله باید علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای
و مصرف منظم دارو آزمایشات دوره ای نیز انجام فرمائید.

پژمان ع
پژمان ع
2 سال قبل
Reply to  نسترن

سلام دقیقا درد رو کجاتون احساس میکردید؟ آیا درد شما هم در محل معده بود و مثل دل درد میگرفت و قطع میشد دوباره شروع میکرد؟؟ من کلونسکوپی شدم شیراز گفتن التهاب روده دارم و علایمم همین چیزهایی هستش که گفتم ممنون میشم به جیمیلم جواب بدید و روشنم کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  پژمان ع

با سلام
شباهت دردها یا علائم به معنای مشابهت بیماری نیست و در این فضای مجازی لطفا فقط اگر سئوالی داشتید مطرح فرمایید ، در حد بضاعت علمی راهنمایی خواهید شد. و بیشتر از آن ، تنها معاینه و بررسی مدارک پزشکی توسط پزشک ، توصیه می‌شود.

آقاپور
آقاپور
11 ماه قبل
Reply to  نسترن

شما دز بالایی از داروها رو استفاده میکنید و باز مشکل دارید یه عاملی نمیزاره اونجور که باید دارو ها اثربخش باشن این عامل همون عامل تشدید کننده ی کولیت هست مثل استرس فشار عصبی و در کل سبک زندگی.استرس رو کنار بزارید زیاد با خودتون درگیر نباشید و به بدن خودتون احترام بگزارید شکرگزاری یادتون نره اینا در کنار دارو ها در مدت زمان کمی شما رو به سمت بهبودی سوق خواهد داد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  آقاپور

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های علمی تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد

مریم
مریم
5 سال قبل

سلام.واقعا اقای دکتر کارشون عالیه و من همیشه دعاشون میکنم.چرا که من حدود دو سال داروهای آساکول و پنتاسا و شیاف و خیلی از داروهایی که واقعا حالم بد میشد رو مصرف کردم (به دلیل تشخیص نادرست یک پزشک) روز به روز حالم بدتر میشد طوریکه کارم هر شب به بیمارستان کشیده میشد.و حدود چند سال داروهایی که خیلی هزینه ی بالایی داشتن رو مصرف میکردم.جدا از هزینه عوارض وحشتناک دارو واقعا حالم رو بد می کرد.دوبار کلونوسکوپی کردم ولی تشخیص ندادن مریضیم چیه.و دچار مسمومیت دارویی شدم.وقتی به دکتر بابایی مراجعه کردم ایشون از صحبت های من متوجه شدن که من بیماری کولیت زخمی ندارم.بلکه کولیت عصبیه.و بعد از انجام کلونوسکوپی هم تشخیص ایشون کاملا درست بود و من الان دو سالی هست که تحت نظر دکتر بابایی هستم و خدارو شکر حالم خیلی بهتر.و امیدوارم که همیشه سالم باشن 🌺🌺🌺🌺نمیدونم اگه من پیششون نمیرفتم الان تو چه شرایطی بودم.خدا قوت

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 سال قبل
Reply to  مریم

با سلام
در خدمت شما هستيم.

صادق
صادق
5 سال قبل

سلام دکتر من چند ساله دارم با این بیماری زندگی میکنم و تا بحال 2 بار بیماریم برگشته و هر بار با کورتون تونستم خوب شم . الانم روزی 2تا قرص مزالازین 400 استفاده میکنم . سوالم اینه که من اصلا هیچ دردی تو این سالها از ناحیه شکم حس نکردم و سیر بیماریم این طوره که بعد چند روز دفع بلغم رودم زخم میشه وخون هم دفع میکنم . اینارو به دکترم گفتم و تو آزمایشاتم نشون میداد که انگل هم دارم . ولی دکترم هیچ توجهی بهش نداشت و تشخیص التهاب روده داده . لطفا راهنمایی کنید چون میخوام دکترم رو عوض کنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 سال قبل
Reply to  صادق

با سلام
IBD يك بيماري مزمن است كه نياز به توجه و مراقبت دارويي
و در زمانهاي مشخص آزمايش كالپروتكتين و كولونوسكوپي دارد

30
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما