ریفلاکس معده ؛ شایع ترین بیماری گوارشی

از جمله شایعترین بیماریهای گوارشی ریفلاکس است که شیوع آن در سالهای اخیر به دلایلی همچون چاقی افزایش یافته است. این بیماری با معیار هفته ای یکبار حدود ۲۰ تا ۲۵% افراد جامعه را گرفتار می کند و شیوع آن در مردان و زنان یکسان است، البته عوارض بیماری در مردان بیشتر است.

ریفلاکس به بازگشت اسید و محتویات معده به سمت مری گفته می شود که بطور طبیعی به علت وجود یک سد محافظتی به نام دریچه تحتانی مری صورت نمی گیرد. این امر باعث ایجاد علائم و آسیب رسیدن به بافت انتهای مری میگردد. مهمترین عاملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، شل شدن گذرای دریچه تحتانی مری می باشد. البته علل دیگری نیز مثل اخلال پاک شدن مری از اسید در کسانی که اختلالات حرکتی مری دارند یا اختلال ترشح بزاق و خشکی دهان مثلا در افراد سیگاری یا تاخیر در تخلیه معده مثلا در افراد دیابتی از علل دیگر ایجاد ریفلاکس می باشد.

مهم ترین علائم ریفلاکس شامل سوزش پشت جناغ، خروج گاز داغ، احساس ورود مایع تلخ و شور به حلق است. بعضی افراد از دشواری در بلع و احساس گیر کردن شکایت دارند. همچنین ترشح بیش از حد بزاق، آروغ زدن، سکسکه، تهوع از علائم دیگر ریفلاکس است. نکته مهم دیگر این است که ممکن است ریفلاکس به شکل علائم بیماریهای دیگر خود را نشان دهد. مثلا می تواند به شکل دردهای قفسه سینه که با دردهای قلبی اشتباه می شود و شخص مکررا به پزشک قلب مراجعه می کند، یا به شکل آسم و سرفه مزمن خود را نشان می دهد و حتی شخص ممکن است با گرفتگی صدا مراجعه کند.

از عوارض ریفلاکس در صورت عدم درمان، به وجود آمدن مری بارت است که به تغییر بافت انتهای مری گفته می شود که زمینه ساز سرطان مری است.

درمان اصلی بیماری ریفلاکس تغییر شیوه زندگی مثل ننوشیدن چای، قهوه و مصرف نکردن سیگار و غذای چرب و استفاده از دارو است.

نکته مهم آن است که ریفلاکس در بسیاری از موارد به صورت مزمن باقی می ماند و به همین خاطر است که همواره شخص را آزرده خاطر می سازد و نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
36 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
شقایق
شقایق
1 ماه قبل

درود،در راستای کامنت قبلی که گذاشتم،ریفلاکس و پولیپ معده دارم،دکتر قرص باکلوفن ۱۰،روزی ۲ عدد و فاموتیدین رو تجویز کردن،حدود ۲ هفتس که مصرف میکنم،سقف دهانم به شدت حساس شده با کوچیک ترین غذای گرم یا نمکی و کمی ترش،
سفیدک میزنه و پوست میشه و دردناکه اذیتم میکنه،ایا ممکنه به باکلوفن الرژی داشته باشم؟یا ریفلاکس معده باعث حساس شدن سقف دهانم شده باشه؟

Last edited 1 ماه قبل by شقایق
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  شقایق

با سلام
داروی باکلوفن می‌تواند باعث خشکی دهان شود ، در حال حاضر بطور موقت داروی باکلوفن را قطع و میزان تغییر را ارزیابی فرمایید.
و البته رعایت نکات تغذیه ای و کنترل ریفلاکس نیز بسیار مهم است.

شقایق
شقایق
2 ماه قبل

درود،مدتیه مشکل معده دارم،بی اشتهایی،احساس گیر کردن چیزی در گلو،ترش شدن دهان،حس کردن گاز اسید معده در حلق و حس خفگی و خلط،اندوسکوپی انجام دادم گفتن ریفلاکس و پولیپ معده دارم،باکلوفن و فاموتیدین داده بهم،فاموتیدین شبی ۱ عدد،ایا جواب میگیرم از این قرصا؟راه درمان چیه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  شقایق

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، احساس چیزی در گلو یا Globus Pharyngeus میتواند علل مختلفی منجر به این احساس شود، از جمله استرس ها، ریفلاکس و مشکلات مری ، تیرویید و جسم خارجی و … ،
برای اظهار نظر دقیق در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی و دستگاه گوارش شما در صورت لزوم توصیه میشود.
ممکن است که فقط احساس ناراحتی در بلع یا حس چیزی در گلو یا گلبوس فارنژیوس باشد اما مشکل فیزیکی و توده در گلو نباشد.
کنترل اسید معده ، رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و اضطراب در مورد مشکل کمک کننده است.
با توجه به انجام آندوسکوپی و بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما با احتمال زیاد فقط شما احساس ناخوشایند در مری دارید و بصورت واقعی چیزی در مری یا گلو شما وجود ندارد.
در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

آرمیتا
آرمیتا
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر . ۴۶ سالمه . من حدود دو ماه پیش نفخ شدید میکردم که حالت تنگی نفس هم‌ایجاد میشد و گاهگاهی
حالت سوزش معده و رفلاکس داشتم.
ده روزه پنتو پرازول‌۴۰ میخورم .‌ آسنترا۵۰ یک چهارم‌ هم یکماهه میخورم . ضمنا پایلوشات و قطره کارمینت و دایمیتیکون هم میخورم . نفخ تنگی نفسم کم شدولی کامل نه .
ولی سوزش معده ام بهتر نشده و بیشتر هم شده ، طوری که ساعت ۵ صبح از سوزش سر معده از خواب میپرم . رعایت غذایی و کم خوری انجام‌میدم .
آقای دکتر ممکنه عوارض آسنترا باعث ایجاد سوزش معده و افزایش رفلاکس شده باشه ؟ راهنمایی میفرمایید .‌
از اندوسکوپی بدلیل احتمال انتقال بیماری های ویروسی میترسم .‌واجبه حتما ؟

Last edited 2 ماه قبل by آرمیتا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  آرمیتا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، نیازمند بررسی جهت اظهار نظر دقیق می باشیم. به نظر میرسد که شما دچار التهاب معده یا گاستریت نیز باشید.
نفخ در دستگاه گوارش علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
التهاب دستگاه گوارش ، عفونت‌ها ،مواد غذایی و داروهای مصرفی احتمالی ، ميكروب معده H.Pylori ، حتی افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش BOS و اختلال عملکرد دستگاه گوارش و … می‌توانند برخی از علل آن باشند.
بله ریفلاکس می‌تواند عارضه دارویی نیز باشد.

در صورت عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود.

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام آقای دکترخواهرم۳۶سالشه ریفلاکس معده داره چندساله تحت درمانه امامتاسفانه برگشت داره وهمیشه حالشون مساعدنیست معده درددارن مری هم آسیب دیده اسیدبرمیگرده رعایت غذایی هم دارن ازانواع داروهای پزشکان استفاده کردن میخواستم بدونم آیاقرص های باکلوفن۱۰،گابانتین۱۰۰وکلومیپرامین۱۰پزشک تجویزکردن برای معدش مناسبه یانه؟خیلی راه هاروامتحان کرده امابهبودی اندک وموقت داره چیکارکنن به نظرتون۳ساله درگیرن

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و مدت طولانی مشکل گوارشی
در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی ایشان حتما توصیه میشود
سپس با احتمال زیاد نیاز به بررسی جدید مری و دستگاه گوارش فوقانی ایشان داریم تا پس از رسیدن به تشخیص صحیح ، درمان مناسب بر اساس تشخیص صحیح انجام شود.

حسین ع
حسین ع
10 ماه قبل

سلام
من ۳۰ سالمه حدود ۱ سال هست دچار رفلاکس شدم(گرید B) و بیشتر غذا هضم نشده و غیر اسیدی وارد دهانم میشه . قرص ها پمپ پروتون خیلی حالم رو بد میکنه. درون معده ام تجمع گاز و اب زیاد هست اینطوری که حس میکنم . اما دلدرد ندارم . و حدود ۱ هفته هست که اسهال دارم با حالت تهوع . کلونوسکوپی و اندوسکپی و ازمایش خون و مدفوع و میکروب معده و … انجام دادم مشکل جدی ای ندارم . قرص های ضد اضطراب و افسردگی هم حالت تهوع شدید بهم میده‌ . دمنوش های با طبع گرم هم میخورم اما فایده ندارد . توتال پروتئینم ۸.۷ و بیلیروبین خون ۱.۹ و فریتین حدود ۴۰۰ پشت ناخون های دستم هم کمی ابی رنگ شده. قرص متوکلوپرامید ۱۰ قبل از خواب میخورم و روزی یک عدد مبورین . ممنون میشم راهنماییم کنید اگه لازمه قرص های دیگه ای استفاده کنم با تشکر.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  حسین ع

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی از نظر علت سو هاضمه شما توصیه میشود. کنترل اسید معده حتما باید صورت گیرد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
بالا بودن بیلی روبین نیز باید بررسی گردد ، امکان دارد که ژیلبرت باشد
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی ایشان می بایست انجام گردد. و بخصوص اینکه شما با مراجعات و درمانهای انجام شده توسط سایر همکاران ، احساس بهبودی ندارید ، در صورت امکان معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من به خاطر رفلاکس کمی که داشتم دکتر به من نصف باکلوفن ۲۵ سه بار در روز و اس امپرازول دو بار در روز داد الان دوهفته اس که شروع کردم و هر روز دارم بدتر میشم خیلی خیلی رفلاکسم شدید شده با معده درد چکار باید بکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سارا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب و مصرف داروها توصیه میشود. سپس ارزیابی در مورد میزان بهبودی فرمایید.در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

کیوان س
کیوان س
10 ماه قبل
Reply to  سارا

سلام . ایا شما خوب شدین توی ای مدت؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  کیوان س

با سلام
در خدمت شما هستیم.

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام خدمت جناب آقای دکتر. پرسشی دارم و ممنون میشوم جوابم را بدهید. من 52 سال دارم و حدود 2 ساله مبتلا به رفلاکس معده هستم بطوریکه این اواخر شدت گرفته و به گرفتگی حلق و صدا و گوش و همچنین تلخی مداوم دهان دچار هستم با توجه به اینکه درمان دارویی در من جواب نمی‌دهد و در آزمایش ph متری نوع رفلاکس غیر اسیدی تشخیص داده شده و همچنین در مانومتری مری همه چی طبیعی بوده معمولا برای اینگونه بیماران که به داروهای معمول و حتی افزایش 2 برابری دوز مصرفی جواب نمیدهندچه تصمیمی گرفته می‌شود و آیا گزینه جراحی مناسب میباش د ممنون میشوم جواب دهید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام و تبریک سال نو
با توجه به مطالبی که فرموديد، بله در صورتیکه بیمار با درمان دارویی بهبودی نداشته باشد ، درمان جراحی یکی از گزینه های درمانی است.

پاکستانی
پاکستانی
2 سال قبل

با سلام خدمت دکتر بابایی عزیز، بنده از بیماران شما می باشم الان حدودا ۷ماه هست که از آندوسکوپی من میگذره به بنده قرص دمپریدون 10روزی 2بار و پنتاپرازول 20 صبح ناشتا و قرص آسنترال شبی یک عدد و قرص دوکسپین هم قبل خواب و قرص متوکلوپرامید هم بعد نهار تجویز کردید، اما الان بعد از ۷ماه رفلاکس معده من خوب نشده و مدام انگار غذا داخل دهانم هست، عوارض قرص ها هم اذیتم میکنه تروخدا بگید چکارکنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
در صورتیکه با مصرف داروها احساس بهبودی ندارید، معاینه و بررسی بیشتر دستگاه گوارش فوقانی شما توصیه میگردد.

Maha
Maha
2 سال قبل

سلام من 12 سالم هست چند وقت بود معدم اذیت بودم یه روز یه دفعه حس کردم یه چیزی تو گلومه و میگفتم هیچی از گلوم پایین نمیره دکتر گفت از معده هست ریفلاکس بعد برام فاموتیدین و امپرازول دادند ولی میگفتم نمیتونم قورت بدم و پنتوپرازول و فاموتیدین رو تو آب حل می کردم می خوردم و غذا هم تا 20 روز فقط فرنی و بستنی و مایعات و آب زلال سوپ می خوردم بعد رفتم عکس باریوم سوالو گرفتم گفتند هیچی نیست و دیگه از اون به بعد غذا خوردم چند روز بعد به علاوه علائمی که داشتم درد قفسه سینه هم اضافه شد رفتم دکتر باکلوفن 10 و امپرازول 20 بهم دادن الان درد قفسه سینم خوب شده ولی وقتی نفس عمیق می کشم احساس گاز توی معده و مری ولو می کنم و هی باید آروغ بزنم و یکم حالت تهوع دارم و وقتی اینطوری میشم دلم هم هی صدا میده و احساس میکنم اون موقع گاز ها میان بالا به نظرتون چیکار کنم قرص هامو ادامه بدم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  Maha

با سلام
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و پر ادویه و کنسروها توصیه میشود.

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام.قرص فاموتیدین ۴۰ رو دکتر برام شب ها قبل شام نوشته قبل شام آیا درسته؟دهنم شور میشه گاهی و ترش و بیشتر گلومو اذیت میکنه یه ساله.من معده درد یا ترش کردن ندارم و سوزش معدم ندارم تهوعم ندارم.بلع باریوم هم دادم و مری سالم بود اما حس بدی موقع قورت دارم.اندوسکپی نشاندهنده رفلاکس نوع a بود و گاستریت،میکرب معده ندارم،سنگ صفرا دارم ۱۰ میل و اقا هستم ۲۹ ساله.

Last edited 2 سال قبل by مهدی
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد در صورتیکه احساس بهبودی دارید میتوانید ابتدا قرص فاموتیدین را یک شب در میان میل کنید و سپس فاصله را بیشتر فرمایید.

سولیا
سولیا
3 سال قبل

باسلام.من شبا دچار ضعف شدید میشم گرسنه نیستم ولی ضعف دارم خیلی خوابمو بد کرده .میشه راهنمایی کنید.۱سالو نیم هست ک لاپاراسکوپی صفرا انجام دادم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  سولیا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرمودید ابتدا بررسی آزمایشات کامل شما
توصیه میشود.

مونيكا
مونيكا
3 سال قبل

سلام خسته مباشيد.من ريفلاكس معده شديد دارم و الان به مدت ٣ ماه هست كه قرص پنتوپرازول و قرص باكلوفن ١٠ را نيم ساعت قبل ناهار و سام مى خورم و فقط ريفلاكس من با اين ٢ قرص خوب ميشه.مى خواستم بدونك من قرص باكلوفن را بعد ٣ ماه هنوز مى توانم ادامه بدهم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  مونيكا

با سلام
بله ابتدا قرص باکلوفن را در وعده ناهار حذف فرمائید.
پس از یک هفته در وعده شام نیز قرص را یک شب در میان
و سپس قطع فرمائید.

اشرفی
اشرفی
3 سال قبل

سلام.
وقت بخیر.
در اوایل شیوع ویروس کووید۱۹ دچار علائم تب و بدن درد و ضعف شدم که تا سه چهار هفته طول کشید، توی این مدت خیلی پیاز و سیر و سوپ و آب پرتقال مصرف کردم، بعد از اون گوارشم به هم ریخت و همش احساس سنگینی در قفسه سینه داشتم و احساس گیر کردن لقمه در گلو.
متوجه شدم که رفلاکس دارم و از اونجایی که نه چاق هستم و نه سیگاری میخواستم بدونم آیا این رفلاکس با رژیم درمانی بهبود پیدا میکنه؟
مورد دیگه اینکه ۳ روزه دارم شبی یک عدد فاموتیدین ۴۰ میخورم دو روز خوب بودم ولی امروز شدید احساس بدی در گلو دارم.
لطفا راهنمایی بفرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  اشرفی

با سلام
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از غذا های تند و ادویه دار و پرخوری توصیه میشود.
قرص فاموتیدین را صبح ناشتا میل فرمائید.
لطفا مقاله ریفلاکس که در سایت موجود است را نیز مطالعه فرمائید.

بهاری
بهاری
4 سال قبل

با سلام و عرض ادب آقای دکتر
دختری 16 ساله دارم حدود 2 ماه است دچار کاهش اشتها و کاهش وزن شده است و مرتب از حالت تهوع شکایت دارد از درد ناحیه شکم شاکی است بعد از خوردن بسیاربسیارکم غذا از ناحیه لپ صورت و فک دچار درد شدید میشود . قبل از خوردن غذا احساس سیری و بعد از خوردن غذا احساس تهوع دارد. متاسفانه به علت شیوع بیماری کرونا در مطب تشریف ندارید تا زمان مراجعه به شما بزرگوار چه دارویی مصرف نماید ضمن اینکه بنده از کادر پرستاری بیمارستان می باشم. خواهشمندم جواب بدهید حال عمومی دخترم رضایت بخش نیست . باتشکر بهاری

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  بهاری

با سلام و تبریک سال نو
یکی از دلایل مشکلاتی که فرمودید در نوجوانان ،استرسهای
دوران بلوغ است،
البته التهاب معده را نیز باید در نظر داشت.
مصرف منظم غذا سر ساعت، پرهیز از غذا های تند و ادویه دار
و فست فودها و پرخوری و تند خوری و مصرف غذاهای سالم خانگی
توصیه میشود.
ماست نیز (اگر شد از نوع پروبیوتیک)در سبد غذایی ایشان باشد.
مصرف داروی ضد اسید صبح ها ناشتا توصیه میشود.
روزی یک قاشق شربت B Complex نیز در بهبود اشتها موثر است.

الهه خلج
الهه خلج
4 سال قبل

باسلام.من یه خانوم ۳۴ ساله هستم که حدودا چندسالیه دچار درد قفسه سینه هستم فکر میکردم ناراحتی قلبی دارم و پزشک قلب رفتم و اکو و نوارقلب گفتن سالمه.ریه مو چک کردم گفتن سالمه.گفتن معده ته رفتم فوق تخصص گوارش گفتم گاهی سوزش معده دارم و حتی ترش میکنم گفتن علائم رفلاکسه.عصبی که میشم بدتر میشم و قفسه سینه م دردی شبیه قولنج دارم.لطفا راهنمایی کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل

با سلام
آیا هیچ دارویی مصرف میفرمایید؟
با مصرف داروهای ضد اسید بهتر میشوید؟
چون چند سال است که دچار این مشکل هستید در ابتدا
بررسی دستگاه گوارش شما توصیه میشود.
مقاله ریفلاکس که در سایت موجود است را هم مطالعه فرمائید.

محمدرضا
محمدرضا
4 سال قبل

با سلام و عرض خسته نباشید.من پسر 19ساله هستم.مشکل من بعد از کاهش وزنم در سن 15_16 سالگی شروع شد.وقتی غذا میخورم بلافاصله بعدش استفراغ میکنم.به شدت آروغ میزنم .خلت زیادی گلوی منو میگیره.چندین بار رفتم دکتر فقط شربت آلومینیوم ام جی اس و کپسول امپرازول دادن ولی فرقی نکرده و الان سه روزه هیچی نتونستم بخورم.حتی یک لیوان آب صبح ها هم اسید معده منو از خواب بیدار میکنه.میخوام آندوسکوپی کنم ولی از عوارضش میترسم.ممنون میشم راهنماییم کنین.چندتا از مقالاتتون رو خوندم الان علائم من هم زخم معده هست هم ریفلاکس.سه روزه هرچی میخورم استفراغ میکنم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  محمدرضا

با سلام
همانطور كه اشاره فرموديد،در موارد مشكلات گوارشي
طول كشيده ،حتما توصيه به اندوسكوپي و نمونه برداري
همزمان جهت تست ميكروب معده ميگردد.
در خيلي از مراكز انجام اندوسكوپي با بيهوشي انجام ميشود
كه بيمار بدون اضطراب قبل از اندوسكوپي به خواب ميرود
و پس از آن بيدار ميشود.
در صورت تمايل ميتوانيد با مطب تماس بگيريد.

محمد رضا صحراپور
محمد رضا صحراپور
5 سال قبل

سلام خدمت آقای دکتر.مدت زیادی هست که سوزش قلب دارم و بعد از خوردن غذا و خوابیدن تپش قلب داشته بعد از مراجعه به دکتر قلب و آزمایشهای مربوطه اکو.تست ورزش و اسکن قلب مشکل قلبی نداشتم .بعد از خوردن غذا سوزش قفسه سینه و درد در پشت به صورت یک نقطه احساس میکنم.وبا توصیه دکتر گوارش تست but انجام دادم که مثبت بود و آنتی بیوتیک مصرف کردم و سوزش و درد خوب نشد آزمایش صفرا دادم که سالم بود.ضمنا ۷ ماه هست که از قرص آسنترا برای حملات پانیک استفاده میکنم.شبها بعد از غذا همیشه نفخ میکنم. در اکثر مواقع از معده تا گلو احساس بدی دارم در مواقعی احساس تلخی در دهان احساس میکنم مخصوصا بعد از خوردن شیر.ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 سال قبل

با سلام
به نظر میرسد شما دچار دیس پپسی و ریفلاکس
(ترش کردن) هستید.
باید ببینیم که هلیکوباکتر معده شما درمان شده است یا خیر
باید یک تست UBT بدهید.
سپس برای احساس ناخوشایند گوارشی درمان را آغاز
میکنیم.

36
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما