علائم سوء هاضمه را به سنگ کیسه صفرا ربط ندهیم

سلامانه :به عقیده یک فوق تخصص گوارش سنگ های پیدمانی یا رنگی کیسه صفرا از بیلی روبین و کلسیم تشکیل شده اند. این سنگ ها بیشتر در آسیایی ها تشکیل می شود و یا در کسانی که بیماری های خونی دارند که در نتیجه این بیماری ها گلبوهای قرمز شکسته می شود.

دکتر مهران بابایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه تصریح می‌کند: در مبتلایان به بیماری های کبدی مادرزادی نیز احتمال تشکیل سنگ های رنگی زیاد است. در کسانی که به علت مصرف الکل دچار نارسایی کبد شوند نیز این بیماری بیشتر دیده می شود. وقتی مجرای صفراوی دچار عفونت می شود، احتمال تشکیل سنگ های پیدمانی را بالا می برد.
وی می‌افزاید: سنگ های رنگی حدود 20 درصد از سنگ های کیسه صفرا را تشکیل می دهد. مساله مهم دیگر در مورد این سنگ ها علائم آنهاست. در افراد مبتلا شاید بتوان گفت مهمترین نشانه، بی علامت بودن است. به طوری که در 95 درصد مبتلایان علامتی ایجاد نمی شود. اما اگر همین سنگ علامت دار باشد، درد مهمترین نشانه است. به طوری که در قسمت بالا و راست شکم این درد احساس می شود و به کتف و شانه انتشار پیدا می کند.
به گفته دکتر بابایی این درد 30 دقیقه تا 5 ساعت طول می کشد و خود به خود فروکش می کند. با علامت های دیگری مثل تهوع و استفراغ نیز می تواند همراه باشد.
وی می گوید: نکته مهم دیگر در بحث علائم این است که شخص می گوید ورم شکم و نفخ دارد و آروغ می زند. این علائم را نمی توان به سنگ کیسه صفرا ربط داد. یکی از مواردی که با علائم سنگ کیسه صفرا اشتباه گرفته می شود، علائم سوء هاضمه است. توصیه اکید می شود که افراد به خاطر این علائم اقدام به برداشتن کیسه صفرا نکنند.
این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این که سنگ ها ممکن است باعث ورم کیسه صفرا شوند یا ممکن است از مجرای مشترک صفراوی رد شده و ورم لوزالمعده را ایجاد کنند، خاطرنشان می کند: در این حالت بهتر است کیسه صفرا خارج شود. کسانی که همزمان سنگ و کولیت دارند نیز باید اقدام به جراحی کنند.
وی اذعان می کند: اندازه سنگ هم مهم است و اگر بالای سه سانت باشد، احتمال سرطان کیسه صفرا را ممکن است افزایش دهد. البته این احتمال بسیار کم است.
به گفته دکتر بابایی تشخیص این که کسی دچار سنگ است، با روش های پاراکلینیک امکان دارد. سنگ های بالای دو میلی متر را نیز سونوگرافی می تواند تشخیص دهد. سی تی اسکن نیز در این موارد می تواند کمک کننده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
4 سال قبل

قسمت راست زیر دنده مربوط به کبد میشه؟ سوزش شدید آن یعنی کبد التهاب داره یا نه؟ درد نداره فقط سوزش، باید چیکار کنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  فاطمه

با سلام و تبریک سال نو
احساس سوزش با غذا خوردن چه تغییری میکند؟
پرهیز از غذا های تند و ادویه دار و پرخوری توصیه میشود.

seid mehdi
seid mehdi
4 سال قبل

سلام خسته نباشید جناب دکتر بابایی
پدرم قبل عید با درد شکم که به پشت کمرش میزد بردیم بیمارستان وسونوگرافی سنگ کیسه صفرا نشون داد بخاط سن زیاد(۸۲)وکراتینین بالای شش عمل نکردن بعد از سه دفعه دیالیز حدودسه شدشب عید دکتر مرخص کرد که شاید بعد تعطیلات با مراقبت وپرهیز وضعیتش نرمالتر بشه وعمل بکنه بعد تعطیلات سونو گرافی جدید گرفتن دور کبد توده نشون دادو دکتر بهمون دکترفوق تخصص معرفی کرد دکتر فوق تخصص ام ار ای بدون تزریق ویسری ازمایشات خون فرستاد مشکلی که هست درد زیادی پدرم داره ودارویی که دردش رو ساکت کنه ندادن وبادردی که داره میترسه چیزی بخوره ضعیف شده دکترفوق تخصص گفت احتیاجی به بستری نداره تا معلوم شدن توده چی هست وکجا رو گرفته ولی بخاطر درد و ضعیفی چیکار کنیم تورو خدا یه راه کاری جلوی پام بذارید میشه حداقل سنگ صفرا رو عمل کرد یا دردشو ساکت کرد اقای دکتر پدر مادر جزو افرادی که تنها میتونی یدونه داشته باشی نمیخوام خدایی نکرده اتفاقی براش بیفته نمیتونم بشینم درد کشیدنشو ببینم اگه میشه زودتر راهنمایی کنید وجوابرو بفرستید اگه نیاز هست قبل امده شدن ام ار ای بیام خدمتتون وبیمارستانی که هستید معرفی کنید پدرم رو…
ببخشید زیادی وقتتون رو گرفتم
انشاا… خدا سلامتی به خودتونو خانواده محترمتون بده…

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  seid mehdi

با سلام
امكان اظهار نظر بدون مطالعه مدارك پزشكي بيمار نيست.
با خانم اميني در مطب صحبت فرماييد.
بفرماييد از طريق سايت معرفي شده ايد.

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما