IBS یا سندرم روده تحریک پذیر (روده عصبی)

IBS یا سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری روده عصبی یا بیماری روده تحریک پذیر یک بیماری گوارشی است که با درد مزمن و طولانی مدت شکم (حداقل شش ماه ) و تغییرات در اجابت مزاج تظاهر میکند که در غیاب یک مشکل جدی گوارشی است .
شیوع ای بی اس در امریکا : 10 – 15 % است و در اروپا 11.5 % است .
ای بی اس – هم مردان – هم زنان و هم جوانان و هم پیران را درگیر میکند ولی بیماران جوان و خانم ها بیشتر مبتلا میشوند .

علائم روده تحریک پذیر به این شرح می باشد :


1- درد مزمن شکم : معمولا به صورت کرامپی توصیف میشود که در دوره هایی ، تشدید میشود
محل و شدت درد ، متفاوت است .
عوامل مختلفی مثل استرس های روانی و غذا خوردن ممکن است درد را تشدید کنند و دفع مدفوع ممکن است باعث بهبود شود.
اگر این درد شکم بیمار با برخی علائم همراه باشد مطابق با روده تحریک پذیر نیست و بررسی بیشتر باید شود ، این ها بررسی ها شامل :
الف – اگر درد همراه با بی اشتهایی – سوء تغذیه یا کاهش وزن باشد .
ب – اگر درد ، پیشرونده باشد یا بیمار را از خواب بیدار کند یا از خواب او جلوگیری کند .

2- تغییرات در اجابت مزاج :
بیماران ممکن است یبوست – اسهال ، اسهال و یبوست متناوب یا اجابت مزاج نرمال داشته باشند .
الف – اسهال : به صورت مدفوع شل با مقدار کم یا زیاد است . ممکن است طی ساعت ها رخ دهد . اغلب در صبح یا بعد از خوردن غذا است . معمولا با درد کرامپی شکم و اورجنسی ، تا حدی که منجر به بی اختیاری مدفوع شود و ممکن است با احساس عدم دفع کامل مدفوع همراه باشد .
– اغلب نصف بیماران روده تحریک پذیر ، ازدفع موکوس با مدفوع شکایت دارند ولی برخی علائم را نباید به نفع روده نحریک پذیر در نظر گرفته شود مثل :
– مدفوع خونی – اسهال شبانه – اسهال گریسی – و اسهال با حجم زیاد
یک اصطلاحی به نام سندرم روده عصبی بعد از عفونت داریم که در زیر گروهی از بیماران به دنبال بیماری گاستروانتریت ویروسی یا باکتریایی ، تظاهرات روده عصبی ، ظاهر میشود و بیشتر به صورت اسهال است
ب – یبوست : یبوست ممکن است روز ها تا ماه ها طول بکشد و در دوره هایی هم با اسهال یا اجابت مزاج نرمال داشته همراه باشد . مدفوع معمولا سفت است و بیماران ممکن است از احساس عدم رفع کامل مدفوع شاکی باشند حتی وقتی روده شان ، خالی است .
ج – سایر علائم گوارشی روده تحریک پذیر :
ریفلاکس اسید – گیر کردن غذا – سیری زود رس – ناراحتی گوارشی متناوب به صورت نفخ و … – تهوع – درد سینه غیر قلبی –
بیماران از نفخ زیاد و اروغ زدن شاکی هستند .
د – علائم غیر گوارشی سندرم روده تحریک پذیر :
اختلال جنسی – اختلال قائدگی – اختلال دفع ادرار (سوزش و تکرر ادرار) – درد های پراکنده عضلانی – اسکلتی

معیار های تشخیص سندرم روده عصبی :


1 – اختلالات دفعی
2 – تغییر در تعداد دفع مدفوع
3 – تغییر در شکل مدفوع
– ولی علائم هشدار زیر نباید وجود داشته باشد :
1 – خون ریزی در مدفوع
2 – درد شکم پیرونده با شبانه
3 – کاهش وزن
4 – ازمایشات مختل مثل کم خونی – افزایش مارکر های التهابی – یا اختلالات در الکترولیت های بدن

4 اصطلاح را در مورد روده تحریک پذیر باید یاد بگیریم :


1- سندرم روده عصبی با ارجعیت یبوست :
اگر بیشتر از 4/1 موارد دفع به صورت مدفوع سفت باشد .
اگر کمتر از 4/1 موارد دفع به صورت اسهال یا شل باشد .

2- سندرم روده عصبی با ارجعیت اسهال :
اگر بیشتر از 4/1 موارد دفع به صورت شل یا ابکی باشد .
اگر کمتر از 4/1 موارد دفع به صورت سفت باشد .

3 – سندرم روده عصبی مخلوط (هم اسهال هم یبوست ) :
اگر بیستر از 4/1 موارد دفع به صورت اسهال و اگر بیشتر از 4/1 موارد دفع به صورت سفت باشد .

4 – سندرم روده عصبی غیر طبقه بندی شده :
یعنی موارد دفع مدفوع کمتر از انی است که بتوان در یکی از موارد زیر گروه های بالا طبقه بندی کرد.
حتی اگر در بیماری تشخیص قطعی سندرم روده عصبی را داده باشیم در صورت بروز برخی علائم هشدار باید به پزشک جهت بررسی مجدد و بیشتر مراجعه کنند .

علائم هشدار شامل موارد زیر است :


خون ریزی زیاد از مقعد
کاهش وزن کم خونی فقر اهن بدون علت
علائم شبانه
سابقه فامیلی برخی بیماری ها مثل سرطان دستگاه گوارش و بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده

درمان سندرم روده عصبی

درمان اولیه :
اگر علائم بیماری خفیف و گاهگا می باشد و در زندگی اش اختلال ایجاد نکند ما توصیه به تغییر سبک زندگی میکنیم مثل رعایت رژیم غذایی .
اگر علائم بیماری خفیف تا متوسط باشد و به درمان اولیه یعنی تغییر سبک زندگی پاسخ ندهد و هم چنین در بیمار یا بیماری شدید درمان های دارویی را شروع میکنیم .
اما درمان اولیه یعنی رعایت رژیم غذایی بی این شرح می باشد :
بیماران روده عصبی ممکن است از برخی رژیم های غذایی سود میبرند مثل حذف غذاهای تولید کننده گاز – و رژیمی که به اسم فود مپ (fod map ) نام گذاری شده و در برخی موارد از رژیم با محدودیت گلوتن و لاکتوز سود ببرند .
– گلوتن در گندم و لاکتوز در لبنبات یافت میشود
در مطلعات دیده شده که رژیم low fod map و رژیم های سنتی ، علائم روده عصبی را بهبود بخشند
– در تعریف رژیم سنتی می توان گفت که :
برنامه غذایی منظم داشته باشند
اجتناب از پرخوری
کاهش دریافت چربی غذا – فیبر های غیر قابل هضم – کافئین – غذاهای تولیدگر گاز مثل پیاز – حبوبات – کلم – موز – سیر .
در بیمارانی که سندرم روده عصبی با ارجعیت اسهال دارند و علائمی مثل نفخ دارند که این علائمشان با رعایت رژیم غذایی ، بهبود نمی یابد توصیه می کنیم که دو هفته ، رژیم بدون گلوتن را ازمایش کنیم .
در مورد فیبر در رژیم غذایی ، هنوز نقش غذاهای فیبر دار در روده عصبی ، نا معلوم است ولی در روده عصبی با ارجعیت یبوست ، دارویی مثل پسیلیوم را تجویز میکنیم .
در مورد بیماران روده عصبی باید توصیه به فعالیت فیزیکی بکنیم .
همان طور که گفتیم در بیماران با علائم شدید باید درمان های دارویی زیر نظر پزشک تجویز شود .
گروه کوچکی از بیماران روده عصبی ، علائمشان مقاوم میشود بیمارانی که علیرغم درمان های دارویی ، هم چنان علامت دار هستند باید بررسی مجدد با دقتی ، توسط پزشک برایشان انجام شود و توجه ویژه به علائمشان شود . در مورد مصرف دارو توسط بیمار پرسش شود و اگر علائم هشدار پیدا کردند بررسی فوری شود
در بیماران که علائمشان با اختلالات عاطفی ، تشدید می شود ممکن است از مشاوره روانشاسی همراه با داروهای ضد افسردگی سود ببرند .

3.9 34 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
262 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
Nadia
Nadia
1 ماه قبل

سلام
من حدود یک ماه پیش دکر برام تشخیص ibs دادن واز همون موقع حالت های تهوع و درد معده و رفلاکس دارم وبعد از غذا شکمم ورم پیدا میکنه و یبوست دارم که یه سری روزا خیلی شدید میشن و به خصوص زمانی که پر از تنش های عصبی و استرس باشم میخواستم بدونم آیا این حالت ها به همان ibs مرتبط میشه یا به بیماری دیگری مرتبطه ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  Nadia

با سلام
بله ، با توجه به مواردی که فرموديد ،
امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب و مصرف ماست پروبیوتیک توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
در ابتدا برای رسیدن به تشخیص صحیح معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

هادی
هادی
3 ماه قبل

سلام
من حدود ۱۴ ماه هستش که خارش بی علائم همه جای بدنم دارم. البته تستهای کبدی و آلرژی دادم همشون نرمال بودند. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید آیا به سیستم گوارشی و روده ای و … ربطی داره؟ با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  هادی

با سلام
در مورد مطالبی که فرمودید در مورد خارش بدن مهم‌ترین اقدام معاینه بیمار توسط پزشک است،
بله یکی از مواردیکه در زمینه خارش پوستی چک میشود مشکلات صفراوی و کبدی است که می‌تواند همراه با زرد شدن قسمت سفیدی چشم یا صلبیه (sclera) باشد ، واکنش های پوستی و آلرژی ها نیز از دلایل شایع هستند.
همانطورکه اشاره شد معاینه بیمار و اخذ شرح حال کامل پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار جهت رسیدن به تشخیص صحیح بسیار کمک کننده است ،پس از رسیدن به تشخيص صحیح آنگاه درمان مناسب برپایه تشخيص صحیح آغاز خواهد شد.

امیر
امیر
4 ماه قبل

سلام و خسته نباشید جناب دکتر عزیز. من بیش از چهار سال قبل که با علائم خون در مدفوع به پزشک مراجعه داشتم معلوم شد پولیپ دارم که نوع خوش خیم بود و به زعم پزشک درمان خاصی لازم نداشت. یک سال بعد (۳/۵ سال پیش) مجدد کولونوسکوپی کردم که پولیپ نداشتم ولی فکر میکنم همورویید داخلی خفیف وجود داشت(درمانی انجام ندادم) الان بیشتر از دو هفته س که مدفوعم شل هست با رنگ قهوه ای روشن، البته گاهی هم سفت(بیشتر شل و بدون شکل). تعداد دفع هم بیشتر طرف صبح ها زیاد تر شده و مقدار دفع معمولاً نسبت به گذشته کم هست. گاهی هم بصورت نه چندان شدید احساس دفع کاذب دارم. هیچ درد و احساس خاصی ندارم. خونریزی هم ندارم. آزمایش چک آپ هم عادی بوده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین .

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 ماه قبل
Reply to  امیر

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی علت وجود خون در مدفوع توصیه میشود. از جمله دلایل آن میتواند وجود هموروئید، زخم ها ، پولیپ ها یا ضايعات خوش خیم و بد خیم دیواره دستگاه گوارش باشد.
ممکن است برای تشخیص صحیح از کولونوسکوپی یا آندوسکوپی نیز کمک گرفته شود.
اما در مورد شما، در ابتدا معاینه ، بخصوص ناحیه آنال و اخذ شرح حال پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میشود ، کنترل اضطراب و استرس نیز کمک کننده است ، سپس با رسیدن به تشخیص صحیح، درمان مناسب پیشنهاد می گردد.

سهراب خوبگار
سهراب خوبگار
7 ماه قبل

باسلام مادر من قبلا سندروم روده تحریک پذیر دارد و به مدت دو سال یبوست بود اما فعلا به مدت 5 ماه است اسهال شده هیچ نوع دارویی هم جواب نمی‌دهد و از اسهال‌ش کم نمی‌شود. در ضمن خیلی وزن کم کرده. اینم بگم سیگار زیاد مصرف می‌کند و کلا بد غذا هست چاره چیه.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
7 ماه قبل

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد و تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد ایشان
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
در شرایط اسهال ، کاهش تنش های عصبی و مصرف ماست پروبیوتیک کمک کننده است ، با این‌حال در صورت شدت اسهال ، حتما الکترولیت‌ها از دست رفته باید جبران شود و به پزشک مراجعه شود.

برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.

با توجه به‌ عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده ، نخست معاینه و بررسی شرایط فعلی بیماری و مدارک پزشکی شما تاکنون و رسیدن به تشخیص صحیح و سپس درمان متناسب با آن ، پیشنهاد می گردد

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلاام خسته نباشد من 4 سال پیش کولونسکوپی انجام دادم بهم گفتن Ibs دارم الان دوباره 4 ماه شروع شده دل درد شدید دارم کلیم دکتر رفتم بازم کولونسکوپی و اندوسکوپی انجام دادم دارو خوردم فایده نداد دردش میزنه کل شکمم و زیر شکمم سمت راست بعدخوردن غذام خیلی درد دارم خیلیم بعد میگن از اعصابته و استرس داری من قرص اعصابم میخورم فایده نداره هی بدتر میشم روز به روز شما نظری ندارید من چیکار کنم چند ماه درگیرم بخدا😭😭😭

Last edited 7 ماه قبل by فاطمه
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
7 ماه قبل
Awaiting for approval
Reply to  فاطمه

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد و تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.

برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.

با توجه به‌ عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده ، نخست معاینه و بررسی شرایط فعلی بیماری و مدارک پزشکی شما تاکنون و رسیدن به تشخیص صحیح و سپس درمان متناسب با آن ، پیشنهاد می گردد

بهنام
بهنام
7 ماه قبل

باسلام من تقریبا پنچ شش ماهی بودکه درد معده داشتم الان درد معده تقریبا تمام شده،اما درد مزمن در طرف راست زیر دنده های بالایی دارم میشه یه راهنماییم بکنین از چی میتونه باشه این.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
7 ماه قبل
Reply to  بهنام

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد بیشتر به نظر میرسد که مشکل در ارتباط با دستگاه گوارش فوقانی و معده باشد.
اما در صورت وجود درد مزمن در ارتباط معاینه توسط پزشک و در صورت تجویز پزشک انجام سونوگرافی کبد و کیسه صفرا و مجاری صفراوی نیز توصیه ميگردد.

کوثر
کوثر
8 ماه قبل

خیلی ممنون از پاسخگویی تون❤️

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  کوثر

با سلام
در خدمت شما هستیم.

کوثر
کوثر
8 ماه قبل

اگه عمل کنم مشکلی پیش نمیاد بعد
و اینکه اگه بخوام با این مشکل بچه دار شم ایرادی ندارع یا واسع بچه مشکل پیش میاد ؟؟
اگه عمل نکنم بزرگتر ک بشم بدتر میشه مریضیم یعنی؟؟

Last edited 8 ماه قبل by کوثر
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  کوثر

با سلام
در موردیکه فرمودید بصورت کلی در پیام قبلی اشاره شد اما برای اظهار نظر دقیق در زمینه نیاز به عمل حتما می بایست معاینه و اخذ شرح حال و مطالعه مدارک پزشکی شما انجام شود.
در صورتیکه طول قطعه فاقد شبکه عصبی Aganglion و فاقد حرکت در روده بزرگ شما زیاد باشد باعث عدم تحرک مدفوع و عدم دفع و انسداد میشود که در اینصورت مجبور به جراحی هستیم.
بله پیش از بارداری حتما این مشکل باید رفع شود.

کوثر
کوثر
8 ماه قبل

و اینکه بهم گف این مریضی رو از بچگی داشتی یعنی مریضی هیرشپرونگ باید حتما عمل کنی من الان ۲۱سالمه ..ولی پیش یه دکتر دیگه ک رفتم گفت همچین چیزی امکان ندارع اگ این مریضی رو داشتی تا الان زنده نمیموندی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  کوثر

با سلام
در موردیکه فرمودید، بله امکان دارد که قسمتی از روده بزرگ فاقد شبکه عصبی باشد و به همین دلیل آن قسمت فاقد حرکت میگردد.
در صورتیکه قطعه فاقد شبکه عصبی کوچک باشد ممکن است که بیمار در بزرگسالی متوجه مشکل در دفع بشود.
در صورت سختی یا عدم دفع ، پس از انجام بررسی های کامل و نمونه برداری و اثبات عدم وجود سلول عصبی ، بیمار تحت جراحی قرار می گیرد و قطعه فاقد شبکه عصبی و حرکت برداشته می‌شود.

پیش از انجام جراحی ، کامل شدن بررسی ها و رسیدن به تشخیص دقیق حتما توصیه میشود.

کوثر
کوثر
8 ماه قبل

سلام من دکتر رفتم آزمایش گرفت گفت عصب روده ات از کار افتادع باید عمل کنی ..ولی من متوجه شدم که از اعصابم هست ..الان باید چیکار کنم عمل کنم یعنی ؟؟مدفوع اصلا دفع نمیشه خیلی خیلی کم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  کوثر

با سلام
در موردیکه فرمودید، بله امکان دارد که قسمتی از روده بزرگ فاقد شبکه عصبی باشد و به همین دلیل آن قسمت فاقد حرکت میگردد.
در صورتیکه قطعه فاقد شبکه عصبی کوچک باشد ممکن است که بیمار در بزرگسالی متوجه مشکل در دفع بشود.
در صورت سختی یا عدم دفع ، پس از انجام بررسی های کامل و نمونه برداری و اثبات عدم وجود سلول عصبی ، بیمار تحت جراحی قرار می گیرد و قطعه فاقد شبکه عصبی و حرکت برداشته می‌شود.

پیش از انجام جراحی ، کامل شدن بررسی ها و رسیدن به تشخیص دقیق حتما توصیه میشود.

مهسا
مهسا
8 ماه قبل

سلام من یبار دکتر رفتم و معلوم شد سندروم روده رو دارم الان خیلی بدتر شده بی دلیل هم معده هم روده گاز تولید میکنه و بوی خیلی بدی هم میده حالت گندیدگی دارویی هست بشه برطرف کنه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  مهسا

با سلام
بله ، حتما درمان های مناسبی وجود دارد ، ابتدا باید تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS تایید شود ، معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص گردد.

پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

سارا
سارا
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر. من حدود سه ماه پیش سه دفعه با فاصله یک هفته دچار اسهال شدم ولی شدید نبودن و معمولا توی نصف روز خوب میشدم. دکتر تشخیص دادن به خاطر استرس بوده. از اون موقع مشکل دیگه ای نداشتم فقط بعضی وقت ها بعد از بیرون اومدن ای توالت زیر شکمم یکم درد میگیره و معمولا زود خوب میشه. بعضی وقت ها هم یکم دل درد می‌گیرم و میفهمم باید دفع داشته باشم. دل درد زود خوب میشه حتی قبل از اینکه برم دستشویی و تعداد دفعات زیادی هم رخ نداده. به نظرتون IBS هستش؟ حقیقتش یه بار یه نفر بهم گفت شاید ای بی اس داری و من بعدش همش نگران و ناراحت بودم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  سارا

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

ملکی
ملکی
8 ماه قبل

سلام من در چند روز فشار کار کشاورزی سخت کار. کردم یا یکم دیر غذا خوردم شکمم درد اومد احساس میکردم در روده م یه زخمی وجود داره قبلا هم همین حس و داشتم چند سال پیش ولی زود خوب شد ولی امسال چند ماهه خوب نشده و وقتی گرسنه میشم درد میگیره احساس میکنم روده بزرگم هست چون هر دو طرف شکمم وقت گرسنگی درد میگیره وقتی غذا خوردم برطرف میگرده بعضی اوقات یه درد ریزی میده به سر شونه هام و از همون مدت اسهال هم هستم میشه توضیح بفرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Awaiting for approval
Reply to  ملکی

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی علت سو هاضمه شما توصیه میشود به نظر میرسد که مشکل بیشتر مربوط به معده باشد و با توجه به‌ مدت زیاد وجود مشکل گوارشی ممکن است بررسی دستگاه گوارش شما نیز بطریقه درون بینی لازم باشد.
کنترل اسید معده و رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی ایشان می بایست انجام گردد تا به
تشخیص صحیح برسیم و سپس درمان مناسب آغاز گردد

صحرا
صحرا
8 ماه قبل
Awaiting for approval

به این وبلاگ یه سری بزنین

به درمان ای بی اس تون کمک فراوانی میکنه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  صحرا

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های معاینه و بصورت علمی ، تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز، آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد.

صحرا
صحرا
8 ماه قبل

سلام
این یه تجربه شخصی است اگر اجازه بدین دوستان امتحانش کنن

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Awaiting for approval
Reply to  صحرا

با سلام
روند آزمایشات علمی مراحلی دارد ، که اول محقق باید در زمینه علمی که می‌خواهد تحقیق کند ، مدارج علمی لازم را طی کرده باشد .
با رعایت اخلاق پزشکی یا medical ethics و اعلامیه جهانی هلسینکی، برای تمام مراحل تحقیق و تعیین نوع تحقیق ، سپس برای انجام تست دارو یا روش درمانی جدید بر روی انسان ها ، باز هم مراحل سختی در پیش است ، که بطور خلاصه پس از تایید اولیه روند تحقیق ، می بایست روش درمانی با رعایت اخلاق پزشکی و اخذ مجوزها ابتدا بر روی موجودات آزمایشگاهی انجام شود و نتایج آن آنالیز دقیق گردد و در صورت موفقیت در امتحانات و پاسخگویی به سئوالات برود برای اخذ مجوز Clinical trial ، آنگاه بصورت داوطلبانه از بیمارانی که تمایل دارند روش درمانی جدید یا داروی جدید را تست کنند، دعوت عمومی می‌شود
که در این مورد نیز اخذ رضایت آگاهانه کتبی از بیماران بر مبنای آگاهی از خطرات روش و … کسب میشود و در صورت واکنش دارویی یا بروز مشکل در روند درمانی برای بیمار باید مرکز مجهزی برای نجات آن داوطلب پیش بینی شده باشد و روندهای سخت دیگر تا آن دارو یا روند درمانی بعنوان یک مقاله علمی در ژورنال ها ارائه شود ، سپس مراکز علمی کشورهای دیگر نیز ممکن است این روش یا دارو را تست کنند و نظر خود را بیان کنند و زمان طولانی و آزمایشات معتبر متعدد لازم است تا دارویی یا روند درمانی جدید مورد قبول واقع شود و به بیماران ارائه گردد.
زیرا بدون تحقیق و دانش علمی در زمینه پاتوفیزیولوژی بیماری ها ، نمیشود با جان و احساسات بیماران و خانواده های آنان بازی کرد .
مسئولیت در زمینه طبابت بسیار بسیار سنگین است ،
در مورد مشکل گوارشی، ابتدا باید دانست که این مشکل چگونه بوجود می آید و چه عواملی در ایجاد آن دخیل هستند ، سپس به ارائه راهکار و درمان پرداخت ،در مورد سندروم روده تحریک پذیر یا IBS دوری از تنش و اضطراب و استرس در درمان بسیار کننده است.
در IBS دفع می‌تواند بیشتر بصورت یبوست C یا اسهال D باشد ،یا بطور متناوب تغییر کند بنابراین تجویز روغن زيتون در بیماران در فاز اسهال نه تنها کمک کننده نیست بلکه تشدید علائم نیز می کند ، این تجویز بدلیل عدم شناخت و مطالعه بیماری است ، حال اگر بیمار همزمان مشکلات و بیماری های همزمان دیگری نیز داشت ، می بایست چگونه درمان شود و مسئولیت درمان بر عهده کیست، طبابت بدون مطالعه زیاد و عمیق و نداشتن تجربه تشخیص و درمان بیماری ها امکان ندارد.

بیماری ها بسیار پیچیده و چند عاملی هستند و درمان بیماری ها بدون تحصیل علم طب آن هم بصورت تخصصی و فوق تخصصی کاری بسیار خطا است.
در این صفحه مجازی با توجه به وجود مسئولیت قانونی جهت موسس سایت ، از ارائه درمان ، بدون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و مورد تایید که باعث پذیرش مسئولیت قانونی تجویز ها میشود و اجازه از مدیریت سایت ، خودداری فرمایید.

سمیه
سمیه
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر. من خانوم 37 ساله هستم مدتی هست با خوردن غذا زیر دنده ام در یه نقطه درد شدیدی میگیره خصوصا یه مدت سبزی مصرف میکردم بیشتر بود و بطوریکه میخوام خم بشم درد به پشت هم میزنه، البته نه همیشه ولی با تکرار زیاد، در گذشته تنها با خوردن ماهی اینجوری درد حس میکردم، الان چند هفته هست دیگه مدام این درد رو دارم و از هفتهای گذشته درد های شکمی و تجمع گاز و سر و صدای مدام شکم دارم و از یه هفته پیش قسمت پایین تر و بیشتر به سمت پهلوی چپم درد میگیره، در چند وقت اخیر بارها با غذاهای یکم سنگین تر از معمول مثل قورمه سبزی دچار رودل یعنی ماندن غذا در معده و عدم واکنش تخلیه معده به مدت طولانی داشتم، هفته پیش دکتر عمومی رفتم گفت روده ات متورم هست و روده تحریک پذیر داری دارو داده ایا نیاز به مراجعه به متخصص دارم؟ و ازمایشات تخصصی لازمه یا همین داروها رو گفتن یک ماه مصرف کن بعدش بازم باید بیای تحت درمان باشی.
در مقاله نوشتین اگر اذیت شبانه دارین باید مراجعه بشه من شبها احساس بیجونی میکنم خصوصا وقتی گازهای شکمی خیلی اذیت میکنه حتی حس میکنم قدرت تخلیه اون رو ندارم، و از این حالت ضعف و حس کمبود اکسیژن مدام دارم پهلو به پهلو میشم ایا مرتبط هست؟

Last edited 9 ماه قبل by سمیه
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  سمیه

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS و التهاب معده در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

سمیه
سمیه
8 ماه قبل

ممنون از پاسخگویی شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  سمیه

با سلام
در خدمت شما هستیم.

فرهاد
فرهاد
9 ماه قبل

با سلام. برای تشخیص انسداد روده بزرگ یا کوچک و پیدا کردن علت. باید پیش متخصص جراحی رفت یا متخصص گوارش؟ایا متخصص جراحی علم درمان انسداد و پیدا کردن علت رو داره ؟ چند ماه هست درگیر مدفوع شل و کم هستم و درد در پهلوها اندوسکوپی و کلونسکوپی . سونو گرافی و انواع ازمایش انجام دادم ولی هنوز علتش مشخص نیست . دیگه خسته شدم نفخ . دردهای پراکنده شکمی . دفع کم اغلب شل نه اسهال. و باریک. ممنون میشم راهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  فرهاد

با سلام
اگر انسداد کامل باشد بیمار بد حال در وضعیت اورژانس است و باید به اورژانس بیمارستان و همکاران محترم جراحی مراجعه نماید اما در صورت مشکلات گوارشی و شک به انسداد نسبی ، ابتدا مراجعه به فوق تخصص محترم گوارش توصیه میشود.

هدیه
هدیه
9 ماه قبل

سلام من چن وقتیه قبل از دفع مدفوع تهوع بدی میگیرم اما بعدش اوکی میشم اشتهام کم شده یه وقتای یبوستم یه وقتای اسهال هیچ وقت نرمال نبوده زیر دلم درد همیشگی احساس میکنم
میشه راهنماییم کنید…

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  هدیه

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS و التهاب معده در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

فرهاد
فرهاد
9 ماه قبل
Reply to  هدیه

منم مثل شما هستش علایمم تقریبا. فقط درد پهلوها دارم و تهوع ندارم ولی مشکلات دفع آزار دهنده دارم . واقعا بد دردیه . از بس دکتر رفتم خسته شدم . فقط مبورین میدن و شربت مسهل. اگه تجربه درمانی مثبت داشتین لطفا به اشتراک بزارید . ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  فرهاد

با سلام
در خدمت شما هستیم.

مدینه
مدینه
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید می خواستم بدونم آیا سندرم روده تحریک پذیر باعث خارش گاه بی گاه بدن هم می شود؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  مدینه

با سلام
عوامل مختلفی ممکن است باعث خارش پوستی شود ، از جمله علل کبدی و آلرژی و … و بصورت مستقیم با سندروم روده تحریک پذیر در ارتباط نیست.علت خارش پوستی حتما باید مشخص شود.

المیرا
المیرا
10 ماه قبل

سلام اقای دکتر خانمی هستم ۳۶ ساله حدود یک ماه هست در قسمت های راست و گاهی چپ شکم همچنین قسمت پشت “اطراف کمر”درد خفیف دارم هربار یک قسمت از شکم.ریفلاکس معده هم از قبل داشتم در این یکماه هر موقع غذاهایی مشابه قرمه سبزی که هم حبوبات دارن هم سبزیجات،اسهال شده ام به صورت مدفوع شل اما مثلا روزی ۳بار و جند روزی طول میکشه تا عادت دفع ام برگرده.شما تشخیص ibsمیدین برای من؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  المیرا

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید دختر من 14 سالشه بعد وقتی استرس میگره اسهال و استفارغ و دردل شدید و بی اشتهایی میگیره یه سری اینجوری شد 1 ماه طول کشید تا بهتره بشه بعد الان دوباره همون جوری شده

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
بله همانطورکه فرموديد، اضطراب و نگرانی در تمام سنین و تز جمله در نوجوانان می‌تواند باعث مشکلات گوارشی گردد.
ضمن معاینه و بررسی گوارشی ایشان ، مشاوره با متخصصین اعصاب نوجوانان نیز بسیار کمک کننده است.
کنترل شرایط تنش زا بسیار بسیار در بهبودي موثر است.

طاهره رخش ماه
طاهره رخش ماه
10 ماه قبل

سلام آقای دکترمن هرموقع غذایی هرچیزی که بخورم دل پیچه میگیرم باید حتما برم دستشویی چندبار معده م دردمیکنه زیرشکمم وشکمم هم درد میکنه یه مشکل مقعد هم داشتم که هردوتری رفتم تشخیص درست ندادن باید چیکارکنم مشکل ازمعده است یاروده

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی از نظر علت سو هاضمه شما توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی شما می بایست انجام گردد. در صورتیکه شما با درمانهای انجام شده ، احساس بهبودی نداشتید ، معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

عسگری
عسگری
11 ماه قبل

سلام آقای دکتر. خسته نباشید. من خانم 36 ساله هستم الان نزدیک به 15 ساله مشکل رودخ تحریک پذیر دارم. و الان دو سال میشه که به زیر نافم قسمت مرکزی و سمت راست شکم پایین دست که میزنم انگار توش زخمه درد میگیره. و حالت تهوع همیشه دارم و اسهالم دارم. این حالت تهوع و درد شکمم مربوط به آی بی اس هست یا مشکل دیگه ایی؟ ممنون میشم جوابمو بدین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  عسگری

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ،بله امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

فاطمه
فاطمه
11 ماه قبل

سلام خانمی هستم ۲۹ ساله تقریبا یکسال پیش اسهال مزمن شروع شد ولی درد نداشتم ولی بینهایت میترسیدم برم دکتر و همش پشت گوش مینداختم تا ۴ماه پیش که ضعف تمام بدنمو گرفت راه نمی‌تونستم برم پاهام قدرت نداشتن دستامم ضعف داشت حتی گوشی دستم بود سریع خسته میشدم شکمم صداهای بدی میداد تایکماه اینجوری بودم که اشتهامم از دست دادم نفسمم تنگ شده بود بیمارستان بستری شدم دوبار چکاب کامل دادم مشکلی نبود دارو دادن استفاده کردم خوب شدم الان دوباره همینطوری شدم ایندفعه دیگه سرگیچه و خستگی هم بهش اضافه شده ناگفته نماند که من سیگارم مصرف میکنم و یه آدم بینهایت عصبی و استرسی هستم امکانش هست بخاطر مصرف سیگار درد شدیدتر بشه یا اصلا بخاطر مصرف سیگار باشه ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
،با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است. هرچند که مصرف دخانیات مضر است و توصیه نمی‌گردد اما این مشکلات گوارشی که فرموديد بیشتر منشا عصبی و سپس مواد خوراکی مصرفی دارد.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

مهدی
مهدی
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
۱۶ سال قبل به خاطر سر درد و دردهای بدنی و بی حوصلگی به روان پزشک مراجعه کردم که به مدت یک سال قرصهای افسردگی مثل سیتالوپرام، گابا پنتین، فلوکستین تجویز کرد بعد از یک سال که دارو ها را قطع کردم دردهای شدید روده و معده ام شروع شد. آندوسکوپی کردم دکتر گفت ورم معده و هلیکوباکتر.. با دارو و رژیم خوب نشدن..پایین شکم سمت راست درد دارم.تقریبا دردهای همیشگی. دردهای معده و روده به دست و پا و سر می زنه. بیقرارم کرده .. کف دست کف پا سر کمر و…. درد دارم که ناشی از دردهای گوارشی است… معمولا بعد از دفع هم درد دارم. اسهال ندارم یبوست بعضی و قتها خیلی کم ولی درد در روده و برخی اوقات کنار ناف و معده دارم… هر آزمایشی هم دادم خدا را شکر مشکلی نیست.. این دردها باعث میشه مثلا دستم جون نداشته باشه.. خیلی درد رو مخی هست. التهاب عصبی معده و ترشح اسید دارم. برخی پزشکان هم می‌گویند سندرم روده تحرک پذیره… اونجایی رو مخه که دردش به دست و پا و سر و… می زنه نفخ هم دارم . غذا که بخورم به جای هم معده و هم قسمت پایین سمت راست شکمم و سمت راست ناف و دست و پام بیشتر سمت راست و برخی مواقع سمت چپ درد وسوزش میگیره انگار معده ام اونجاست…
با تشکر

Last edited 11 ماه قبل by مهدی
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  مهدی

با سلام
،با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

مهرزد
مهرزد
1 سال قبل

سلام من الان نزدیک به 2ساله شکمم درد میکنه اوایل برام بوسپیرون و توان ایکس نوشتن و بعدش بوسپیرن تنها مصرف کردم و الان توی این دو سال هر موقع دردم شدید میشه یدونه بوسپیرون میخورم اروم میشم درد شکم من سمت راست فوقانی هم از جلو و هم از پشت میباشد
نظر دکتر با ازماش و کلونسکوپی و اندسکوپی گفتن معدم عصبی و روده هام عصبی هستش
باید چیکار کنم خوب بشه
زمانی که روزه میگیرم شکمم خالبه دردم کم میشه و زمانی که غذا بخورم و یا دراز بکشم دردش شروع میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهرزد

با سلام
با توجه به علائمی که فرموديد ،
اسید معده شما می بایست کنترل گردد ، ضمن رعایت نکات تغذیه ای در وعده های افطار و سحر، داروها بخصوص داروی آنتی اسید در دو وعده افطار و سحر میل شوند ، جهت ارزیابی صحیح ،، ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

zahra93
zahra93
1 سال قبل

با سلام.وقت بخیر
من سالهاست این مشکل رو دارم،اخیرا به پزشک مراجعه کردم و ایشون دوتا قرص مب اکتو و لیبروسی تجویز کردن،با مصرف یک دوره هنوز بهبودی حاصل نشده و من همچنان علائم سابق رو دارم. واقعا دیگه نمیدونم چیکار باید بکنم. آزمایشات تخصصی و کاملی هم انجام شده و خوشبختانه هیچ مشکل دیگه ای ندارم. لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم.ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  zahra93

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ،
بررسی از نظر علت سو هاضمه شما توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
ابتدا درمانهای تجویز شده را تکمیل فرمایید، سپس میزان بهبودی را ارزیابی بفرمایید
در صورتیکه با درمانهای انجام شده احساس بهبودی نداشتید، توصیه میشود که معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما انجام گردد تا از تشخیص صحیح مطمئن شویم و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.

ه م
ه م
1 سال قبل

سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید من مدتی هست درد در شکم دور ناف دارم ولی درد همیشگی نیست درد شکم انگار مثل اینکه جای از بدن ادم بخوره زمین خراش برداره دست بزنی یه جوری درد میگیره موقعه درد شکمم همون حس‌ رودارم حالت تهوع هم دارم مخصوصا وقتی‌ درد زیاد هست نفخ شکمم خیلی‌ زیاده خیلی‌ ببخشید من هروز هم یبوست دارم هم اسهال یعنی‌ اگه صبح برم سرویس اسهال دارم بعد چند ساعت یا شب همون روز یبوست دارم موقع اجابت مزاج هم مشکل دارم احساس میکنم رودم کامل خالی نمیشه ومن چون‌ هموروئید دارم خونریزی هم دارم البته من کیست اندومتریوز تخمدان دارم نمیدونم مشکل رودم مربوط به کیست تخمدان هست یا رودم مشکل داره البته درد لگن دارم وهمچنین خستگی وضعف شدید اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ه م

با سلام
در مورد دردهای اخیر اطراف ناف ، ابتدا معاینه شکم توسط پزشک از نظر شکم حاد و آپاندیسیت و همینطور برآمدگی از نظر فتق و کیست و … توصیه میشود. شاید نیاز به انجام سونوگرافی دیواره شکم و ناف نیز باشد.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر IBS نیز که در سایت موجود است، توصیه می‌شود.

نجمه خردمند
نجمه خردمند
1 سال قبل

توضیحات کامل و عالی
فقط منظورتون از دفع او جنسی چیه؟
همون اورژانسی؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
پاسخ قبلی جهت تصحیح یافت نگردید. اما احتمالا بله ، اشتباه تایپی بوده است.

رسول
رسول
1 سال قبل

سلام من بعد از مصرف داروهای IBSدو سه روز رنگ مدفوع عوض شده سیاه قیر مانند شده علت چی می‌تونه باشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رسول

با سلام
دانستن داروهای مصرفی شما مهم است ، ممکن است داروی بیسموت در بین داروهای مصرفی شما باشد.

کیمیا
کیمیا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من مدتی IBS داشتم و مبورین مصرف میکردم اما همچنان با یک سری غذا ها نفخ و تغییر شکل مدفوع داشتم اما کم
دیروز مقداری پرهیز غذایی انجام ندادم و الان علائمم شدیده مثل دفعات قبل که رفتم دکتر ، آیا اگر پرهیز غذایی رو درست انجام بدم دوباره خوب میشه یا نیاز به دکتر دارم؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  کیمیا

با سلام
بله ،در سندروم روده تحریک پذیر یا IBS پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی با مصرف داروها و رعایت نکات تغذیه ای مشاوره با پزشک معالج توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

بینام
بینام
1 سال قبل

بیماران آی بی اس شدید،از زمان مبتلا شدن به این بیماری،به سبب آثار ظاهری و جسمی این بیماری و در پی آن شرایط روحی به وجود آمده از این آثار،تمام ارتباطات اجتماعی خود رو قطع میکنن و حتی به طور کامل،دیگر از خانه خارج نمی شوند و در نتیجه از پیگیری حقوق اجتماعی خود به طور کامل باز می مانند و به خاطر همین،در طی ده ها سال گذشته،هیچ پیگیری توسط دولت و تامین اجتماعی،در جهت احقاق حقوق این بیماران صورت نگرفته و با وجود اینکه این بیماران به جهت این بیماری،تا آخر عمر،از تحصیل و حتی ازدواج و اشتغال به کار باز می مانند و خطر ترد شدن از طرف خانواده و خیابان خوابی و در نتیجه مرگ،نیز به این مشکلات اضافه می شود،ولی هنوز هم شاهد شکنجه و زجر ذره ذره این بیماران هستیم.لذا از تمامی دست اندر کاران ذیربط،مخصوصا دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه خواهشمند است،به نمایندگی از این بیماران ناتوان واقعی که در ظاهر،ناتوان به نظر نمی آیند ولی به طور کامل توانایی روحی و شرایط حضور در اجتماع را از دست داده اند،دست به کار شده،و قوانین اجرائی را تامین کنند که تمامی مراحل ابتدائی تا انتهایی دریافت حقوق مستمری از کار افتادگی کامل این عزیزان که فرزندان و برادران ما هستند را،به طور غیر حضوری و بدون نیاز به حضور بیمار،و با مراجعه پزشکان وکارشناسان تامین اجتماعی به این عزیزان،به سرانجام برسانند و همچنین بیمارانی که از گذشته باقی مانده اند را نیز،تعیین تکلیف نمایند.با تشکر از شما.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  بینام

با سلام
در خدمت شما هستیم.

علی
علی
1 سال قبل

سلام من ۵ ساله تقریبا ibs افتضاح شدید دارم طوری که هربار دستشویی میرم تقریبا ۲ ساعت طول میکشه تا کارم تموم شه و هرکاری کردم هیچ جوره نمیشه هرچی قرص و دارو هم خوردم جوابگو نبود واقعا نمیدونم چیکار کنم باید رودمو بچینم دیگه زندگی برام نزاشته

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

Farhad
Farhad
1 سال قبل
Reply to  علی

سلام علی منم آی بی آس شدید داشتم اما بعد از سه چهار باز پیش روانپزشک رفتن برای کنترل استرسم و بقیه ی چیزا الان علائمم خیلی خیلی کم شده و الان خیلی حالم خوبه بهت پیشنهاد میکنم کتاب تضاد های درونی من از کارن هورنای

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Farhad

با سلام
در خدمت شما هستیم.

مهساقنبری
مهساقنبری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ۴۰سالمه داروی ضد افسردگی میخورم مدتیه سوزش شکم داشتم نفخ داشتم یبوست و اسهال سرو صدای شکم معده درد
قبلا هلیکوباکتری داشتم علائم دیگه کمتر شده به تازگی یبوست دارم و سوزش شکم
پزشک تشخیص داده سندروم روده تحریک پذیر دارم ازمایشاتم سالم بود کبد چرب داشتم
آیا سوزش شکم مبتونه از علائم سندروم روده تحریک پذیر باشه؟؟

Last edited 1 سال قبل by مهساقنبری
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
بله ،با توجه به مواردی که فرموديد امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

د. اصغری
د. اصغری
1 سال قبل

سلام. من 36 سالمه و داروهای ضد استررس مصرف میکنم. خیلی اوقات حالت تهوع دارم و وقتی دست میزنم به پایین تر از نافم همیشه درد دارم. و بعضی اوقات اسهالم و بعضی زمانه یبوست دارم. این درد زیر نافم که هم سمت راس و هم سمت چپ هست منو نگران کرده همینطور حالت تهوع علتش روده تحریک پذیرمه یا چیز دیگه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  د. اصغری

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

محمدمهدی منصوری
محمدمهدی منصوری
1 سال قبل

سلام
من سال۶۵توجنگ مجروح شدم پرونده پزشکی من ازهمون اول گم شده ولی براثر موج انفجار وترکش خمپاره وتحال هم ندارم چهاربارشکم جراحی شده ولی هیچ پرونده ای ندارم ازهمون سال به بعد یکسره اسهال بودم وبرای جلوگیری ازدردشکم واسهال ازتریاک استفاده میکردم تافروردین امثال برای رهایی ازاعتیاد ازشربت تریاک استفاده کردم ودرروزسه وعده هروعده ۵/۵سی سی میخوردم دوماه که پیش روی یک سی سی بودکه باشکم دردهای شدیدوسوزش اداروعفونت روده روبروشدم وپیش دکترمتخصص گوارش رفتم یک هفته ای داردادوگفت اگرخوب نشدی بایدعمل جراحی کنی نزدیک دوماه هست همینطوراذیت ازارهستم.بیماریم همان سرطان روده هست.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد میتوانید به کمسیون های بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه فرمایید و با توچه به سالهایی که در جبهه بوده اید و آثار جراحی ، تشکیل پرونده برای شما انجام می‌شود.
در مورد مصرف داروها و درد شکم و توصیه به جراحی ، در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

محمدمهدی منصوری
محمدمهدی منصوری
1 سال قبل

سلام وعرض ادب واحترام خدمت جناب دکترعزیز،
خیلی متشکرم،
بهترین هاراازخداوندبرای شماوخانواده محترم خواستارم،
دم شماگرم
پرچم تون بالا.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

میثم
میثم
1 سال قبل

راستی من ۳۶ سالمه اون دکتر قبلیم رفته استرالیا دسترسی بهش ندارم اون اوایل با قرص های گیاهی و ماست پروبیوتیک و سبزی سالم اینا شیش ماهه حال من رو نرمال کرد الان چند ساله یکی دوماه مریضی من برمیگرده بعدش بهتر میشم… پیتزا نوشابه دوغ اینا میخورم قشنگ یک ماه بعدش ناراحتی پوست منو میککنه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  میثم

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد و تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

میثم
میثم
1 سال قبل

سلام من هم حدود ده سال پیش آزمایش کولونوسکوپی دادم تشخیص دادن سندروم روده عصبی یه کوچولو هم هلیکوباکتری برام قرص های سالاس نوشتند همراه اسید فولیک یک گرم گفتن تا آخر عمرت باید بخوری بعد ناهار و شام… من خیلی مشکلات عصبی هم دارم شبا بعضی اوقات تا صبح بیدارم… نگرانی مریضی اطراف یان و غم و غصه ظلم هم دارم… هر چند ماهی یه بار اسهال همراه خون ریزی جزیی هم دارم رفتم دوباره گفتند آزمایش کولونوسکوپی باید بدی منم اینقدر از آمادگی کولونوسکوپی بدم میاد و ضعیف میشم با اون پودر نرفتم حالا چیکار باید کنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  میثم

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد و تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

یاسر
یاسر
1 سال قبل

سلام و قتون بخیر بنده چند ساله ریفلاکس خاموش همراه با منگی سر و بی انگیزگی و معدم خیلی حساسه بعضی چیزها رو هضم نمی کنه غذاهای نفاخ هم اذیتم میکنه ولی باخوردن کلونیدیوم سی تقریبا علائم میره ولی اگه نخورم اذیتم میکنه دکتر با اندوسکوپی عفونت معده رو مشخص کرد وبا خوردن چرک خشک کن رفع شد ولی بازم مشکلاتم سرجاشه میتونه مشکل من ibs باشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  یاسر

با سلام
با توجه به‌ مطلبی که فرموديد، ابتدا باید علت نفخ و سوءهاضمه شما مشخص شود ، یکی از دلایل آن میتواند میکروب معده فشارهای عصبی باشد ،دلیل دیگر افزایش باکتری های مفید ساکن در دستگاه گوارش B.O.S و مصرف غذاهای نفاخ و … باشد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

اراد
اراد
1 سال قبل

سلام اقای دکتر ببخشین من ۳۶ سالمه و بیماری msدارم مدت دوماه که مشکل روده برام‌پیش اومده بی اختیاری گاز و نفخ شدید به طوری که زندگیم مختله ..هر وعده غذایی که میخورم بدتره یا صبحها یا تو خواب حرکت روده هام که سرو صدا حالت غر غر به همراه نفخ بدون کنترل ..چون داروی خاص هم به خاطر ms استفاده میکنم ننیدونم چکار کنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  اراد

با سلام
با توجه به‌ مطلبی که فرموديد، ابتدا باید علت نفخ شما مشخص شود ، یکی از دلایل آن میتواند میکروب معده ، فشارهای عصبی ، افزایش باکتری های مفید ساکن در دستگاه گوارش B.O.S و مصرف غذاهای نفاخ و … باشد.
پرهیز از اضطراب و مصرف ماست پروبیوتیک میتواند کمک کننده است.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر،جوان ۲۵ساله هستم مجرد،چهار سال است بعد فوت مادر دچار افسردگی شدم و داروهای مختلفی زیر نظر پزشکم مصرف کردم،یکسال بود که داروهام رو گذاشته بودم کنار فقط نورتریپتلین ۱۰و کلونازپام ۰/۵میخورم،دچار بحران بی کاری و وسواس فکری هم شدم،چهار ماه پیش در مترو هنگام برگشت از کار جدید،دچار بی اختیاری گاز روده شدم و این عمل چند بار و چند روز رخ داد(بهمراه یبوست مزمنی که همیشه همراهمه)،بنده نتونستم برم سرکار و باز خونه نشین شدم و ده تا دکتر رفتم اعم از گوارش و اعصاب،در حال حاضر اس سیتالاپرام و بوسپیرون میخورم اما خوب نشدم،مدام نفخ و باد روده و یبوست(رفلاکس معده هم همیشه دارم).صبح تا شب منزل هستم وتا پامو میذارم مترو اون حالت بدتر میشه پیاده میشم،جاهای دیگم اینحوری هستم حتی خونه اما مترو و مکان عمومی بدترم، درمانده.آیا این مسئله ربطی به عفونتی چیزی داره یا فقط ناشی از اعصاب هست؟راهکاری هست برای مشکل من؟ممنون میشم.

Last edited 1 سال قبل by امیر حسین
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به‌ مطلبی که فرموديد، ابتدا باید علت نفخ و صداهای شکمی مشخص شود ، یکی از دلایل آن میتواند فشارهای عصبی باشد ،دلیل دیگر افزایش باکتری های مفید ساکن در دستگاه گوارش B.O.S و مصرف غذاهای نفاخ می باشد.
پرهیز از اضطراب و مصرف ماست پروبیوتیک می‌تواند کمک کننده باشد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

خیلی ممنونم،در صورت سندرم رشد بیش از حد باکتری روده،ممکنه یبوست هم رخ بده؟چون من تو این چهار ماه مداوم یبوست مزمنم بیشتر شده ،مثل اختلال و احتباس در دفع مدفوع،چون تو علائم بیشتر اسهال رو دیدم تو سایت.اگه بخوام مطمئن بشم باید چه آزمایشی انجام بشه؟🙏🏼

Last edited 1 سال قبل by امیر حسین
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد تشخیص یک بیماری ، باید شرح حال و معاینات دقیق پزشکی و پاراکلنیک اگر لازم بود جمع گردد و پزشک به نتیجه برسد.
بسیاری از بیماری ها ممکن است یک یا چند علامت مشابه داشته باشند ،
بنابراین گام نخست ، معاینه و بررسی مدارک پزشکی توسط متخصص محترم داخلی می باشد.

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

خیلی ممنونم🙏🏼🌹

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

ستاره
ستاره
1 سال قبل

ستاره
۱۷ دقیقه قبل
Awaiting for approval
سلام دکترجان وقتتون بخیر. مدتی هست دردزیرشکم،دفع ناقص و ترشح مخاطی به رنگ قهوه ای به صورت بی اختیاری دارم که کم هستش و احساس رطوبت میکنم وقتی دستمال میزنم دستمال به رنگ قهوه ای هستش.این ترشح واقعن باعث آزار من شده.دکتر آی بی اس تشخیص دادن. سوالی خدمتتون داشتم آیا اگر اسپاسم روده درمان بشه ترشح هم قطع میشه؟یعنی این اسپاسم هست که باعث بی اختیاری ترشح میشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ستاره

با سلام
در مورد تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در مورد ترشحات و احساس بی اختیاری ، در صورت تایید IBS و نبود مشکلات اسفنگتری و… ، با درمان IBS و کنترل اضطراب و نگرانی این مشکل کنترل و برطرف میگردد.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

ستاره
ستاره
1 سال قبل

دکترجان سلام مجدد.با عرض معذرت مشکلات اسفنکتری که فرمودید در کولونوسکپی قابل تشخیص هست؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ستاره

با سلام
بله و البته مشکلات اسفنگتری ، ابتدا با معاینه پزشک انجام می‌شود.
وجود تون عضلانی خوب و نرمال نشانه سالم بودن اسفنگتر آنال است و البته در صورت لزوم ممکن است پزشک از نوار عصب و عضله نیز کمک بگیرد.

ستاره
ستاره
1 سال قبل

سلام دکتر امیدوارم که حالتون خوب باشه.یک هفته پیش برای شما شماپیام گزاشتم و به خوبی من رو راهنمایی کردید.ازتون ممنونم.من دوهفته پیش کلونوسکپی کردم که خداروشکر مشکلی نبود و دکتر آی بی اس تشخیص دادن.قبل کلونو سه تاشیاف بیزاکودیل سه تا قرص بیزاکودیل چهارساشه پودرپیدرولاکس و مقداری شربت مگنی میلک استفاده کردم.و بعد آزمایش دکترقرصهای پوکساکیم۵، کولوفین ۱۳۵،کلپرمین و نولپازا تجویزکردن که در از بین بردن و کم کردن علایم در یک هفته بعد از استفاده همراه با پرهیزغذایی و ماست پروبیوتیک تاثیرگذار بود.حجم غذایی خیلی کم. سبزی و میوه اصلن استفاده نکردم.آب خیلی کم و سوپ اصلن نمیخوردم.دکتر جان چیزی که خیلی من رو نگران کرده اینه که اصلن در این دوهفته عمل دفع ندارم.یک هفته بعد شروع به استفاده از قرصها کردم که در اون یک هفته هم عمل دفع نداشتم.الان یک یا دو روزی هست که احساس پری مقعد به میزان کم دارم اما قدرت کافی برای فشار ندارم و اصلن هم مدفوع به طور خودبخوددفع نمیشه. من دچار تنبلی روده شدم؟دوز داروهای بیزاکودیل زیاد بود؟میشه من رو راهنمایی کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ستاره

با سلام
با توجه به مطلبی که فرموديد، عدم دفع مدفوع بمدت ۲ هفته بسیار بسیار مهم است ، حتما با پزشک معالج در ارتباط باشید و در صورت عدم دفع گاز و مدفوع ، حتما به اورژانس بیمارستان مراجعه فرمایید و معاینه و رادیوگرافی ایستاده و خوابیده شکم و آزمایشات اولیه انجام گردد ، ممکن است با انمای سرم به دفع شما کمک گردد.

غفور
غفور
1 سال قبل
Reply to  ستاره

دارو هم خوردیددرست نشد؟

Last edited 1 سال قبل by غفور
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  غفور

با سلام
در خدمت شما هستیم.

ستاره
ستاره
1 سال قبل

سلام دکترجان وقتتون بخیر. مدتی هست دردزیرشکم،دفع ناقص و ترشح مخاطی به رنگ قهوه ای به صورت بی اختیاری دارم که کم هستش و احساس رطوبت میکنم وقتی دستمال میزنم دستمال به رنگ قهوه ای هستش.این ترشح واقعن باعث آزار من شده.دکتر آی بی اس تشخیص دادن. سوالی خدمتتون داشتم آیا اگر اسپاسم روده درمان بشه ترشح هم قطع میشه؟یعنی این اسپاسم هست که باعث دفع بی اختیاری ترشح میشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ستاره

با سلام
در مورد تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در مورد ترشحات و احساس بی اختیاری ، در صورت تایید IBS و نبود مشکلات اسفنگتری و… ، با درمان IBS و کنترل اضطراب و نگرانی این مشکل کنترل و برطرف میگردد.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

Farhadr09
Farhadr09
1 سال قبل

سلام آقای دکتر
من35سالمه و بیست ساله بیماری روده تحریک پزیر دارم و چهار سال پیش تازه تشخیص دادن که این بیماری اسمش ibs
من تمام علائمش رو دارم بحدی که تمام زندگیم وآینده و درس و تحصیلاتمو نابود کرد.آیا درمانش واقعن وجود داره الان ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Farhadr09

با سلام
در مورد تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS ،
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

محمد
محمد
1 سال قبل
Reply to  Farhadr09

سلام تماس بگیر با 09399853648

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های علمی تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد

جمیله
جمیله
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من۵۵سالمه حدود دوسال سمت راست پایین شکم به اندازه یک توپ کوچک درد خفیف دارم ولی شب موقع خواب سمت راست نمیتونم بخوابم دردش بیشتر میشه لطفا راهنماییم کنید ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  جمیله

با سلام
در مورد درد شکمی طول کشیده ، در ابتدا حتما معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

Mahan
Mahan
1 سال قبل

سلام من حدود سه چهار ماهه بعضی اوقات دفع موکوس دارم همراه مدفوع و دل درد هم میگیرم جای مشخصی درد نمیگیره یه بار زیر دلم درد میگیره یا طرف پهلو و معده همراه با نفخ که معمولا بعد از دفع دل دردم بهتر میشه چند بار خون در موکوس بود در حد خیلییی کم ک اندازه یه نقطه بود فقط یه بار دیدم زیاد شده بود دوماه پیش ک خودش رفع شد بعد از اون خیلی کم دیدم در حد نقطه فقط داخل موکوس بود ولی دفع مکرر مدفوع میگیرم گاهی اوقات و دفع موکوس دکتر هم رفتم آزمایش خون و مدفوع دادم هیچ مشکلی نداشت ولی الان موقعی هضم غذا شکمم صدا میده همیشه و مدفوعهم شل هستش. و هر موقعی که استرس میگیرم این مشکل برام‌پیش میاد

Last edited 1 سال قبل by Mahan
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Mahan

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

محمد
محمد
1 سال قبل
Reply to  Mahan

سلام
تا به حال کلونوسکوپی انجام دادید یا پیش دکتر متخصص گوارش رفتید؟ منم همین مشکل رو دارم گاهآ در مخاط لکه خون میبینم و گاهی غذای چربی مثل کره که میخورم خون زیادی همراه مخاط دفع میشه اما این مشکل همیشگی نیست کلونوسکوپی و آندسکوپی سونوگرافی آزمایش خون مخفی و آزمایش calprotectin هم دادم همه چیز نرمال بوده… پس مشکل چیه که گاهی اینجوری میشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
در خدمت شما هستیم.

بیتا
بیتا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من 1 ماهه درگیر روده تحریک پذیرم.
ایا ممکن هست این عامل باعث استرس های شدید من شده باشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  بیتا

با سلام
در مورد تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS ،
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

بهروز
بهروز
1 سال قبل

با سلام و عرض ادب من پارسال موقع خم شدن احساس زخم زیر دنده چپ داشتم و بعدا این درد خفیف در شکم ب حالت چرخشی دراومد مثلا از سمت چپ ب راست منتقل میشد و دور ناف و …بعد این درد خیلی خیلی شدید شد بطوری ک نتونستم فوتبال بازی کنم خلاصه دکتر رفتیم و آزمایش اینا گرفت و آزمایشات نرمال بود دکتره گفت که سندروم روده تحریک پذیر هس.بعد ی مدت تقریبا دو هفته دیگ این درد شدید کم شد و تونستم تا حدودی فوتبال بازی کنم .الانم خیلی وقتا درد خفیف هستش وقتی از چیزی میترسم درد شدید میشه +اینکه بعد حموم تا یک روز خیلی راحتم اصلا درد احساس نمیکنم.ممنون میشم راهنماییم کنین برا این دردهای مزمن خفیف درضمن ۲۹سالمه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  بهروز

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، احتمال تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

با سلام خدمت حضرتعالی
بنده حدود ۱ ماهی هست صبحا بعد خوردن حتی یک لیوان آب نیاز شدید به دستشویی دارم
نفق زیاد و کف و مخاطم دارم
ولی هیچ علائم دیگه ای مثل تب ،کاهش وزن، خون در مدفوع دل درد اینارو ندارم
فقط مخاط و کف زیادی دفع میکنم
نه اسهالم نه یبوست
مدفوعمم شله
ممنون میشم رهنمایی بفرمایین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مصطفی

با سلام
با توجه به‌ علایمی که فرموديد، بررسی دستگاه گوارش از نظر علت نفخ توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

امیررضا اسلامی
امیررضا اسلامی
1 سال قبل

سلام دکتر
من چند وقت پیش برای نفخ زیاد بعد غذا , درد در ناحیه معده , عدم هضم غذا و تب خال و اینها پیش دکتر رفتم و ایشون یه کیسه قرص برام تجویز کردن و الان دو ماهه هنوز اگر مصرف قرص ها رو قطع کنم همون مشکلات رو دارم ینی گاهی اسهالم گاهی یبوست بیماری منم سندروم رودست یا خیر؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد مطلبی که فرموديد، تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در صورت رد شدن مشکلات گوارشی ساختاری مثل زخم معده و روده و … مطرح می‌شود.
در صورتیکه با درمان های انجام شده، احساس بهبودی ندارید، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام اقای دکتر
من مشکل احساس گلوله شدن غذا در مری رو داشتم‌آندوسکوپی که انجام دادن دکتر گفتن که مشکل ورم معده و آی بی اس دارم.کیسه کیسه قرص نوشتن.یک سالمصرف کردم اصلا بهتر نشدم.حالت من جوریه که انگار غذا گیر میکنه داخل مری و مجبورید اب بخورید تا پایین بره ولی نمیره.انگار همش یه چیزی سر دلم مونده.خوشبختانه زخم معده یا ترش کردن و اسید بالا اومدن ندارم.ولی نمیدونم چکار کنم تابهتر بشم.دوره پریود هم این حالت بیشتر تشدید میشه.همش باید اب بخورم تا بره پایین ولی نمیره.واقعا خسته شدم از ابن وضع.ممنونم از راهنماییتون

Last edited 1 سال قبل by سمیرا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  سمیرا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، ممکن است، مشکل شما سندروم روده تحریک پذیر یا IBS باشد ، پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است. اما بررسی از نظر وضعیت مری و اختلالات حرکتی آن نیز توصیه میشود.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود. در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت اعدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

ممنونم از پاسخ گویی سریعتون.من دوره طولانی امپرازول و کلیدینیوم سی مصرف کردم.یه دوره هم نورتریپتیلین مصرف کردم ولی خوب نشدم.منظورتون از دارو چی هستش؟لطفا نام میبرید؟بعد اینکه اصلا این بیماری درمان داره؟نظر شما در مورد مشاوره های روانپزشکی چی هست؟ممنونم

Last edited 1 سال قبل by سمیرا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سمیرا

با سلام
منظور از دارو ، تغییر احتمالی در قرص های تجویز شده جهت جنابعالی می باشد. در امور پزشکی تجویز دارو بدون معاینه و بررسی مدارک پزشکی بیمار، صحیح نیست .بله در حال حاضر IBS درمانهای جدید و متنوعی دارد. و البته مشاوره با روانپزشکان محترم بسیار سودمند است و توصیه میگردد.

262
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما