کرونا و علائم آن

یکی از علائم این ویروس که البته نسبت به تب و سرفه ناشایع تر است علائم گوارشی است و بلعکس ، یعنی ویروس های گوارشی ای نیز وجود دارند که علائم تنفسی از خود بروز می دهند. مانند هپاتیت آ ،  یعنی به طور کلی  بیماری های ویروسی ممکن است علائمی بدهند که این علائم مختص آن ارگان نباشد و یکسری علائم مشابه عمومی بدهد. ویروس ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند از لحاظ علمی ژن آن ها RNA  و DNA است که ویروس کرونا از قسمت RNA است و خیلی از ویروس های گوارشی از همین دسته هستند که موضوع این ویدئو در همین زمینه است . نکته خیلی مهم بعضی از این ویروس ها ، ویروس حاد هستند یعنی وقتی وارد بدن می شوند  معمولا بعد از مدتی از بین خواهند رفت مانند کرونا. اما بعضی ویروس ها به این شکل نیستند مانند HIV و سیستم بدن انسان نمی تواند به تنهایی با این ویروس مقابله کند .

این ویروس در محیط قرار دارد که به  دو صورت انتقال می یابند. مستقیم، مانند سرفه و عطسه  و غیر مستقیم، مانند لمس کردن اجسام و سپس دست را به صورت زدن که وارد سیستم تنفسی می شود و بعد از آن تا زمان بروز علائم زمانی را طی می کند که به آن دوره کمون یا دوره نهفتگی می گویند که در مورد ویروس کرونا این دوره  به طور متوسط 5 روز و حداکثر حدود 10روز است  و بعد از آن علائم بیماری  پدیدار می شود و بیماران به دو دسته تقسیم می شود:

 دسته اول : کسانی هستند که با علائم کسالت و بی حالی و گلو درد و تب خفیف  که 80درصد این علائم را دارند و 86درصد ممکن است که دیگر به این بیماری مبتلا نشوند و مانند یک سرماخوردگی معمولی ظرف چند روز خوب شوند اما می توانند این ویروس را به دیگران انتقال دهند که می بایست استراحت کنند و مایعات گرم  مصرف کنند و البته باید ماسک بزنند و به افرادی که بیماری زمینه ای دارند نزدیک نشوند و در قرنطینه بمانند.

 و اما 20درصد علائم حاد می دهند مانند بیماری ذات الریه ، سارس ( سندرم حاد تنفسی ) می دهند که ممکن است علائم 3 تا 6 هفته طول بکشد و عوارض بدهد و ممکن است قسمت های مختلف بدن را درگیر کند.

کرونا و علائم آن - دکتر بابایی

سوالات

– آیا اسید معده باعث از بین رفتن ویروس کرونا میشود ؟

این اسید تا حدی می تواند جلوی رشد این ویروس را بگیرد ولی گفته می شود  به طور کلی در 10درصد موارد این ویروس میتواند روی دستگاه گوارش اثر بگذارد .

– اگر بعد از ابتلا به بیماری کرونا دچار اسهال شویم باید از قرص استفاده کنیم یا خیر ؟

اگر علادم خفیف باشد علائم تنفسی ویا گوارشی باشد درمان همایتی است یعنی لازم نیست به دکتر مراجعه کنند و یا آنتی بیوتیک بخورند  اگر دچار اسهال هستید فقط لازم است آب و آرتریت  را به بدن براسنند  که می توانید آب و نمک و شکر را به اندازه کافی در آب حل کنید و مصرف کنید و استراحت کنید . اما اگر به اسهال خونی تبدیل شود و یا درد شدید شکم ویا تب شدید و یا علائم تنفسی  شود باید به دکتر مراجعه کنید .

– آیا بی اشتهایی و یا بی حالی جزء علائم کرونا است ؟

خیلی از بیماری های ویروسی علائمی شبیه هم دارن. همه بیماری های ویروسی میتوانند ضعف و بی حالی و بی اشتهایی به خاطر تولید یکسری فاکتورها التهابی در بدن ایجاد کند .

– آیا کسانی که بیماری مزمن  گوارشی و زمینه ای از پیش داشتن در ارتباط با کرونا ممکن است آسیب بیشتری ببینند ؟

در مورد بیماری های زمینه ای که بصورت کتابی ذکر شده  بیماری های قلبی ، ریوی ، کسانی که دچار چاقی هستند  بی ام آی بالای 40 ، کسانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارن و یا کورتون مصرف میکنند و یا کسانی که بیماری بدخیمی دارن و داروی شیمی درمانی مصرف میکنند در مورد بیماری های مزمنی مثل کسی ناقل بیماری هپتاتیت B  هستند ما در مورد آن ها مشکلی نداریم اما کسی سیروز کبدی داشته یاشد ممکن است مشکل پیدا کنند .

برای مشاهده صحبت های دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش و کبد ا در قسمت پایین مراجعه کنید و همچنین می توانید نظرات و سوالات خودتان را با ما در میان بگذارید .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
2 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
2
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما