از مری تا معده! (پولیپ معده)

در این روایت سراغ خانم میانسالی رفتیم که برای مشکل مری به دکتر مراجعه می‌کنند اما با آندوسکوپی و به صورت اتفاقی متوجه می‌شوند در معده‌اش پولیپ وجود دارد و حالا با دارو در حال کنترل بیماری است.

اعظم ۵۳ ساله ,خانه دار است و دو فرزند دارد.علایمش اسهال شدید در صبحگاه و بوی بد دهان بدون هیچ دردی  بوده است.مادرش تنگی مری داشته و به علت پارگی مری هم فوت کرده است. اعظم می‌گوید زود مضطرب می‌شود. خصوصا که دخترش در شهرستان و دور از خانه دانشجو بوده است و همیشه نگرانش بوده است. مثلا اگر بچه ها تلفنشان را دوبار پیاپی جواب ندهند بهم می‌ریزد و این استرس و اضطراب به صورت احساس دفع در او بروز پیدا می‌کند. البته اعظم به علايم توجه زیادی نداشته و سعی می‌کرده با خوددرمانی مشکلش را حل کند.

داستان برای اعظم از آن جا آغاز شد که یک روز در اردیبهشت ماه بعد از ناهار یک قرص «روی» مصرف می‌کند و می‌خوابد. بیست دقیقه بعد با سرفه شدید از خواب بیدار می‌شود و با این سرفه های متوالی پوشش خالی کپسول از دهانش بیرون می‌آید. بعد از خروج کپسول صدای اعظم  قطع می‌شود. سریعاً به اورژانس زنگ می‌زنند و به بیمارستان می‌رود. دکتر برایش دارو تجویز می‌کند و می‌گوید اگر صدایت با مصرف دارو به حالت اول برنگشت به دکتر گوارش مراجعه کن. اعظم هم به دکتر بابایی مراجعه می کند ایشان برایش آندوسکوپی معده انجام می‌دهد و می‌گوید مری سالم بوده است و صرفا ملتهب شده است اما در معده پولیپ مشاهده شده است و دکتر پولیپ خانم کرمی را جراحی می‌کند.در همان آندوسکوپی اول پولیپ در معده مشاهده شده و به همسراعظم اطلاع داده می‌شود  تا اجازه ی برداشتن پولیپ را بدهد اما او نمی‌پذیرد و تصمیم را به بیمار واگذار می‌کند. برای انجام عمل یک هفته بعد مراجعه می ‌کند و دوباره بیهوشی انجام می شود. اگر همان موقع که آندوسکوپی انجام می‌شد پولیپ برداشته می‌شد هزینه ها کاهش می یافت. بعد از عمل هم نمونه به پاتوبیولوژی فرستاده می‌شود و پولیپ خوش خیم تشخیص داده می‌شود. هزینه ی عمل در اردیبهشت ماه ۹۶ سه ملیون تومان شده است.

اعظم بعد از برداشتن پولیپ  رژیم غذایی خاص را رعایت می کند. غذاها را به صورت  آب پز و کباب پز و بخارپز مصرف می کند سالاد و ترشی و غذاهای خامه دار هم به ندرت مصرف می‌کند.

نظر دکتر: پولیپ امکان بروز مجدد دارد و می‌تواند ارثی باشد برای همین بیماران باید به صورت دوره ای مراجعه کنند.

توضیحی راجع به این بخش از سایت:

بیماری چه اتفاق باشد و چه پیامد، دردناک است و آزاردهنده و هرچه این بیماری برای بیمار ناشناخته تر باشد استرس ها و نگرانی های آن هم بیشتر است. هرچند پزشک باتجربه و آگاه به شرایط می تواند کمک بسیار مهمی باشد ولی این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که علم به بیماری برای بیمار می تواند کمک شایانی به بهبود روند درمان و تحمل بیماری کند. از این رو آگاهی بخشی به بیمار را می توان کلید طلایی درمان یک بیماری دانست که شاید هنوز آنچنان به آن توجهی نشده است. چه بسیار کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها موجب تغییر روند بیماری می شود و یا باورهایی که در میان مردم رواج پیدا کرده و عمل به آنها موجب وخیم تر شدن وضعیت می شود و شاید پزشک اصلاً از آن اطلاع نداشته باشد تا آن نظرات را نفی کند. در چنین مواقعی است که دیدگاهی عام و نه تخصصی به کار می آید. نگاهی از سوی یک بیمار به بیماری که می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های شما را بدهد.

در سلسله گزارشاتی که در ادامه این بخش قرار خواهیم داد مصاحباتی داشته ایم با مراجعان مطب دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی و از آنها خواسته ایم تا تجربیات خود را با ما در میان بگذارند. از دلیل مراجعه به پزشک و تشخیص تا مواجهه با بیماری و روند درمان نکاتی در خود نهفته دارند که می تواند برای بیماران، همراهان بیمار و حتی پزشکان سودمند باشد. ذکر این نکته ضروری است که همان طور که پیش از این هم گفتیم دیدگاه بیمار لزوماً علمی و درست نیست و تنها بیانی از تجربیات است که سعی کرده ایم با کمترین تغییر آنها را انعکاس دهیم و مطمئناً نشاندهنده نظرات دکتر مهران بابایی نیست. هر چند برای بهبود کیفیت مصاحبه از دکتر بابایی نیز برای پاسخ کمک گرفته ایم و نظر ایشان را در پایان مطلب آورده ایم.

از شما کاربران گرامی هم درخواست داریم تا تجربیات خود را بیان کنید و با دیگران در میان بگذارید.

 

4.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
6 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
بابک مسرور
بابک مسرور
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
چطور میتونید راهنماییم بفرمایید که یه وقت ویزت نزدیک رزرو کنم
سپاس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام و تبریک سال نو
لطفا با مطب با سرکار خانم امینی صحبت فرمایید و بفرمایید که از طریق سایت معرفی شده اید.

محسن
محسن
5 سال قبل

درود بر همه دوستان
من۷ سالی بود ودم معده را زیر قفسه سینه احساس میکردم تا جایی که در سه سال آخر به صورت دورهای قضا در اصطلاح سر معدم میموند و با یبوست دچار میشدم تا اینکه به درکتر رفتم و اندو و کلونوسپی کردم که تشخیص به این شد که معده مشکلی نداره ولی همروئید دارم چون در روی مدفوع خون هم میدیدیم گذشت تا دیگه در آخر سال هفتم یعنی در همین مرداد ۹۷ دوباره وقت دکتر گرفتم و دوباره اندو و کلونسکوپی شدم که این بار در معده ۳ عدد پولیپ مشاهده شد و دکتر به برداشتنش اقدام و به آزمایشات بعدی ارجا داده شد که منتظر هستم همچنان ساد باسید و سلامت سیزده مرداد نود و هفت

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 سال قبل
Reply to  محسن

با سلام
ممنونم

مسعود
مسعود
11 ماه قبل
Reply to  محسن

سلام خسته نباشید بعد از برداشت پولیپ علایم معده درد دارید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  مسعود

با سلام
در خدمت شما هستیم.

6
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما