حرف های مهم فوق تخصص گوارش و کبد،مراقب باشید سیروز کبد نگیرید!!

دکتر مهران بابایی، فوق تخصص گوارش، کبد و مجرای صفراوی با حضور در شبکه دو سیما درمورد بیماریهای کبدی توضیحاتی ارائه داد که در ادامه به آنها می پردازیم:

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه تلویزیونی در انتهای الوند گفتگویی در مورد بیماری های کبد داشت. در ادامه می توانیم مهمترین نکات مطرح شده در این باره را به شرح زیر اعلام کنیم:

  • بیمار های مختلف کبدی وجود دارد مانند؛ هپاتیت، کبد چرب، هپاتیت الکلی و… اما آخر همه بیماری های کبدی سیروز کبدی است.
  • سیروز کبدی زمانی رخ می دهد که دیگر بیماری سیر طبیعی را گذرانده و هیچ راه درمانی برای آن باقی نمانده است، تنها راه درمان بیماری سیروز بدی پیوند کبد است.
  • در واقع سیروز کبدی خط قرمز و خط پایانی کبد است؛ کبد به جایی می رسد که بافت طبیعی به بافت غیر طبیعی رسیده است و در این مرحله پزشک نمی تواند هیچ داروی برای درمان آن تجویز کند.
  • امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که فرد بیمار به سیروز کبدی اگر از عادات اشتباه غذایی خود دست بردارد امکان بازگشت بافت غیر طبیعی به بافت طبیعی وجود دارد؛ مثلا فردی که الکل مصرف می کند اگز آن را ترک کند ممکن است بهبود پیدا کند.

سیروز کبدی

کار کبد چیست؟

♦دو عضو مهم و اصلی در بدن انسان وجود دارد که بار سموم بدن را از طریق ادرار و مدفوع تخلیه می کند، این دو عضو کلیه و کبد هستند.

♦متاسفانه اگر کبد بیمار شود تا لحظه آخر هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد در نتیجه هر فردی باید برای اطمینان از سلامت کبد خود به آزمایش های مختلف کبدی که وجود دارد مراجعه کند.

♦این آزمایش ها باید هر 6 ماه یک بار انجام شود تا فرد به طور یقین از سلامت کامل کبد خود مطمئن شود.

برای مشاهده صحبت های دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش و کبد  در قسمت پایین مراجعه کنید و همچنین می توانید نظرات و سوالات خودتان را با ما در میان بگذارید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
16 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
سحر
سحر
1 سال قبل

سلام مادرم ۵۲ سالشه حدود ۳۰ ساله قرص افسردگی مصرف می کنه و چندسالی هست که دیابت هم مبتلا شده رفته دکتر تغذیه ۱۰ کیلو وزن کم کرده و خیلی ازش راضی بوده و بهش گفته چربی ها بدنت کم شده و الان ۶۰ کیلو شده فیبرو اسکن انجام داده uap۹۳ درصد و kpa 20.5 هست الان باید چکار کنم؟؟؟؟راه درمان؟؟؟دکترش میگه رژیم فایده نداره باید ورزش کنه ک میگه نمیتونم توان راه رفتن ندارم . مادرم اصلا چربی و نمک نمیخوره غذاش خیلی کم هست ولی داروهایی ک مصرف می کنه بیشتر شدن و بهتر نشده

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سحر

با سلام و تبریک سال نو
در موردیکه فرمودید، علت کبد چرب باید بررسی شود،
نوع مواد غذایی مصرفی و میزان چربی و کالری مصرفی شما ،داروهای مصرفی، BMI و میزان فعالیت بدنی و سابقه ژنتیکی بیماری ها مثل دیابت و افزایش چربی خون و … مهم است
کبد چرب گرید سه بسیار مهم است و مراجعه به فوق تخصص کبد و بررسی علت کبد چرب و وضعیت آنزیمهای کبدی و سپس درمان متناسب با آن و انجام آزمایشات و فیبرو اسکن کبدی در بازه های زمانی بر اساس گاید لاین های علمی توصیه میشود.

سحر
سحر
11 ماه قبل

سلام سال نو شما هم مبارک باشه مادرم اومدن پیش دکتر براشون شربت لاکتولوز و قرص اولسوز تجویز کردن خیلی نگرانش هستم چون جواب فیبرو اسکن همون طور که گقتم خوب نیست شما میگین مادرم خوب میشه؟؟؟؟نمیخوام مادرم از دست بدم خواهش می کنم راهی بهم نشون بدین رژیم غذایی که دکتر تغذیه بهش داده دکتر دیدن گفته ادامه بده ۶ ماهه دیگه آندوسکوپی انجام بده.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  سحر

با سلام
در موردیکه فرمودید ، علت فیبروز کبدی ایشان مهم است .در مورد بیماران با کبد فیبروتیک، وضعیت تغذیه ای، کنترل یون های بدن مثل پتاسیم و سدیم ، وضعیت کارکرد کلیه ها GFR ،وضعیت انعقاد خون و آلبومین سرم Alb,Total Pr و Cr,Bill, INRمیزان آسیت شکمی و داروهای دریافتی بسیار مهم است.
در مورد MELD Score نیز در حال حاضر چه عددی در مورد ایشان تخمین زده شده است. نتیجه فیبرو اسکن کبدی ایشان و میزان آسیت شکمی نیز در تصمیم گيري و نیاز به پیوند کبدی مهم است.
در مورد بیماری های مزمن مانند آن، ادامه درمان و معاینات دوره ای و ارزیابی وضعیت بالینی بیمار بسیار مهم است.

زری حسینی
زری حسینی
1 سال قبل

باسلام و احترام ،
آیا درد ملایم مستمر در پشت سمت راست ، بالای کمر ، که با حرکت دست و یا بالاتنه
بیشتر حس می شود و در حالت سکون ، کمتر حس می شود ، ناشی از بیماری های کبدی یا گوارشی
می تواند باشد . با تشکر از پاسخ

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد بله می‌تواند باشد اما ابتدا معاینه و بررسی توسط متخصصین محترم ارتوپدی یا روماتولوژی توصیه میشود.

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

بیمار بنام : زینب نظری

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
لطف بفرمایید مجدد با مطب تماس بگیرید.
در خدمت شما هستیم.

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

طی چندین مرتبه تماس تلفنی مرتبا شماره اشغال میباشد.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
لطف بفرمایید مجدد با مطب تماس بگیرید.
در خدمت شما هستیم.

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

باسلام و تشکر از شما که به سئوال ما پاسخ دادید . درخواست نوبت فوری برای مادرم دارم .

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
لطفا با مطب با سرکار خانم امینی صحبت فرمایید و بفرمایید که از طریق سایت راهنمایی شده اید.

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

با سلام و خدا قوت . مادرم 62 ساله ، سونوگرافی کبد انجام دادند . توضیحاتی که داده شده: کبد کاملاً هتروژن است .سایز کبد نرمال است .قطر ورید پورت هم نرمال است. آسیت در شکم دیده نشده است . اندازه طحال بزرگتر از حد نرمال است . 146 میباشد .با بررسیهای تکمیلی سیروز به نظر میرسد . صفرا هم نرمال است در کلیۀ سمت راست سنگ به قطر 9/5 و در سمت چپ کلیه 5 میلی مترمیباشد. هر از گاهی سنگ دفع میکند. آزمایشات هم انجام دادند. فقط آزمایش GGT 91 میباشد . دیابت هم ندارد(93 بوده) . مشکل صفراوی ندارد . خیلی از وضعیت مادرم نگران هستم .وزن مادرم 95 با قد 165 میباشد . زردی در چشم خیلی کم بوده ولی در بدن نیست. بمدت 4سال قرص لیورگل 140 استفاده کرده است . با مصرف این دارو وزنش بالا میرود . فعالیت بدنی هم داره . یک مدت قرص استامینوفن جهت درد کمرو عضلات مصرف نموده است . و مرتباً ضعف دارد . هر از گاهی خون دماغ میشود . در سالهای گذشته خارش پوست داشتند . ولی الان کمتر شده . یکهفته هستش سردرد همراه با تیک زدن در سر دارد . از طرفی هم سینوزیت دارد. در سالهای گذشته تحت نظر پزشک خودش بنام دکتر قناعی بودند .به مدت 2 سال هستش به خاطر کرونا اقدام نکردند . در سال 98 آندوسکوپی واریس مری و فیبرواسکن را انجام دادند . واریس مری نداشتند . دکتر سونوگرافی به مادرم گفت کبد شما به سمت نارسایی پیش رفته .هپاتیت هم نداره . همیشه مادرم به من میگوید در 40 سال گذشته یرقان گرفتم و توان درمان رانداشتم . احتمال داره یکی از علت مشکل کبدم یرقان باشد . انواع گیاه درمانی را انجام دادیم . ( از عرقیات : کاسنی ، خارمریم و… ) هروقت سونوگرافی مراجعه میکنیم با همین تشخیص مواجه میشویم .مرتبا برنامه شما را در تلویزیون ( به خانه برمیگردیم ) پیگیری میکند. و بسیار به توصیه هاو سفارشات شما عمل میکند . و خیلی هم دوست دارند .حضوراً نزد شما برای درمان کبد اقدام کنند . خواهشمندم باتوجه به توضیحات نتایج و عملکرد مادرم در چه وضیعتی میباشد . خیلی نگرانیم . در صورت امکان به مادرم نوبت بدید. ممنونم … **** از رشت مزاحم شدم .***

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
با توجه به آزمایشات کبدی و اینکه امکان سیروز برای ایشان مطرح شده است ، معاینه و بررسی کامل مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود.

مهدی
مهدی
3 سال قبل

با سلام و احترام،
بنده در شهریور 1399 جهت چکاپ خدمت آقای دکتربابایی مراجعه نمودم و یکسری از آزمایش ها را برای بنده تجویز کردند، afp از سقف مجاز 0/2 بالاتر بود ولیکن قبل از اینکه بتوانم خدمت آقای دکتر مراجعه کنم متوجه مشکل بدخیمی در تیروئید و درگیری غدد لنفاوی گردن شدم و جهت جراحی اقدام نمودم …..از آقای دکتر ممنون میشم اگر دررابطه با این مورد توضیح بفرمایند که آیا afp ارتباطی با بدخیمی تیروئید داشته یا نه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
تومور مارکر alfa f.p. آلفافیتوپروتئین بطور معمول در خون مردان سالم و زنان غیر باردار یافت نمی‌شود و یا میزان آن بسیار اندک است . اما در سرطان های کبد، معده، کولون، ریه، پستان و لنفوم همچنین در سیروز کبد و هپاتیت سطح آن افزایش می یابد. در ۹۰ درصد بیماران مبتلا به هپاتوما سطوح بالای AFP دیده می شود. این تومور مارکر همچنین برای بررسی پاسخ به درمان ضد نئوپلاسمی استفاده می گردد.
پیگیری نتیجه پاتولوژی و بررسی آزمایشات کبدی نیز توصیه میگردد.

16
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما