درد های ناحیه شکمی

به گزارش خبرنیوز، دکتر مهران بابایی؛ متخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد بیماری های ناحیه شکمی توضیحاتی ارائه داد. در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید:

♦علامت هر بیماری درد نیست اما درد یکی از نشانه های مهم بیماری است؛ اگر کسی درد ندارد اما نفخ می کند نشانه یک نوع بیماری است و نباید با این باور که چون دردی ندارد مریضی در بدن وجود ندارد کاملا اشتباه است.

♦هر دردی که پر سر و صدا و شدید تر باشد نیز نشانه ای از بیماری بزرگ و خطرناک نیست، گاهی یک درد خفیف علائم بیماری شدید است.

♦درد های بالای ناف معمولا از معده و لوزالمعده هستند، لوزه المعده عضوی از بدن است و ربطی به معده ندارد، بیماری معده و لوزالمعده دو بیماری جدا هستند که درمان مخصوص خود را دارند، گاهی به اشتباه بیماری لوزالمعده را معده می دانند و دست به خود درمانی می زنند که این کار کاملا غلط است.

♦یکی از نشانه های بیماری های قلبی به خصوص در سنین بالا، درد در بالای ناف است که تنها با نوار قلب مشخص می شود.

♦همه بیماری های معده  نیز دردی در بالای ناف ندارند و گاهی ممکن است بیمار درد را در قسمت های چپ و راست بالای شکم احساس کند، به این نوع درد، دردهای ارجاعی می گویند.

♦اگر درد در قسمت راست و پایین باشد؛ ممکن است آپاندیس، دردهای اندام تناسلی، کلیه، بارداری های نابجا و دردهای چپ پایین؛ بیماری های روده ای، اندام تناسلی و.. است.

♦بیماری های عروقی، عفونت دستگاه گوارش، انسداد روده در بسیاری از موارد با دردهای دور ناف خود را نشان می دهند.

♦گاهی دردهای شکمی ممکن است از بیماری های عصبی همان قسمت باشد، تشخیص پزشک بسیار مهم است، بیماری های زیادی تنها با یک نسخه کوچک کاملا برطرف می شود و نیازی به جراحی و اتاق عمل ندارد.

♦دردهای سنگ کیسه صفرا حتی ممکن است به کتف نیز سرایت کند؛ پس اگر با درد پشت کتف به پزشک مراجعه کردید و با تشخیص سنگ کیسه صفرا مواجه شدید نیازی به تعجب ندارد.

♦بسیاری از بیماری ها به تمام اعضای بدن دسترسی پیدا میکن و همه ارگان ها درگیر می شود.

♦نباید با درد ها مخصوصا در ناحیه شکمی دست به درمان های خانگی زد، زیرا همین بیماری های کوچک با دارو برطرف می شوند اما دیر مراجعه کردن درمان را بی فایده می کند.

♦به دردهای اعضای بدن و شکم بسیاری مهم و هشدار دهنده است زیرا یکی از نشانه های بسیار مهم بیماری ها همین دردها است.

3.6 99 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
928 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
احسانی
احسانی
17 روز قبل

سلام دختر ۲۱ ساله ای هستم یبوست شدید دارم که با مصرف دارو ی مدت خوب میشم دوباره برمیگرده چند وقت هست درد دور ناف دارم به طوری که موقع دراز کشیدن نمی تونم به چپ و راست بچرخم که بیشتر موقع چرخش سمت راست اذیت میشم لطفا راهنمایی کنید خیلی می ترسم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
16 روز قبل
Reply to  احسانی

با سلام
درد اخیر شکمی اطراف ناف مهم است و در صورت عدم احساس بهبودی در ابتدا حتما به پزشک اورژانس مراجعه شود
و معاینه کامل شکم و بررسی علت درد و علائم همراه مثل تهوع و تب و بی اشتهایی و رد علل شکم حاد و احتمال آپاندیسیت و فتق نافی و… نیز انجام شود.
در صورت لزوم از سونوگرافی شکم نیز استفاده شود.

مهدی
مهدی
18 روز قبل

سلام
بنده 2 سالی هست که هموروئید دارم و الان چند ماهی هست که بزرگتر شده
واین باعث میشه بعد از اجابت مزاج خونریزی شدید پیدا کنم و بعد از 3روز خوب میشه و دوباره چند وقت بعد دوباره همین قضیه ادامه داره…
بعضی وقتها هم از درد شدیدش خیلی اذیت میشم، خواهش میکنم راهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
18 روز قبل
Reply to  مهدی

با سلام
یکی از دلایل مشکلات ناحیه آنال و هموروئید می‌تواند یبوست باشد
همانطورکه اشاره شد مشخص شدن علت یبوست نیز مهم است علت آن نیز می‌تواند مشکلات عصبی مثل اضطراب عدم دسترسی به توالت مناسب ، عدم مصرف مایعات کافی و مصرف داروها بخصوص داروهای اعصاب و … باشد که می بایست تغییر در سبک زندگی، مشکل بر طرف شود. یکی از عوارض یبوست هموروئید یا بواسیر و فیشر یا شقاق است که درمان آنها طیف وسیعی دارد از درمانهای دارویی تا متدهای مختلف جراحی و البته در صورت جراحی نیز می بایست یبوست کنترل و درمان شود.
با توجه به عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده جهت اظهار نظر دقیق ، در ابتدا معاینه، اخذ شرح حال پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه می‌ گردد.

علی م
علی م
1 ماه قبل

سلام.دوساله مشکل ترشح روده دارم.بعدازدفع کامل ترشح ازروده م میزنه بیرون وجوریکه روزانه چندین باربخاطرهمین ترشح بیرنگ وانقباض شکمی میرم wc.اخیرا این مشکلم بدترشده کلی پزشک مراجعه کردم نتیجه نگرفتم.پیش چندطب سنتی هم رفتم بازم نتیجه نگرفتم.واقعا توان ادامه ی زندگی روبعدازدوسال دردوزجرکشیدن ندارم.ازنظردکتربابایی راه درمانی هست یانه؟متشکرم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  علی م

با سلام
بله ، با توجه به مواردی که فرموديد ،
امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب و مصرف ماست پروبیوتیک توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
در ابتدا برای رسیدن به تشخیص صحیح معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

Mma
Mma
1 ماه قبل

باسلام و احترام، چند روزی است معده درد دارم( بالای ناف) و دکتر اندوسکوپی انجام داد و نتیجه به صورت عکس زیر شد، خواستم نظرتون رو بپرسم دکتر عزیز؟ آیا ورم معده است
stomach: Erythematous(hyperemic)Gastritis
دکتر گفت معده عصبی هست‌. قرص ملوکسیکام و فاموتیدن میخورم اما زیاد بهتر نشدم
باتشکر از شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  Mma

با سلام
بله بر اساس مطلب بالا التهاب معده یا گاستریت مشاهده‌ میشود
مشخص شدن علت آن در درمان موثر مهم است.
رعایت نکات تغذیه ای و کامل شدن دوره درمان دارویی توصیه میشود سپس میزان بهبودی را ارزیابی بفرمایید.

غزال
غزال
1 ماه قبل

سلام من قست بالای نافم ذوغ ذوغ میکنه برای چیه وسط شکمم یعنی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  غزال

با سلام
در مورد مشکلات گوارشی و درد شکم اخیر حتما در ابتدا معاینه توسط پزشک توصیه می شود.

مصطفی
مصطفی
1 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر.من در حدود 2 یا 3 ماهه که سمت چپ معده ام زیر دنده یه حس گرفتگی یا گاهی سوزش داره مخصوصا بعد غذا خوردن.دردش به پشتم هم میزنه.حتی پهلوی چپم هم حس سوزش یا گرفتگی داره.چند روز هست که این حالات رو در سمت راست معده و پهلوی راستم هم گاهی حس میکنم.گاهی این سوز کنار یا داخل ناف هم حس میشه.خیلی بندرت حس تهوع خفیف دارم.مشکل بلغ غذا یا اجابت مزاج ندارم.و در روز دو یا سه بار شکمم کار میکنه.مدفوع تیره ندارم و خونی هم مشاهده نکردم.این درد یا سوزش سمت چپ نزدیک ناحیه طهال هستش.دکتر مراجعه کردم و داروی رفلاکس b و قرص nolpaza تجویز کردن.لطفا راهنماییم کنید.با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  مصطفی

با سلام
همانطورکه اشاره گردید با توجه مطالبی که فرموديد امکان وجود مشکل گوارشی و التهاب معده بسیار زیاد است.
رعایت نکات تغذیه ای و سبک زندگی سالم بسیار کمک کننده است.
در حال حاضر درمان تجویز شده را تکمیل و سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید.

ناشناس
ناشناس
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر پدر من به مطب دکتر بابایی مراجعه کردن ودکتر آندوسکوپی انجام داد وجواب آندوسکوپی زخم معده واثنی عشر ورفلاکس معده تشخیص داده شد ولی دکتر از زخم نمونه نگرفتن آیا باید دوباره آندوسکوپی انجام بدن برای زخم معده تا نمونه بگیرن از زخم یا نه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  ناشناس

با سلام
خیر نیازی به آندوسکوپی مجدد نیست و اقدامات تشخیصی لازم در همان بررسی اندوسکوپی انحام شده است.

ر.ف
ر.ف
2 ماه قبل

سلام وقت بخیرمن چندماه پیش معده درد داشتم و اندوسکوپی انجام دادم.و سی تی اسکن و باریم سوالو امادراخریه ناحیه دیورتیکول مانند در فوندوس معده مشاهده شد و تشخیص انهااین بودکه درد معده من عصبی است و قرص نکسیوم40و نورتریپتیلین۱۰ وکلیدنیوم سی و پرانول10هم مصرف میکنم اماچندوقتی است که یبوست دچارشدم و سمت راست زیر قفسه سینه یه مقداری درد میکنه نظرشماچیست؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  ر.ف

با سلام
در موردیکه فرمودید ابتدا باید علت یبوست مشخص شود و بر اساس آن تشخیص صحیح ، درمان متناسب آغاز گردد.
در مراحل ابتدایی یبوست توصیه به مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات و داشتن تحرک بدنی میگردد و معمولا نیازی به استفاده از دارو نیست ،
همانطورکه اشاره شد مشخص شدن علت یبوست مهم است علت آن نیز می‌تواند مشکلات عصبی مثل اضطراب عدم دسترسی به توالت مناسب ، عدم مصرف مایعات کافی و مصرف داروها بخصوص داروهای اعصاب و … باشد که می بایست تغییر در سبک زندگی، مشکل بر طرف شود. در این زمینه با پزشک معالج مشورت فرمایید تا در صورت صلاحدید تغییر در داروهای شما داده شود.

راحله
راحله
2 ماه قبل

سلام،من مبتلا به بیماری گاستریت حاد هستم،دوسال قبل با درد شکم به پزشک مراجعه کردم بعد از آندوسکوپی .کولونوسکوپی تشخیص گاستریت دادند،بعد از مصرف دارو پس از یکماه خوب شدم،دوهفته است که درد شکمم مجددا شروع شده با حرف زدن دردم تشدید میشه ممکنه که راهنماییم کنید که چکار کنم،ایا ممکنه مشکل دیافراگم باشه،که با حرف زدن دردم شروع وبیشتر میشه،ضمنا وقتیکه خواب باشم اصلا درد ندارم.با سپاس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  راحله

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و تشخیص التهاب حاد معده یا گاستریت حاد ، درمان دارویی را تا اتمام دوره درمان ادامه و سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و تند و نوشابه‌های گازدار و پرخوری و اضطراب نیز کمک کننده است.
و ممکن است نیاز باشد که مدت طولانی این رعایت ها را بفرمایید.

در صورت عدم احساس بهبودی با مصرف دارو ها و داروهای آنتی اسید
معاینه و بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما توصیه میشود.

میثم
میثم
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید
بنده چند سال رفلاکس داشتم که به تازگی به زخم تبدیل شده و از قرص لانزو پرتزول ،فاموتدین ،دمپریدون،استفاده میکنم اما با اینکه رژیم غذاییم رو رعایت میکنم دردم هر روز شدید تر میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  میثم

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و وجود مشکل گوارشی از چند سال قبل و عدم احساس بهبودی ، در صورتیکه با مصرف داروهای جدید و اتمام دوره درمان، احساس بهبودی نداشتید ، حتما معاینه و بررسی مجدد توصیه میشود.

مهدیه
مهدیه
2 ماه قبل

سلام من مادرم با درد به دکتر مراجعه کرده بعد از سونو گرافی گفتن در ناحیه پانکراس کیست دارن و اسکن نوشتن میخواستم ببینم خطر ناک هست یا نه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  مهدیه

با سلام
بیماری های مربوط به پانکراس بسیار مهم هستند و حتما پیگیری و رسیدن به تشخیص صحیح توصیه میشود.

علیرضا پاسیار
علیرضا پاسیار
3 ماه قبل

سلام مادرم سنش 68 سالشه و به مدت 1 ساله شکمش به صورت غیر عادی باد کرده میخواستم بدونم علل شایع چی میتونه باشه با سپاس از شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، نیازمند بررسی جهت اظهار نظر دقیق می باشیم.
نفخ و احساس باد و تورم در دستگاه گوارش علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
التهاب دستگاه گوارش ، عفونت‌ها ،مواد غذایی و داروهای مصرفی احتمالی ، ميكروب معده H.Pylori ، حتی افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش BOS و اختلال عملکرد دستگاه گوارش و … می‌توانند برخی از علل آن باشند.
در صورت عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود.

کتایون
کتایون
3 ماه قبل

سلام من بعد از انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی قند خونم بالا رفته بین ۱۰۰ تا ۱۱۲ .آیا میتونه مرتبط با کولونوسکوپی باشه و اینکه دو روز چیزی نخوردم.ممنون میشم پاسخ بدین.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  کتایون

با سلام
ممکن است بدلیل استرس انجام کولونوسکوپی و آندوسکوپی نتیجه آزمایشات از جمله قند خون کمی مختل شوند.
برای اندازه گیری قند خون ، می بایست بین ۸ تا ۱۰ ساعت ناشتا باشید و سپس آن اندازه گیری شود.

1 7 8 9
928
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما