زندگی جای دیگریست (سرطان معده)

 

در این روایت سراغ مرد جوانی رفته‌ایم که با علایمی ساده به پزشک مراجعه کرده متوجه شده که سرطان معده دارد.بیماری سرطان را با آرامش شکست داده  و الان کودکی ده ماهه دارد.

مهدی۳۰  ساله است و متاهل .یک فرزند دارد و ساکن خرم آباد است و در قسمت حراست یک اداره مشغول به کار است که کار پر استرسی است.در خانواده اش هم اصلا سابقه سرطان وجود ندارد.بیمه اش هم تامین اجتماعی است.علایمش در اردیبهشت ۹۵ شروع می‌شود که شامل بی‌حالی و کاهش وزن و بی‌اشتهایی و سوزش معده بوده  اما مهدی چندان اهمیتی نمی‌دهد.

وضعیت بی‌اشتهایی به جایی می‌رسد که مهدی دیگر هیچ چیز نمی‌خورد و وزنش هم ۲۵ کیلوگرم کم می‌شود. به دکتر مراجعه می کند و آزمایش خون می‌دهد و دکتر می‌گوید احتمالا نوعی باکتری در معده وجود دارد.بعد هم به تهران می‌آید و به دکتر بابایی مراجعه می‌کند.پس از آندوسکوپی سرطان معده تشخیص داده می‌شود و ۱۵ روز بعد، شیمی درمانی مهرماه در بیمارستان جم آغاز می‌شود. ۸ جلسه شیمی درمانی ۲۲ روز به ۲۲ روز انجام می شود و علایم بهبودی پیدا می‌شود و اسفند شیمی درمانی ها متوقف می‌شود.

 الان هم چند وقت به چند وقت برای چک آپ مراجعه می‌کند.هزینه های درمان حدود ۳۵ ملیون بوده است هر جلسه شیمی درمانی تقریبا یک ملیون تومان می شده و داروها را- چون داروی خاص بودند- بیمه تقبل می کرده است.مهدی بیماری و درمانش را اصلا دردناک یا ترسناک نمی داند و خود و خانواده‌اش کاملا منطقی با موضوع برخورد می‌کنند .مهدی انقدر از نظر روحی قوی بوده که گاهی تا ۹ شب سرکار بوده است و بعد تنها با اتوبوس به تهران می آمده شیمی درمانی را انجام می‌داده و باز با اتوبوس به خرم آباد بازمیگشته و حتی سرکار هم می‌رفته است.در زمان شیمی درمانی بیمار تحت نظر متخصص خون بوده است .

بعد از شیمی درمانی‌ها هم مشکلی نداشته فقط آخرین بار دچار مسمومیت غذایی شده است.رژیم غذایی  مهدی شامل نخوردن سرخ کردنی و نوشابه است .

نظر دکتر بابایی:وقتی مهدی مراجعه کرده دو سوم معده اش با سرطان درگیر بوده اما به علت روحیه ی بسیار خوب با بیماری مقابله کرده است.

توضیحی راجع به این بخش از سایت: 

بیماری چه اتفاق باشد و چه پیامد، دردناک است و آزاردهنده و هرچه این بیماری برای بیمار ناشناخته تر باشد استرس ها و نگرانی های آن هم بیشتر است. هرچند پزشک باتجربه و آگاه به شرایط می تواند کمک بسیار مهمی باشد ولی این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که علم به بیماری برای بیمار می تواند کمک شایانی به بهبود روند درمان و تحمل بیماری کند. از این رو آگاهی بخشی به بیمار را می توان کلید طلایی درمان یک بیماری دانست که شاید هنوز آنچنان به آن توجهی نشده است. چه بسیار کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها موجب تغییر روند بیماری می شود و یا باورهایی که در میان مردم رواج پیدا کرده و عمل به آنها موجب وخیم تر شدن وضعیت می شود و شاید پزشک اصلاً از آن اطلاع نداشته باشد تا آن نظرات را نفی کند. در چنین مواقعی است که دیدگاهی عام و نه تخصصی به کار می آید. نگاهی از سوی یک بیمار به بیماری که می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های شما را بدهد.

در سلسله گزارشاتی که در ادامه این بخش قرار خواهیم داد مصاحباتی داشته ایم با مراجعان مطب دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی و از آنها خواسته ایم تا تجربیات خود را با ما در میان بگذارند. از دلیل مراجعه به پزشک و تشخیص تا مواجهه با بیماری و روند درمان نکاتی در خود نهفته دارند که می تواند برای بیماران، همراهان بیمار و حتی پزشکان سودمند باشد. ذکر این نکته ضروری است که همان طور که پیش از این هم گفتیم دیدگاه بیمار لزوماً علمی و درست نیست و تنها بیانی از تجربیات است که سعی کرده ایم با کمترین تغییر آنها را انعکاس دهیم و مطمئناً نشاندهنده نظرات دکتر مهران بابایی نیست. هر چند برای بهبود کیفیت مصاحبه از دکتر بابایی نیز برای پاسخ کمک گرفته ایم و نظر ایشان را در پایان مطلب آورده ایم.

از شما کاربران گرامی هم درخواست داریم تا تجربیات خود را بیان کنید و با دیگران در میان بگذارید.

3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
18 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
مهدیه
مهدیه
3 ماه قبل

سلام من مادرم با درد شدید به دکتر مراجعه کرده بهش گفتن که داخل معده‌اش یه دونه کیسته می‌خواستم ببینم که همون سرطان حساب میشه ؟یا اینکه نه مشکل و درمان چیز دیگریست ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  مهدیه

با سلام
خیر ، ابتدا باید نوع کیست یا توده و محتوای سلولی آن مشخص شود
نتیجه نمونه برداری و پاتولوژی بسیار مهم است.

محمد
محمد
8 ماه قبل

سلام من چند ماهی هست که رفلاکس معده و سوزش معده دارم هر چی قرص میخورم خوب نمیشم چند تا دکتر رفتم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Awaiting for approval
Reply to  محمد

با سلام
در مورد ریفلاکس که‌ فرموديد، علت ریفلاکس و گرید یا درجه آن نیز در تجویز درمان مهم است.
گاهی هم در صورت شدت ریفلاکس و عدم پاسخگویی درمان دارویی از روش‌های تهاجمی و جراحی استفاده می شود.
همانطورکه اشاره شد، تشخیص صحیح علت ریفلاکس و تأیید ریفلاکس در انتخاب نوع درمان بسیار بسیار مهم است ،
پرهیز از پرخوری و تند خوردن و مصرف مایعات حین و پس از صرف غذا و بخصوص نوشابه‌های گازدار و اضطراب و تنش بسیار موثر است.
پس از صرف وعده های غذایی نیز تا حداقل نیم ساعت به حالت خوابیده و دراز کشیده قرار نگیرید.
در صورت عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده،
جهت اظهار نظر دقیق در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

سام
سام
1 سال قبل

همه به بابایی وصل می‌شود اره بابایی دکان دار

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سام

با سلام
در خدمت شما هستیم.

faezeh
faezeh
1 سال قبل

سلام دوست من بیست سالشه اسلیو‌ معده کرده. ازمایش داده و دکتر تابستان بهش گفته سرطان معده و حتی کبد داره. و خب معده درد و‌تهوه داره کلی قرص و شربت میخوره متوجه دردش نشه. تغذیه‌و لایف استایلشم‌رعایت نمیکنه و خالشم سرطان معده داشته فوت شده نمیخاد بپذیره و‌میترسه من باید چی کار کنم؟ و به خانوادشم نمیگه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  faezeh

با سلام
پذیرش بیماری های صعب العلاج برای برخی بیماران سخت است ، اما در صورت پیگیری زود هنگام ، امکان موفقیت در درمان بسیار افزایش می یابد.
مشاوره با همکاران محترم روانپزشک توصیه میشود.

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام خانم 46ساله هستم دو ماهی هست معده درد شدیدی دارم.تهوع یبوست.کاهش وزن .بی اشتهایی .همه را دارم اما با دو بار اندوسکوپی وبستری وآزمایش وسی تی فقط میگن عصبیه داروهای ضد اضطراب هم هیچ اثری نداشته درد مداوم خسته ام کرده تو رو خدا راهنمایی کنید.ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مریم

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد،و احتمال تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS مطرح است.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

سودا گلی
سودا گلی
2 سال قبل

سلام
یک هفته س که فهمیدیم پدرم با هفتاد و یک سال سن دچار سرطان معده شده و حدود چهارسانت کبد رو درگیر کرده و پریتونیال رو . الآنم شیمی درمانی میشه آیا امیدی هست من چه جوری میتونم مدارک رو بفرستم جهت مشاوره

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و درگیری کبد و پریتوئن در مورد ایشان درمان شیمی درمانی پلان صحیحی است. جهت بررسی مدارک پزشکی ایشان
با مطب با سرکار خانم امینی صحبت فرمایید و بفرمایید که از طریق سایت راهنمایی شده اید.

فاطمه سلیمانی
فاطمه سلیمانی
2 سال قبل

سلام
آیا توده بدخیم معده به اندازه ی 8 م م قابل معالجه هست
و اینکه نتیجه چطور می شود؟؟

Last edited 2 سال قبل by فاطمه سلیمانی
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
اما نیازمند اطلاعات خیلی بیشتر از پاتولوژی و تعیین Grade و Stage و نوع بدخیمی هستیم.

nas
nas
2 سال قبل

من معدم درد میگیره بعد هرچیزی که میخورم خطرناک نیس؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  nas

با سلام
ابتدا معاینه توسط پزشک توصیه میشود.

نسترن
نسترن
4 سال قبل

سلام من دو ساله که بیماری کولیت روده دارم چند دکتر رفتم و همه همین رو تشخیص دادند حتی یک بار که خونریزی به 30بار در شب رسید یک هفته بستری شدم.الان 6تا مزالازین دوتا آزارام و دوماه یک بار امپول اینفلکسی میزنم ولی چند ماه یک بار خونریزی کمی شروع میشه که با کورتون قطع نمیشه به نظرتون داروی دیگه ای هست که خونریزی کامل قطع شه برای مدت طولانی؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 سال قبل
Reply to  نسترن

با سلام
بیماریهایی التهابی روده باید درمان دارویی مناسب و
منظم برای کنترل داشته باشند. بله باید علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای
و مصرف منظم دارو آزمایشات دوره ای نیز انجام فرمائید

18
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما