پرسش های گوارش و کبد

دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش کبد و مجاری صفراوی با حضور در برنامه به خانه برمیگردیم به برخی پرسش های گوارشی پاسخ داد که در ادامه به مرور آنها می پردازیم:

آشالازی قابل درمان است؟ جواب کلی بله است. ولی آشالازی چیست؟ دریچه ای بین معده و مری وجود دارد، خیلی ها ریفلاکس را می شناسند، ترش می کنند یا دهانشان تلخ یا بد مزه می شود. مشکل تنگ شدن دریچه مری است. اگر دریچه مری شل شده و منجر نفوذ اسید معده شود فرد دچار ریفلاکس می شود و اگر این دریچه سفت شود فرد دچار آشالازی می شود. در محل اتصال مری و معده نمی گذارد غذا رد بشود. مهم ترین علامتش گیر کردن غذاست. با دو روش بالون زدن یا جراحی قابل حل است که اغلب جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

فردی در مورد خوردن قرص های اوموپرازول و … و ریفلاکس معده و درد قفسه سینه و عوارض آنها پرسیده اند؟ این داروها عوارض دارند ولی برای کنترل بیماری این عوارض توسط پزشک در نظر گرفته می شود و با مشورت پزشک می توان عوارض را کنترل کرد.

اگر روده تحریک پذیر داشته باشیم آبا کم کردن استرس های بیرونی موثر است؟ در بسیاری از بیماری های گوارشی اگر بیماری عملکردی باشد، در اینگونه بیماری ها سبک زندگی بسیار مهم است. هرچند دیگر عوامل هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

نکته مهم این است که شرایط هر فرد به خصوص است و تشخیص درست باید توسط پزشک صورت بگیرد. در واقع نمی توان با اطلاعاتی که از طریق این چنین برنامه هایی در اختیار هموطنان قرار می گیرد تشخیص قطعی و درست داد و حتماً تشخیص پزشک در این موارد نیاز است.

در مورد گرید های کبد چرب و سیروز سوال شد. آخر خط کبد سیروز کبد است. سیروز یعنی کبد به سمت نابودی و مرگ می رود. الکل یا کبد چرب یا هپاتیت ب یا هپاتیت سی می تواند به سیروز کبد منجر شود فرقی نمی کند چه بیماری ای باشد. شاید در مورد کلیه مواردی همچون دیالیز هست هنوز برای کبد این چنین راهکاری وجود ندارد. باید توجه داشت که گرید های پایین هم مهم است. برای این که بفهمیم کبد مشکل جدی دارد یا نه آزمایش و سونوگرافی اعتبار زیادی ندارد. درجه سفتی کبد مهم است که با نمونه برداری تشخیص داده می شود. علل الخصوص افرادی که دیابت به خصوص دیابت تیپ دو دارند در خطر فیبروز، سفتی یا سیروز کبد هستند. سفتی درجه دارد و دارای چهار درجه است. درجه چهار خط نهایی سیروز است. افراد چاق یا کبد چرب از مهم ترین زمینه های این بیماری هستند.

داروهایی که تبلیغ می شوند را به هیچ وجه مصرف نفرمایید. مهم ترین دلیل این امر ندانستن پزشک در مورد عوارض است. در درجه اول باید در مورد سبک زندگی توجه شود و در درجه آخر باید به سمت دارو برویم.

ریفلاکس موجب تورم در بدن نمی شود.

کیست های کبدی انواع مختلف دارند و معمولا خوش خیم هستند و کیست های ساده یا انگلی هستند و کیست های انگلی یا هیداتیک اگر از راه مدفوع خارج شود و …. راه درازی تا کبد فرد دیگر دارد و احتمالش خیلی کم است. جای نگرانی نیست و با دارو می توان درمان کرد.

 

2.7 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
266 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
خادمی
خادمی
8 ماه قبل

با سلام وقت بخیر
مادر بنده 52 دارد تقریبا یک سالی هست که درد رود و سوزش روده دارد و شکمش ورم دارد
دکتر متخصص بردیم گفتند رودهاشون عصبی است
و البته ایشون کبد چرب هم دارند و گرید2 است
متاسفانه حاضر به کولونوسکوبی نیست
با توجه به اینکه ایشون فقط دو علایم دارد ( سوزش روده و هم ورم) آیا نیاز است که برای تشخیص بیماری ایشون به پزشک متخصص دیگر ببریم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  خادمی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد در صورتیکه ایشان هیچ مشکل گوارشی تاکنون نداشته اند و سابقه بدخیمی در خانواده و بیماری های مزمن ندارند و دارویی مصرف نمی فرمایند ، بر اساس جدیدترین توصیه های علمی ، سن بالای ۵۰ سال و وجود ناراحتی گوارشی، حتما بررسی توصیه میشود. در صورتیکه یکی از موارد بالا نیز به مشکل ایشان اضافه شوند بررسی درون بینی دستگاه گوارش بصورت قطعی توصیه میشود.
در حال حاضر مراکز زیادی بررسی های اندوسکوپیک را با بیهوشی انجام می‌دهند و بیمار اصلا متوجه ناراحتی های احتمالی انجام بررسی نمیگردد.

رضا قائمی فر
رضا قائمی فر
8 ماه قبل

آیا به افتاد گی ناف اعتقاد دارید؟دکتر داروهای گیاهی به من گفته که‌ افتادگی ناف است ،،، درضمن بعد ازدرمان توسط پزشک که سرم وآمپول زدم بهتر شدم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل

با سلام
در گذشته از اصطلاحاتی استفاده می‌شده است که با پیشرفت علم طب و مشخص شدن جايگاه اعضای بدن و عملکرد و … به بسیاری از نادانسته ها پاسخ داده شده است.
اصطلاح افتادگی ناف بنیان علمی ندارد اما در هر قسمت بدن ممکن است‌ بیماری هایی وجود داشته باشد، بنابراین پایه طبابت درست و درمان مناسب ، تشخیص صحیح است ، باید ابتدا دلیل هر مشکلی مشخص گردد سپس درمان متناسب با آن آغاز گردد.
در شروع بسیاری از بیماری ها ، ممکن است با سرم و داروهای تقویتی احساس بهبودی موقت حاصل گردد اما در صورت بازگشت مشکل حتما بررسی جامع و مشخص شدن علت بیماری توصیه میشود.

رضا قائمی فر
رضا قائمی فر
8 ماه قبل

سلام زیرناف وراست و چپ شکمم درددارم عفونت روده تشخیص پزشکه وسرم وآمپول زدم بهترشدم ولی ریشه کن نشده وهرروزصبح که‌ ازخواب بیدار می شوم درددرپایین کمرم دارم وبعداز ساعتی رفع میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد درد شکمی اطراف ناف مهم است
ممکن است التهاب دستگاه گوارش یا التهاب آپاندیس طول کشیده باشد
با توجه‌ به اینکه با درمانهای انجام شده احساس بهبودی ندارید، درابتدا معاینه شکم و اخذ شرح حال جامع پزشکی و در صورت نیاز استفاده از پارا کلینیک برای رسیدن به تشخیص صحیح توصیه میگردد سپس بر اساس آن تشخیص، درمان متناسب آغاز خواهد گردید.

علی
علی
9 ماه قبل

سلام دوباره
چطور میتونم مدارکم رو برای بررسی برای شما ارسال کنم؟آیا شما ویزیت آنلاین هم دارید؟قبلا چند سال زیر نظر یک فوق تخصص بودم اما در آخرین جلسه از ویزیت ایشون راضی نبودم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  علی

با سلام
با توجه به لطف بیماران و کثرت مراجعه حضوری ، امکان ویزیت آنلاین در حال حاضر میسر نیست ، و البته‌ بخصوص در مشاوره های فوق تخصصی پزشکی، معاینه بیمار و اخذ شرح حال کامل پزشکی و بررسی مدارک پزشکی بیمار بسیار بسیار مهم است ،

تا حد امکان و بضاعت علمی سعی می‌شود که پاسخگویی به عزیزان در این پلات فرم ، در سریع ترین زمان انجام شود.
در همین فضای مجازی میتوانید مدارک پزشکی و شرح حال بیمار را بارگذاری و upload فرمایید.

علی
علی
9 ماه قبل

سلام من ۴۹ سال دارم و سیروز کبدی ناشی از هپاتیت بی دارم.قرص تنوفوویر مصرف میکنم.ننیجه آزمایش آنزیمهای کبدی خوب هست.اما مدتی است بدلیل سفرهای متعدد کاری دچار یبوست شدم.آیا میتوانم پودر پیدرولاکس استفاده کنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  علی

با سلام
بله میتوانید ، اما اجازه دهید که علت یبوست بخصوص با توجه به‌ وجود یک بیماری مزمن ، در ابتدا مشخص گردد.
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی درمورد یبوست توصیه میشود.
حتما بدلیل وجود سیروز ، تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش و بررسی های دوره ای باشید. محاسبه MELD SCORE و بررسی ها از نظر پیوند کبد و عدم وجود توده در کبد و کنترل آسیت در زمینه سیروز
و کنترل فیبروز کبدی و پیشرفت نکردن آن بسیار مهم است.

پروین
پروین
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر سونوگرافی مادرم کیست 5 میلی متری کبد نشان داده می خواستم بدونم راه درمانش چیه و اینکه خطرناک این کیست یا خیر ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  پروین

با سلام
ابتدا بررسی کیست مهم است و تشخیص نوع آن ،سپس درمان بر اساس تشخیص صحیح انجام می‌شود.

پروین
پروین
9 ماه قبل

ممنونم آقای دکتر از پاسختون فقط اینکه اگه این کیست با این سایز از نوع ساده باشه درمانش به چه صورت ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  پروین

با سلام
بدلیل انواع کیست ها و توده های خوش خیم کبدی ، درمان می‌تواند متفاوت باشد ، مثلا بر اساس سایز کیست و عفونی بودن و … ممکن است به درمان دارویی پاسخ دهد یا نیاز باشد درناژ و تخلیه شود و یا جراحی گردد.

علیرضا
علیرضا
9 ماه قبل

سلام اقای دکتر برای کیست هایی که عفونی نباشند و ساده باشند ممکن است که درمان دارویی جواب دهد ؟ و اینکه معمولا چه سایزی از کیست های ساده نیاز به جراحی یا تخلیه دارند ؟ ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  علیرضا

با سلام
در ابتدا تشخیص صحيح ماهیت ضایعه کبدی یا hepatic lesion بسیار مهم است ، اینکه اصلا ضایعه کیست باشد یا خیر و چه نوع کیستی باشد، درمان کیست های عفونی و کیست های تروماتیک نیز اتفاقا جراحی است اما نوع جراحی و ریسک آن متقاوت است ، کیست های ساده را نیز می‌توان فقط پیگیری نمود.
شرح حال بیمار ، سابقه مصرف داروها مثل oco یا داروهای سرکوبگر ایمنی ، سابقه بیماری های عفونی و انگلی و … نیز به تشخیص کمک کننده است.
وضعیت خود کیست، مثلا داشتن جدار با کلسیفیکاسیون و محتوای کیست نیز در اپروچ جراحی و نوع جراحی انتخابی یا درناژ از طریق پوست تحت هدایت سی تی اسکن یا سونوگرافی مهم است.
بنابراین با توجه به گستردگی و انواع ضایعات ، تنها فاکتور سایز نیست بلکه ابتدا تشخیص صحیح است.

پروین
پروین
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر باشه بعد از انجام سونوگرافی مشخص شده که کیست 5 میلی متری بر روی کبد وجود داره… می خواستم بدونم درمانش چیه ؟ ایا این کیست خطرناک ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  پروین

با سلام
ابتدا بررسی کیست مهم است و تشخیص نوع ،سپس درمان بر اساس تشخیص صحیح انجام می‌شود

افشان
افشان
9 ماه قبل

باعرض سلام دیروز سؤالی ازحضورتان داشتم کی پاسخ دریافت خواهم کرد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  افشان

با سلام
در خدمت شما هستیم.

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر من به سیروز کبدی مبتلا شدم شما به من گفتید که هر چه سریع تر باید پیوند شوید ولی نامه ای به من ندادید چون هرروز سرم بیشتر از دیروز گیج می زند

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
لطفا به سرکار خانم امینی مراجعه فرمایید یا با مطب با ایشان صحبت بفرمایید.

....
....
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر ببخشید من سونوگرافی دادم پولیپ صفرا مشاهده شد بعدش دوباره سونوگرافی دادم نوشته بود که کبد بزرگ شد و اینا به نظرتون باید چیکار کنم؟ دور گردن و پشت کمرم هم دونه در اومد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  ....

با سلام
با توجه به‌ مطالبی که فرموديد و وجود پولیپ کیسه صفرا
معاينه و بررسی علائم بالینی و شرح حال دقیق و سابقه بیماری در خانواده و بررسی دقیق از نظر وجود پولیپ درمجاری صفراوی و دستگاه گوارش و در صورت لزوم انجام اندوسکوپی
و اندوسونوگرافی حتما توصیه میشود. اندازه پولیپ نیز بسیار مهم است.
(در صورت بزرگتر بودن پولیپ از 10mm قویا جراحی کیسه صفرا کله سیستکتومی توصیه میگردد.)
در صورت امکان در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

....
....
10 ماه قبل

سلام اقای دکتر پولیپ 3/4 میلی‌متره، ولی کبد گرید 1 و در حال افزايشه بنظرتون خطرناکه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  ....

با سلام
محل پولیپ مشخص نیست ، سنگ یا اسلاج در کیسه صفرا رویت نشده است ، بیماری های همراه و سابقه بیماری های خانوادگی مهم است. وجود ضایعاتی مثل پولیپ های صفراوی بسیار مهم هستند و باید پیگیری شوند و در صورت افزایش سایز درمان مناسب انجام شود.

علی
علی
10 ماه قبل

سلام اقای دکتر
من بالای شکمم در قسمت وسط بین این دوتا استخوان که جای یک انگشت قرار میگیره کمی درد میکنه یا سوزش میکنه قبلش شکم درد داشتم و حدود 2و 3 هفته ی پیشش به اثر قرص میتروندازول 500 اسهال داشتم
الان این بار رفتم دکتر همین علائم بالایی رو گفتم یه قرص جوییدنی برای نفخ و یه قرص پنتوپرازول دادن ولی من فک میکنم تاثیر زیادی نمیزار الان 3 روز استفاده میکنم من میخام بین اون دوتا استخوان خوب باشه در قسمت بالایی
شکم ومن میترسم باز این قرص ها هارو دوبارت بخورم خوب نشم عوارض پیدا بشه و بیاییم سرخونه ی اول اسهال و درد هنگام ادرارر لطفا راهنمایی کنید چه قرصهایی مصرف کنم

Last edited 10 ماه قبل by علی
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  علی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، این مشکل میتواند علل مختلفی داشته باشد، یکی از دلایل آن گوارشی است ، اما از علل قلبی تا عفونت های ریه و مشکلات صفراوی و … می تواند در تشخیص افتراقی باشد.
کنترل اسید معده به نظر کار صحیحی است ، اما برای اظهار نظر دقیق می بایست معاینه و اخذ شرح حال کامل پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی شما انجام شود.

ماهان کشاورز رهبر
ماهان کشاورز رهبر
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر اقای دکتر من به ibs مبتلا هستم
بعد از سونو شکم متوجه ضایعه هایپر اکو شدم که به یکی از دکتر ها مراجعه کردم که گفتن چیزی نیست و خال کبدی تشخیص دادن ولی من احساس خستگی و سردرد دارم ۳هفتس میتونه برای این مشکل باشه؟
و من میتونم قرص liver support رو مصرف کنم خودسرانه؟ دکترم هیچ دارویی تجویز نکردن این قرص مصرفش برای عموم آزاده ؟ درد خیلی کمی هم طرف دنده های راست شکمم هم دارم برای این خستگی و سردردم شما چه پیشنهاد میکنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل

با سلام
در مورد ضایعه کبدی که فرموديد، می بایست تشخیص آن معلوم گردد.
ممکن است همانژیوم کبدی باشد.
همانژیوم کبدی توده‌ای خوش‌خیم در کبد است که از شبکه عروقی تشکیل می‌شود. شرح حال بیمار و بیماری‌های همراه احتمالی و مصرف داروهای احتمالی بسیار مهم است.
در صورتی که همانژیوم کبدی کوچک و بدون علائم باشد، ارزیابی دوره‌ای ، معاینات Follow up و آزمايشات و سونوگرافي توصيه ميشود و معمولا درمانهای دارویی خوراکی تاثیری بر کوچک شدن آن ندارد.
مصرف هر دارویی باید با دلیل باشد ، بنابراین در صورت تجویز دارو توسط پزشک معالج، دارو را مصرف فرمایید.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
در صورتیکه با درمانهای انجام شده احساس بهبودی ندارید، ابتدا توصیه میشود که معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما انجام گردد تا از تشخیص صحیح مطمئن شویم و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر طاعات قبول
حدود ۶ یا ۷ ماه قبل آزمایش آنزیم کبدی نرمال بود و دوماه قبل سونو کبد گرید ۱ به ۲ تشخیص داده شد الان حدود یک هفته بازو دست و تا حدودی پشتم درد میکنه تقریباً درد دائمی،درد شکم خیلی خفیف هر از گاهی دارم و همچنین اعصاب بسیار ضعیف آیا مشکل از کبد هست که پشت و دستم درد میگیره؟
برای کبد گرید ۲ لیورگل بهتر هست یا سیلیمارین؟تشکر از وقتی که میزارید.یا علی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  محمدی

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، بررسی علت سوءهاضمه شما توصیه میشود، به نظر میرسد که شما دچار التهاب معده یا گاستریت باشید.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
کنترل اسید معده و مصرف داروها بخصوص داروی آنتی اسید نیز کمک کننده است.
در مورد کبد چرب سن ، وزن ، بیماری های همراه احتمالی، داروهای مصرفی، وضعیت آزمایشات بیوشیمی و BMI و سونوگرافی و … در توصیه درمانی مهم است.
درمان کبد چرب هم شامل رعایت نکات تغذیه ای و داشتن فعالیت بدنی و کاهش وزن و … و هم شامل درمان دارویی است و سپس معاینات دوره ای و بررسی از نظر میزان بهبودی و تغییر درمان متناسب با آن است.
(ماده اصلی در گیاه خار مریم که ترکیب اصلی داروی لیورگل است و باعث حفاظت از کبد می شود سیلیمارین(Silymarin) نام دارد، این ماده به بازسازی سلول های کبد که آسیب دیده اند کمک می کند.)
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

محمدی
محمدی
1 سال قبل

ممنون از راهنماییتون.
من حدود سه سال قبل اندوکلون انجام دادم که گفتند میکروب معده دارم، البته ibs (روده تحریک‌پذیر) هم دارم، البته به این خاطر حدسم به کبد هست چون یک مقدار در همین ناحیه خارش هم دارم، یعنی جلو و عقب قفسه سینه، دردم هم انگار از گردن، کتف و دست هست و دنده های زیر کتف.جسارتا اصلا همچین دردهایی برای کبد هست یا خیر؟
میشه بفرمایید چه آزمایش هایی برای کبد و معده میشه انجام داد تا متوجه مشکل بشیم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمدی

با سلام
در مورد دردهای شکمی و محدوده ای که فرموديد، امکان همپوشانی درد با سایر دستگاه ها مثل قلب، کبد و کیسه صفرا، پانکراس، معده و ناراحتی‌های دستگاه گوارش و … وجود دارد ، بنابراین اولین گام در کمک به تشخیص صحیح علت دردهای شکمی معاینه و اخذ شرح حال توسط پزشک است.
در ابتدا جهت کبد میتوانید سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی و کیسه صفرا را انجام دهید.

nargess
nargess
1 سال قبل

سلام آقای دکتر. خانمی هستم 37 ساله . یکسال پیش طبق MRCP ، نمونه برداری کبد و آزمایشات کبدی پزشکان تشخیص دادند که به بیماری PSC مبتلا هستم. کلونوسکوپی انجام دادم، روده ها مشکلی نداشت
در گزارش نمونه برداری ذکر شده Grade3/18 (A=0, B=3 , C=2 ) stage3/6 according modified HAI
لطفا بفرمایید که کبد من در چه وضعیتیست؟ منظور از Stage 3/6 چیست؟ خیلی نگران هستم.
فعلا هم اورسوفلور مصرف می کنم.متشکرم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  nargess

با سلام
با توجه به MRCP و نتيجه پاتولوژی حتما معاینه و درمان تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش توصیه میشود. اگر شما مشکل کلانژیت اسکلروزان اولیه یا PSC داشته باشد ممکن است که همراهی با بیماری های التهاب روده یا IBD داشته باشد.
در گزارش پاتولوژی ارسالی به شاخص فعالیت کبدی مدیفیه یا تغییر یافته اشاره شده است.برای نتيجه گیری صحیح نیاز به اطلاعات نتایج آزمایشات کبدی و فیبرو اسکن کبدی و مشخص شدن علت PSC در شما داریم. حتما پیگیری فوری و درمان متناسب توصیه میگردد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

nargess
nargess
1 سال قبل
Reply to  nargess

در حال حاضر بعد از مصرف دارو آزمایشات کبدی نرمال است واکثر پزشکان علت بیماری را ناشناخته می دانند.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  nargess

با سلام
همانطورکه قبلا اشاره گردید ، در صورتیکه در MRCP و نتيجه پاتولوژی شما به مشکل کلانژیت اسکلروزان اولیه یا PSC اشاره شده است ، حتما پیگیری بررسی و شروع درمان تحت نظر فوق تخصص محترم گوارش و کبد را بصورت فوری بفرمایید. بسیار مهم است که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان آن شروع گردد.

روش مواجهه با هر بیماری و مشخص شدن علت آن ، پروتکل و گاید لاین های خود را دارد و باید به پزشک متخصص یا سطح بالاتر پزشک فوق تخصص مرتبط مراجعه نمود تا علت و درمان بیماری مشخص گردد.
نرمال بودن آزمایشات کبدی رد کننده بیماری نیست. در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما و در صورت تایید بیماری، درمان متناسب با آن توصیه میشود.
بیماری های مرتبط با PSC با احتمال زیاد نوعی التهاب روده به نام کولیت اولسراتیو و با احتمال کمتر التهاب تیروئید ( تیروئیدیت ) و فیبروز خلف صفاقی هستند.

nargess
nargess
1 سال قبل

سلام آقای دکتر. خانمی هستم 37 ساله . یکسال پیش طبق MRCP ، نمونه برداری کبد و آزمایشات کبدی پزشکان تشخیص دادند که به بیماری PSC مبتلا هستم. کلونوسکوپی انجام دادم، روده ها مشکلی نداشت
در گزارش نمونه برداری ذکر شده Grade3/18 (A=0, B=3 , C=2 ) stage3/6 according modified HAI
لطفا بفرمایید که کبد من در چه وضعیتیست؟ منظور از Stage 3/6 چیست؟ خیلی نگران هستم.
فعلا هم اورسوفلور مصرف می کنم.متشکرم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  nargess

با سلام
با توجه به MRCP و نتيجه پاتولوژی حتما معاینه و درمان تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش توصیه میشود. اگر شما مشکل کلانژیت اسکلروزان اولیه یا PSC داشته باشد ممکن است که همراهی با بیماری های التهاب روده یا IBD داشته باشد.
در گزارش پاتولوژی ارسالی به شاخص فعالیت کبدی مدیفیه یا تغییر یافته اشاره شده است.برای نتيجه گیری صحیح نیاز به اطلاعات نتایج آزمایشات کبدی و فیبرو اسکن کبدی و مشخص شدن علت PSC در شما داریم. حتما پیگیری فوری و درمان متناسب توصیه میگردد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام آقای دکتر. خانمی هستم 37 ساله . یکسال پیش طبق MRCP ، نمونه برداری کبد و آزمایشات کبدی پزشکان تشخیص دادند که به بیماری PSC مبتلا هستم. کلونوسکوپی انجام دادم، روده ها مشکلی نداشت
در گزارش نمونه برداری ذکر شده Grade3/18 (A=0, B=3 , C=2 ) stage3/6 according modified HAI
لطفا بفرمایید که کبد من در چه وضعیتیست؟ منظور از Stage 3/6 چیست؟ خیلی نگران هستم.
فعلا هم اورسوفلور مصرف می کنم.متشکرم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  نرگس

با سلام
با توجه به MRCP و نتيجه پاتولوژی حتما معاینه و درمان تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش توصیه میشود. اگر شما مشکل کلانژیت اسکلروزان اولیه یا PSC داشته باشد ممکن است که همراهی با بیماری های التهاب روده یا IBD داشته باشد.
در گزارش پاتولوژی ارسالی به شاخص فعالیت کبدی مدیفیه یا تغییر یافته اشاره شده است.برای نتيجه گیری صحیح نیاز به اطلاعات نتایج آزمایشات کبدی و فیبرو اسکن کبدی و مشخص شدن علت PSC در شما داریم. حتما پیگیری فوری و درمان متناسب توصیه میگردد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

mahsa
mahsa
1 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر آقای دکتر
من مدتی یبوست داشتم ولی حدود دو الی سه هفته است که روزی یکبار دفع رو دارم ولی بصورت تکه ای و خشک. البته با خوردن میوه و سبزی بیشتر، وضعیت بهتری پیداکردم. اما گاها هفته ای یکبار یا ده روز یکبار در مقعد احساس درد میکنم. دردش شدید یا آزاردهنده نیست فقط میترسم مشکل پیداکرده باشم.
میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mahsa

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بله همانطورکه فرموديد
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی کمک کننده است.
سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید.

فرانک
فرانک
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من خانمی ۴۰ ساله هستم الان ۵ سال هست به بیماری psc مبتلا هستم تا الان بیماریم پیشرفتی نداشته قبلا گهگاهی خارش بدن داشتم بعد از تزریق واکسن کرونا خارش بسیار شدید بدن گرفتم که به صورت مداوم بدنم خارش داره شبها هم تا صبح کلافم کرده به دکترهای زیادی مراجعه کردم و داروهای بسیاری برای خارش بدنم استفاده میکنم که هیچ تاثیری نداره از جمله کپسول اورسوفلور و قرص هیدروکسیزین و دوگزپین و کلستیرامین و ونکومایسین و ….. چندتا دکتر گفتند باید ercp بشی ولی دوتا دکتر گفتند که ercp خطرناکه و خطر مرگ داره چون تنگی خیلی شدیدی وجود نداره الان واقعا دارم دیونه میشم نمیدونم چیکار کنم خارش از زندگی انداختتم تو رو خدا راهنماییم بفرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فرانک

با سلام و تبریک سال نو
با توجه‌ به مطالبی که فرموديد، به نظر میرسد که انجام ERCP بسیار کمک کننده باشد و در صورت موفقیت آمیز نبودن ERCP می‌توان از روش‌های نوین درمانی دیگر مثل PTC و جراحی و … بهره برد.
جهت اظهار نظر دقیق معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

mohsen666
mohsen666
1 سال قبل

سلام اقای دکترخسته نباشید.من پولیپ روده داشتم بعد از برداشتن پولیپها.جواب بیوپسی :
A:sigmoid colon-Consistent with hyperplastic polyp
–B :Descending colon
Consistent with tubular adenoma, low grade dysplasia
Surgical margin can not be evaluated in the specimen
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که سرطانی هست یا نه و هر چند وقت یکبار نیاز به کلونوسکوپی دارم.

Last edited 1 سال قبل by mohsen666
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mohsen666

با سلام و تبریک سال نو
با توجه به مواردیکه فرموديد، در حال حاضر بدخیمی مشاهده نشده است اما سن خود را نفرمودید و سابقه خانوادگی بیماری‌ها بخصوص بدخیمی ها مهم است.
و با توجه به وجود پولیپ متعدد ، در صورت نداشتن بیماری زمینه ای ، سال بعد نیز بررسی روده توصیه میشود.

mohsen666
mohsen666
1 سال قبل

سلام.39 سالمه و سابقه خانوادگی بیماری های بدخیم نداشتیم.من بخاطر احساس عدم تخلیه مراجعه کردم که بعد از برداشتن پولیپ کمی بهتر شدم.ولی هنوز همون احساس عدم تخلیه رو دارم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mohsen666

با سلام و تبریک سال نو
در موردیکه فرمودید، ضمن توصیه به پیگیری نتیجه پاتولوژی، می بایست ،علت مشکل عدم تخلیه شما مشخص شود و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

عاطفه
عاطفه
1 سال قبل

سلام چرا جواب سوال منو نمیدین به خدا دارم خفه میشم تو رو خدا جواب بدین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  عاطفه

با سلام و تبریک سال نو
در خدمت شما هستیم.

نیلوفر
نیلوفر
1 سال قبل

سلام.مادرم عمل کیسه صفرا به روش لیزر انجام دادن که دکتر هین عمل مجاری صفروایی آسیب زدن که بعد عمل مشخص شد چون از درن ترشحات صفرا داشتن به اندازه روزی ۳۰۰-۴۰۰ cc دکتر عملErcp انجام دادن و استنت گذاشتن داخل مجرا یکماه بیشتره ولی مادرم همچنان روزانه بین80-100ccترشحات داره دکتر گفته زمان می‌بره این نشتی گرفته بشه میخواستم بدونم زمان می‌بره یا دوباره مادرم باید عمل بشه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  نیلوفر

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، اگر ترشحات کمتر می‌شود، بله می‌توان صبر کرد ، اما برای اظهار نظر دقیق، معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود.

ایمان کریمی
ایمان کریمی
1 سال قبل

سلام
دکتر سرطان کبد دارم همه ردم کردن
علویان هم ردم کرده
یعنی کاری نمیشه کرد؟؟؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در موردیکه فرمودید ،بیماری‌های بدخیم ، گاهی روند درمانی مشکلی دارند ، و گاهی درصد موفقیت با توجه به پیشرفت ییماری و دانش فعلی بشری کم می‌شود.
در ابتدا ، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما پیشنهاد می گردد.

mahsa
mahsa
1 سال قبل

با عرض سلام
من حدودا یکسال که متوجه شدم همانژیوم دارم. همزمان گاهی اوقات یبوست، رفلاکس معده و درد در ناحیه معده و مقعد رو دارم. پزشک برای من پنتوپرازل تجویز کردند و هیچ دارو و یا قرص دیگه ای ندادند. در حال حاضر مشکلم 20درصد حل شده ولی درمان نشدم. مجدد هم مراجعه کردم داروی گیاهی کبد تجویز کردند که بعد نهار یکی باید خورده بشه. میشه بفرمایید مشکلم حاد هست یا نه و آیا کلونوسکپی لازمه یا نه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mahsa

با سلام
همانژیوم کبدی توده‌ای خوش‌خیم در کبد است که از شبکه عروقی تشکیل می‌شود. شرح حال بیمار و بیماری‌های همراه احتمالی و مصرف داروهای احتمالی بسیار مهم است.
در صورتی که همانژیوم کبدی کوچک و بدون علائم باشد، ارزیابی دوره‌ای ، معاینات Follow up و آزمايشات و سونوگرافي توصيه ميشود و معمولا درمانهای دارویی خوراکی تاثیری بر کوچک شدن آن ندارد.
و البته بررسی از نظر علت سو هاضمه شما و ریفلاکس اسید و التهاب معده شما توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
در صورتیکه با درمانهای انجام شده احساس بهبودی ندارید، ابتدا توصیه میشود که بررسی بیشتر انجام گردد تا از تشخیص صحیح مطمئن شویم و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.

mahsa
mahsa
1 سال قبل

از بذل توجه و راهنمایی شما ممنونیم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mahsa

با سلام
در خدمت شما هستیم.

محمد طه یعقوبی
محمد طه یعقوبی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر محمد طه هستم ۲۰بهمن آندوسکوپی انجام دادم تشخيص دکتر زخم معده و زخم اثنی عشری
دکتر برای من قرص پنتو پرازول ۲۰ سیتاکسا ۲۰ کلیدینیوم سی دمیترون
از وقتی قرص ها رو مصرف کردم درد قفسه‌ سینه شدید تر شده و سرگیجه ام به اعلام ام اضافه شده
لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر در ضمن جوان ۲۶ ساله هستم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، قرص سیتاکسا را قطع بفرمایید و داروهای دیگر را ادامه فرمایید.
سپس میزان بهبودی را ارزیابی بفرمایید.

محمد طه یعقوبی
محمد طه یعقوبی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یعقوبی هستم ۲۰بهمن آندوسکوپی انجام دادم تشخيص دکتر زخم معده و زخم اثنی عشری
دکتر برای من قرص پنتو پرازول ۲۰ سیتاکسا ۲۰ کلیدینیوم سی دمیترون
از وقتی قرص ها رو مصرف کردم درد قفسه‌ سینه شدید تر شده و سرگیجه ام به اعلام ام اضافه شده
لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، قرص سیتاکسا را قطع بفرمایید و داروهای دیگر را ادامه فرمایید.
سپس میزان بهبودی را ارزیابی بفرمایید.

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام آقای دکتر یه پسر دارم از ۶ماهگی داخل مدفوش خون دیده میشد ومدام اسهال داره و خیلی دکتر بردم طی این دوسال و دکترا میگفتن روده هاش حساس هست و فلان غذا رو نخوره و یه سری هم دارو تجویز میکردن و آندوسکوپی هم داده میگن التهاب روده داره خلاصه بعد از این همه مدت هیچ که خوب نشده هر روز بدتر میشه و از لحاظ قد و وزن هم هیچ رشدی نمیکنه لطفا به ما کمک کنید با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  احمد

با سلام
وجود خون در مدفوع و تأیید وجود التهاب روده در کودک بسیار مهم است.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی کودک در ابتدا توصیه میگردد.

احسان
احسان
1 سال قبل

سلام دخترم هپاتیت اتوایمیون داره و چند دکتر در تهران و اراک هم تایید کردن راه چاره چیست هنوز دارو شروع نکردیم و از نظر بالینی مشکل ظاهری نداره و خوبه شکر خدا تازه بیوبسی کردیم هنوز جواب نگرفتیم نظر شما برای دارو چیست ممنون میشم راهنمایز کنید خدا حافظ شما.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  احسان

با سلام
در مورد هپاتیت اتوایمیون، حتما تایید آن با گزارش بیوپسی مهم است.
بررسی از نظر علت آن و در صورت لزوم بررسی های دستگاه گوارش نیز توصیه میشود
معاینه بخصوص رنگ اسکلرا یا سفیدی چشم و میزان زردی در صورت وجود داشتن و
بخصوص سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی و اندازه گیری آنزیمهای کبدی و میزان بیلی روبین خون و فیبرو اسکن کبدی دوره ای
بسیار در تعیین وضعیت بیماری و داروهای مصرفی کمک کننده است.

نازگل
نازگل
1 سال قبل

سلام وقت بخیر بنده سونوگرافی شکمی انجام دادم و مشخص شد یک کیست ۴سانتی متری در لوب راست کبدم وجود داره و دکتر گفت باید سی تی اسکن انجام بدم…هیچ علائمی جز درد شانه هم نداشتم…میخواستم بپرسم احتمال این وجود داره که کیست های کبدی سرطانی و بدخیم باشن؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  نازگل

با سلام
در مورد بدن آدمیزاد ، همیشه امکان وجود بدخیمی وجود دارد ، اما با توجه به مطالبی که فرموديد ، امکان خوش خیم بودن و یا عفونی بودن کیستی که فرموديد، بسیار بسیار زیاد است
بنابراین لطفا تکمیل تصویربرداری و سپس درمان متناسب با آن را پیگیری فرمایید.

حسین کاظمی فرد
حسین کاظمی فرد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من سال گذشته چک اپ انجام دادم وفریتین خونم 20000 بود که به دکتر مراجعه کردم وگفتند مهم نیست شاید ویروس کرنا باشد وalt =30 ,ast=25 است و امسال دوباره ازمایش دادم وفریتینم 26000 بود که در بیمارستان امام خمینی از کبدم نمونه برداری کردند که فریتین کبدم بالای 10000 بود و3بار فصت خون کردم حالا فریتین خونم شده 330 ایا باز هم فصت انجام بدهم؟ در ضمن تیرویید کم کار دارم وروزی یک قرص تیروئید میخورم هموگلوبین 13/3 و a1c 5/7 می باشد ایا دارویید وجود دارد تا فریتینم پایین بیاید ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، به نظر میرسد که در حال حاضر نیازی به اهدا خون درمانی نباشد ، اما حتما تحت نظر فوق تخصص محترم خون و انجام معاینات و آزمایشات دوره ای باشید.

زهرا لامعی
زهرا لامعی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر بنده از شهرستان مزاحم میشم میخواستم ببینم آنلاین ویزیت دارو انجام میدید چون نمیتونم از شهرستان بیام برام آنلاین بهتره رفتم سونو گفتن سنگ صفرا دارم شنریزه زیاد بزرگی یکی از سنگها ۱۲میلیمتر هست من برنامه شمارو دیدم میخواستم برام دارو تجویز کنید اگر امکان ویزیت انلاین هست راهنمایی فرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
خیر ، متاسفانه در حال حاضر امکان ویزیت آنلاین وجود ندارد و بخصوص در زمینه گوارشی ، معاینه شکم بسیار مهم است.
در مورد سنگهای صفراوی ،سن ، بیماری های زمینه ای احتمالی ، داروهاي مصرفی و … جهت تعیین نوع درمان بسیار مهم است.
در صورت علامتدار بودن سنگها مثل ایحاد درد و زردی و التهاب پانکراس و … مشاوره با همکاران محترم متخصص جراحی توصیه میشود.

Mehdi
Mehdi
1 سال قبل

سلام
آیا طزریق (بلئو مایسین) به کبد هماژیون خوش‌خیم گزینه مناسبی است؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Mehdi

با سلام
بله ، یکی از راه های درمان همانژیوم کبدی، تزریق این دارو بداخل Nidus همانژیوم است ، البته پیش از آن باید بررسی ها توسط پزشک فوق تخصص کبد و رادیولوژیست اینترونشنیست انجام گردد.

Mehdi
Mehdi
1 سال قبل

سلام
آیا به انجام این عمل شیمی درمانی می‌ گویند؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Mehdi

با سلام
هر نوع تجویز دارو برای بیماران یک نوع شیمی درمانی محسوب می‌شود، اما اصطلاح شیمی درمانی در مورد درمان بدخیمی ها با داروهای آنتی کنسر است.

امیدی
امیدی
1 سال قبل

علت زرد شدن گوشه ناخن
رو‌لطف میکنین بگین!؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  امیدی

با سلام
در مورد تغییر رنگ ناخن ها ، حتما معاینه توسط متخصص محترم پوست در ابتدا توصیه میشود.
(ابتدا باید علت آن مشخص شود می‌تواند بدلیل تماس با مواد گیاهی یا رنگی تا عفونت ها و قارچ ها و یا علائم همراه بیماری دیگری و … باشد)

زارع
زارع
1 سال قبل

باسلام بنده حدود چهار ماه هست که اول به صورت اسهال و بیرون روی و پری و نفخ معده دچار مشکل شدم که به دکتر مراجعه کردم با قرص های بیسموت و محلول پلانتاژل و قرص مترونیدازول ۵۰۰ درمان را شروع کردم نفخ معده و بیرون روی من بهتر شد الان نفخ زیادی در روده بزرگ دارم و در طول شبانه روز پنج یا شش بار یا کمتر اجابت مزاج دارم بیشتر اوقات دفع من در مقایسه با قبلاً روانتر است مشکل من الان بیشتر نفخ زیاد روده بزرگ است بعضی اوقات هم به صورت اسهال اجابت مزاج دارم دفعات اجابت مزاج من در مقایسه با قبل بیشتر شده اگر ممکنه من را راهنمایی کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  زارع

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و بهبودی حاصل شده ، مشاوره با پزشک معالج و ادامه درمان جهت نفخ توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از اضطراب و تنش نیز بسیار کمک کننده است.

حسینی
حسینی
1 سال قبل

سلام.با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی می‌گذارید.آیا امکان دارد.در آزمایش خون همه فاکتورها نرمال باشد ولی در سونو کبد گرید ۱باشد؟امکان دارد یکی از آنها اشتباه شده باشد؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسینی

با سلام
بله ، آزمایش خون وضعیت بالینی و فعلی بیمار را نشان میدهد ، اما آسیب های کبدی مربوط به دوران زندگی و مصرف مواد غذایی و دخانیات و نوشیدنی ها و داروها و عفونت ها و … احتمالی است.
در مورد کبد چرب گرید یک که بسیار شایع می باشد ، مشاوره با همکاران محترم متخصص داخلی توصیه میشود.

حسینی
حسینی
1 سال قبل

با سلام و احترام.حدود یک ماهی بدنم خارش دارد همراه با کهیر.نتیجه سونو کبد چرب گرید ۱ بود فردای سونو جواب آزمایش خون همه چی نرمال بود.میشه شکم رو برطرف کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسینی

با سلام
یکی از علل خارش و کهیر می‌تواند مربوط به کبد باشد ، در ابتدا معاینه و بررسی ماده آلرژن یا حساسیت زا ( این مواد می‌تواند مواد خوراکی،
آرایشی ،عطرها و اسپری ها، جنس لباس یا هرنوع زیورآلات مثل گردنبند یا دستبند و یا مواد مورد استفاده در تابوها یا مواجهه با گل ها یا حیوانات و … ) بر بدن شما توسط متخصصین محترم داخلی توصیه میشود.

مری کیا
مری کیا
1 سال قبل

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری. از بچگی انگل داشتم و ناراحتی روده بزرگ و کوچک .
میوپاتی و میلیوپاتی ، ارترییت روماتویید ، تیرویید کم کار . دیسگ گردن ، شکستگی نهره اول کمر ، جابجایی مهره ۴ و ۵ . همورویید . زخم روده و مغژ …. ۳۰ سال دوری از وطن استرس و، زیر پرس دایم و تحت کنترل مردی نارسیست بودم خرد وخاشیرم 😭
لازم است که قبل از نابودی ام لازم است شدیدا تحت کنترل و زیر نطر یک تیم فوق تخصص گوارش ، مغز و اعصاب پوست ومو و تعدیه باشم . بیزارم از پزشکان بیسواد غربی. 🤒

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مری کیا

با سلام
در خدمت شما هستیم.

Neghah
Neghah
1 سال قبل

سلام وقت بخیر،ببخشید سوال من اینکه با توجه به اینکه به دلایل ارثی مستعد سنگ صفرا هستم،هر چند وقت یکبار باید چکاپ بشم برای اطمینان از عدم سنگ صفرا؟چون مسافرت زیاد میرم میخواستم بدونم مدت زمان تشکیل سنگ صفرا چقدره و من هر چند وقت یکبار باید چکاپ کنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Neghah

با سلام
امکان تشکیل سنگ صفراوی به عواملی مثل بیماری های زمینه ای و اختلالات هورمونی ، پروفایل چربی خون و BMI و غذاها و نوشیدنی ها و داروهای مصرفی و … بستگی دارد.
در ابتدا بررسی اولیه آزمایشگاهی و سونوگرافیک تحت نظر پزشک توصیه میشود.
سپس در صورت نرمال بودن ، فاصله بررسی ها شش ماه و سالانه میگردد.

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام آقای دکتر.
سال گذشته کیسه صفرا رو عمل کردم.
در چکاپ روتین یک ماه قبل متوجه شدم alt=299,ast=60, alp=407
سونو انجام دادم ، همه چیز نرمال گزارش شده، کبدم چرب نیست.
لطفا راهنمایی بفرمایید

Last edited 1 سال قبل by محمد
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
نتیجه آزمایشات بیلی روبین نیز مهم است.
با توجه به گذشت یکماه از عمل کیسه صفرا، و در صورت نبود علائم بالینی و زردی ، تحت نظر پزشک معالج، سه ماه دیگر آزمایشات را تکرار و مقایسه فرمایید.

Minamurzanejad
Minamurzanejad
1 سال قبل

سلام.آقای دکتر من از شهرستان مزاحمتون میشم
من مشکل یبوست دارم ۱۰سالی میشه چندسالی میشه که شدیدتر شده ۳سال پیشم هموروئید و فیشر و ..عمل کردم اما چون یبوست دارم بازم هموروئید و …رو دارم.کلونوسکوپی هم انجام دادم زخم دهانه مقعد نشان داد دوباره انجام دادم زخم نداشتم اما فیشر نشون داد شربت و قرض های ملین استفاده کردم بعد از مدتی کارساز نبودن الانم پودر پیدرولاکس استفاده میکنم اونم روزی ۱ق زیاد موثر نیست موقع اجابت مزاج خیلی درد میگیره وهم راه با زور دادن میتونم به زور بکنم.دکترا تشخیص سند روم روده تحریک پذیر دادن یکیشم گفته تنبلی رودست باید فیزیوتراپی لگن بشی چون انتهای رو دم احساس میکنم صفت شده چیکار کنم؟؟؟؟؟

Last edited 1 سال قبل by Minamurzanejad
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Minamurzanejad

با سلام
بله یکی از تظاهرات IBS یا سندروم روده تحریک پذیر یبوست است.
ضمن پیگیری درمان، مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

رحمان
رحمان
1 سال قبل

سلام ، از استان خوزستان ،شهرستان شوشتر مزاحم میشم ، من زردآب زیاد استفراغ میکنم و شکم درد خیلی دارم میخواستم بدونم علت جمع شدن زردآب در معده ام چیه شایدتو هفته سه بار زردآب استفراغ میکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رحمان

با سلام
در موردیکه فرمودید، رعايت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و تند غذا خوردن و نوشابه های گازدار و اضطراب بسیار کمک کننده است.
به نظر میرسد که زردآبی که فرموديد، اسید معده باشد.
در حال حاضر در صورتیکه احساس بهبودی ندارید، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نوسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام ببخشید من پدرم شکمش مرتب درد میکنه شکمش باد داره دکتر معده رفته ولی فایده نداشته مشکلش چیه باید چیکار کنیم؟؟؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علیرضا

با سلام
مطلب درد شکم طول کشیده ، بسیار مهم است.
در صورتیکه با درمانهای انجام شده، ایشان احساس بهبودی ندارند
حتما معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه می شود.

محبوبه
محبوبه
1 سال قبل

سلام.دخترم ۱۲ ساله ش هست چند وقتی هست که اول صورتش شروع به خارش کرد الان از آرنج تا پایین و پاهاش هم خارش داره .قبلا یکی دوبار کف دستش هم خارش داشت.البته همیشه نیست هر چند وقت یکبار صورتش میخاره .و امروز دستاش و ساق پاهاش هم شروع شده.دلیلش چی میتونه باشه.ایا خدای نکرده ناشی از هپاتیت یا کبد هست اینگونه خارشها؟ لطفا راهنماییم کنید با تشکر.میشه بگید فرق خارش ناشی از هپاتیت و کبد با خارش ناشی از حساسیت چیست؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محبوبه

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و بروز گاهگاهی خارش ، درابتدا بررسی کودک از نظر آلرژی و حساسیت توصیه میشود.
ممکن است به یک نوع ماده غذایی یا کرم یا پماد و … حساسیت داشته باشند.

آزاده
آزاده
1 سال قبل

با سلام . مادرم 63 سال سن دارند در چکاب متوجه شدیم فریتینشون 135 هست که نرمالش 120 زده و آهن خونشون هم 103 هست که ماکزیمم135 هست و پلاکت هم 196 بود.آنزیمهای alt,astنرمال سونوانجام دادن نوشته شد اکوی پارانشیم کبد نسبتا خشن فیبرو انجام دادن f1-f2 مقدارش هم 8.3 نوشته شده . دکتر بهشون پرهیز غذایی و پیاده روی داده و اینکه اصلا کبد چرب نداشتن . دو سال قرص رزو استاتین خوردن و سه دوز ئاکسن سینو فارم زدن . خواهشا راهنمایی بفرمایید چطور از پیشرفت بیماری جلو گیری کنیم و چه آزمایشاتی باید انجام شود با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  آزاده

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد به نظر جای نگرانی نیست ، دستورات پزشک معالج را رعایت فرمایند و بار دیگر که آزمایش دادند ، آزمایشات قند و چربی نیز به همراه آزمایشات ایشان باشد.

فاطی
فاطی
1 سال قبل

سلام خسته نباشین من به خاطر دوره تجهیزات اتاق عمل رفتم اتاق عمل خیلی هم غیر بهداشتی گان پوشیدیم و دمپایی خود کارکنان اونجا بعد یکی از دوستام با همون دمپایی زد به پام و شلوارم اونجا به ظاهر تمیز بود اما زیر تخت زرد بود فک کنم بتادینی بود ما بدون دستکش به همه دستگاها دست زدیم من بعد اونجا دستامو الکل زدم و کیفم هم در قسمت کفش و دمپایی همواران گزاشتم و کثیف شد حالا من سوالم اینه ک ایا بعد از گزاشت ۱۲ روز دست زدن به اینا با دستی ک زخم باز داره امکان ابتلا به ایدز و
انواع هپاتیت رو داره؟البته اینم بگم من وقتی اومدم از اونجا دستم زخم تازه داشت به لباسام زدم ک درشون بیارم اما سریع دستمو شستم و الکل زدم اما کلا خونی من اونجا ندیدم ولی خیلی وسواسی شدم سر این وسایل اگر اشتباه میکنم لطفا خیالمو راحت کنید یعد از ۱۲ روز اینا ویروس ها از بین میرن؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  فاطی

با سلام
اتاق عمل ها ، پروتکل Washing دارند و تجهیزات بصورت روزانه و پس از هر بیمار ضد عفونی می‌شوند، و امکان انتقال بیماری های ویروسی ایدز و هپاتیت به اینصورت که اشاره فرموديد ، وجود ندارد.

فاطی
فاطی
1 سال قبل

دوستم با دمپایی خود کارکنان اتاق عمل رو زد به پام و من ساعت ۳ با تیغ پام رو زده بودم و ساعت ۵ اینجوریا زد به پام نگاه کردم زخمی نبود اون ناحیه اما یدونه از ریشه موی پام سرخ شده بود من حس نکردم زخمی باشه اما اگر زخم هم باشه با دمپایی ک این کارکنان اتاق عمل با عمل قبل مثلا شاید خونی شده باشه اما کلا من خونی ندیدم و محیط هم خشک بود بعد بزنه به پام امکان بیماری هست اگر پای من زخم باشه😓؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فاطی

با سلام
انتقال این ویروس‌ها از طریق مواجهه با موجودات زنده نیز قطعی نیست ، اما در صورت قانع نشدن ، مشاوره با متخصصین محترم عفونی
توصیه میشود.

فاطی
فاطی
1 سال قبل

ممکنه اینم بگین که انواع هپاتیت ها مثل b و c چقدر روی لباس میمونه بعد از ۱۲ روز از بین میرن؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فاطی

با سلام
انتقال این ویروس‌ها از طریق مواجهه با موجودات زنده نیز قطعی نیست ، اما در صورت قانع نشدن ، مشاوره با متخصصین محترم عفونی
توصیه میشود.

فاطی
فاطی
1 سال قبل

میشه جواب بدین خیلی استرس دارم اصلا همش استرسی شدم ک به این وسایل دست نزنم هپاتیت b وcو ایدز بعد ۱۲ ۱۳ روز از روی وسایل و کیف کفش و لباس از بین میروند😭😭😭تورو خدا جواب بدین یه خوندم نوشته بود هپاتیت cبعد ۳ ماه از خرج بدن از بین میره یه جا نوشنه بود ۴ روزه میشه شما بگبن واقعا تمام زندگیم مختل شده

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فاطی

با سلام
انتقال این ویروس‌ها از طریق مواجهه با موجودات زنده نیز قطعی نیست ، اما در صورت قانع نشدن ، مشاوره با متخصصین محترم عفونی
توصیه میشود.

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

و برای درمانش باید چیکار کرد؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مصطفی

با سلام
امکان اشتباه تایپی در مورد بیماری آپاتیک وجود دارد؟
میتوانید آزمایشات را ارسال فرمایید.

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

سلام پدرم آزمایش که گرفتند گفتند وه بیماری آپاتیک داره چه بیماری هست ؟آیا خطرناکه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مصطفی

با سلام
امکان اشتباه تایپی در مورد بیماری آپاتیک وجود دارد؟
میتوانید آزمایشات را ارسال فرمایید.

زهره حیدری
زهره حیدری
1 سال قبل

باسلام من ۱۵ روزه معده درد شدید دارم همراه با سوزش معده به حدی که انگار داخل دهانم فلفل ریختن .موقع غذا خوردن احساس میکنم معده توانایی حضم نداره.وحالت تهوع میگیرم.ممنون اگر راهنمایی کنید .

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در این مورد ، مصرف داروهای آنتی اسید جهت کنترل علائم و معاینه و بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما جهت تشخیص و درمان متناسب توصیه میگردد.

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام‌‌خسته‌نباشید‌‌من‌۲۰‌سالمه‌‌حدود‌‌۲‌سال‌پیش‌
دستام‌خارش‌زخم‌داشتن‌‌دکتر‌های‌متخصص‌رفتم‌‌
فایده‌نداشت‌بعد‌یکسال‌علایم‌درد‌دنده‌.درد‌پشت‌شانه.سوزش‌‌شکم‌(مخصوصا‌زیر‌دنده‌هام‌)‌داشتم
بعد‌آزمایش‌دادم‌و‌سونو‌دادم‌گفتن‌کبد‌چرب‌
(دکتر‌عمومی)‌بعد‌چند‌وقت‌بد‌تر‌شدم‌(تپش‌قلب‌.
درد‌عضلات.بی‌خوابی‌)رفتم‌‌‌متخصص‌‌چکاب‌کامل‌.و‌سونو‌گرفتم‌گفتن‌اصلا‌کبد‌چرب‌
ندارید‌التهاب‌کبد‌دارید…‌ممنون‌میشم‌‌راهنماییم‌‌
کنید.اگر‌لازمه‌آزمایش‌.سونو‌ واستون‌میفرستم‌
با‌تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، بررسی کامل کبد تحت نظر پزشک فوق تخصص گوارش و کبد حتما توصیه میشود.

حجت
حجت
1 سال قبل

با سلام خدمت دکتر من حدود سه سال دچار خونریزی روده بزرگ شدم به چند پزشک مراجعه کردم کونولوسکوپی سه مرتبه شدم گفتن کولیت عصبی روده هست قرصهای مزالور 500 /ازرام 50/پردنیزولون /استفاده کردم ولی هیچ اثری ندارد وازجنابعالی خواهش میکنم راهنمایی کنید راه دور است باید از شهرستان بم بیایم ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حجت

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، احتمال التهاب روده یا IBD وجود دارد
بنابراین مراجعه به فوق تخصص گوارش در شهر محل سکونت و شروع درمان متناسب توصیه میشود.

mrym
mrym
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من 36سالمه میکروب معده زخم معده خونریزی معده التهاب مزمن شدید معده دارم دوره 14روزه دارو درمانی میکروب معده تموم شده یک ماه باید از دوره ش بگذره تا مجدد برم برای بررسی تمامی علایم برگشته خونریزی دردهای شدید حالت تهوع شدید تب استخون درد بی خوابی الان دو روز هست گلو درد گرفتم نه جرات دارم قرصی بخورم نه دارو گیاهی میترسم کرونا گرفته باشم سه دوز واکسن زدم لطفا راهنمایی فرمایید چه دارویی میتونم بخورم بهتر بشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mrym

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد همچنان رعایت نکات تغذیه ای و کنترل اسید معده جهت بهبود التهاب معده توصیه میشود.

266
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما