کبد چرب: عوامل، تشخیص و درمان

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه دکتر سلام بیماری های کبد را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه به بررسی این حضور می پردازیم:

کبد چرب امروزه به عنوان شایع ترین بیماری مزمن کبدی در دنیا شناخته شده است که بار اقتصادی بسیاری دارد. اپیدمی چاقی را می توان یکی از مهم ترین علل این بیماری دانست.

دیابت یکی از عوامل زمینه ای کبد چرب است. بیماران دیابتی می بایست به شدت مراقب کبد چرب باشند که سونوگرافی ها و آزمایشات به تنهایی نمی تواند سیروز و … را نشان دهد.

بیماری های تیروئیدی یکی دیگر از عوامل زمینه ای بیماری های کبدی است. کمبود ویتامین D را نیز می توان از دیگر دلایل کبد چرب دانست.  یکی دیگر از علل مهم برای بحث کبد چرب چربی های خون است. فشار خون بالا هم از دیگر بیماری های زمینه ای کبد چرب هستند. بیماری مختلف گوارشی را می توان از عوامل زمینه ای کبد چرب دانست.

داروهای هورمونی، داروهای استروئیدی و آنتی بیوتیک ها و … می توانند به دچار شدن کبد چرب کمک کنند.

حال از کجا متوجه کبد چرب شویم؟

نکته مهم در بحث کبد چرب این است که علائم واحدی ندارد. برای مثال کارمندی که سر کار احساس خستگی و کسالت می کند می تواند به کبد چرب دچار شود. مهم ترین علت مرگ در بیماران کبد چرب سکته های قلبی و مغزی است! یک ریز فاکتور برای بیماری های قلبی کبد چرب است. کلسترول LDL  برای بیماران کبد چرب بهتر است زیر 100 نگه داشته شود. نکته دیگر در مورد کبد چرب تشخیص آن است.

بدن تحت استرس

علائم کبد چرب: درد، خستگی، سستی، درد بالا و راست شکم ( درد مبهم و گنگ)

راه های تشخیص کبد چرب:

یکی از راه های تشخیصی بحث آزمایش است آزمایش های آنزیم های کبدی که اگر بالا باشد یعنی کبد دچار التهاب شده است. بحث مهم اینجاست که اگر آنزیم ها بالا باشد حتما کبد چرب نیست و ممکن است بحث هپاتیت مطرح باشد. بین میزان و شدت بیماری و عدد آنزیم رابطه مستقیمی وجود ندارد. برای همین می توان گفت بین آزمایش و میزان بیماری رابطه مستقیمی نیست.

روش دوم روش تصویر برداری است. شایع ترین آن سونوگرافی است. سونوگرافی فقط میزان چربی را نشان می دهد. میزان التهاب و فیبروز را نشان نمی دهد. برای تشخیص این امر باید فیبرواسکن انجام شود.

 

فیبرواسکن  (ام آر الاستوگرافی) تا حدودی میزان سفتی و فیبروز را به پزشک نشان می دهند. با کنار گذاشتن همه این روش ها می توانیم متوجه شویم که کبد ما  تا چه میزان چرب و فیبروز است.

درمان کبد چرب:

زمانی دارو تجویز می شود که مسئله فیبروز مطرح باشد. ایده آل درمان در بحث کبد چرب هنوز مطرح نشده است. قدم اول در درمان کبد چرب رفع عاملی است که موجب کبد چرب شده است (بیماری های زمینه ای).

قدم اول در درمان کبد چرب تصحیح وزن است.

قدم دوم بحث ورزش است.

در کتاب های آکادمیک قهوه کافئین دار اشاره شده است که یک تا دوفنجان اثری مثبت دارد. مصرف الکل اثر بسیار بدی بر روی کبد چرب دارد.

ورزش جدی که موجب بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردن شود حداقل به مدت 45 دقیقه بسیار کارآمد خواهد بود.

در واقع تغییر روش زندگی می تواند تاثیر مناسبی بر روی کبد چرب داشته باشد و آخرین راه درمان دارویی خواهد بود. در ادامه پیشنهاد می کنیم ویدیوی این توضیحات را مشاهده کرده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
ش د
ش د
7 ماه قبل

سلام شبتون بخیر. من خانم 45ساله هستم. با قد165با وزن55 نه دیابتی هستم نه چربی دارم. 6ماه پیش سمت چپم زیر سینه درد مبهمی داشتم سونو دادم گفت کبد چرب گرید 1هستم دارو خیلی داد ولینخوردم کمی روس غذاخوردنمو تغییردادم مثلا نمک سرسفره نمی خورم چای نمی خورم شکر نمی خورم. حالا دوباره همن جایی که پذد میکرد دوباره پرد میکنه الان دوروزه روغن مصرف تمیکنم احساس درد نمی کنم راهنمایی کنین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
7 ماه قبل
Reply to  ش د

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد به نظر میرسد که درد مربوط به دستگاه گوارش باشد و کبد چری آنهم کبد چرب گرید یک باعث ایجاد درد نمیشود.
در مورد درمان کبد چرب گرید یک با نرمال بودن آزمایشات و شاخص ها
رعایت نکات تغذیه ای و مصرف متعادل مواد غذایی و داشتن فعالیت بدنی توصیه میشود.
معاینه و بررسی دستگاه گوارش فوقانی توصیه میشود.

دکتر آنلاین مدافون
دکتر آنلاین مدافون
2 سال قبل

آقای دکتر مهران بابایی عزیز، خوشحال خواهیم شد که افتخار همکاری با شما را به عنوان دکتر آنلاین گوارش، در اپلیکیشن مدافون داشته باشیم. از طریق این اپلیکیشن شما میتوانید بیماران خود را به صورت آنلاین ویزیت کنید.
دکتر آنلاین مدافون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
در حال حاضر شرمنده بیماران هستیم و امکان پاسخگویی به تمام مراجعین حضوری را نیز نداریم و البته اصل مهم در پزشکی معاینه بیمارتوسط پزشک است.

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما