یبوست و پاسخ به برخی از سوالات مربوط به دستگاه گوارش

دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم سیما به پرسش های مربوط به دستگاه گوارش علل خصوص یبوست پاسخ داد که در ادامه به آن می پردازیم:

اگر میزان دفع فرد کمتر از سه بار در هفته باشد و یا اینکه دفع با مشکل و سختی یا استفاده از وسایل کمکی باشد فرد دچار یبوست است. یبوست در دو نوع عملکردی و ساختمانی رخ می دهد. دسته عملکردی معمولا بیشتر رخ می دهد و اغلب مزمن است. در دسته ساختمانی فرد ممکن است دچار فیشر ( زخم مخرج ) شود که بیشتر در کودکان رخ می دهد یا هموروییدهای بزرگ، دچار غده یا تومور انسدادی شده باشد که بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد. یبوست های عملکردی شامل موارد مختلفی می شود، کاهش حرکات روده، اختلال در عضلات لگنی، افتادگی در قسمت انتهایی روده می تواند از جمله آنها باشد. در دسته ساختمانی باید عامل برطرف گردد ولی در عملکردی معمولاً باید با مواردی همچون نوشیدن آب کافی، خوردن فیبر و سبزیجات رفع گردد. در آخرین راه برای یبوست های عملکردی از دارو استفاده می شود ولی بیشتر باید سبک زندگی تغییر کند. البته ممکن است یبوست نشانه ای از بیماری دیگری باشد.

یبوست باعث بوی دهان نمی گردد و در تشکیل تومورها و … نقشی ندارد. در بحث سرطان روده، یک دسته بحث ژنتیکی است یک دسته بحث محیطی است که در بحث محیطی بحث غذایی ذکر می گردد که در زمان مقتضی در مورد آن توضیح داده خواهد شد.

کسانی که بعد از خوردن غذا نیاز به دفع دارند، بیشتر بحث آن به بیماری عملکردی بازمی گردد برای مثال بیماری IBS یا عدم جذب در روده کوچک. در واقع می توان این حالت را یک اختلال دانست. با تحریک زیاد روده بزرگ فرد نیاز به دفع پیدا می کند که این امر بحثی عملکردی است.

یبوست انواع و اقسام دارو دارد، گروهی از این داروها ملین و مسهل هستند که استفاده کوتاه مدت آن بدون مشکل است ولی در بلند مدت از نظر پزشکی درست نیست.

فاموتیدین در دوران بارداری مشکل ندارد. جز دسته داروهایی است که در بارداری مشکلی ندارد.

در بحث آندوسکوپی دو مسئله در مورد نگرانی مردم  مطرح است، یکی ترس از آن است که در حال حاضر با بیهوشی انجام می شود و بحث دیگر نگرانی از انتقال میکروب است که در حال حاضر هر دوی این موارد به نحو احسن کنترل می شود.

در بحث نفخ معده، هر ناراحتی ای که در بالای معده به مدت سه ماه ادامه داشته باشد، به عنوان سوءهاضمه دسته بندی می شود که در اینجا هم به دو دسته عملکردی و ساختمانی تقسیم می شود. در بحث عملکردی می تواند مشکل در حرکت معده باشد، معده می تواند دچار اختلال در حرکت شود، گیرنده ها ممکن است دچار مشکل شود، میکروب هلیکوباکتر می تواند عاملش باشد و … برای تشخیص حتماً باید پزشک با بیمار صحبت کند.

افرادی که سیلاکس یا داروهای مشابه مصرف می کنند باعث ملانوزیس می شود یعنی جداره روده سیاه و تیره می شود. خیلی از داروهایی که به عنوان داروی لاغزی ( بدون تجویز پزشک ) مصرف می شود دارای همین ماده است که عامل این عارضه می شود.

کسانی که در خانواده خود سابقه سرطان روده و … دارند در معرض خطر هستند باید مراقب باشند و حداقل 10 سال پیش از زمانی که سنشان به سن فردی که پیش از این سرطان گرفته بود برسد باید تحت نظارت قرار بگیرند.

فتخ معده درمان دارد و یکی از دلایل اصلی ریفلاکس فتخ معده است. درمان آن هم جراحی است.

سلیاک درمان ندارد. این بیماری یک بیماری ژنتیکی است که همیشه باید از گلوتن پرهیز کنند.

در بیماری های گوارشی بحث زمان بسیار مهم است و مشکلات را نادیده نگیرید.

 

3.3 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
34 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
کیان
کیان
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده از پارساله که اسهال دارم همرا با بوی بسار بده گاز روده و هنگام دفع مدفوع زیر شکمم درد میگیره یا هنگامی که نیاز به تخلیه پیدا میکنم لازم به ذکره که بگم رنگ مدفوع ام تبیه و خونی نداره تو تو این یک سال هیچ گاهی نداشته و با اینکه ورزش میکنم فقط یکی دو کیلو بالا پاین میشه بعد از تخیله مدفوع احساس میکنم که کامل مدفوع تخلیه نشده با اینکه بدون مشکل میاد میخواستم بدونم که آیا میتونه سندروم روده تحریک پذیر باشه یا التهاب رود هست بعد و واقعا نمی خوام تو این سن آندوسکوپی انجام بدم لطف کمکم کنید تا با دارو بتونم خودمو درمان خیلی ممنون از لطف بی کران شما🙏

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  کیان

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد ،
امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS در مورد شما وجود دارد. البته می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود. امکان انجام آندوسکوپی یکی از پیشرفت های علم پزشکی است که در زمان کوتاه و با کمترین ناراحتی ، اطلاعات زیادی از دستگاه گوارش به پزشک معالج ارائه می کند و باعث تشخیص صحیح و درمان موثر میشود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب و مصرف ماست پروبیوتیک توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
در ابتدا برای رسیدن به تشخیص صحیح معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

جاوید
جاوید
8 ماه قبل

جاوید
من خانمی هستم ۵۲ ساله از بیماران دکتر هستم من مشکل کولیت عصبی هستم جدیدا هرچی کهمیخورم چه غدا ومیوه وسبزیجات خام یا پخته دچار نفخ شدید می شوم وباعث درد درزیر شکممی شوم وخیلی اذیت می کند یا گاز روده دفع شود یا شکمم کار کند بهتر شوم الان ماندم چکار کنم با این وضعیت دیگر نمی دانم چی بخورم وبرای رفع درد ونفخ چکار کنم وچه دارویی مصرف کنم ممنون می شم راهنماییم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  جاوید

با سلام
همانطورکه اشاره گردید می بایست در ابتدا معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص شود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
در مورد IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
با توجه به احساس عدم بهبودی با درمانهای انجام شده در ابتدا
در صورت امکان معاینه ، بخصوص معاینه شکم و بررسی مدارک پزشکی شما و بررسی داروهای مصرفی توصیه میگردد.

فاطمه رمضانی
فاطمه رمضانی
10 ماه قبل

سلام پسر دوساله من یک سال یبوست مزمن داره پیدرولاکس میخوره
البته به مرور شد هفته ای یک بار کامل قطع کردم دوباره برگشت به حالت اول دکتر اطفال عکس رنگی از رودش نوشتن انجام بدم ؟یا پیدرو لاکس و ادامه بدم ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل

با سلام
در موردیکه فرمودید و در زمینه مشکلات دفع در اطفال ، حتما باید پیش از مصرف دارو و شروع درمان ، علت مشکل مشخص شود و پس از تشخیص صحیح، درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.
بله توصیه میشود که رادیوگرافی جهت کمک به تشخیص صحیح مشکل کودک حتما انجام گردد.

بهار
بهار
11 ماه قبل

سلام
خسته نباشید
خانمی ۳۷ ساله هستم
چند ساله یبوست مزمن دارم ببخشید با زور و تکه تکه است ۱۰ ساله کم کاری تیرویید هم دارم که روزی نصف قرص می خورم
۷ ماه پیش یه سقط داشتم که توی بارداری هم یبوست شدید با درد و فشار زیاد داشتم
ممنون از راهنمایتون

***

Last edited 11 ماه قبل by بهار
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  بهار

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی کمک کننده است.
در ابتدا می بایست علت یبوست مشخص شود. می‌تواند در زمینه هایبو تیروئیدی یا کم کاری تیروئید نیز باشد. آزمایشات دوره ای TSH شما مهم است.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما انجام گردد تا از تشخیص صحیح مطمئن شویم و سپس در صورت لزوم از پاراکلینیک مثل کولونوسکوپی نیز استفاده شود و پس از آن درمان متناسب پیشنهاد گردد.

زمانی
زمانی
1 سال قبل

با عرض سلام وخسته نباشید دکتر جان من خانم شصدشش ساله یبوست مزمن دارم دکتررفتم سونو انما عکس معده کرفتم گفتند روده ات بلند شده زنان هم گفت فیبرم داری مشکلی نیست چهارما ه دیگر سنو بده دکتر بمن شربت سیرو لاکت وقرص نولپازاچهلوقرص کلیدنیموداده خیلی دل درد ومعده درد دارم
دارو راقطع کنم تحمل درد راندارم وچیزی هم نمتوانم بخورمم فقط یبوست داشتم خیلی ممنون از لطف وراهنمای شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  زمانی

با سلام و تبریک سال نو
در مورد وجود مشکلات گوارشی در سنین بالای ۵۰ سال حتما بررسی مناسب باید صورت گیرد.
معمولا با داروهایی که اشاره فرموديد، می بایست درد معده بهبود یابد
در صورتیکه با درمانهای انجام شده، همچنان احساس عدم بهبودی و مشکل دفع وجود دارد ، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

پدرام
پدرام
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
یبوست عملکردی همراه با نفخ شدید روده و سروصدای شکم همراه با بوی بد دهان آیا به همربطی دارند و علائم روده تحریک پذیر هستند؟! باتشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  پدرام

با سلام
بله ،با توجه به مواردی که فرموديد امکان تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

رویا
رویا
1 سال قبل

سلام دختر ۱۸ ساله من گاهی از مقعد خونریزی همراه با درد داره علت چیه البته یبوست هم داره بیشتر اوقات
علت یبوست هست یا دلیل دیگه ای داره
ممنون میشم جواب بدید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رویا

با سلام
بله ، یبوست بسیار مهم است البته ابتدا معاینه ناحیه آنال و علت خونریزی توصیه میشود.
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی نیز برای رفع یبوست توصيه ميگردد.

سیده مرضیه خوش کلام
سیده مرضیه خوش کلام
1 سال قبل

باسلام وقت بخیر
بیمارسیروزکبدی ۸۳ ساله گرید۳ و۴دارم که دچارالزایمرشدیدودیابتی ( انسولینی )بمدت ۳ سال
مدتیست علی رغم مصرف شربت لاکتولوز وموادغذایی فیبرداردچاریبوست مزمن گردیده که به درمانهای روتین مقاومت نشان میدهد
لطفا درموردبهترین درمان این نوع بیمارراهنمایی لازم رامیفرمایید
پیشاپیش ازراهنماییتون سپاسگذارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval

با سلام
در مورد بیماران با کبد سیروتیک که فرمودید ، علت سیروز ایشان مهم است . وضعیت تغذیه ای، کنترل یون های بدن مثل پتاسیم و سدیم ، وضعیت کارکرد کلیه ها GFR ،وضعیت انعقاد خون و آلبومین سرم Alb,Total Pr و Cr,Bill, INRمیزان آسیت شکمی و داروهای دریافتی بسیار مهم است، کنترل قند خون نیز در بیماری که فرموديد نیز بسیار مهم است.

sinabasiri
sinabasiri
1 سال قبل

سلام من مشکل الاشازی مری دارم
میخواستم بدونم کدوم راحل بهتره واسه درمان مووفق

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  sinabasiri

با سلام
آشالازی نوعی بیماری است که خود را با شل نشدن کامل اسفنکتر تحتانی مری به دنبال عمل بلع و آپریستالیسم عضلات صاف جدار مری نشان می دهد. این تغییرات در نتیجه اختلالاتی در فرایند فیزیولوژیک طبیعی اعصاب و عضلات مری است که البته اختلال عصبی آن مهمتر است و اختلال عملکرد عضلات ، ثانویه به نوروپاتی زمینه ای ایجاد می شود.
آشالازی ار دسته بیماری هایی است که بیشتر با علائم و شکایتهای بیماران مشخص می شود تا نشانه ها و یافته های فیزیکی. این علائم دیسفاژی و رگورژیتاسیون ، درد قفسه سینه ، کاهش وزن ، سرفه های شبانه، اشکال در آروغ زدن و … است.
اختلال ایجاد شده در این بیماری عدم تخلیه کامل مری است. در نتیجه راه موثر غلبه بر کاهش فشار اسفنکتر تحتانی از طریق ایجاد ضعف و پارگی در عضلات این قسمت است.
و درمان صرفا در جهت جلوگیری از عوارض آن است.
در حال حاضر با خوردن دارو علايم ريفلاكس و ترش كردن رانداريد؟
آيا درمان غير دارويي مثل بالون يا تزريق بوتولینوم، يا جراحي انجام داده ايد؟
اگر علايم شما تحت كنترل است ويزيت و پيگيري دوره اي آن توصيه ميشود.

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

برای سلیاک ، چه دسته از خوراکی ها هستن که شامل گلوتن میشن و باید از خوردنشون پرهیز بشه ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  ناشناس

با سلام
گلوتن در گندم، جو، چاودار، حبوبات، پاستا، نان، دلستر، جو دوسر و بعضی از کیک‌ها و بیسکوییت‌ها وجود دارد .
برخی مواد غذایی هم هستند که به طور طبیعی گلوتن ندارند اما در مراحل پخت و آماده سازی دارای گلوتن می‌شوند مثل سس­ ها، چاشنی­ ها، غذاهای دریایی، ترشیجات، آبنبات و سس سویا .
میتوانید در مورد خوراکی های فرآوری شده از ترکیبات نوشته شده روی آن نیز کمک بگیرید.

وحید
وحید
2 سال قبل

سلام خسته نباشد من مدت دوساله شقاق دارم و با داروهای مختلف درمان نشدم.پزشک یکبار من رو جراحی کرد ولی متاسفانه بهتر نشدم.التهاب شدید و گاها با خونریزی دارم.به حدی که نمیتونم بشینم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  وحید

با سلام
در موردیکه فرمودید و با توجه به سابقه جراحی قبلی ، در ابتدا معاینه ناحیه توصیه میشود.

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام چندوقتیه بامصرف یسری از داروها مشکل گوارش گرفتم که بعداز خوردن غذا احساس توده در گلو دارم و گه گاهی رو باعث میشه درست نتونم نفس عمیق بکشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  علیرضا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد احتمال دارد که دچار التهاب معده شده باشید، رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و پر ادویه و کنسروی و اضطراب توصیه میشود .
در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه توسط متخصص محترم داخلی توصیه می شود.

amin
amin
2 سال قبل

سلام روزی یکبار معدم کار میکنه ولی مدفوعم سفت و ضخیم است که باعث ضخم و خون ریزی میشه وقتی دارو ملبین میخورم چند روز خوبه ولی بعد از ان دوباره درد و خون ریزی دارم 37 سال سن دارزم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  amin

با سلام
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات و داشتن تحرک بدنی مثل پیاده روی کمک کننده است.
معاینه ناحیه آنال از نظر هموروئید و فیشر نیز توصیه میشود.

کچویی
کچویی
2 سال قبل

سلام
چندوقتیه بیماری شقاق دارم
درد داخلی ندارم بیشتر سوزش و خارش پوست
وقتی میخابم مثل سوزن روی پوستم میسوزه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  کچویی

با سلام
در ابتدا معاینه توسط پزشک و درمان دارویی توصیه میشود.

کوثر
کوثر
2 سال قبل

سلام من خونریزی شدید روده دارم.دردهای شکمی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  کوثر

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد مراجعه سریع به بیمارستان و بررسی توسط پزشک توصیه میشود.

mostafa
mostafa
2 سال قبل

خیلی مختصر ومفید…عالی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  mostafa

با سلام
در خدمت شما هستیم.

کوثر
کوثر
2 سال قبل

ببخشید من خونریزی شدید روده دارم بادرد شکمی باید چیکارکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  کوثر

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد مراجعه سریع به بیمارستان و بررسی توسط پزشک توصیه میشود.

34
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما