بررسی مشکلات دستگاه گوارش

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم در مورد مشکلات گوارش گفتگو کرد که در ادامه به بررسی آن می پرازیم:

کرونا یک ویروس هزار چهره است و هر دفعه نکته جدیدی را از آن مشاهده می کنیم. در ابتدا تصور بر انتقال از طریق عطسه و سرفه است ولی بعدها مشاهده شد که در مدفوع و خون هم مشاهده شده است. البته انتقال از طریق مدفوع آنچنان رایج نیست. یک سری از مباحثی که کرونا در گوارش ایجاد کرده است این است  که در 10 تا 70 درصد موارد کرونا، علائم گوارشی همراه بیماری کرونا مشاهده شده است. مانند بی اشتهایی، تهوع، استفراغ ، اسهال و … و عامل آن وجود گیرنده های ویروس کرونا در دستگاه گوارش است. مکانیزم اثر ویروس بر روی دستگاه گوارش و باقی اعضا مستقیم و غیر مستقیم است که غیر مستقیم آن می شود همان التهاب. امکان این هم هست که در ابتدا علائم گوارشی داشته باشد و بعد از آن علائم تنفسی داشته باشد. پس افرادی که عوارض گوارشی دارند در برخی موارد باید تست کوید 19 را انجام دهد. افرادی که بیماری های گوارشی از قبل داشته باشند و دچار برای مثال اسهال شود حتما باید آزمایش کوید19 بدهد. در نتیجه افرادی که حتی بیماری گوارشی و کبدی از قبل دارند با مشاهده علائم گوارشی حتماً باید آزمایش بدهند. چرا که کوید 19 بر روی کبد هم تاثیر دارد. برای مثال آنزیم های کبدی بالا می رود و اگر این آنزیم ها بالاتر از حد باشد حتی به داروهایی مانند رمدیسیور هم پاسخ مناسب نمی دهد.

کرونا موجب ایجاد لخته خون، موجب افزایش آنزیم های کبدی می شود، در مجاری صفراوی تاثیر می گذارد. اگر آنزیم های کبدی به بالای 5 برابر برسد خیلی از داروها اجازه مصرف ندارد. این موارد نشان دهنده آن است که کوید 19 دامنه تاثیر بالایی دارد. در زمینه دستگاه گوارش اگر بیماری زمینه ای نباشد رفع همان عارضه مانند استفراغ و … مطلوب است و برای آن دارو تجویز می شود. ولی اگر بیماری زمینه ای بود باید با توجه به آن دارو تجویز شود چرا که ممکن است بیماری زمینه ای مشکل زا شود.

در مورد سوزش معده به هنگام استرس پرسشی شد که دلیل آن همان استرس و موارد روانی است. در واقع یک بیماری عملکردی است. در خیلی از این موارد علامت درمانی می شود. برای مثال با مصرف یک مسکن می توان رفعش کرد. ولی اگر هدف رفع کامل این شرایط باشد باید علت درمانی صورت گیرد. یعنی باید به صورت ریشه ای دلیل پیدا و رفع گردد.

در مورد خونریزی مقعد پرسش شد که باید بررسی گردد. ممکن است هموروئید باشد یا زخم یا فیشر باشد یا در موارد دیگر شاید پولیپ باشد.

در ادامه می توانید ویدیوی این گفتگو را مشاهده بفرمایید:

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
آسیه گرشاسبی
آسیه گرشاسبی
2 سال قبل

باسلام. بنده بلحاظ وضعیت بسیار اورژانسی و نگران کننده پدرم مزاحم شدم. امیدوارم به سبب احساس مسیولیتتان درقبال جان انسانها از کمک عاجل شما بهرمند بشیم.
پدرم از سه هفته قبل با تشخیص کانسر پانکراس و مسدودیت مجرای صفراوی در بیمارستان شریعتی بستری شدن . بلحاظ سن بالای ایشون متاسفانه بعد از آندوسکپی و بیهوشی, شرایط رو برای استنت گذاری به شیوه داخلی مساعد ندیدن .
پس از طی دو روز با هدف تخلیه مجرا و خروج مایع صفراوی اقدام به گذاشتن درن مینمایند که البته ضمن یک خونریزی در حین جراخی و مسکوت گذاشتن علت آن و شکافتن مجدد ؛ به هر نحو ممکن اقدام به تعبیه درن میکنند. تا امروز که حدودا ۷ روز از جراحی مذکور میگذره خونریزی فوق بصورت ترکیب ترشحاتی با خون تیره بمدت دو روز و سپس ترشحاتی بصورت خونریزی ( خون تازه و روشن ) بی وقفه ادامه دارد. حدودا روزانه ۵۰۰
با وجود عدم رفع کمترین عوارض قبل و شرایط بسیار نامساعد عمومی پدرم علیرغم خواستمان و اعتراضاتمان بالاجبار ایشون رو مرخص کردن.
اکنون ضمن نگرانی فراوان و مستاصل نسبت به وضعیت بسیار نامساعد پدرم و جریان بی وقفه و رو به افزایش خونریزی مذکور ؛ عاجزانه بعد از خدا از شما طلب کمک و مساعدت داریم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
با توجه‌ به‌ مطالبی که فرمودید ، چک آزمایشات کبدی بخصوص میزان بیلی روبین و هموگلوبین ایشان توصیه یه میشود.
در مورد درن اکسترنال ایشان نیز برای مطمئن شدن از قرار داشتن آن در جایگاه درست و درون مجاری صفراوی ، یک گرافی با تزریق ماده حاجب بداخل درن تعبیه شده توصیه میشود. ( کلانژیوگرافی از طریق درن اکسترنال)

عنایت
عنایت
2 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
در خصوص مشکلات گوارشی سوال داشتم.
بنده خانم هستم متولد 1360 چند سالی است دچار مشکل گوارش هستم.در ابتدای ابتلا دهان کاملا خشک بود آب و هر چه که استفاده می کردم باعث استفراغ میشد انگار یه شی سنگینی روی شکمم قرارداشت.بعد از یه مدت یه مواد سفید رنگ تقریبا سفت بالا آوردم درد معده کم شد.متاسفانه با مشکل رفلاکس مواجهم.یک مرتبه اسید برگشت بطوریکه گوش و حنجره و حلقم تا چند دقیقه درگیر شد.مشکل بله هم داشتم.درد زیر شکم تا ناف داشتم.مواقعی به شدت احساس گرسنگی دارم بعد از مصرف غذا با درد معده و ورم معده مواجه میشم.که با درد همراه است.همیشه هم با مشکل شکم بزرگ روبه رو هستم.بعضی مواقع هم نفس در ناحیه معده قطع میشه و احساس گیر کردن لقمه در گلو هم دارم.لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  عنایت

با سلام
به نظر میرسد که شما دچار ریفلاکس اسید و التهاب معده یا گاستریت باشید. در ابتدا معاینه توسط پزشک توصیه میشود.

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما