عوارض کبدی و گوارشی کرونا

دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با حضور در شبکه جام جم در مورد عوارض کبدی و گوارشی کرونا مطالبی را مطرح کرد که در ادامه به مرور آنها می پردازیم:

کرونا نزدیک به یک سال است که در جهان گسترش پیدا کرده است، کرونا یک ویروس از دسته RNA است. راه انتقال آن از طریق قطره های تنفسی است و دوره نهان خود را طی می کند، هر ویروسی بلافاصله اثراتش نشان داده نمی شود. برای مثال هپاتیت آ بعد از یک ماه اثرات خود را نشان می دهد. دوره بیماری کرونا معمولاً دو هفته و در موارد شدید تا 6 هفته است. کرونا عوارض دیگری نیز داشته و بر روی اعضای دیگر هم تاثیر داشته. مثلا در قلب موجب آریتمی یا نارسایی شده است، بویایی و چشایی را از بینی برده است. بر روی کلیه اثر گذار است. بر روی پوست عامل تاول و کهیر می شود. بر روی کبد هم تاثیر گذار است.

در کبد افراد در دو دسته اند. کسانی که بیماری کبدی ندارند و کسانی که بیماری کبدی دارند. در افرادی که مشکلات کبدی هم ندارند ممکن است موجب ورم کبدی شود، یعنی آنزیم ها را بالا ببرد و باعث از بین رفتن سلول های کبدی شود. ممکن است رگ های کبد را دچار لخته کند و دچار ترومبوز ورید کورد شود. ممکن است داروهای کوید موجب افزایش آنزیم های کبدی شود.

در دسته دوم افرادی که بیماری های کبدی دارند و کرونا می تواند مزید بر علت شود. فردی که دچار کبد چرب است با بی تحرکی و تغییر سبک زندگی وضعیتش بدتر می شود.

کوید در گوارش هم تاثیر دارد. اگر کوید بر روی گوارش اثر کند فرد علاوه بر نشانه های کوید مانند خستگی، علائم تنفسی دچار اسهال، استفراغ، بی اشتهایی یا نفخ و سوء هاضمه می شود. بر اساس آمارها نزدیک به 60 درصد افراد مبتلا به کرونا دچار علائم گوارشی هم بشوند.

در دسته دوم افرادی هستند که کرونا در ابتدا با علائم گوارشی خود را نشان می دهد و بعد از آن دچار علائم تنفسی می شوند. افرادی که پیش از این دچار بیماری های گوارشی باشند و حتما باید کوید مدنظر قرار گیرد.

در دسته سوم افرادی هستند که تنها دچار علائم گوارشی می شوند و علائمی همچون اسهال، استفراغ و … دارند. معمولاً این بیماری خفیف تری از تنفسی است. هر چند در افرادی که تحت درمان دیگری هستند باید تست کرونا حتما گرفته شود چرا که درمان باید با توجه به کوید انجام شود.

افرادی که دچار بیماری های گوارشی استرسی همچون IBS هستند در این زمان ها دچار استرس می شوند و اسهال در این روزها بدون هیچ علائم دیگری باشد. نباید بترسند چرا که به دلیل روزهای پر استرس امروزی است.

در کل افرادی که بیماری های زمینه ای گوارشی دارند و به خصوص افرادی که کورتون مصرف می کنند حتماً باید مراقبت بیشتری بکنند. هر چند بیماران به هیچ وجه خودسرانه نباید داروهای خود را قطع کنند.  

در ادامه می توانید ویدیوی این گفتگو را مشاهده بفرمایید:

 

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
علی
علی
8 ماه قبل

با سلام و وقت به خیر.
1- آیا کوید -19 می تواند باعث افزایش تری گلیسرید خون شود؟
2- اضافی تری گلیسرید خون در کدام عضو بدن ذخیره می شود؟
3- آیا ممکن است کوید -19 باعث بشه اضافی تری گلسیرید خون در عضو دیگر بدن دخیره نشود و بنابراین همواره سطح تری گلیسرید در خون بالا باشد؟
4- آزمایش نشان از زیادی تری گلیسرید خون (289) بوده و حدود یک سال است که فعالیت فیزیکی همراه با پرهیز از غذاهایی که دکتر منع نموده بوده ولی هیچ تفاوتی مشاهده نشده است. خواهشمند است راهنمایی فرمایید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  علی

با سلام
بله بدلیل ابتلا به بیماری‌های حاد مثل Covid19 امکان بهم خوردن بیوشیمی خون وجود دارد ، اما پس از بهبودی و گذر از فاز حاد ، باید اختلالات ایجاد شده بهبود یابد. عمده ذخیره تری‌گلیسیرید در بافت های چربی بدن است.
افزایش تری گلیسرید حتما می بایست بررسی گردد و بررسی و تشخیص صحیح و سپس درمان مناسب تحت نظر متخصص محترم داخلی توصیه میشود.

Mtn
Mtn
1 سال قبل

سلام باتوجه به این ویوئو یه سوال برام پیش اومد که اگر کسی بخاطر کرونا آنزیمهای کبدش بالا رفت، خوب میشه ؟ یا اینکه حتما به کبدش آسیب میرسه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Mtn

با سلام
بله، امکان بهبودی بسیار وجود دارد .

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما