بررسی مشکلات گوارشی و تغذیه ای

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم سیما در مورد تغذیه و مشکلات گوارشی مطالبی را ارئه کردند که در ادامه به آن می پردازیم:

یکی از مباحث مهم گوارش بحث تغذیه است. تغذیه یکی از لذات زندگی البته شروطی دارد مانند نوع غذا خوردن، غذاهای سالم و ناسالم و …… برخی موارد حساسیت هایی هست. برای مثال فلفل ها یکی از مواردی است که آسیب رسان هست. خیلی از غذاها توسط کلینیک های آلرژی منع شده و برای بدن مضر تشخیص داده شده است. این امر را باید مد نظر داشته باشیم که معده بافتی زنده است و معده افراد مختلف با هم تفاوت دارد. در عملکرد کلی یکسان هستند ولی در مورد بافت و … با هم متفاوت هستند و شاید حساسیت های مختلف ممکن است رخ دهد. در واقع سیستم داخلی بدن در برابر آن ماده غذایی واکنش نشان می دهد. برخی اوقات ممکن است غذاهای سالم هم ایجاد حساسیت کنند.

برخی مواد بالقوه حساسیت زا هستند. بعضی از مواد هستند که بلافاصله موجب واکنش می شوند و برخی از مواد هستند که در طولانی مدت موجب واکنش و حساسیت می شوند. البته باید به این نکته هم باید توجه داشت که شاید بیماری زمینه ای هم یاعث این مسئله شود که می بایست مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. حساسیت ها اغلب درمان پذیر نیست و باید ماده حساسیت زا را از غذا حذف کرد.

اگر کسی زخم معده داشته باشد، مدت زمان معمول دارو نزدیک به دو هفته است. اگر کسی سوء هاضمه داشته باشد درمان دارویی نزدیک به یک ماه طول می کشد. برخی هستند که ریفلاکس معده دارند. یعنی دریچه مشکل دارد و دارو برای کاهش اسید معده است. مطمئنا دارو مضر است ولی نمی توان زمان دقیقی برای قطع دارو داد. آمپرازول عوارض دارد ولی در قیاس با عوارض اسید معده برای مری و … کمتر است. حالت ایده آل اما این است که با نظارت پزشک مقدار دارو را تا حد ممکن کاهش دهند. در واقع باید این امر توسط پزشک تعیین گردد تا عوارض اسید معده نیز کنترل شود.

برخی از غذاها کاملا ناسالم است مانند نوشابه. در مورد چای اما اینگونه نیست، چای ماده ناسالمی نیست ولی برای مثال برای افرادی که مشکل ریفلاکس دارند چای ممنوع است. در افرادی که با خوردن چای دچار مشکل می شود هم باید خوردن چای را متوقف کند. در واقع پرهیز از برخی غذاها می تواند فرد را از خوردن برخی داروها بی نیاز کند.

در واقع افراد باید ببینند چه گروه غذایی برایشان مشکل زاست ( حتی غذاهای سالم ) و از آنها پرهیز کنند و یا کمتر مصرف کنند. نکته مهم دیگر این است که داروها را به صورت خودسرانه نباید مصرف کرد و برای مثال شربت های معده یکی از این موارد است که نباید خودسرانه و برای مثال برای پیشگیری بدون توجه مصرف شود. یکی از مهم ترین علل زخم معده داروها هستند. بروفن ها یکی از نمونه های این داروهاست.

در ادامه می توانید ویدیوی این گفتگو را مشاهده بفرمایید:

 

3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
6 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
سحرپ
سحرپ
4 ماه قبل

سلام اقای دکتر من حدود ۲سالی است به شدت معده ام ورم کرده است غدا کم میخورم ولی معده و شکم بزرگی دارم و نفخ زیاد دارم علتش چی میتونه باشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
4 ماه قبل
Reply to  سحرپ

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، نیازمند بررسی جهت اظهار نظر دقیق می باشیم.
نفخ و احساس باد و تورم در دستگاه گوارش علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
التهاب دستگاه گوارش ، عفونت‌ها ،مواد غذایی و داروهای مصرفی احتمالی ، پرخوری و مصرف نوشابه های گازدار و دخانیات و ميكروب معده H.Pylori ، حتی افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش BOS و … می‌توانند برخی از علل آن باشند.
با توجه به عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

علی
علی
11 ماه قبل

سلام من از قرص دگزامتازونو سیبرو برای چاقی استفاده کردم و خوب هم چاق شدم ولی مصرف قط کردم الان برگشتم مثل روز اول و کلا اشتها ندارم و تا غذا می خورم بالا میارم و معد م هضم نمی کنه
باید چیکار کنم؟!

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  علی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، از این داروها بصورت معمول برای افزایش وزن استفاده نمی شود.
در ابتدا بررسی و مشخص شدن علت سو هاضمه شما توصیه میشود و پس از تشخیص صحیح، درمان متناسب آغاز خوهد شد.
برای افزایش وزن اخذ شرح حال کامل پزشکی، بررسی سن ، وزن ، BMI , پروفایل قند وچربی خون و وضعیت هورمونی بخصوص تیرویید و… بسیاری مهم است ، سپس میزان کم بودن وزن برآورد می‌شود و درمان مناسب آن نیز پیشنهاد خواهد شد.

شهروز
شهروز
2 سال قبل

با سلام دکتر
پسری 30 ساله ام که چند ماهی هست که بعد از غذا خوردن دچار تپش قلب میشم. به نحوی که بعد از غذا، به مدت یک ساعت ضربان قلبم بین 110 تا 120 ضربه میشه و بعد از یک ساعت، یواش یواش برمیگرده پایین. این نکته رو اضافه کنم که من آروم غذا میخورم و حجم غذام هم نرماله.
نوار قلب و اکو دادم نرمال بود. آزمایش خون کامل هم دادم همه چیز نرمال بود. فقط فریتن من 12 (چندین نوبت پیاپی اهدای خون انجام دادم) بود. البته هموگلبین 17 و آهن خون 96 و نرمال. آیا فریتن پایین به تنهایی میتونه باعث تپش قلب بعد از غذا خوردن باشه؟ یا علل دیگه ای رو باید بررسی کنم؟

Last edited 2 سال قبل by شهروز
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل
Reply to  شهروز

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و بروز مشکل بصورت اخیر ، پرهيز از اضطراب و تنش و استرس بسیار توصیه میشود.
در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

6
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما