بیماری التهابات روده ( کولیت زخمی )

کولیت روده

یکی از بیماری های مهم روده بزرگ بیماری التهابی روده است که در جامعه به کولیت زخمی معروف است . این بیماری دسته ای از بیماری های روده است که در واقع جداره روده را میگیرد و باعث ملتهب شدن و زخم شدن روده می شود .
کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دو شکل عمده از بیماری‌های التهابی روده هستند و انواع دیگر بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت لنفوسیتی و کولیت کلاژن نیز‌ می‌باشد.

کولیت روده
برای این بیماری علت مشخص و دقیقی وجود ندارد اما در راس تئوری ها، بحث سیستم ایمنی بدن انسان است و تئوری های مختلفی را نیز مطرح کرده اند اما اگر این بیماری در هر صورت به وجود آمد سالیان زیادی ادامه پیاده می کند و معمولا در افراد جوان به وجود می آید .

سیستم ایمنی: یکی از علل احتمالی بیماری‌های التهابی روده، سوء عملکرد سیستم ایمنی است. هنگام مبارزه‌ی سیستم ایمنی بدن با عوامل مهاجم مانند برخی مواد غذایی، ویروس و باکتری، پاسخ ایمنی غیرطبیعی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به سلول‌های دستگاه گوارش نیز حمله کند.

ژنتیک: به نظر می‌رسد وراثت نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های التهابی روده ایفا می‌کند زیرا بین IBD و جهش‌های ژنی ارتباط خاصی کشف شده است. ۲۰ درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو دارای خویشاوند نزدیک مبتلا به IBD هستند، اما تاکنون هیچ الگوی خاصی در مورد چگونگی توارث IBD پیدا نشده است.

باکتری و ویروس: طبق تحقیقات انجام شده باکتری‌های اشریشیاکلی و آنتروویروس با بیماری کرون مرتبط هستند.

عواملی مانند سیگار کشیدن، قرص‌های ضدبارداری، رژیم غذایی، تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون، آنتی بیوتیک‌ها و عوامل دیگری به عنوان علل تاثیرگذار بر بیماری‌های التهابی روده شناخته شده اند.

ضخم روده

علائم بیماری :

1- خون ریزی از مخرج

2- اسهال

3- درد شکمی و گرفتگی عضلات شکم

4- حرکات دردناک و دشوار روده

5- احساس عدم تخلیه‌ی روده پس از اجابت مزاج

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صحبت های دکتر مهران بابایی در برنامه دکتر سلام با موضوع بیماری التهابات روده فوق تخصص گوارش و کبد در قسمت پایین مراجعه کنید و همچنین می توانید نظرات و سوالات خودتان را با ما در میان بگذارید .

 

4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
26 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
محمد صادقی
محمد صادقی
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر بنده یک سوال داشتم خیلی ممنون میشم اگر کامل پاسخ بفرمایید بنده ۳۵سال است که به کولیت اولستراتیو مبتلا هستم میخواستم ببینم که راه درمان قطعی برای درمان این بیماری پیدا شده یا نه
وفقط همان کنترلهای دارویی که با مصرف کرتن ومزالازین باید ادامه پیدا کنه سپاس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد،
در مورد بیماری های التهابی روده یا کولیت یا IBD تشخیص بیماری براساس معاینه و شرح حال دقیق و پاراکلنیک مثل نتیجه آزمایشات ،بخصوص نتیجه پاتولوژی نمونه برداری از روده است. بنابراین ابتدا با گزارش پاتولوژی نوع التهاب روده که کولیت اولسراتیو است یا کرون مشخص میگردد سپس درمان متناسب و با مصرف منظم داروها آغاز گردد.
رعایت نکات تغدیه ای و پرهیز از غذاهای تند و پر ادویه و اضطراب و تنش و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود.
هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
دقت بفرمایید که اگر داروی مزالازین مصرف میفرمایید،دارو بصورت درسته و کامل دفع میشود یا خیر
که اگر بصورت درسته دفع میشود باید از دارویی استفاده فرمایید که جذب گردد. می‌توانید از داروی مزالازین شرکت سازنده دیگری استفاده فرمایید.
در بیماری کرون هر قسمتی از لوله گوارشی می‌تواند مورد حمله سیستم ایمنی قرار گیرد و زخم و خونریزی ایجاد گردد ، و برخلاف کولیت اولسراتیو ضایعات و زخم های پیوسته در روده ها ممکن است نباشد Skip lesions.
در بیماری کولیت اولسراتیو امکان وجود مشکلات مجاری صفراویPSC نیز وجود دارد که بررسی کبد و مجاری صفراوی نیز همزمان توصیه میگردد.
و در صورتیکه همچنان در مدفوع خون مشاهده می شود،یا احساس بهبودی ندارید، با پزشک معالج مشاوره فرمایید. زیرا در صورت عدم کنترل مناسب بیماری با داروها در نهایت مجبور به جراحی روده هستیم.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای بسیار مهم و کمک کننده است. و در صورت کنترل بیماری این امکان وجود دارد که مصرف داروی شما بسیار کم شود.

lexi
lexi
8 ماه قبل

با سلام
خواهر 45 ساله من مبتلا به کولیت اولستراتیو هست و بیش از سه ساله که درد میکشه. مزالازین و آزارام مصرف میکنه که مصرف قرص دومی به دلیل عوارض روی خون قطع شد. خواهرم به صورت دائم دل درد داره، درد میکشه، کنترل مدفوع نداره و گاهی اوقات خونریزی داره. زندگی سختی رو تجربه میکنه و حتی از کارش میخواد استعفا بده چون نمیتونه با این وضعیت به کارش ادامه بده. آزمایشات کامل مثل کونولوسکوپی رو انجام داده و آمپول هایی خاص هم به شکمش زده اما متاسفانه در بهبود حالش تاثیر چندانی نداشته. دیدن درد کشیدن دائمی خواهرم بر روی من تاثیر گذاشته و به شدت استرس و اضطراب این وضعیت رو دارم که چرا خواهرم بهبود پیدا نمیکنه. دکترش که در کرج هست آخرین بار به خواهرم گفته با همین قرصها خوب میشی و تعجب میکنم چرا خوب نمیشی. عاجزانه تقاضا دارم بفرمایید نزد کدام پزشک مراجعه کنم. تحمل دیدن درد کشیدن خواهرم رو ندارم و از دیدن درد کشیدنش و صورت نحیف، لاغر و زردش بسیار ناراحتم. برای خواهرم چکار کنیم تا حداقل کمی تسکین پیدا کنه؟ خواهش میکنم کمکم کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  lexi

با سلام
ایشان حتما و فوری توسط یک متخصص گوارش ویزیت و معاینه شکم شوند و مدارک پزشکی ایشان بررسی شود.
وضعیت خون و هموگلوبین و میزان خون در مدفوع و داروهای مصرفی و میزان کنترل بودن بیماری ایشان بسیار مهم است ، در صورت عدم پاسخگویی به درمانها ممکن است نیاز به حراجی و برداشتن کولون ایشان باشد.

ناشناس تهرانی
ناشناس تهرانی
10 ماه قبل

بعد از اینکه با خواهش و تمنا وقت گرفتم بالاخره روز موعود رسید . در آن روز بعد از ۱۰ ساعت انتظار در منزل و در مطب دکتر حتی سرش را بالا نکرد که ببینه من چه رنگ و رخسار مریضی دارم و آزمایش‌هایم را که کشت مدفوع بود و به سختی انجام داده بودم را نگاه هم نکرد و حتی دست به ناحیه شکمی من که ماه هاست مریض است نزد. کلا شاید ۳ دقیقه وقت گذاشت. دکتر به این بی اعتنایی ندیده بودم و میدونم که به تشخیص او هم باور نخواهم‌ داشت چون هیچ سوالی نپرسید و به حرف های منهم اهمیتی نداد.
کاش دکتری که اینقدر شهرت داره …..

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

صبا س
صبا س
10 ماه قبل

سلام ، من 33 سالم هست ، 13 سال هست کرون روده دارم، مزالازین و آزارم مصرف میکردم ، یکسال هست فقط آزارم میخورم ، و دارو رو قطع میکنم همون حالتهای تهوع و درد شکمی دوباره برمیگرده ، آیا این بیماری درمان داره ؟ نیاز هست بیام تهران و آقای دکتر منو معاینه بکنند؟
آخرین کولونسکوپی هم روده بزرگم چیزی نداشت ، دهانه روده کوچکم درگیر شده است

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  صبا س

به سلام
همانطور که اشاره گردید، بررسی های دوره ای تحت نظر پزشک معالج را ادامه فرمایید و اگر بیماری شما تنها با یک دارو تحت کنترل است، مصرف دارو را ادامه فرمایید و آن را قطع نفرمایید، امکان دارد در صورت کنترل بودن بیماری ، دارو کمتر شود و مثلا یک روز درمیان و … شود اما دارو را بطور کامل قطع نفرمایید و مراقب شعله ور شدن ناگهانی بیماری باشید.

قربانی
قربانی
11 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید چند مدتیه بعد از دفع متبوع سوزش و درد شدیدی دارم گاهی هم خیلی خیلی کم خون همراه با مدفوع دارم چند وقت پیش رفتم دکتر دارو همروئید داد خوب شده بودم بعد از اینکه روزه گرفتم باز هم همین مشکل پیش اومد دوباره رفتم پیش جراح عمومی گفت ن همروئیده ن وواسیر برام یه آنتی بیوتیک نوشت داد یه محلول دست ساز در اب بنظرتون باید ب متخصص گوارش خودمو نشون بدم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  قربانی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، مهمترین اقدام کنترل یبوست است ، مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی کمک کننده است.
در حال حاضر درمانهای تجویز شده را کامل بفرمایید و سپس میزان بهبودی را ارزیابی بفرمایید.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه شما توصیه می شود.

شاهو
شاهو
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من 22 ساله که کولیت اولسروز دارم و تحت نظر دکتر ، همچنین سینوزیت آلرژیک هم دارم . در این سالها این را تجربه کرده ام که هر وقت علائم سینوزیت ( سرماخوردگی ، عفونت و … ) شدید تر می شود علائم کولیت ( اسهال ، خوتریزی و … ) هم شدید تر می شود . فکر می کنم از طریق ورود عفونت سینوسها از طریق ترشحات پشت حلق به روده . این را بارها به دکترم گفته ام ولی اصلاً اهمیتی نمی دهند لطفاً شما راهنمایی بفرمایید که اولاً ارتباطی هست یا نه و دوماً اگر هست راهکار چیست ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  شاهو

با سلام و تبریک سال نو
هر بیماری عفونی که بر روی سیستم ایمنی تاثیر بگذارد ، می‌تواند بر روی بیماری‌های اتوایمیون مثل IBD نیز اثر بگذارد.
ادامه درمان کولیت را بصورت منظم انجام دهید و در ضمن پیگیر درمان سینوزیت یا سرماخوردگی نیز باشید.

شاهو
شاهو
11 ماه قبل

سپاسگزارم از وقتی که گذاشتید و جواب سئوالم را دادید . سال پر از سلامتی برایتان آرزومندم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  شاهو

با سلام و تبریک سال نو
در خدمت شما هستیم.

رضایی
رضایی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید من سه هفته پیش معده درد گرفتم روز بعد به مدت نصف روز اسهال ابکی داشتم ودرد عضلانی با مراجعه به پزشک اعلام کردند احتمالا شما دچار اسهال ویروسی شدین و دارو دادند دو روز کاملا علائم بیماری رفع شد اما مجدد بعد از دو روز احساس درد در معده پس از صرف غذا میشدم انگار که غذا در بالای معدم باقی میماند و هیچ علامت دیگری نداشتم مدفوع هم طبیعی بود پس از مراجعه به دکتر ایشون ازمایش خون مخفی در مدفوع و هلیکوباکتر و هموگلوبین و گلبول های سفید و قرمز دادند که خون مخفی در مدفوع وجود داشت اما هلیکوباکتر در خون مثبت ولی در مدفوع منفی بود ولی باقی موارد ازمایش طبیعی بود مجدد به فوق تخصص گوارش مراجعه کردم و ایشون تجویز اندوسکوپی و کلونوسکپی همزمان کردند ولی من بیشتر علائمم رفع شده ایا نیاز به انجام این ازمایشات هست؟ایا من مشکل جدی دارم ایا زخم روده دارم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رضایی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، امکان التهاب معده وجود دارد و یکی از دلایل آن میتواند میکروب معده H.Pylori باشد.
بررسی علت خون مخفی نیز بسیار بسیار مهم است و تحت نظر پزشک محترم معالج بودن حتما توصیه میشود.

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام اقای دکتر من سالهاست که قرص مزالازین میخورم اما بعضی وقتها باز هم اسهال میشم پارسال کولونسکپی کردم دکترم گفت بیماری فعلا خاموش ممنونم جواب بدی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در مورد بیماری های التهابی روده یا کولیت یا IBD تشخیص بیماری براساس معاینه و شرح حال دقیق و پاراکلنیک مثل نتیجه آزمایشات ،بخصوص نتیجه پاتولوژی نمونه برداری از روده است.
رعایت نکات تغدیه ای و پرهیز از غذاهای تند و پر ادویه و اضطراب و تنش و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود. هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
و در صورتیکه همچنان در مدفوع خون مشاهده می شود،یا احساس بهبودی ندارید، با پزشک معالج مشاوره فرمایید.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای را بسیار مهم و کمک کننده است. و در صورت کنترل بیماری این امکان وجود دارد که مصرف داروی شما بسیار کم شود. بنابراین قطع کامل درمان دارویی توصیه نمی‌شود.

محمد
محمد
1 سال قبل

باعرض سلام و خسته نباشید.
ببخشید من چند روزه که نمیتونم با عرض معذرت مدفوع کنم،و رفتم دکتر گفتن یوبست هستش و شربت orloc رو برام تجویز کردن الان خداروشکر یوبستم رفع شده ولی از اون روز نمیتونم خودم عادی راه بروم چون سمت چپ ورم کردن و درد دارد، حتی دکتر هم گفت عفونت ادراری داری قرص مترونیدازول برام نوشت گفت اگر یبوستت خوب شد اینارو هم بخور در غیر این صورت باید بری سنوگرافی بدی الان بنظرتون مشکل همین بیماری ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در ابتدا باید علت یبوست شما مشخص شود.
مصرف مایعات و فیبرها و سبزیجات پخته و داشتن تحرک بدنی نیز برای رفع یبوست و همچنین کنترل اضطراب و تنش بسیار کمک کننده است.
درمان دارویی تجویز شده را تکمیل فرمایید و سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید.

مریم احمدی
مریم احمدی
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید سال97 کلونوسکوپی انجام دادم و بیماری IBD تشخیص داده شده الانم قرص مترونیدازول هر 8 ساعت و کپسول اینتسا500 روزی سه مرتبه ایا این بیماری قابل درمان است و بیماری خطرناکتری ایجاد نمیکندتا کی باید این داروها رو ادامه بدم ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد بیماری های التهابی روده یا کولیت یا IBD تشخیص بیماری براساس معاینه و شرح حال دقیق و پاراکلنیک مثل نتیجه آزمایشات ،بخصوص نتیجه پاتولوژی نمونه برداری از روده است.
رعایت نکات تغدیه ای و پرهیز از غذاهای تند و پر ادویه و اضطراب و تنش و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود. هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای را بسیار مهم و کمک کننده است. و در صورت کنترل بیماری این امکان وجود دارد که مصرف داروی شما بسیار کم شود.
جهت اظهار نظر دقیق و صحیح در مورد تشخیص بیماری، در ابتدا معاینه و اخذ شرح حال و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

مهمان
مهمان
1 سال قبل

سلام من کولیت زخمی داشتم 5 سال دارو مزاتین و ازرام مصرف کردم الان کلونوسکپی کردم هیچ زخمی داخل روده نبود ایا باید مصرف دارو را ادامه دهم ؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهمان

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، بیماری التهابی روده یا کولیت یا IBD
رعایت نکات تغدیه ای و پرهیز از غذاهای تند و پر ادویه و اضطراب و تنش و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود. هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
و در صورتیکه همچنان در مدفوع خون مشاهده می شود،یا احساس بهبودی ندارید، با پزشک معالج مشاوره فرمایید.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای، بسیار مهم و کمک کننده است. و در صورت کنترل بیماری این امکان وجود دارد که مصرف داروی شما بسیار کم شود.

non
non
1 سال قبل
Reply to  مهمان

سلام غذرمیخوام امکانش هست اسم و شماره مطب دکتر برام بفرستید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  non

با سلام
آدرس
خیابان گاندی جنوبی ، کوچه دوم پلاک ۸ ساختمان سینا، واحد ۹

شماره تماس
۰۲۱-۸۸۷۷۴۲۵۷
ساعات حضور
روزهای شنبه – یکشنبه – سه شنبه – چهارشنبه
۱۶ الی ۲۰

26
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما