بیماری های روده

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم سیما در مورد بیماری ها روده علل الخصوص IBS صحبت هایی داشتند که در ادامه با هم آن را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید:

یکی از اعضای اساسی بدن انسان روده است و در واقع طویل ترین آن ( 9 متر )! روده کوچک کارش هضم و جذب مواد غذایی است و روده بزرگ کارش دفع است. روده کوچک سه قسمت است. قسمت اول ( دوئیئنوم یا دوازدهه ) ، قسمت دوم ( ژژنوم ) ، قسمت سوم ( ایلئوم). فرق اساسی روده کوچک و بزرگ وجود پرزها است. روی پرزها نیز میکروپرز قرار دارد. برخی اوقات پرزهای روده کوچک از بین می رود، مانند بیماری سلیاک.

روده بزرگ از لحاظ بیماری ها تقسیم بندی های مختلفی دارند مانند خوش خیم ها و بد خیم ها یا بیماری های حاد و یا مزمن. بیماری ها همچنین می توانند بر اساس ساختمانی یا عملکردی نیز تقسیم شوند. عملکردی مانند سندروم روده تحریک پذیر. برای مثال هنگامی که درد معده دارید و با آندوسکوپی زخم معده تشخیص داده می شود متوجه می شویم که ساختمان معده آسیب دیده است و درمانش مشخص است. ولی برخی اوقات عملکرد دستگاه گوارش دچار مشکل است و برای مثال درد در جاهای مختلف باشد و مشخص نیست. این امر عملکردی است. برخی اوقات در کولونوسکپی ها مشاهده می شود که روده مشکلی ندارد، در اینجا ما با عملکرد روده مواجه هستیم. اسپاسم روده، ازدیاد گیرنده های احشایی، بحث ژنتیک، اضطراب و استرس می تواند از عوامل این امر باشد. چیزی که می تواند خیال بیماران IBS را راحت کند این است که این بیماری منجر به سرطان نمی شود اصلا.

یکی دیگر از مشکلات IBS یبوست است و حتی در قطر روده بزرگ هم تغییر ایجاد می کند. اسهال نیز یک بیماری عملکردی است.

درمان IBS:

راه اول درمان IBS شناخت آن است. مسئله دوم ارتباط با پزشک است. مسئله سوم این است که IBS مزمن است و ریشه کن نمی شود. راه چهارم درمان کاهش استرس و اضطراب است. راه دیگر استفاده از دارو است. حتی داروهای آرامبخش. همچنین ورزش و تغذیه می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل IBS داشته باشد.

در ویدیو های بعدی در این مورد توضیح داده می شود که برخی بیماری ها ساختمانی است ولی شاید عوارضی عملکردی داشته باشد. در ادامه می توانید ویدیوی این گفتگو را مشاهده بفرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
فریبا نقنایی زاده
فریبا نقنایی زاده
3 سال قبل

با درود سلام به شما دکتر بابایی عزیز پسر من ۲۴ ساله مدت ۱ سال هست که دچار خونریزی همراه با مدفوع دارد و دچار پیچش شکم و نفخ هم هست از او کلو رو سکو پی گرفتن تشخیص دادن که زخم روده ی بزرگ او نزدیک مخرج به اندازه ۲۰ سانت هست دکتر برایش شیاف و کپسول اساکول تجویز کرد بعد از استفاده خیلی بهتر شده دکتر گفته تا پایان عمر باید دارو مصرف کند با توجه به اینکه در تحریم هستیم ایا پسر م خوب میشه یا اینکه مثل بیمار ان دیابتی باشد ضمنا از مصرف شیاف خسته شده چون احساس سوزش شدید میکند به نظر شما ایا داروی بهتر ی هم هست ما ساکن شهر اهواز هستیم اب شهر ما خیلی الوده است لطفا علت این بیماری را بگوید پسر م قبل از این عوارض خونریزی دچار یبوست خیلی شدید شد بعد از ان یبوست دچار خونریزی شد احتمال دارد که از یبوست باشدببخشید که مزاحم شما شدم و در اولین فرصت پسر م را نزد شما میفرستم شاد و سلامت باشید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل

با سلام
به نظر میرسد که فرزند شما مبتلا به نوعی از IBD باشد.
بله تغییر در نوع داروها امکان پذیر است و در صورت مصرف منظم داروها و پاسخ مناسب بدن به درمان ،می‌توان میزان داروهای مصرفی را کم کرد.
اما پیگیری و آزمایشات دوره ای و مصرف منظم داروها در مورد ایشان توصیه میگردد.

رضا .
رضا .
3 سال قبل

سلام .باتشکر .بیماری من همناطوری که دکتربابای گفتن ای بی اس دارم ولی در روده بزرگ خصوصا درزمان استراحت قبل از تخلیئه شدن در شبها قسمت جلو سرم درد میگیره وبعد
از تخلیه وتحرک داشتن .درد کمتر میشود.
لطفاراهنمایی .بفرمایید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  رضا .

با سلام
بله، در IBS با دفع بیمار احساس راحتی دارد.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما