بالن معده قسمت دوم

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه ضربان در پنج قسمت موارد مربوط به بالن معده را مورد بررسی قرار دادند که در ادامه به آن می پردازیم:

در بحث بالن معده موافقان و مخالفان بسیاری وجود دارد. برخی بر کارایی آن تاکید می کنند و برخی اعلام می دارند که ارزشی ندارد. چاقی یک بیماری مزمن است و بالن معده یک درمان موقتی و 6 تا 9 ماه طول می کشد که نکته مهمی است. شاید بتوان گفت یکی از راه های درمان غیر تهاجمی است. هنگامی این امر موثر است که بتوان به آن به عنوان یک پل استفاده کرد. برای مثال فردی BMI بسیار بالایی دارد و نیاز به جراحی است. پزشک به این فرد پیشنهاد می کند با روش هایی همچون بالن وزنش را تا حدودی کاهش دهد تا خطر جراحی کاهش یابد. یا برای مثال فردی می خواهد جراخی قلب انجام دهد. چاقی ریسک عمل جراحی را خیلی بالا می برد. به همین دلیل بالن یکی از راههایی است که به صورت موقت وزن را کاهش دهد. یا برای شروع روند لاغر کردن بالن می تواند کارساز باشد.

بالن در واقع بادکنکی است سیلیکونی که هنگامی که در معده قرار گرفت پزشک  آن را به وسیله مایع یا هوا پر می کند و نصف معده را اشغال می کند. مکانیزم دوم عمل بالن معده این است که به مغز اینگونه الغا می شود که معده پر است و احساس گرسنگی نمی کند. ولی مغز پس از مدتی این فریب را نمی خورد و برای مثال پس از دو ماه مغز این پیام را نادیده می گیرد. به همین جهت همراهی بیمار در بحث بالن بسیار بسیار مهم است. در واقع فرد باید قبل از کارگذاری بالن از لحاظ روانی آماده پذیرش این امر و همکاری در این بحث باشد چرا که بدون رعایت نکات حتی امکان دارد فرد یک کیلوگرم هم کم نکند. برای مثال کسانی که در هنگام اضطراب غذا می خورند ابتدا باید مسئله روانی آن حل شود سپس به یحث بالن معده وارد شود و به این نکته هم باید توجه شود که بالن یک روش موقتی است و همکاری های بیمار حتما باید در نظر گرفته شود و در طول این مدت باید اصلاح رفتاری تغذیه نیز صورت گیرد.

در ادامه می توانید ویدیوی گفتگوی این مباحث را مشاهده فرمایید و ما را از نظرات خود بهره مند سازید:

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما