تست های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری کرونا

آزمایش کرونا

در بیماری کرونا ( covid19 ) سیستم ایمنی یکی از مهم ترین اجزای بدن انسان است که به عنوان ارتش بدن شناسایی می شود و  هر عامل خارجی وارد بدن شود این سیستم ایمنی مقابله خواهد کرد. مهم ترین اجزای آن گلبول سفید شامل لنفوسیت ها و ماکروفاژها که به دو صورت مقابله می کند : 1- به صورت مستقیم ماده خارجی را می خورند. 2- موادی ترشح می کنند که این مواد باعث از بین رفتن ماده خارجی می شود به این مواد پاتن یا آنتی بادی می گویند.

بیش از 150 نوع آزمایش برای تشخیص بیماری کرونا وارد بازار شده است اما همه این آزمایشات به دو گروه آزمایشی دسته بندی می شود.

آزمایش سرولوژی کرونا

برای تشخیص بیماری کرونا دو روش آزمایش وجود دارد :

1- آزمایش های مولکولی یا PCR

روش های سواب (swab)، آسپیراسیون بینی، برونکسکوپی و یا از راه خلط گلو می توان نمونه برداری انجام داد و آزمایش را انجام داد.

2- آزمایش سرولوژی ( اجزای موجود در خون )

بدین معنا است که یکسری روش های عمومی غربالگری بیوشیمی وجود دارد که از طریق آن می توان افرادی که کرونا مبتلا شده اند تشخیص داد و  افردی که نمیداند که به بیماری کرونا مبتلا شده اند در حدود 80 درصد موارد علائم خفیف دارند. اما در 20درصد موارد علائم شدید دارن با علامت های تب شدید و سرفه شدید به سمت تنگی نفس و… که از این 20درصد نزدیک به 15الی 16 درصد بهبود یافت که در مطالب قبل در مورد علائم کرونا دکتر مهران بابایی صحبت کرده اند .

اما نباید این آزمایش ها را به صورت خودسرانه انجام داد و حتما با تشخیص پزشک در بعضی از افراد مسن یا افرادی که بیماری خاص دارند و یا خانم های باردار می توانند این آزمایشات را انجام دهند .

دقت تست های کرونایی بین 50 الی 70 درصد است. عوامل مختلفی در منفی شدن آزمایش وجود دارد از جمله : آزمایش را زود و یا دیر انجام دادن و یا میزان ویروس در بدن کم باشد باعث می شود آزمایش شما منفی کاذب شود و همینطور در آزمایش های سرولوژی ممکن است بدن در مقابله با ویروس پاتن تولید نکند و آزمایش شما منفی کاذب شود .

برای دریافت اطالاعات بیشتر در این زمینه به صحبت های دکتر مهران بابایی در برنامه تلویزیونی دکتر سلام در پایین صفحه مراجعه فرمایید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما