درد های ناحیه شکمی

به گزارش خبرنیوز، دکتر مهران بابایی؛ متخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد بیماری های ناحیه شکمی توضیحاتی ارائه داد. در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید:

♦علامت هر بیماری درد نیست اما درد یکی از نشانه های مهم بیماری است؛ اگر کسی درد ندارد اما نفخ می کند نشانه یک نوع بیماری است و نباید با این باور که چون دردی ندارد مریضی در بدن وجود ندارد کاملا اشتباه است.

♦هر دردی که پر سر و صدا و شدید تر باشد نیز نشانه ای از بیماری بزرگ و خطرناک نیست، گاهی یک درد خفیف علائم بیماری شدید است.

♦درد های بالای ناف معمولا از معده و لوزالمعده هستند، لوزه المعده عضوی از بدن است و ربطی به معده ندارد، بیماری معده و لوزالمعده دو بیماری جدا هستند که درمان مخصوص خود را دارند، گاهی به اشتباه بیماری لوزالمعده را معده می دانند و دست به خود درمانی می زنند که این کار کاملا غلط است.

♦یکی از نشانه های بیماری های قلبی به خصوص در سنین بالا، درد در بالای ناف است که تنها با نوار قلب مشخص می شود.

♦همه بیماری های معده  نیز دردی در بالای ناف ندارند و گاهی ممکن است بیمار درد را در قسمت های چپ و راست بالای شکم احساس کند، به این نوع درد، دردهای ارجاعی می گویند.

♦اگر درد در قسمت راست و پایین باشد؛ ممکن است آپاندیس، دردهای اندام تناسلی، کلیه، بارداری های نابجا و دردهای چپ پایین؛ بیماری های روده ای، اندام تناسلی و.. است.

♦بیماری های عروقی، عفونت دستگاه گوارش، انسداد روده در بسیاری از موارد با دردهای دور ناف خود را نشان می دهند.

♦گاهی دردهای شکمی ممکن است از بیماری های عصبی همان قسمت باشد، تشخیص پزشک بسیار مهم است، بیماری های زیادی تنها با یک نسخه کوچک کاملا برطرف می شود و نیازی به جراحی و اتاق عمل ندارد.

♦دردهای سنگ کیسه صفرا حتی ممکن است به کتف نیز سرایت کند؛ پس اگر با درد پشت کتف به پزشک مراجعه کردید و با تشخیص سنگ کیسه صفرا مواجه شدید نیازی به تعجب ندارد.

♦بسیاری از بیماری ها به تمام اعضای بدن دسترسی پیدا میکن و همه ارگان ها درگیر می شود.

♦نباید با درد ها مخصوصا در ناحیه شکمی دست به درمان های خانگی زد، زیرا همین بیماری های کوچک با دارو برطرف می شوند اما دیر مراجعه کردن درمان را بی فایده می کند.

♦به دردهای اعضای بدن و شکم بسیاری مهم و هشدار دهنده است زیرا یکی از نشانه های بسیار مهم بیماری ها همین دردها است.

3.6 99 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
930 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
1 سال قبل

با سلام
مادر بنده چندین ساله که نفخ خیلی وحشتناکی داره و با هر بار سرم و دارو اروم میشه
چندین ساله به انواع دکتر مراجعه کردیم ولی هنوز درمان قطعی پیدا نکرده
سی تی اسکن سونوگرافی اندوسکوپی کولونوسکوپی انجام داده و فقط در اندوسکوپی به گاستریت مزمن غیرفعال اشاره شده و با یک ازمایش ژنتیک دکتر مربوط به گوارش فرمود که FMF داره با دارو ها باز درمان نشده و موقع دل درد ازمایش که داده آنزیم های AST , ALT ALP خیلی بالا میره و GAMMA gt هم عدد 70 رو نشون میده با سونوگرافی مشخص شد که کبد چرب هم زیاد نداره یعنی گرید 1 هست؟
بنظر شما برای درمان قطعی چکار و چگونه مراجعه کنیم.
سپاسگزارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سمیه

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و بالا بودن آنزیمهای کبدی و مطرح شدن تشخیص تب مدیترانه ای، و عدم احساس بهبودی با درمانهای انجام شده ،در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میگردد.

سید سعید حسینی
سید سعید حسینی
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید بنده یک هفته است که از بالای ناف تا زیر قفسه سینه دردشدید می‌کنه یکی دو روزی هست که دردم به سمت راست کشیده شده در طول این مدت به پزشک مراجعه کردم و اون منو ارجاع داد به سونوگرافی پزشک اونجا هم به من گفت هیچ مشکلی ندارم ولی هنوز دردم شدیده و احساس تنگی نفس هم میکنم نه میتونم بخندم نه میتونم قشنگ بخوابم ممنون میشم جواب بدید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد دردهای اخیر محدوده شکم ، حتما باید معاینه توسط پزشک انجام شود و علت درد مشخص شود تا درمان متناسب پیشنهاد گردد.
ممکن است که در صورت لزوم، از پاراکلینیک مثل آزمایشات و سونوگرافی و … نیز کمک گرفته شود.
با توجه به عدم احساس بهبودی، حتما معاینه شکم توسط پزشک و رد علل شکم حاد در ابتدا توصیه میگردد.

علی
علی
1 سال قبل

سلام و ممنونیم تو دنیای مادیات هموز عزیزانی خیلی خیلی باقلب بزرگ هستند
اقای دکتر دورروز قبل از اطراف ناف درد شروع شده الان بین دوقفسه سینه و بالای ناف درد دارم سوزش نیست اصلا فقط درد میشه راهنمایی بفرمائین راهنمایی دارویی هم لطف کنید بگین سپاسگذارم مصرف تریاکبصورت حل در آب البته با عبور از صافی امکانش هست تاثیر داشته باشه بازهم سپاس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی

با سلام
در مورد درد شکمی که فرمودید ، امکان گاستریت یا التهاب معده وجود دارد ، که رعایت نکات تغدیه ای، مصرف داروها با شکم خالی انجام نشود و اگر مشکل ادامه دارد ، حتما بررسی گوارشی صورت گیرد.
اما در مورد دردهای شکمی اخیر حتما معاینه شکم توسط پزشک و رد تشخیص مشکلات حاد شکمی توصیه میشود.

ندا
ندا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید درد های من از آنفولانزا شروع شد،معده درد گرفتم،رفتم دکتر داخلی دارو داد ولی خوب نشدم،حالا درد پهلو دارم کمر درد،دلدرد،سوزش و خارش،تغییر رنگ ادرار،به نظرتون از چیه؟؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ندا

با سلام
با توجه به مواردی که فرموديد، و عدم بهبودی با درمان های انجام‌ شده در ابتدا معاینه و انجام آزمایشات اولیه و آزمایش ادرار U/A و سونوگرافی کامل شکم و لگن توصیه میشود.

اعظم کریمی
اعظم کریمی
1 سال قبل

سلام من ورم معده شدید دارم طوریکه باعث تنگی نفس میشه. معده ام احساس ورم و سنگینی داره.احساس پری. یبوست هم دارم در دو سه روز یکبار دفع دارم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که دررمورد مشکلات گوارشی فرموديد، ضمن توصیه به رعایت نکات تغذیه ای ، به نظر میرسد که بررسی درون بینی و اندوسکوپیک دستگاه گوارش بسیار کمک کننده باشد.

Darya
Darya
1 سال قبل

همین علائم ها رو مادرم هم دارن باید چکار کنیم لطفا راهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Darya

با سلام
با توجه به علائم و مواردی که فرموديد، در مورد ایشان نیز ابتدا معاینه و اخذ شرح حال کامل و سپس بررسی مدارک پزشکی ، جهت رسیدن به تشخیص صحیح توصیه میشود. آنگاه درمان متناسب با علت مشکل تجویز می گردد.

Darya
Darya
1 سال قبل

ببخشید چیزی ک فرمودید معاینه شده دکتر هم رفتیم قرص تجویز شده بازم هیچ دنیای کار انجام دادیم هر دکتری بردیم خوب نشده واقعآ نمیدونیم چکار کنیم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Darya

با سلام
در صورتیکه با درمان های انجام شده و مشاوره های انجام شده ، بیمار احساس بهبودی ندارد ، حتما در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی و بررسی کارهای انجام شده جهت بيمار توصيه ميشود.

Darya
Darya
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خدمت اقای دکتر من بنده دخترم ۲۰سال سن دارم هوای سرما ک میشه من معده دردمیگیرم بی حال، بی حوصله ،یبوست ، تنس .حرص گرما زدگی یخ کردن بوی غذا ک میخوره به مشامم حالم بد میشه ،ترش میکنم،حوصله ای ک یه کاری انجام بدم ندارم همش دوست دارم بگردم وقتیم میگردم بدتر میشم ن میتونم بخوابم ن بیدار باشم فکرای بی هوده، سر معدمم خیلی میزنه فشار ک میدم سمت راستم سفت میشه جوری میگیره ک کل بدنم میخواد منفجر بشه هرجای دور نافم ک فشار میدم مثل تپش قلب میزنه جایی ک میرم فقط اونا رو نگاه میکنم اجازه حرف زدن بهم نمیده،هرچی میخورم میارم بالا سردرد، کمر درد ،خشکی دهان، ترک لب، غرغر کردن بوی بد دهان حالت تهوع شکم دارم دنیای دکتر هم رفتم یکی میگه اعصاب روان یکی میگه اسید معده هرکاری میکنم هیچ

از افتادگی ناف میشه یا آپاندیس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Darya

با سلام
با توجه به علائم و مواردی که فرموديد، در ابتدا معاینه و اخذ شرح حال کامل و سپس بررسی مدارک پزشکی شما جهت رسیدن به تشخیص صحیح توصیه میشود.

سارا
سارا
1 سال قبل

اگه زودتر خبربدهد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سارا

با سلام
در خدمت شما هستیم.

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید یه دختربچه ۱۰ساله دل دردشدیدمیگیره آزمایش سونوگرافی گرفتیم گفتن چیزی نیست

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سارا

با سلام
در مورد دردهای شکمی و بخصوص در کودکان ، ابتدا معاینه و اخذ شرح حال کامل توسط متخصصین محترم کودکان توصیه میشود و سپس درخواست پاراکلنبک مثل آزمایشات و سونوگرافی در صورت لزوم انجام شود.

Saadudin
Saadudin
1 سال قبل

سلام عرض ادب جناب دکتر عزیز بنده حدود ۲۰روز هست کی دچار درد شکم ممن هستم البته همیشه نه
در روز بعد از ساعت ۱۱الی ۱ظهر بعد از ظهر هم بعد از
ساعت ۵ عاید حالم میگردد به
دکتور هم مراجعه نکردم ممنون میشم معلومات دهید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  Saadudin

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، در مورد درد شکم های طول کشیده حتما در ابتدا معاینه و بررسی بیمار توصیه میشود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

آرسام
آرسام
1 سال قبل

سلام من یه چن روزه که شانه سمت راستم تیر میکشه دردشدیدی دارم ودر قسمت بالای شکم در ربع فوقانی شکمم درد دارم میتونین راهنماییم کنین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  آرسام

با سلام
در مورد دردهای شکمی اخیر در قسمت RUQ که فرموديد، در ابتدا معاینه توسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.
امکان دارد که یک التهاب معده ساده باشد تا مشکل کیسه صفرا و…
که پس از انجام معاینه ، در صورت لزوم از آزمایشات و سونوگرافی نیز برای کمک به تشخیص صحیح کمک گرفته می‌شود.

محمدحسین
محمدحسین
1 سال قبل

انگل روده را چکار کنیم؟
هر هفته، تخم ریزی میکنن. تخمشان اندازه تخم گوجه هست.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
حتما به پزشک مراجعه فرمایید و آزمایش مدفوع از جهت نوع انگل انحام دهید و سپس درمان دارویی موثر با آن انگل را آغاز فرمایید
رعایت بهداشت را هم جهت جلوگیری از انتقال انگل را نیز بفرمایید.

صبا
صبا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
سه ماه پیش با درد معده مادرم بردیم دکتر، سونوگرافی و آزمایش اولیه انجام شد جز سنگ ریزه در صفرا چیزی مشخص نشد دستور اندوسکوپی دادن اونم انجام دادیم گفتن چیزی نیست چند پولیپ تو معده بود که در همون حین در آوردن و دادن ازمایش که اونم چیزی نبود
بعد کم کم به معده درد، سوزش قفسه سینه هم اضافه شد فقط در یک نقطه بین دو سینه سوزش داشتن
بردیم دکتر قلب(ایشون سابقه بیماری قلبی و آنژیو و گذاشتن استند هم دارن) دوباره دکتر دستور آنژیو داد که خوشبختانه از قلب هم نبود
گفتن سی تی رنگی لگن و شکم انجام بشه اونم انجام شد توش فتخ ناف و همون سنگ صفرا مشخص شد که گفتن این ها هم این درد ایجاد نکردن
کلی آزمایش ادرار و مدفوع تخصصی و غیر تخصصی انجام شد اونم چیزی نشون نداد
هر روز داریم میریم دکتر، هر دکتری که گفتن خوبه و تشخیصش عالی بردیم هیچ دردی دوا نشد و هر روز این درد معده و قفسه سینه داره بیشتر میشه
دیگه نمیدونم باید چیکار کنم لطفا یه راهنمایی کنید
مادرم 76 سال دارن

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Awaiting for approval
Reply to  صبا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، ضمن رعایت نکات تغذیه ای، معاینه و اخذ شرح حال کامل و داروهای مصرفی ، بخصوص داروهای قلبی و داروهای پس از قرار دادن استنت قلبی و مطالعه مدارک پزشکی ایشان و نتیجه پاتولوژی پولیپ ها در ابتدا توصیه میگردد.

علی
علی
1 سال قبل

سلام ، من زیر نافم دردمکنه که باراه رفتن این درد بیشتر میشه ولی حالت تهوع، اسهال،نفخ، تنگی نفس ندارم .مکنه یک بیماری ویروسی باشد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی

با سلام
در مورد دردهای نافی ابتدا معاینه و بررسی از نظر تورم ،ترشح ، تغییر رنگ و در صورت لزوم انجام سونوگرافی ناحیه توصیه میشود.

ملیکا رستمی
ملیکا رستمی
1 سال قبل

سلام ، صبح ناشتا آب سرد خوردم و درد شدیدی در قسمت مری و معده احساس کردم و بعد از اون احساس سنگینی در معدا دارم که با غذا خوردن درد هم ایجاد میشه ، لطف می کنید ، راهنمایی بفرمایید .‌
ممنون .

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطلبی که فرموديد، احتمال التهاب معده یا گاستریت وجود دارد، رعایت نکات تغذیه ای و عدم مصرف غذاهای تند و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار توصیه میشود.ممکن است مصرف آنتی اسیدها نیز کمک کننده باشد.
در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه توسط پزشک توصیه میشود.

ملیکا رستمی
ملیکا رستمی
1 سال قبل

ممنونم از پاسخی که فرمودین 🌸

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

علب
علب
1 سال قبل

سلام خانمم چند بارعمل شده پیوند مجاری صفراوی به معده شدبعدداری توده شکمی ومتورم شدن گرهای لنفاوی که بعدبرداشتن توده شکمی دچار فتخ شد که باجراحی مش گذاشتن وحالا بعد سونومیگن دارای توده درشکمورحم هستن وشکم دردشدید دیگه نمیدونم پیش چه دکتری وکی برم میشه راهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علب

با سلام
با توجه به شرح حالی که فرموديد، توده های شکمی و لگنی و همینطور درد شدید شکم باید فوری بررسی شوند. مشاوره با پزشکان معالج بیمار و همینطور مراجعه به اورژانس بیمارستان و مشاوره فوری با همکاران محترم جراح توصیه میشود.

حامد م
حامد م
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
یع سوال دارم برای نفخ معده

مادر هر روز نفخ میکنه ولی معده درد نداره

نزدیک ۱۰ سال میشه کیسه سفرا برداشته بخاطر سنگ

چندبار دکتر رفته ک میگه اسید معدتون زیاده هیچ مشکلی نیست

جواب بدین ممنون میشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حامد م

با سلام
در مورد نفخ یا وجود گاز زیاد در دستگاه گوارش ،ابتدا باید علت آن مشخص شود و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد شود.
اما همانطورکه اشاره فرموديد پرهیز از مصرف غذاهای نفاخ و داشتن تحرک بدنی و مصرف ماست پروبیوتیک در ابتدا توصیه میگردد.
در صورت عدم احساس بهبودی با درمانهایانجامشده، معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود

کرانچی
کرانچی
1 سال قبل

سلام ۱۸سالمه، حدود یک روزه بالای نافم دردمیکنه و گاهی اوقات ترش میکنم و حالت تهوع شدیدی دارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  کرانچی

با سلام
در مورد درد اطراف ناف و تهوع و استفراغ ، حتما معاینه شکم توسط پزشک اورژانس ، از نظر علل شکم حاد توصیه میشود.

شیما
شیما
1 سال قبل

سلام درد سمت راست شکم که به پشت وورم سمت راست روبروی معده ازچیست

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  شیما

با سلام
علل مختلفی می‌تواند سبب آن شود ، علل شایع تر آن میتواند معده و مشکلات معده یا مشکلات کیسه صفرا باشد.

arman
arman
1 سال قبل

سلام شب خوش من یه تیکه از بالای نافم سفت شده یکم و وقتی بهش فشار میاد درد میگیره در حالت عادی دردی نداره و به جز درد هیچ مشکل دیگه ای ندارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  arman

با سلام
در مورد درد های اطراف ناف و علائم همراه مثل تهوع و استفراغ و … حتما معاینه شکم توسط پزشک از نظر علل شکم حاد توصیه میشود.

آیین رضا
آیین رضا
1 سال قبل

سلام دکتر من دو سال قبل یک پولیپ پنج وشش دهم تو کیسه صفرا داشتم الان اندازه شش وهشت دهم شده لطفاً بفرمایید چکار باید بکنم نوزده ساله هستم وزن نود و چهار وقد یک وهفتاد باتشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد پولیپ های کیسه صفرا پیگیری در ابتدا توصیه می شود.
اگر اندازه پولیپ ها بالای 10mm باشد ، جراحی کیسه صفرا توصیه میشود ، در موارد پولیپ های متعدد یا افزایش سایز ، معاینه و مشاوره
با همکاران محترم جراح توصیه میگردد.

عرفان
عرفان
1 سال قبل

سلام من دوروز پیش شیر کاکائوی زیادی خوردم دوروزه شکم درد دارم نافم خیلی درد میکنه واحساس میکنم چیز سفتی درون نافم هست وبرآمدگی داره

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  عرفان

با سلام
در مورد دردهای ناگهانی ایجاد شده و بخصوص در ناحیه ناف. در ابتدا
توصیه به معاینه توسط پزشک و رد علل شکم حاد می‌گردید.

لعیا
لعیا
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشین،دختری هستم ۱۱ساله،حدودآ یک ماهه دل درد شدیدی دارم تمام آزمایشات و سونو وسی تی رو انجام دادم هیچی نبوده دکتر گفته ری باند داری واحتمالآ آپاندیس،ولی علائم آن درمن نیست،بامشاوره با ی دکتر متخصص داخلی از عمل آپاندیس مخالفت کردم ولی لنف روده ام باد کرده،خواهش میکنم راهنماییم کنید از دل درد شدید شب وروز خواب ندارم. ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  لعیا

با سلام
در مورد دردهای حاد شکمی ، معاینه شکم بسیار مهم است ، وجود ریباند در معاینه شکم نشانه بسیار مهم برای پیگیری است.
علائم بالینی دیگر مثل تهوع و استفراغ و بی اشتهایی و تب مهم است.
حتما نتیجه آزمایش خون ، از نظر افزایش گلبول های سفید مهم است.
اما با توجه به مطرح شدن احتمال آپاندیسیت، بسیار زیاد و اکید مراجعه به اورژانس بیمارستان و مشاوره با همکاران محترم متخصص جراحی توصیه میشود.

جواهری
جواهری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من همسرم سه سال پیش تصادف کرده و شکمش ی لخته خونی داره ک ازبین نرفته همون موقعم دکترش گفته بود اگ طولانی مدت ازبین نرفت ب دکتر مراجعه کنه باید بره سونوگرافی یا چکاپ کامل بدنی؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  جواهری

با سلام
در ابتدا توصیه میشود که جهت ایشان معاینه و بررسی مدارک پزشکی توسط متخصص محترم داخلی انجام شود.

محمدصالح
محمدصالح
1 سال قبل

سلام

Last edited 1 سال قبل by محمدصالح
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

حسن
حسن
1 سال قبل

با سلام بنده گینرو گراتین برای تناسب اندان مصرفم میگنم چند روزی میگذه بالای شگمم دست میزنم درد میگنه اینچه مشگلیهممنون میشمراهنمایی گنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسن

با سلام
احتمالا منظور شما کراتین بوده است. مصرف این دارو جهت افزایش حجم عضلانی حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشکی ورزشی باشد ، البته باید دارو اصل باشد و از انواع تقلبی خدای ناکرده نباشد.
با معده خالی مصرف نشود و مصرف مایعات بیشتر نیز باید در نظر گرفته شود.
امکان بروز التهاب معده وجود دارد ، در صورتیکه بهبودی در درد نداشتید ، معاینه شکم توسط متخصصین محترم داخلی توصیه میگردد.

اتی
اتی
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمن۳۸ سال سن دارم مدتی هست درد تیر کشنده زیر ناف وبالای ناف دارم دائم نیست ولی اذیت کننده ست بعضی وقتا بعد ادرار بیشتر میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  اتی

با سلام
در مورد دردهای شکمی اخیر و بخصوص دور ناف ، در ابتدا معاینه شکم توسط پزشک و رد علل شکم حاد توصیه میشود.

Zahra
Zahra
1 سال قبل

سلام، من از روز 16 آبان، بعد غذا خوردن دچار حالت تهوع شدم، و 10 بار استفراغ کردم از 5 شب تا 5صبح، و حتی با امپول تزریقی انداسترون و متوکلوپرامید جواب نداد و حتی قرصهای ضد تهوع هم اثر نداشت و حتی آنژیوکت هم زدم و داروها رو داخل اون تزریق کردن، و حتی سرم هم زدم دوباره، ولی از اون روز همین حالت تهوع برام مونده و هر چی میخورم، 10 دقیقه بعدش حالت تهوع شروع میشه و حتی اینقدر شدید میشه که استفراغ نمیکنم ولی از خواب میپرم، یعنی با حالت تهوع میخوابم، خفیفه ولی از خواب میپرم با حالت تهوع خیلی شدید، و سونوگرافی شکم هم انجام دادم و نتیجه خوب بود و آزمایش خون هم دادم و اونم خوب بود، ولز از بدو تولد تا 7سالگی تشنج میکردم و داروی فنوباربیتال میخوردم و تشنجهام قطع شد، ولی الان میپرم از خوار با حالت تهوع شدید، ولی به دکتر سونوگرافی گفتم تشنج داشتم تا 7سالگی، دکتر سونو گفت باید از لحاظ مغز واعصاب حتما بررسی بشی، و پیش دکتر فوق گوارش هم رفتم هفته پیش و دکتر بهم دارو داد گفت 1هفته دارو بخور ولی اگه خوب نشدی باید بیای ببینمت، داروهام: قرص فاموتیدین 40 و قرص دومپریدون 10، ولی بازم قرصها رو میخورم ولی بازم حالت تهوع دارم و شدید میشه وقتی غذا میخورم، و دکتر گفت فقط گوشت و نون و برنج باید بخوری تو این 1هفته، ولی بیشتر مایعات میخورم، و یبوست هم دارم و این ممکنه مربوط به معده باشه یا مغزم؟ و من 36 سال دارم و خیلی از آندوسکوپی و کولونسکوپی میترسم، و حالت تهوع مربوط به مغزم هست؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Zahra

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، علت تهوع و استفراغ می‌تواند Central یعنی مربوط به سیستم اعصاب مرکزی باشد یا اینکه Peripheral باشد و مربوط به مشکلات معده یا توده های شکمی یا حتي بارداری و… باشد.
با نوجه به عدم بهبودی با درمانهای انجام شده و وجود تهوع ، در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد، سپس درمان متناسب پیشنهاد خواهد شد.

حسن قربانيان
حسن قربانيان
1 سال قبل

سلام، شما که به همه توصیه میکنید به پزشک مراجعه کنند، پس شما چی هستین؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در این فضای مجازی می‌توان راهنمایی های کلی را انجام داد ، اما با توجه به‌ وجود بیماری های مختلف و شیوع بیماری‌های جدی و بدخیمی ها، و مسئولیت خطیر درمان،
تشخیص صحیح بیماری و تجویز دارو حتما باید پس از معاینه دقیق و اخذ شرح حال و مطالعه مدارک پزشکی بیمار نوسط پزشک انجام شود.

کوهی
کوهی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید پدرمن 83سن دارد و حدوداً 3ماه از درد شکم رنج میبرد و آندوسکوپی و کونوسکوپی هم انجام داده و گفتند مشکلی ندارد به مدت یک ماه است که بعد اجابت مزاج خونریزی دارد و کم خون هم شده و پتاسیم خون هم کم شده به نظر شما مشکل از کجا می‌باشد ممنون میشم پاسخ بدید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  کوهی

با سلام
با توجه به موردیکه فرمودید، دفع خون از دستگاه گوارش ، بخصوص در سن بالای ۴۵ بسیار بسیار مهم است.
حتما معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میگردد.

اخمدی
اخمدی
1 سال قبل

باسلام و عرض ارادت خدمت شمااقای دکتربنده 45سالمه که حدودا دوساله ورم کل بدن وصورت دارم الان خیلی زیاد شده بادردشکم ورم زیادلطفاراهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  اخمدی

با سلام
با توجه به ادم و تورم کل بدن که فرموديد، در ابتدا معاینه و مدارک پزشکی توسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.

aaaaaa
aaaaaa
1 سال قبل

.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  aaaaaa

با سلام
در خدمت شما هستیم.

مانی
مانی
1 سال قبل

سلام
من یه چند ماهی هست قسمت بالایه شکمم سمت راست درد میکه سونوگرافی کل شکم انجام دادم یه سنگ 2 میلیمتری کمتر تو کلیه راست بود که رفتم دکتر
اما بازم درد میکنه وقتی همون قسمته بالا شکم رو هم با دست فشار میدم درد میگیره بعضی اوقات هم در سینه راستم درد تیر میکشه
مشکل از کبده ؟ یا معده
چه ازمایشی بگیرم معلوم شه؟

Last edited 1 سال قبل by مانی
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مانی

با سلام
بله، در درجه اول معاینه بیمار بسیار مهم است ، در صورتیکه سونوگرافی کبد و کیسه صفرا نرمال بوده است ، بررسی دستگاه گوارش فوقانی نیز توصیه میشود.

بیگی
بیگی
1 سال قبل

سلام.پسر من ۱۰ سالشه و مدتیه دل درد شدید در ناحیه کل شکم داره.
آزمایش میکروبی معده و آنزیم های کبدی هم داده که مشکلی نبوده.
دل درد و یبوست و حالت تهوع داره.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  بیگی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و عدم بهبودی کودک، معاینه شکم کودک توسط فوق تخصص محترم گوارش اطفال در ابتدا توصیه می شود

تهمینه
تهمینه
1 سال قبل

سلام
من ۱۵ روزی است وقتی غذا میخورم شکمم ورم میکنه و روده هام میسوزه یبوست دارم اطراف ناف و سمت راست شکمم درد میکنه و ول میکنه بگید چی کار کنم 😔

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  تهمینه

با سلام
درد اخیر اطراف ناف مهم است و در صورت عدم بهبودی حتما به پزشک مراجعه شود و معاینه و بررسی و رد احتمال آپاندیسیت نیز انجام شود

Darya
Darya
1 سال قبل
Reply to  تهمینه

منم همین جورم موندم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Darya

با سلام
در خدمت شما هستیم.

مجتبي
مجتبي
1 سال قبل

سلام
ارادت
٤ روزي هست دلدرد دارم
بالاي ناف
موقع خواب مشگلي ندارم ولي در روز ميگيره ول ميكنه ، يكم گلودرد هم دارم ، و حالت كسلي ، بعضي موقع ها دردش براي چند ثانيه خيلي شديد و ازار دهنده ميشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مجتبي

با سلام
با توجه به مطلبی که فرموديد و درد اخیر اطراف ناف ، حتما معاینه شکم توسط پزشک و بررسی اولیه توصیه میشود.

Minamurzanejad
Minamurzanejad
1 سال قبل

سلام منم مشکل یبوست دارم و شربت ورقص بعد از مدتی کارساز نشدن الانم پودرپیدرولاکس ۱ق روزانه با ۱لیوان مصر فمیکنم زیاد اثر نداره .دکترا تشخیص روده تحریک پذری و یکیشم تنبلی روده

Last edited 1 سال قبل by Minamurzanejad
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  Minamurzanejad

با سلام
بله یکی از تظاهرات IBS یا سندروم روده تحریک پذیر یبوست است.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام
من موقعی که برخی از غذا هارو میخورم وقت دفع درد شدید میگیرم یه یدقه ای درد طول میکشه الان ۱ ساله نادیدش گرفتم فرقی نکرده !
الان کنار ناف قسمت پایین شکمم رو که دست میزنم فشار میدم درد میگیره مهمه نیاز به دکتر داره ؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ناشناس

با سلام
بله ، در مورد مشکلات دستگاه گوارش، بخصوص مشکلات طول کشیده ، حتما معاینه و بررسی توسط پزشک توصیه میشود.

یسنا
یسنا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من مدتی هست سمت چپم درد میکنه زیرشکمم ویکم ورم داره بارداربودم کورتاژ کردم یک ماه ولی هنوز درد دارم باید چیکارکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  یسنا

با سلام
در موردیکه فرمودید، رعايت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و تند غذا خوردن و نوشابه های گازدار بسیار کمک کننده است.
و با توجه به وجود درد و ورم معده ، در صورت عدم احساس بهبودی ،
معاینه و بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما حتما توصیه میگردد.

رحمان
رحمان
1 سال قبل

ضمنا 51سال سن دارم حدود سه سال هست اینطوری شدم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رحمان

با سلام
با توجه به مدت زمان طولانی ۳ سال، بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما به روش آندوسکوپی کمک کننده است.

ابراهیم جوادی
ابراهیم جوادی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.من نزدیک یک ساله شکمم درد میکنه وازدردبه سمت داخل میکشم ودرد پشت کتف و علایم خارش پشت کتف.دکترچندباررفتم تشخیص ندادن.به تازگی سونوگرافی و سی تی اسکن با تزریق هم انجام دادم.ولی چیزی معلوم نکرده.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در مورد دردهای مزمن که پشت تیر می کشد ، بررسی کبد و کیسه صفرا و مجاری صفراوی کمک کننده است
اما معاینه و بررسی مدارک پزشکی بیمار بسیار مهم تر است.

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دختر بنده ۱۹ سالشه و دو سه روزی میشه که اطراف شکمش دچار سوزش شده بیشتر زیر دلش ولی بعد یه حمام روز بعد کلا دور ناف سوزش و درد داشت الان به حدی رسیده که نه میتونه بشینه نه بپهلو بخوابه چون فشار باعث سوزش بیشتر میشه نمیدونم بابد چکار کنیم و به خاطر چی هست الان قسمت ران تا به زانوش هم تیر میکشه و ضعف داره با لمس اطراف ناف هم دچار سوزش میشه

Last edited 1 سال قبل by ناشناس
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ناشناس

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در مورد دردهای شکمی اخیر که اطراف ناف نیز باشند ، حتما معاینه توسط پزشک و رد علل شکم حاد و آپاندیسیت توصیه میشود.

ریحانه
ریحانه
1 سال قبل

سلام من یک الی دو هفته هست که درون ناف سوزش دارم و اطراف شکمم اما بیشتر در قسمت پایینی شکمم
(زیر نافم) درد دارم خیلی نگرانم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ریحانه

با سلام
در مورد دردهای شکمی اخیر و دردهای دور ناف ، حتما معاینه دقیق شکم توسط پزشک توصیه میشود.

پانیسا
پانیسا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر.دخترم ۸سالشه که با درد و سوزش شدید معده اندوسکوپی شد مشخص شد چندتا زخم معده داره و نمیدونن علتش چیه و خیلی واسشون عجیب بود چرا بچه باید زخم معده داشته باشه.نمونه برداری از مخاط معده اتجام شد و فعلا دادیم پاتولوژی.دکتر پنتوپرازول و سوکرالفیت تجویز کردن برای ۲هفته بعد ویزیت مجدد بشن.یه سوالم اینه که من یه قرص مکمل به اسم زینکوهلث به دخترم میدادم ممکنه این دارو باعث زخم معده بشه؟و دوم اینکه واقعا خوب میشه برای همیشه؟خیلی نگرانم.از زمانبکه برای پاسخ و خوندن پیامم میزارین ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  پانیسا

با سلام
بله ، وجود زخم معده در این سن معمول نیست ، در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه می شود.

محمد
محمد
1 سال قبل

با سلام
فقط درد شدید بالای ناف دلیلش چیه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
دردهای شکمی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد ، اما در مورد دردهای شکمی اخیر بخصوص دور ناف معاینه شکم توسط پزشک و رد علل شکم حاد و آپاندیسیت در ابتدا توصیه میگردد.

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام
من 39سالم
قلبم ای آف ش 20درصد و 10سال ICD دارم تو کتفم
داروهای قلب اریتمی مصرف میکنم.
الان یک هفته س بالای ناف تا زیر دنده هام دوطرفه شکمم درد می‌کنه ممکنه راهنماییم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام
در مورد دردهای شکمی اخیر، در اولین گام ، معاینه دقیق شکم توسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.
علت درد می‌تواند متفاوت باشد ، از علل قلبی تا دستگاه گوارش و …

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام. من دختر مجردی هستم که حدود دو سال پیش بعد از سوزش ادرار دو ماهه که درمان نکردم دچار درد اول و آخر ادرار و درد و تیر کشیدن واژن و درد مجرای خروج ادرارموقع نگه داشتن ادرار شدم که با مصرف آب فراوان و ادرار دردم بهتر میشه و دو سال هست که با وجود مراجعه مکرر به پزشک های مختلف خوب نشدم . در سونوگرافی و آزمایش ادرار هم مشکلی نبود . فقط چند قطره دفع خون در ادرار بود . الان حدود هشت ماه هست که دو طرف شکم به صورت هم زمان درد دارم و معمولا درد با مصرف زیاد آب و ادرار کردن کم میشه . به دکتر گفتم و محل درد رو نشون دادم که گفت اون قسمت روده ها هستن . میخواستم ببینم به نظر شما مشکل چی هست و چه راه های تشخیصی براش وجود داره؟ ممکنه التهاب مجرای ادرار داشته باشم ؟ اصلا ممکنه التهاب مجرای ادرار یا مشکلات ادراری به روده هم سرایت کنه؟ با توجه به درد دو طرف شکم که همیشه به صورت قرینه هست شما احتمال چه بیماری رو میدید ؟ البته با توجه به بیماری ادراری من . چون مطمئن هستم که این مسدله از عوارض و تبعات بیماری ادراری من هست . ممنون میشم کمکم کنید . چون اگه عمری باشه قراره دوباره برم دکتر مجرای ادرار و کلیه میتونم از راهنمایی شما هم استفاده کنم و با دکترم مطرح کنم .در ضمن نکته مهم که واقعا برام جای سؤال داره این هست که من فقط طرف چپ دستگاه تناسلی و مجرای خروج ادرار و همینطور فقط طرف چپ واژن درد دارم . با توجه به تخصص شما میخواستم بدونم نطر شما درباره بیماری من چی هست . البته درد شکم در هر دو طرف و به صورت قرینه هست و مربوط به تخمدان هم نیست . چه مشکلی میتونه درد طرف چپ دستگاه تناسلی رو ایجاد کنه؟ ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم .ممنونم از توجه شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مریم

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، پیگیری از نظر رد عفونت مجاری ادراری UTI و مشکلات التهابی لگن PID توصیه میشود.
از نظر درد شکمی ، در ابتدا معاینه شکم و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من به مدت یکماه است که در قسمت کل شکم از معده تا تقریبا قسمت روده ها درد دارم ب طوری وقتی به شکمم فشار وارد میکنم درد احساس میکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
در مورد درد شکمی که فرموديد و وجود درد در لمس و فشار شکم ، تندرنس شکمی مثبت ،
در ابتدا معاینه شکم توسط پزشک توصیه میشود.

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

ممنونم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
در خدمت شما هستیم.

جباری
جباری
1 سال قبل
Reply to  فاطمه

من یک ماه است که بالای شکم وپشت وپایین شکم درد دارم ازمایشدادم خوب است.سونوگرافی دادم طبیعی است الان نمتونم برم سرکار دردمداوم درکل شکم دارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  جباری

با سلام
معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام.
پسرم حدود ۳۰ سالشه. ماه رمضان گذشته بدون هیچ مشکلی تمام روزه هاشو گرفته. از بعد اون شروع کرد بگه دلم درد میکنه. و بیشتر روزها هم دستشویی های طولانی و یبوست داشته.ضمن اینکه در شب اصلا مشکلی نداشته. اضافه کنم که این حالت ها همراه بوده با حالت تهوع صبحگاهی و بعضا استفراغ ژله ای و سردرد و کلافه گی. از بعد از ظهر تا صبح روز بعد هیچ مشکلی نداره و تمام این علائم برطرف میشه.. دکتر معالج تشخیص روده تحریک پذیر و رفلکس داده و داروهای این دو رو داد و پرهیز از غذاهای تند و ترش و توصیه به ورزش. حدود، یک ماه پیش ما یک سفر ده روزه داشتیم و در طی سفر اصلا هیچ مشکلی نداشت و ما تصور کردیم اصلا خوب خوب شده. تا اینکه برگشتیم و علائم دوباره شروع شده. به نظر شما ما باید چکار کنیم؟
در ضمن دکتر گفته سردردش ربطی به بیمازی فعلیش نداره. ممنون از راهنمایی و کمکتون.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  زهرا

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد،و تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام آقای دکتر مادرم سه سال پیش کیسه صفرا را برداشته.الان مدتی هست که با درد قفسه سینه و کتف و تنگی نفس روبرو شده آیا این علایم ارتباطی به کیسه صفرا داره یا بیماری قلبی هست؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  محمد

با سلام
در موردیکه فرمودید، با توجه به جراحی کیسه صفرا ،ابتدا معاینه ایشان توسط پزشک و سپس در صورت لزوم ،بررسی ایشان از نظر قلبی و دستگاه گوارش توصیه میگردد.

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام یه هفته ایی هس بالای ناف درد دارم دکترهم رفتم سرم وسوزن هم زدم تاثیری نداشته.راهنمایی کنید لطفا تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رضا

با سلام
درد اخیر اطراف ناف مهم است و در صورت عدم بهبودی حتما به پزشک مراجعه شود و معاینه و بررسی و رد احتمال آپاندیسیت نیز انجام شود.

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام دکتر، پسرم۳۸سالمه،یبو ست دارم بطوریکه بعضی وقتایکباردفع مدفوع در یک روزدارم وبعضی وقتا تادوسه بار که بستگی داره به نوع غذاومیوه وآبی که میخورم وبیشترمدفوعم کامل خارج نمیشه،مدفوع باخلط یاعفونت دارم،حدودیکماهه قبل ۲۰دقیقه پیاده روی کردم بعداز۲۰دقیقه دردی درقسمتچپ پایین شکم سمت چپ احساس کردم که۵دقیقه دیگه ادامه دادم که سمت راست پایین شکمم هم دردگرفت ازآنموقع تاالان دردم بهترشده ولی بادولا شدن احساس دردکم واحساس خشکی درقسمتهای گفته شده میشوم، علت یابیماری چیه؟ ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ناشناس

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، احتمال تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی انجام شود. در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد.

930
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما