آناتومی و عملکرد مری ، دلایل درد، بیماریها و مشکلات آن

 نقش مری (لوله گوارش) انتقال غذا از دهان به معده است. انقباضات هماهنگ (حرکات دوده‌ای) مری، هر لقمه را به پیش می‌راند. مری معمولاً بین دفعات بلع، منقبض نیست. بنا بر دلایلی، عملکرد صحیح این بخش از بدن متوقف شده و فرد مبتلا به برخی از مشکلات و بیماری‌های مری می‌شود.

اختلالات عملکردی دستگاه گوارش (GI) و اختلالات حرکتی مری دارای تنوع گسترده‌ای از نظر علائم و فعالیت هستند و گاهی اوقات به یکدیگر وابسته و مرتبط می‌باشند. مدیریت این اختلالات نیازمند مقدار زیادی از اطلاعات بیمار و صرف زمان بیشتری است. متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی، تشخیص بیماری شما را با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی و علائم و نشانه‌های بیماری شما آغاز می‌کند. پاسخ‌های واضح و صریح شما به ایشان کمک خواهد کرد تا علت این اختلال را به درستی تشخیص دهند. جهت دریافت مشاوره از متخصص می‌توانید با شماره‌ ۸۸۷۷۴۲۵۷ 021 تماس حاصل فرمایید.

مری چیست؟


مری یک لوله عضلانی است که گلو (حلق) را به معده متصل می‌کند. طول مری حدود ۸ اینچ (۲۰ سانتی‌متر) است و توسط بافت صورتی رنگ و مرطوبی به نام مخاط پوشیده شده است. مری از پشت نای و قلب و در جلوی ستون فقرات امتداد دارد. مری درست قبل از ورود به معده، از درون دیافراگم عبور می‌کند.

اسفنکتر فوقانی مری (UES) یک دسته از عضلات واقع در بالای مری است. عضلات UES تحت کنترل آگاهانه هستند و در هنگام تنفس، غذا خوردن، آروغ زدن و استفراغ عمل می‌کنند. این عضلات مانع فرو رفتن غذا و ترشحات در نای می‌شوند.

اسفنکتر تحتانی مری (LES) دسته‌ای از عضلات انتهایی مری است که در محل اتصال به معده قرار دارد. وقتی که عضلات LES بسته است، مانع برگشت اسید و محتویات معده به عقب می‌شود. عضلات LES تحت کنترل ارادی نیستند.

علائم و نشانه‌های اختلالات مری


دو علامت شایع اختلالات مری عبارتند از:

اختلال بلع

اختلال بلع به معنای مشکلات بلعیدن غذاست. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که عضلات زبان و گردن که لقمه را به داخل مری جلو می‌رانند، به دلیل سکته مغزی یا یک بیماری مؤثر بر اعصاب یا عضلات، به درستی عمل نمی‌کنند. همچنین مواد غذایی ممکن است در داخل مری گیر کند، زیرا اسفنکتر تحتانی مری آنقدر ریلکس نیست که به مواد غذایی اجازه دهد وارد معده شوند (اختلال موسوم به آشالازی – پایین را ببینید) و یا اینکه انقباضات مری ناهماهنگ است. (اختلال موسوم به اسپاسم مری).

اختلال بلع می‌تواند باعث برگشت مواد غذایی مری شود. علائم آن عبارتند از:

  • استفراغ
  • احساس گیر کردن چیزی در مری
  • احساس درد

درد قفسه سینه

اگر سن شما بالای ۵۰ سال است و درد قفسه سینه دارید، معمولاً پزشک شما اول به سراغ مشکلات قلبی می‌رود. اما در صورت سلامت قلب، به اختلالات مری مشکوک خواهد شد. برای بررسی تخصصی درد قفسه سینه و شناسایی مشکلات مری و رزرو نوبت مراجعه می‌توانید با شماره‌ ۸۸۷۷۴۲۵۷ 021 تماس حاصل فرمایید.

گاهی اوقات افراد دردی را در قفسه سینه خود احساس می‌کنند که مانند سوزش سر دل نیست و ممکن است با درد قلب اشتباه گرفته شود. در بسیاری از افراد مبتلا به این نوع درد که هیچ‌گونه بیماری قلبی ندارند، درد آنها ناشی از انقباضات اسپاستیک مری، یا افزایش حساسیت اعصاب در مری و یا ترکیبی از اسپاسم عضله و افزایش حساسیت است.

عوارض و مشکلات مری


سوزش سر دل: اگر عضلات اسفنکتر تحتانی مری به طور کامل بسته نشوند، به محتویات اسیدی معده اجازه می‌دهد تا به درون مری بازگردند. (ریفلاکس). این وضعیت می‌تواند موجب سوزش معده، سرفه یا گرفتگی صدا شود و یا اینکه هیچ علامتی را ایجاد نکند.

  • بیماری ریفلاکس معده (GERD): هنگامی که ریفلاکس مرتباً رخ می‌دهد و یا آزار دهنده است، بیماری ریفلاکس معده (GERD) نامیده می‌شود.
  • التهاب مری (ازوفاژیت): ازوفاژیت می‌تواند به دلیل التهاب (ناشی از ریفلاکس یا پرتودرمانی) یا عفونت رخ دهد.
  • مری بارت: ریفلاکس مکرر اسید معده، مری را تحریک کرده و ممکن است باعث تغییرات ساختاری در بخش انتهایی آن شود. به ندرت مری برت به سرطان مری تبدیل خواهد شد.
  • زخم مری: زخم مری در واقع فرسایش منطقه‌ای از جدار مری است که اغلب توسط رفلاکس مزمن ایجاد می‌شود.
  • گرفتگی و تنگی مری: به دلیل التهاب مزمن ناشی از ریفلاکس، مری باریک‌تر می‌شود.
  • آشالازی (اختلال حرکتی مری): یک بیماری نادر است که در آن اسفنکتر تحتانی مری به اندازه کافی ریلکس نمی‌شود. مشکلات بلع و برگشت غذا از علائم آن هستند.
  • سرطان مری: سرطان مری، یک سرطان جدی اما غیرمعمول است. عوامل خطر سرطان مری شامل سیگار کشیدن، مصرف الکل زیاد و رفلاکس مزمن است.
  • سندروم مالوری ویس: استفراغ یا عوق زدن موجب پارگی در جدار مری می‌شود. خونریزی مری به داخل معده، غالباً با استفراغ خون همراه است.
  • واریس مری: در افراد مبتلا به سیروز، رگ‌های مری ممکن است دچار گرفتگی شده و برجسته شوند. این وضعیت واریس مری نامیده می‌شود. این رگ‌ها مستعد خونریزی و نیز مهلک هستند.
  • حلقه‌ مری (شاتسکی رینگ): تجمع خوش خیم بافت در حلقه انتهای مری، عارضه شایعی است که معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است موجب مشکلات بلع گردد.
  • پره‌های مری: تجمع بافت (شبیه به حلقه مری) است که معمولاً در قسمت فوقانی مری ایجاد می‌شود. پره‌های مری مانند حلقه مری، معمولاً با هیچ علامتی همراه نیست.
  • سندرم پلامر-وینسون: این بیماری شامل کم‌خونی مزمن و فقر آهن، پره‌های مری و مشکلات بلع است. درمان آن شامل جایگزینی آهن و اتساع پره‌های مری است.
  • گرفتگی مری: تنگی و گرفتگی مری، علت‌های بسیار متنوعی دارد. تنگی مری ممکن است به حدی برسد که موجب دشواری بلع شود.

 تست‌های تشخیصی مری


  • آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش (EGD): در این آزمایش، آندوسکوپ از طریق دهان وارد مری می‌شود. آندوسکوپ به جراح اجازه می‌دهد تا داخل مری، معده و اثنی‌عشر را بررسی و مشاهده کند.
  • پایش PH مری: یک پروپ برای کنترل اسیدیته (PH) به مری وارد می‌شود. پایش PH می‌تواند به شناسایی مشکل ریفلاکس کمک کرده و میزان پاسخ به درمان را نشان دهد.
  • بلع باریوم: در این آزمایش، بیمار پس از بلعیدن محلول باریم، تحت عکس‌برداری اشعه ایکس مری و معده قرار می‌گیرد. در اکثر موارد، آزمایش بلع باریم برای جستجوی علت مشکلات بلع انجام می‌شود.

 درمان مشکلات مری


  • داروهای مسدود کننده H2: هیستامین، انتشار اسید در معده را تحریک می‌کند. نوعی آنتی هیستامین به نام مسدود کننده H2 می‌تواند انتشار اسید را کاهش داده و ریفلاکس و التهاب مری (ازوفاژیت) را بهبود ببخشد.
  • داروهای گوارشی (مهارکننده پمپ پروتون): این داروها بسیاری از پمپ‌های تولید کننده اسید در دیواره معده را مهار می‌کنند. کاهش اسید معده می‌تواند علائم ریفلاکس را کاهش دهد و به التیام زخم یا التهاب مری کمک کند.
  • جراحی سرطان مری (ازوفاژکتومی): این عمل جراحی مری معمولاً برای برداشتن بخشی از مری مبتلا به سرطان انجام می‌شود.
  • اتساع مری (دیلاتاسیون): برای رفع تنگی مری، پره‌ها و یا حلقه‌های مری که موجب مختل شدن عمل بلع می‌شوند، یک بالون مخصوص به داخل مری فرستاده می‌شود و سپس پر باد می‌شود.
  • باندهای واریسی مری: در طول آندوسکوپی، باندهای الاستیک در اطراف رگ‌های واریسی مری پیچیده می‌شود. این باندها موجب لخته شدن رگ‌های واریسی شده و احتمال خونریزی را کاهش می‌دهند.
  • بیوپسی (نمونه‌برداری): این کار اغلب از طریق یک آندوسکوپ انجام می‌شود. یک قطعه کوچک از مری برداشته شده و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.
  • آندومیکروسکوپی لیزری کانفوکال: در این روش جدید، میکروسکوپ در داخل بدن بیمار وارد می‌شود و می‌تواند جایگزین بیوپسی گردد.
3.3 15 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
80 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام و عرض خسته نباشی
پدر بنده پارسال عمل برداشتن حنجره کردن به خاطر پرتو درمانی دوچار فیستول شدن بعد مقداری گوشت اضافه زدن الان بعد یسال دوچاره تنگی مری شده دکترش میگ باید ژنستومی بشن ولی غذا ابکی میتونه بخوره همراه با میکس خواستم بپرسم درمانی داره جلوگیری از بسته شدن مری بکنیم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  مهدی

با سلام
بله ، امکان دارد راه درمانی دیگری قابل پیشنهاد باشد اما در ابتدا برای اظهار نظر دقیق معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میگردد.

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام و عرض ادب جناب دکتر
بنده مدتی است از ناحیه گلو و استخوانش تا حدود یک وجب پایین ترش دچار سوزش هستم و در ناحیه قفسه سینه و سمت قلب بیشتر و سمت راست کمتر دچار درد و فشردگی هستم. با خوردن دلستر و نوشابه جات گازدار بلافاصله آلارم سوزش تشدید میشود و شدید میشود.شاید در احساس اشتها دچار مشکل شدم و گمان میکنم حتی در با معده خالی هم میلی به غذا ندارم. به نظر شریفتان علت این ناراحتی چه میتواند باشد و چه باید بکنم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  مهدی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، به نظر میرسد که در مورد شما مشکل بازگشت اسید معده یا ریفلاکس وجود داشته باشد.
در ابتدا می بایست علت ریفلاکس مشخص شود، شل بودن یا عملکرد نامناسب مری یا دریچه معده میتواند یکی از دلایل باشد که می‌تواند در اثر ناراحتی های عصبی یا مصرف داروهای مختلف اعصاب باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و تغییر در رژیم دارویی حتما کمک کننده است اما گاهی نیاز است که داروهای مصرفی با توجه به میزان اثربخشی چندبار تغییر کنند تا به رژیم درمانی مناسب برسیم.
در صورت عدم احساس بهبودی در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما جهت رسیدن به تشخیص صحیح توصیه میگردد سپس درمان متناسب با تشخیص صحیح پیشنهاد می گردد.

محمد
محمد
9 ماه قبل

با سلام و‌درود
خانم دکتر بنده سال ۹۱ دچار سرطان کولن شدم‌و‌متاساز خدا رو شکر نداده، مدت دو‌ماه است وسط دو‌کتفم درد اندکی داشت و احساس قولنج داشتم و بسیار باد گلو ، و الان حدود ۱۵ روز است انگار چیزی وسط دو سینه ام است( ۷ تا ده سانت زیر گلو) و باد گلو هم بیشتر شده و اون احساس قولنج کمتر شده و برخی اوقات هم از اون ناحیه درد دارم ولی اندک است و احساس بی اشتهایی هم پیدا کردم و‌درد زمانی که که رو شکم میخوابم بیشتر احساس می شود ، ممنون میشم کمکم کنید ،ضمنا برای تشخیص راهی غیر آندوسکوپی هم است . با سپاس بهترینها نصیبتان شود.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمد

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، بله ، اولین و مهم‌ترین راه، معاینه توسط پزشک است، انجام بررسی آزمایشگاهی و سونوگرافی کامل شکم و لگن نیز در در کنار معاینه کمک کننده است.

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من ۲۱ سالمه و ۳،۴ روزه احساس میکنم غذا در گلوم مونده ، مث وقتی ک قرص میمونه و پایین نمیره
ولی هیچی نیست
در واقع حد فاصل پایین حلقم تا ابتدای معدم انگار تنگ شده مثل همیشه نیست
بادگلو هم زیاد میزنم اما بیشتر به سختی
رفلاکس ندارم و سابقه ی درد هم نداشتم تا حالا
وقتی از خواب بیدار میشم خوبم اما بلافاصله بعد از خوردن یه چیز دوباره این حالت برمیگرده بهم
وقتی دراز میکشم درد بیشتر میشه
گاهی هم تیر میکشه و نفس سخت میکشم
معدمم صداش زیاد شده
میخواستم ببینم مشکلم چیه و آیا نگران کننده است؟

Last edited 9 ماه قبل by فاطمه
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  فاطمه

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ، بررسی از نظر سو هاضمه توصیه میشود.
در مورد احساس مشکل بلع، ممکن است که فقط احساس ناراحتی در بلع یا حس چیزی در گلو باشد یا گلبوس فارنژیوس ، اما مشکل فیزیکی و توده در گلو نباشد.
کنترل اسید معده ، رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و اضطراب در مورد مشکل کمک کننده است
در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر
چطور میتونم یه سری مدارک پزشکی ارسال کنم خدمتتون بررسی بفرمائین؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
میتوانید خلاصه شرح حال بیمار و مدارک پزشکی بیمار را در همین فضای مجازی از طریق قسمت ضمیمه ارسال فرمایید و تلاش می‌شود که در زمان کوتاهی مطالعه و اعلام نظر گردد.

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

شماره واتساپ یا تلگرام ندارین بذارین اونجا بفرستم
ممنون میشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
لطفا در این مورد با مطب تماس بگیرید و بفرمایید که از طریق سایت راهنمایی شده اید.

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

چه ساعتهایی و روزهایی میشه تماس گرفت؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
آدرس
تهران ،خیابان گاندی جنوبی ، کوچه دوم پلاک ۸ ساختمان سینا، واحد ۹

شماره تماس
۰۲۱-۸۸۷۷۴۲۵۷
ساعات حضور
روزهای شنبه – یکشنبه – سه شنبه – چهارشنبه
۱۶ الی ۲۰

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

سلام
مطب موفق نشدم تماس بگیرم
مدارک رو ضمیمه کردم

IMG_20230624_220145_216.jpg
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
شرح حال بیمار را نفرمودید .
در گزارش تصویر برداری انجام شده با ماده جالب خوراکی ، مسیر مری بیمار با وجود استنت باز است اما ظاهرا نامنظمی در دیواره مری در ناحیه گردنی نیز مشاهده میشود.
حتما معاینه بیمار و وضعیت مرحله بندی بیمار ،Staging بیمار بسیار مهم است و ادامه درمان تحت نظر پزشک معالج بصورت دقیق و منظم انجام گردد.

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

سلام
ممنون از جواب دهیتون
مدارکش زیاد هستن
منتها اینجا میشد یدونه رو فقط ضمیمه کرد!
توی آندوسکوپی مشخص شده درگیر سرطان مری هستن.
الان میخوام بدونم نظر آقای دکتر چیه
چیکار باید انجام بدیم
در حال حاضر شیمی درمانی میشن
بیمار شهرستان هستن
اگه لازم باشه میارم تهران

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
همانطورکه اشاره شد، برای اظهار نظر دقیق بخصوص در زمینه کانسرها
حتما باید مطالعه تمام مدارک پزشکی + شرح حال کامل پزشکی صورت گیرد.
بخصوص تعیین Stage &Grade بدخیمی بسیار مهم است، بدخیمی مری ، متاسفانه، در حال حاضر ، جز بدخیمی هایی است که اگر در مراحل اولیه آن متوجه نشویم ، میزان درمان موفقیت آمیز در آن بسیار بسیار کم می‌شود.

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
دو روزه پشت سرهم با شماره مطب تماس میگیرم مشغوله!
چیکار کنم؟
چطوری مدارک رو بفرستم آقای دکتر بررسی کنن؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

باسلام
لطفا دوباره تلاش بفرمایید.

نشانی :

خیابان گاندی جنوبی ، کوچه سوم، پلاک ۴، طبقه همکف

تلفن تماس :

۰۲۱۸۸۷۷۴۲۵۷

زمان های تماس

پذیرش :

روزهای شنبه – یکشنبه – سه شنبه – چهارشنبه
ساعت ۱۶ الی ۲۰

زمان پاسخگویی :

از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

محمدپور
محمدپور
9 ماه قبل

خیلی ممنون
چهارشنبه حضوری برم مدارک رو ببرم وقت میدن همون روز
البته خودم برم با مدارک
مریض نمیتونن بیان

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  محمدپور

با سلام
با سرکار خانم امینی در کلینیک نیز هماهنگ فرمایید.
در خدمت شما هستیم.

اززو
اززو
10 ماه قبل

سلام ببخشید من عمل استرتا مربوط به رفلاکس معده انجام دادم و بعد از آن دوباره دچار رفلاکس شدید شدم بطوری که حتی آب هم که میخوردم بالا می آورم نمونه برداری و سی تی اسکن مری و معده انجام گرفت و گفتند روده تحریک پذیر و ورم معده است دوره درمان روی من تا دو هفته جواب می دهد بعد از آن دوباره به همان حالت بر میگردم یعنی تهوع و استفراغ
میشه راهنمایی کنید من باید چی کار کنم ممنون میشم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  اززو

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی علت سو هاضمه شما توصیه میشود. کنترل اسید معده و رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی ایشان می بایست انجام گردد. و بخصوص اینکه شما با درمانهای انجام شده ، احساس بهبودی ندارید ، ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

حسین ک
حسین ک
10 ماه قبل

سلام . مرد سی ساله ای هستم . بعد از چن ساعت از خوردن غذا مثلا وعده ناهار . همان غذا به دهانم برمیگردد و به صورت هضم نشده و غیر اسیدی . مشکل تنگی نفس و نفخ هم دارم . همه نوع ازمایشی انجام داده ام گفتند مشکلی ندارم. گاهی دچار یبوست و گاهی دچار اسهال میشوم. اشتها هم به غذا دارم . (اندوسکوپی _ ازمایش خون _ کلونوسکوپی _ بلع باریوم _ اکو و نوار قلب _ سی تی اسکن ریه انجام داده ام مشکلی نداشتم )

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  حسین ک

با سلام
در موردیکه فرمودید و بازگشت غذای هضم نشده به داخل دهان ، حتما باید بررسی کامل صورت گیرد بخصوص از نظر دیورتیکولهای مری

حال که فرموديد همه بررسی ها انجام شده است و نرمال بوده است
برای اظهار نظر درست ، در ابتدا معاینه و اخذ شرح حال جامع و مطالعه مدارک پزشکی شما در صورت امکان توصیه میگردد.

مریم
مریم
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر، چند وقتی میشه که بعضی اوقات از دهنم بوی بد حس میکنم و میدونم از معده هستش و این بوی بد یکی دوروز طول میکشه بعد از مری به دهنم یه دونه زرد رنگ در میاد که خیلی بوی بدی هم داره، کمی مشکل هضم غذاهم دارم، میخاستم بدونم مشکل جدیی هستش؟ مشکل چی هست؟

Last edited 11 ماه قبل by مریم
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  مریم

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرموديد، در مورد بوی بد دهان در صورتیکه علل دهان و دندان و سینوس ها و مشکلات ریوی رد شود ، امکان دارد که مربوط به دستگاه گوارش باشد.
و البته یکی از علل بوی بد دهان یا Halitosis مشکلات دستگاه گوارش است.
بله مساله بسیار مهمی است و حتما پیگیری و مشخص شدن علت بوی بد و سپس درمان مناسب آن توصیه میشود.

باران
باران
11 ماه قبل
Reply to  مریم

سنگ لوزه دارید. اون دونه زرد از مری ت نیست از پشت لوزه هاتونه. و اون موادغذایی هست که جمع شده پشته لوزه.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  باران

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های معاینه و بصورت علمی ، تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز، آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد.

سلطان زاده
سلطان زاده
11 ماه قبل

سلام علیکم .بعضی اوقات راه خروج گاز معده از طریق دهان چند بار بسته میشود و چند بار این رفت و برگشت تکرار میشود تا گاز خارج میشود. لطفا علت و نحوه درمان را بفرمایید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل

با سلام
در موردیکه فرمودید، علت نفخ یا گاز معده نیز مهم است ،
گاهی بدلیل پرخوری یا تند تند غذا خوردن، مقدار زیادی هوا هم وارد معده میشود یا نوشابه های گازدار یا دخانیات و اضطراب و تنش ها و ناراحتی های عصبی و …
برای خروج هوا یا گاز معده نیاز به شل شدن اسفنگتر فوقانی معده در محل اتصال به مری است ، که علل عصبی یا اختلالات حرکتی و مشکل اسفنگتر می‌تواند در خارج نشدن گاز از معده موثر باشد.
در گام اول ، معاينه و اخذ شرح حال کامل توسط متخصص محترم داخلی توصیه میگردد.

امیر
امیر
11 ماه قبل

سلام .من حدودا یک ماهه تو قسمت وسط جناب سینم به سمت پایین احساس میکنم به چیز تموم میخوره .انگار یه چیزی بیرون میاد و دوباره جا میره.
تو قسمت چپ سینم احساس سوزش داشتم الان طرف راستم همینطور شده.احساس میکنم وقتی آب میخورم تو قسمت راست سینم احساسش میکنم انگار اون طرف می‌ریزه .مشکل مربوط به مریم میشه؟
سر معدمم وقتی تکون میخورم بعضی وقتا انگار آب که خوردم اینور و اونور تکون میخوره.ممنون میشم جواب بدین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  امیر

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد و احساس ناراحتی گوارشی ، در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

افشار
افشار
1 سال قبل

سلام امکان هست پاسخ منم بدید ،چند ماهی بود احساس خفگی وگیر کردن غذا داشتم دفعه آخر کارم به بیمارستان کشید و قلبی بررسی کردند گفتند مشکل نیست فرداش یه عالمه خون بالا آوردم آندوسکوپی کردم سرتاسر مری زخم هست و یک قسمت‌هایی سفید و زرد ،اشتها ندارم ،صدام به شدت گرفته بود و سرفه های خشک میشه بگید چیه آیا سرطانه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  افشار

با سلام و تبریک سال نو
با توجه به مطالبی که فرموديد، امکان التهاب مری در زمینه عفونت قارچی نیز وجود دارد.
بررسی از نظر علت سو هاضمه شما توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب کمک کننده است.
در صورت عدم احساس بهبودی ، توصیه میشود که معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما انجام گردد تا از تشخیص صحیح مطمئن شویم و سپس درمان متناسب با آن پیشنهاد گردد.

tahoora
tahoora
1 سال قبل

سلام اینکه حس کنیم چیزی در گلو گیر کرده و احساس درد در قفسه سینه و معده داشته باشی…قورت دادن قرص ها هم برامون مشکل باشه ربطی به مری داره؟ میتونه تبدیل به یچیز بدتر بشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  tahoora

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، ابتدا باید نوع مشکل بلع و دلیل آن مشخص شود سپس درمان متناسب با آن انجام شود. البته بیشتر به نظر میرسد که اختلال عصبی باشد.
امکان دارد که از نوع اختلال حرکتی مری باشد.
در صورتیکه با درمان دارویی احساس بهبودی ندارید، ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد

مهدیار
مهدیار
1 سال قبل

احتمال میدم که اسید مری رو زخم کرده باشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهدیار

با سلام
ریفلاکس اسید از معده به مری باعث التهاب مری میگردد.
رعایت نکات تغذیه ای و مصرف داروها را ادامه فرمایید.

مهدیار
مهدیار
1 سال قبل

من حدود ۷ماه پیش اولین مشکلات گوارشم شروع شده…یک حالتی مانند سوزش والتهاب در قسمت چپ وپایبن شکم داشتم…بعداز گذشت حدود یک ماه همون درد به سمت راست منتقل شد و سمت چپ دردش برطرف شد..دکتر که رفتم سندروم روده تحریک پذیر تسخیص دادن…یک سری دارو دادن تا ۱۰ روز و پنتوپرازول تا یک ماه و کپسول پروبیوتیک استفاده کردم..تقریبا خوب شدم..علایم کمتر شد….ولی الان دومااهه که روده ها خوب شده و بدون درد هست..ولی دوماهه مشکل رفلاکس دارم…گلوم درد میکرد..اسید و تلخی رو تو دهانم احساس کردم…دوباره رفتم دکتر..همون داروهای قبلی و پنتو…..رو دادن…استفاده میکنم…رفلاکس ندارم…ولی درد قفسه سینه ام همچنان هست…ممنون میشم راهنمایبم کنین

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهدیار

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد بررسی از نظر علت سو هاضمه شما و التهاب معده توصیه میشود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب و همینطور درمان دارویی را ادامه دهید.
سپس میزان بهبودی را ارزیابی فرمایید، در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما پیشنهاد می گردد.

نسرین
نسرین
1 سال قبل

درود جناب دکترگرامی: یک هفته است که هنگام غذا خوردن درد درناحیه مری را احساس میکنم .حرکت غذا در لوله گوارش به سمت پایین را بادرد حس می کنم امپرازول مصرف کرده ام درطول این یک هفته ولی هنوز مشکل دارم سابقه ریفلاکس هم دارم…سپاس از پاسخ تون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  نسرین

با سلام
ابتدا باید نوع مشکل بلع و دلیل آن مشخص شود سپس درمان متناسب با آن انجام شود.
امکان دارد که از اختلالات حرکتی مری باشد.
در صورتیکه با درمان دارویی احساس بهبودی ندارید، ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
حدود ۲ سال درگیر اختلال بلع هستم
در ابتدا احساس خفگی داشتم و مدتها حتی سوپ خوردم هم سخت بود ؛ پس از مراحل درمان و دارو؛ حدود ۸۰٪ بهبودی داشتم؛ اما هنوز بسیار آهسته غذا میخورم ؛ حتی امکان نوشیدن ۱ لیوان آب یکضرب نیست و بایستی جرعه جرعه باشه ؛ حالت قیف شده

مراحل بعدی درمان چیه؟!

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام
لبتدا باید نوع مشکل بلع و دلیل آن مشخص شود سپس درمان متناسب با آن انجام شود.
امکان دارد که اسپاسم منتشر مری باشد،
اسپاسم منتشر مری یک اختلال حرکتی مری است که در آن انقباض های ناهماهنگ و هم زمان مری هم به صورت خود به خود و هم در هنگام بلع روی می دهد. این اختلال حرکتی مری غالباً با درد متناوب قفسه سینه همراه است.
در صورتیکه با درمان دارویی احساس بهبودی ندارید، ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

یوسف
یوسف
1 سال قبل

با عرض سلام خسته نباشید اقای دکتر
من دو ماه پیش دچار رفلاکس معده شده بودم و با مصرف امپرازول اسید معده ام را کنترل کردم ولی الان بیست روز میشه وقتی فقط نوشیدنی کمی سرد میخورم درست وسط قفسه سینم احساس میکنم خود مری است کمی احساس درد میکنم و همینطور سمت پشتم هم همین درد را حس میکنم ولی در هنگام بلع غذا مشکلی ندارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  یوسف

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، احتمال التهاب معده یا گاستریت مطرح است ، رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب بسیار کمک کننده است.
مشاوره با پزشک معالج نیز توصیه میگردد.

سونیا
سونیا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من تقریبا ۳سالی که بخاطر رفلاکس ودرد معده امپرازول مصرف میکنم والان حدودا ۶تا۷ماهی که که وقتی نوشیدنی یاغذامیخورم حالت اروغ زدن وبرگشت غذا به دهانمو دارم که خیلی برام ازاردهنده س وحس میکنم هرچی میخورم پایین نمیره دوباره برمیگرده تودهانم میشه لطفا رانماییم کنید علت چیه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سونیا

با سلام
در موردیکه فرمودید و وجود ریفلاکس طول کشیده و مقاوم به درمان دارویی، و در صورت رعایت نکات تغذیه ای، بررسی علت ریفلاکس و امکان فتق معده و نوع آن توصیه میشود.

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام دکتر جان
خانمم بعد از عمل جراحی غده تیرویید و برداشتن غده سمت چپ، دچار آروغهای مکرر و ناخواسته شده که بشدت از دست این آروغها به ستوه آمده، راهی برای مهار این مکانیزم وجود دارد؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسن

با سلام
بله ، اگر پس از جراحی تیرویید است و با توجه به مجاورت عصب ریکارنت لارنژیال، امکان چنین مشکلاتی بصورت موقتی است
غذاها در حجم کمتر و در وعده های غذایی بیشتر میل شود ، از تند غذا خوردن و مصرف نوشابه های گاز دار پرهیز گردد تا هوا و گاز وارد معده نشود، در صورت عدم احساس بهبودی، معاینه و بررسی مدارک پزشکی و شرح عمل و نتیجه پاتولوژی ایشان توصیه میشود.

الهه
الهه
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
الان چند سال هست معده درد دارم اوایل خیلی کم بود ولی بعد از 2 سال معده دردم شده هر روز و اینکه جدیدا احساس میکنم چیزی پشت ستون فقرات م گیر کرده یعنی احساسم اینجوری هست ولی تو بلعیدن مشکلی ندارم و فقط فاموتیدین 40 مصرف میکنم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  الهه

با سلام
با توجه به مدت ۲ سال احساس درد معده و مصرف دارو ، در صورتیکه احساس بهبودی ندارید ، حتما بررسی بیشتر دستگاه گوارش فوقانی شما توصیه میگردد.

علی رضا
علی رضا
1 سال قبل

سلام
من چند هفته ای غذا ازگلوم سخت میره پایین باصدا، و احساس قولنج پشتم میکنم انگار گیر میکنه و احساس سوختن زبان چجوری تو مری ام این احساس دارم ،۳۶ سالمه وهمیشه خلت پشت گلو دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی رضا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، به نظر میرسد که شما دچار ریفلاکس و التهاب مری باشید. رعایت نکات تغذیه ای و کنترل اسید معده شما کمک کننده است و بررسی دستگاه گوارش فوقانی شما توصیه میشود.

رامین
رامین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من معده ام رو عمل کردم الان بعد یک سال و خورده ای چند وقته غذا .مایجات گیر میکنه سر دلم و پایین نمیره بخاطر اون معده درد شدید میگیرم بعدهم استفراغ میکنم و شبها هم غذا برمیگرده تو گلوم میخواد خفم کنه اندوسکوپی هم دادم پیش فوق تخصص داخلی و گوارش چیزی متوجه نشدن از اندوسکوپی گفتن مشکلی اینجا دیده نمیشه ولی من همچنان مشکل دارم باید چه کنم راهنمایی بفرمایید تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  رامین

با سلام
معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
احتمالا نیاز باشد که رادیوگرافی با بلع ماده حاجب خوراکی نیز انجام شود.

جسیم رضایی
جسیم رضایی
1 سال قبل

سلام حدود دو ماه است که هر چه اب میخورم تو گلوم گیر میکند وسرفه میکنم به پزشک متخصص مراجعه کردم ازمایش وعکس گرفتم ولی نتیجه نگرفتم خواهشا راهنمای گنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در ابتدا معاینه توسط متخصص محترم داخلی توصیه می شود.

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام من دهانم را باز میکنم انگار از گلوم یه لوله زرد مانند زده بالا اون چیه مریه مشکلی نداره از دهان دیده میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  میلاد

با سلام
حتما در موردیکه فرمودید، معاینه توسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ؛ بیش از یک ساله که اختلال بلع دارم؛ باریم سوالو انجام دادم مشکلی نبود؛آندوسکوپی انجام دادم و نمونه‌گیری شد و میکروب معده و ورم معده م درمان شد؛ قبلا امپرازول ناشتا مصرف میکردم ؛ الآن پنتوپرازول ( نولپازا ۴۰ )و دومپریدون؛
در ابتدا حتی با خوردن سوپ مشکل داشتم؛ اما پس از یکسال غذاهای خشک هم میخورم ولی بسیار آهسته ؛ احساسم اینه که اسفنکتر تحتانی مری درست عمل نمیکنه و غذا انباشت میشه و مثل قیف عمل میکنه؛ ممنون میشه بگید مرحله بعدی درمان چیه؟!

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام
ممکن است دچار یکی از انواع اختلالات حرکتی مری یا
Esophageal Motility Disorders باشید، معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما تا به حال توصیه میشود.

صوفی
صوفی
1 سال قبل

با سلام پدرم در سن 60 سالگی دچار سرطان بدخیم مری شده بدلیل دیر مراجعه کردن به بیمارستان و بنا به سفارش دکتر دستورفوری شیمی درمانی را دادن و دوز اول انجام شده و دوز دوم برای باز شدن مجدد مری باید پدرم مجدد مراجعه کنه…با توجه به اینکه که پدرم طی این هفت ماه دیر مراجعه کرده بشدت ضعیف و نحیف شده و آیا دکتر نمیتونست دستور گذاشتن لوله در نای انجام بده بجای بجای شیمی درمانی طبق گفته یکی از آشنایان؟ با توجه به اینکه بابام با وجود شیمی درمانی شدن در دوز اول همچنان سیگار رو ترک نمیکنه شما دوز دوم شیمی درمانی رو صلاح میدونید؟ ضمنا از طریق لوله به معده مایعات و غیره را میدیدم ولی همچنان بدنش به همون صورت نحیف و ضعیف مونده

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  صوفی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، بررسی مدارک پزشکی ایشان از جهت امکان پلان درمانی و بهبود کیفیت زندگی ایشان ( در صورت امکان قرار دادن استنت مری یا PEG یا ژژنوستومی) توصیه میگردد.

مهدی فرجی
مهدی فرجی
1 سال قبل

سلام مخاط مری من سوخته میخواستم ببینم عمل من چقد هزینه داره

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
ابتدا مشخص شود که سوختگی در زمینه اسید بوده است یا قلیا و چه مدت پیش بوده است و در کدام قسمت مری است و چه میزان تنگی ایجاد کرده است.
معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

دانشور
دانشور
1 سال قبل

سلام لطفا” بفرمایید دیستال مری به کدام قسمت مری گفته میشود ونحوه اندازه گیری دمای بدن از راه دیستال مری را توضیح دهید. متشکرم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  دانشور

با سلام
دیستال مری به طور قرار دادی به یک سوم تحتانی مری نزدیک به معده اطلاق می‌شود. معمولا از طریق مری اندازه گیری Ph یا اسیدیته و تأیید ریفلاکس صورت می‌گیرد.
می‌توانید در قسمت مقالات سایت از مقاله کامل مری استفاده فرمایید.

حسین
حسین
3 سال قبل

سلام
سمت راست گلو یک نقطه به اندازه سر انگشت چند روزی درد دارم
۳ ساله پیش تو گلوم عمل داشتم و غده تیرویید رو برداشتم دقیق بگم این نقط از وسط به سمت راست زیر انتهای فک

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  حسین

با سلام
در ابتدا معاینه توسط پزشک توصیه میشود.
شاید نیاز به انجام سونوگرافی نیز باشد.

سمیرا
سمیرا
3 سال قبل

سلام . من دوساله مشکل بلع دارم از اونجا شروع شد که من داشتم غذا میخوردم یهو لقمه گیر کرد سر معدم آقا از اونموقه من دکتر رفتم انواع دارو خوردم داروی گیاهی خوردم خوب نمیشه ک نمیشه قبلنا غذا های سنگین میموند ولی الان حتی سوپ ک تو دستگاه میکس میکنم هم میمونه اونجا انگار یه حفره ای ایجاد شده ک غذا جمع میشه اونجا دیگه کار من شده هرروز میبرم پیش تلگیر با دستش رد میکنه غذا رو دکترا میگن مشکلی نداری ولی واقعیته تا مرز خودکشی کشونده منو واقن مشکل من درمان نداره؟؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  سمیرا

با سلام
در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.
سپس درمان دارویی مناسب توصیه میشود.
ممکن است که فقط احساس ناراحتی در بلع باشد یا گلبوس فارنژیوس
اما دستگاه گوارش شما نرمال باشد.

گلناز
گلناز
3 سال قبل

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
من دو ساله درمان ریفلاکس معده دارم و دارو مصرف میکنم.
الان سه هفتست که مسیر مری ام درد میکنه. البته سرما خورده بودم و سرفه میکردم ولی درد ، درد ماهیچه ای سینه نیست . بعد از غذا اگر آدامس نخورم سوزش خواهد داشت.
صبحها لانسوپرازول میخورم، روزانه دو تا کلیدینیوم سی و شبها فاموتیدین 40و سه قاشق آلمینیوم ام جی میخورم.
ممنون میشم راهنماییم کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  گلناز

با سلام
با توجه به مطالبی که فرمودید در صورتیکه با مصرف داروها احساس بهبودی ندارید بررسی بیشتر دستگاه گوارش فوقانی به روش اندوسکوپی به شما توصیه میگردد.

نوید
نوید
3 سال قبل

یعنی تنها صفحه ای که توانست به من کمک بیشتری کند تنها این صفحه بود.
واقعاً اطلاعات به بسیار زیبایی و فهم توضیح داده شده است.
واقعاً خواهان گسترش اطلاعات بیشتری در زمینه طب در از این صفحه هستم.
دست تان درد نکند از زحماتتان:)

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  نوید

با سلام
در خدمت شما هستیم.

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام وقت بخیر، مدتی هست که بالای معده محل تلاقی قفسه سینم(دیافراگم) یه برآمدگی یا سفتی حس میکنم که فشار میدم حس خوبی ندارم،گاهی قفسه سینم درد میاد(از قلبم مطمئنم)دوهفتهء اخیر بیشتر شده،وقتی بهش فکر میکنم درد معدم بیشتر میشه، خیلی خیلی میترسم از اینکه سرطان یا توده و تومور باشه، مثلا الان که دارم مینویسم بالای قفسه سینم هم سنگینه و گاهی حس میکنم درد تو سینم میپیچه و معدم سنگینه، زیر چونم تیر میکشه، توی سرما بیشتر میشه،۴۳ سالمه، سیگار میکشم،سروقت غذا نمیخورم از قدیم ریفلاکس داشتم
ممنون میشم کمکم کنید قزوین پزشک خوب نداریم، اونی هم که هست دوماه باید در انتظار وقت باشم
رودباری 09121811545

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
به توجه به مطالبی که فرمودید به نظر میرسد که شما دچار التهاب معده و ریفلاکس باشید. در ابتدا درمان دارویی بخصوص ضد اسیدها توصیه میشود.

80
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما