روده و مشکلات آن

دکتر مهران بابایی با شرکت در برنامه عصر خانواده شبکه دو در مورد روده و مشکلات آن صحبت کرد

دکتر مهران بابایی با اشاره به اینکه برخی مشکلاتی که حتی فکرش را هم نمی کنیم به روده کوچک مربوط می شود با ذکر مثال هایی همچون خشکی چشم به دلیل عدم جذب ویتامین آ در روده کوچک یا گزگز دست و پا به دلیل عدم جذب منیزم یا کلسیم در روده کوچک یا سوزش یا التهاب زبان به دلیل عدم جذب ویتامین ب12 در روده کوچک به اهمیت این عصو مهم بدن اشاره کرد. برای مثال یکی از دلایل وزن نگرفتن افراد مشکل در روده فرد است. ایشان با ذکر این موارد روده های بزرگ و کوچک را اصلی ترین و مهم ترین و عجایب بدن انسان دانستند.

دستگاه گوارش

روده به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم می شود که روده کوچک به طول 3 الی 5 متر است و روده بزرگ حدودا 1.5 متر است. فرق اساسی بین روده کوچک و بزرگ وجود پرز در روده کوچک است. این پرزها وظیفه جذب املاح و مواد مغذی را بر عهده دارد. این پرزها سطح جذبی روده کوچک را به دو برابر یک زمین تنیس رسانده است. برای مثال روده کوچک باید قندها و پروتئین ها و چربی ها را بشکند و تجزیه کند تا بدن بتواند آن را جذب کند. از بین رفتن این پرز مسئله بزرگی است. برای مثال سلیاک که ناشی از بین رفتن پرز روده کوچک است. روده کوچ بیشتر در هضم و جذب غذا نقش دارد و روده بزرگ بیشتر در دفع مواد نقش دارد. روده کوچک به روده بزرگ وصل می شود ( محل آپاندیس ).

بیماری ها در روده به دو دسته تقسیم می شود: ساختمانی یا عملی. برای مثال زخم می شود بیماری ساختمانی و درست کار نکردن عضو می شود بیماری عملکردی. کولیت عصبی IBS یک بیماری عملکردی است. اگر جداره روده زخم شده باشد، کولیت زخمی(IBD) یک بیماری ساختمانی است. هرچند هر دو بیماری علائم تقریبا یکسانی دارند.

شما می توانید ویدیوی این گفتگو را در زیر مشاهده بفرمایید:

خوشحال میشویم نظرات خود را به ما اعلام کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
2 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
خانم موسوی
خانم موسوی
1 سال قبل

باسلام. آقای دکتر بابایی یرای من تشخیص کولیت روده ی عصبی دادند، اما توضیح چندانی برای همراهم نفرمودند. میخواستم یکی از برنامه هایی که درسیما در این مورد اجرا شده معرفی کنید.
اگر برای بارداری اقذام کنم، دارو مصرف نکنم مشکلی پیش میاد.؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در مورد کولیت عصبی یا IBS مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
در مورد بارداری با توجه به داروهای مصرفی ، امکان تغییر در رژیم دارویی است. و بررسی داروها توصیه میشود.

2
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما