پاسخ به پرسش ها در زمینه دستگاه گوارش و کبد

در این ویدیو دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه طبیب به پرسش های مردم عزیز ایران در مورد دستگاه گوارش و کبد پاسخ می دهد.

جوش روی شقیقه و پیشانی نشانه مشکل کبد است چقدر درست است؟

پوست آینه تمام نمای بدن است. برای مثال هپاتیت نشانه اش زردی است. بر خلاف تصور عام جوش و …. حتما و لزوما مربوط به کبد نیست و بیشتر می تواند مشکلات پوستی باشد. اگر شک داشتید آزمایش و سونوگرافی بدهید

بالا آوردن مداوم نوزاد؟

علل مختلفی دارد، می تواند یکی از دلایل می تواند ریفلاکس باشد. هر چند در بسیاری از موارد هم طبیعی است حتی زمانی که پنیرک دیده شود توصیه ویزیت متخصص کودک است

دل درد شدید بدون خونریزی برای فردی که کولیت زخمی دارد خطرناک است؟

زخم در دستگاه گوارشی زخم معده علل مختلفی دارد داروها تاثیر دارند میکروب ها تاثیر دارند. یکی از مهم ترین بیماری های روده بزرگ کولیت زخمی یا IBD است که ممکن است روده کوچک را هم دچار کند. عامل زخم روده بزرگ مشخص نیست و نمی توان مانند زخم معده درمان کرد و درمان قطعی برای زخم روده نداریم. زخم روده باید پیگیرانه تا انتها دنبال شود.

خوردن امپرازول زیاد ضرر دارد؟

خوردن دارو در کل ضرر دارد. مهم ترین عوارض امپرازول کمبود کلسیم، ویتامین ب 12، آهن و عدم هضم پروتئین ها، اثر روی استخوان ها و ایجاد بیماری ها و حتی سرطان زاست.

رانیتیدین سرطانزاست؟

راینیتیدن جزو داروهای ضد اسید است. اسید معده کم شود عاملی است برای سرطان معده. البته باید دید این دارو چقدر اسید را کم می کند فرد تا چه حد استفاده می کند و …. احتمال دارد این مسئله باشد و معلوم نیست چند درصد.

سیروز کبدی خوب می شود؟

سیروز کبدی خط قرمز پزشکان است که دیگر بهبودی در آن نیست. بیماری های کبدی کم کم کبد را خراب می کنند و به جایی میرسند که بافتی تشکیل می شود که جایگزین بافت اصلی کبد شود و به این حالت دیگر می گویند سیروز رخ داده است. سیروز قابل برگشت و درمان نیست قعلاً

خونریزی از مقعد؟

به طور طبیعی هر خونی که از مخرج خارج می شود غیرطبیعی است. دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و از خوش خیم تا بدخیم باشد. ولی در کل باید مدنظر قرار داد و دلیلش را یافت.

سیگار یکی از علل مهم سرطان معده و سرطان پانکراس است.

داروی مزالازین ، پنتاسا، آساکول مواردی است که با نظارت پزشک در دوران بارداری می توان استفاده کرد.

بالا رفتن آنزیم های کبدی در هشت ماه بارداری؟

یکی از علل مهمی که در بارداری داریم افزایش آنزیم های کبدی است. وقتی آنزیم کبدی در خون بالا می رود یعنی سلول کبد خراب می شود. در نتیجه باید دلیلش پیدا شود و بیماری های مهمتری داشته باشد که باید مدنظر قرار گیرد.

اسهال هنگام استرس؟

بحث IBS سندروم روده تجریک پذیر هست که فرد دچارش می شود.

پاکسازی کبد پروسه طولانی است؟

پاکسازی کبد بیشتر در طب ینتی استفاده می شود و در طب کلاسیک اینچنین تعریف نمی گردد. خود کبد پاکسازی بدن را انجام می دهد اگر نتواند این کار را کند مانند تحلیل بیلی روبین قابل تشخیص است.

صدای شکم نشان از مشکل در گوارش است؟

امری غیر طبیعی و طبیعی است! ناشی از اسپاسم روده می تواند باشد، IBS  یا سوء هاضمه می تواند باشد هرچند اغلب خوش خیم است.

هموروئید سرطان است؟

همورئید یک رگ است و خوش خیم  است و بیشتر به خاطر زور زدن زیاد است. سرطان نیست.

 

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
6 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
اکبر پور
اکبر پور
8 ماه قبل

سلام دکتر خیلیممنونم به سوال ما جواب دادید اگه میشه در برنامه طبیب درمورد درمان کرون بیشتر توضیح دهید ما شهرستانیم ونمی تونیم به تهران بیاییم ممنون از شما خدا خیرتون بدهد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد،
در مورد بیماری های التهابی روده یا کولیت یا IBD تشخیص بیماری براساس معاینه و شرح حال دقیق و پاراکلنیک مثل نتیجه آزمایشات ،بخصوص نتیجه پاتولوژی نمونه برداری از روده است. بنابراین ابتدا با گزارش پاتولوژی نوع التهاب روده که کولیت اولسراتیو است یا کرون مشخص گردد سپس درمان متناسب و با مصرف منظم داروها آغاز گردد.
رعایت نکات تغدیه ای و پرهیز از غذاهای تند و پر ادویه و اضطراب و تنش و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود.
هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
دقت بفرمایید که اگر داروی مزالازین مصرف میفرمایید،دارو بصورت درسته و کامل دفع میشود یا خیر
که اگر بصورت درسته دفع میشود باید از دارویی استفاده فرمایید که جذب گردد. می‌توانید از داروی مزالازین شرکت سازنده دیگری استفاده فرمایید.
و در صورتیکه همچنان در مدفوع خون مشاهده می شود،یا احساس بهبودی ندارید، با پزشک معالج مشاوره فرمایید.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای بسیار مهم و کمک کننده است. و در صورت کنترل بیماری این امکان وجود دارد که مصرف داروی شما بسیار کم شود.

اکبر پور
اکبر پور
8 ماه قبل

سلام ایا اینجا کسی هست جواب مارابدهد دخترم22 سالشه سه ساله مبتلا ب کرون روده هست ودرحال حاضر تحت درمانه با متوترکساد ورمیکید سه بار تخلیه پری انال شده ول هنو ترشح چرک داره ایا این ترشح خوب میشه تاکی باید دارداستفاده کنه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در مورد بیماری های التهابی روده یا کولیت یا IBD کنترل بیماری و بررسی های دوره ای بسیار مهم است.
رعایت نکات تغدیه ای و بخصوص مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات و معاینه های دوره ای توصیه میشود. هدف از درمان ، کنترل بیماری و بهبود زخم ها و نبود خون در مدفوع است.
بنابراین انجام درمان دارویی مناسب و دقیق و مشاوره های دوره ای با پزشک معالج و آزمایشات و پاراکلینیک دوره ای بسیار مهم و کمک کننده است.
در IBD امکان فیستول در ناحیه آنال وجود دارد و درمان آن در ابتدا جراحی نیست و باید بیماری التهابی روده کنترل گردد.
با توجه به درمان و عود فیستول که فرموديد، در ابتدا می بایست معاینه ناحیه آنال و بررسی میزان کنترل بیماری کرون انجام شود

همان‌طور که ذکر شد همراهی مشکلات آنال مثل فیستول و آبسه با بیماریهای التهابی روده بخصوص از نوع کرون شایع است.
در خدمت شما هستیم اما ابتدا می بایست بیمار معاینه شوند و مدارک پزشکی ایشان مطالعه شود.

سعیده
سعیده
10 ماه قبل

سلام خدمت دکتر بابایی عزیز من آندوسکوپی معده وروده کوچک دادم وگفتین سطحی خراش دیده روده کوچک من. حالا من خوب میشم یا نه. گفتین نان گندم نخورید تا کی ادامه ممنون میشم جواب بدین‌؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  سعیده

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد نتیجه پاتولوژی نمونه برداری شما مهم است.

6
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما