علل زخم معده و درمان آن

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه نسخه در مورد زخم معده و درمان آن صحبت هایی داشتند که در ادامه به آن می پردازیم:

یکی از مهمترین علل زخم معده میکروب معده است. این میکروب از هزاران سال پیش در معده ما بوده است. این میکروب از طریق غذای آلوده وارد دستگاه گوارش ما می شود و وارد معده می شود. در معده تکثیر پیدا می کند. معده دارای فضای اسیدی Ph 2 است. ولی این میکروب در این اسید دوام می آورد. این میکروب دور تا دور خود را قلیایی می کند و با توجه به ساز و کار خود اسید وارد شده به خود را دفع می کند. این میکروب به جدار معده نفوذ کرده و ایجاد زخم می کند. اندازه حفره اگر از 5 میلیمتر بیشتر شود زخم معده رخ می دهد. این میکروب با نام هلیکوباکتر است و مهم ترین عامل زخم معده است.

چگونه می توان فهمید این میکروب در معده وجود دارد؟

راه های تشخیص زیادی وجود دارد. یکی از راههای شایع تشخیص بررسی خون است. این کار با تشخیص آنتی بادی های ترشح شده در خون به نتیجه می رسد. البته آنتی بادی می تواند در بدن باقی بماند و وجود آنتی بادی حتما نشانه وجومد میکروب نیست. آنتی بادی حتی پس از نابودی میکروب هم در بدن باقی می ماند. در برخی موارد لازم است پس از درمان زخم معده آزمایش آنتی بادی انجام شود و آن زمانی است که نشانه ها و عوارض باقی مانده باشد. البته سابقه بیماری سرطان معده در خانواده هم مهم است.

هرکسی که تشخیص میکروب معده داده شد به معنی زخم معده نیست. اشپایلری مثبت به معنی سرطان معده حتما نیست. شرایطی لازم است که به سرطان منجر شود. هرچند از عوامل سرطان است.

چگونگی تشخیص زخم معده

مهم ترین علامت زخم معده درد است. به هنگام غذا خوردن …. معمولا این درد بین ناف تا زیر جناغ سینه است. برخی اوقات با غذا خوردن درد قطع می شود. زخم اثناعشر بر عکس این وضعیت است و با خوردن غذا درد آرام می شود! زخم های معده بیشتر در سنین بالاتر است و زخم اثنی عشر بیشتر در سنین پایین تر است. این دردها مختل کننده است.

علامت این زخم حتما درد نیست. نفخ و ورم معده و تهوع می تواند نشانی از زخم معده باشد. مدفوع تیره، بالا آوردن خون و کم خونی هم می تواند نشانه زخم معده باشد. سیگار، قلیان و مواد مخدر درد معده را پنهان می کنند که بسیار خطرناک است و فرد با متوجه نشدن زخم معده حتی تا دچار شدن به سرطان معده پیش می رود. علائم زخم معده مشابه با سوء هاضمه، ریفلاکس و … است. توجه شود که همه این موارد علائم است. حتما دلیلی بر زخم معده نمی شود. مانند سردرد می تواند نشانه ای از سرماخوردگی باشد یا بیماری های دیگر یا حتی خدای ناکرده تومور! توصیه بعدی این است که خوددرمانی صورت نگیرد.

یکی از راههای تشخیص اثبات از بین رفتن میکروب باید تست تنفسی بگیریم.

تشخیص زخم معده

مهم ترین راه تشخیص زخم معده شک به زخم معده است. تصویربرداری و آندوسکوپی از راههای تشخیص است. اکثریت موارد تشخیصی با آندوسکوپی انجام می شود. نباید از آندوسکوپی ترسید.

بهتر است که ویدیوی این گفتگو را در ادامه مشاهده بفرمایید:

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
4 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
mohammad.as
mohammad.as
1 سال قبل

سلام ،خسته نباشید. چند هفته پیش وقت گرسنگی یا بعد از غذا کمی معدم درد میگرفت، که دکتر واسم آندوسکوپی انجام داد، گفت کمی ورم و التهاب دارم، که قرص پنتوپرازول ۴۰ بهم داد. حدودا دو هفتست که استفاده میکنم، الان بهترم. تا کی باید این قرصو استفاده کنم؟ و اینکه آزمایش دادم، هلیکوباکتری داشتم، ولی بعد از اندوسکوپی دکتر گفت که هلیکوباکتری ندارم. یعنی آزمایشم درست نبوده؟
سپاس از شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  mohammad.as

با سلام و تبریک سال نو
با توجه به وجود التهاب معده یا گاستریت دوره درمانی را کامل بفرمایید و داروهای تجویز شده را تا انتها مصرف فرمایید، سپس براساس میزان بهبودی شما، داروها می‌تواند بتدریج کم و حذف شوند.
بله اگر نتیجه تست RUT منفی بوده است آلودگی به میکروب معده H.PYLORI ندارید.

شیدا شیروانی
شیدا شیروانی
2 سال قبل

خیلی عالی

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 سال قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

4
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما