معده و ورم معده

دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم در مورد معده و علل خصوصا ورم معده صحبت هایی داشتند که به آن می پردازیم. شایع ترین سرطان، سرطان گوارشی است. تصور مردم از ورم معده و تعریف پزشک از ورم معده و مشخصات ورم معده با هم تفاوت است. بویسله آندوسکوپ می توان ورم معده را بررسی کرد. راه دیگر نمونه گیری برای پاتولوژیست است. توجه شود که هر پاتولوژی برای تحلیل سرطان نیست. ورم معده در واقع پیشوازی است برای سرطان معده. ورم معده انواع مختلف دارد. اگر در تشخیص پاتولوژیست ورم معده تشخیص داده شود خطرناک خواهد بود. شایع ترین عامل ورم معده عفونت ها و یکی از شاخص ترین آنها هلیکوباکتر است. میزان حاد بودن این بیماری را هم توسط پاتولوژیست قابل تشخیص است.

ورم معده از نظر زمانی به دو دسته تقسیم می شود. ورم معده حاد و ورم معده مزمن

ورم زودگذر که برای مثال پس از یک هفته به پایان می رسد. در معده یا ابتدای معده (قسمت اولیه) دچار می شود یا قسمت میانی یا انتهایی یا کل قسمت را دچار می کند. پان گسترایتیز که ورم معده کلی می شود. یا آنترال گسترایتیز که قسمت انتهایی را دچار می کند. این زخمی آنترال گسترایتیز احتمال ابتلا به سرطان در آنها بسیار کم است. ولی اگر در قسمت فوقانی یا تمامی معده باشد خطر سرطان معده بیشتر خواهد شد. علائم زخم معده و ورم معده شبیه به هم هستند. علائم مشترک دال بر عوامل مشترک نیست. استرسريال گرسنگی، سیگار و …. باعث ورم معده ای میشود که در تعریف عام وجود دارد و هنوز به حالت گسترایتیز نرسیده است. در واقع با قطع این عوامل ورم معده ای که مردم تصور می کنند رفع می شود.

کرونی گسترایتیز از بین نمی رود. ورم معده مزمن حتما باید تحت نظر قرار گیرد و حواسمان به آن باشد چرا که ممکن است به سرطان معده منتهی شود. اولین قدم برای ورم معده جویدن کامل غذا است. حفظ بهداشت، کاهش حجم غذا، کم کردن غذاهای فست فود است. پس از آن رفع عوامل مضر مانند داروها و مسکن های مختلف همچون بروفن ها است. سیگار، قلیان و … باید ترک یا حداقل کم شود. ورم معده در صورت مزمن بودن سرطان زاست.

در ادامه سوالاتی از دکتر بابایی پرسیده شد

درمان ورم معده چیست؟

درمان ورم معده به علت و عامل آن بستگی دارد. شایع ترین عامل عفونت است. باید دید حاد است یا مزمن. اگر میکروب هلیکوباکتر باشد می توان عفونت را از بین برد. اگر داروهای مسکن را قطع کنیم ورم معده حاد درمان می شود. پس ورم معده حاد درمان شدنی است با مواردی که ذکر شد.

ورم معده مزمن کرونی گسترایتیز ولی کمی فرق دارد که در ویدیو های بعدی به آن می پردازیم.

 

4.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
6 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
Aysha
Aysha
8 ماه قبل

سلام
من ۶ ساله ک قسمت بالا ی شکمم درد میکرد به مامان بابام میگفتم نادیده میگرفتن ولی الان دردش خیلی شدید جوری ک نمیتونم بشینم رفتم دکتر گفت معده‌ات ورم داره داروهای ک تجویز کرده رو هم خوردم ولی هیچ اثری نداره بی نهایت درد میکنه
خطری داره؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  Aysha

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی علت سو هاضمه شما توصیه میشود. باید علت التهاب معده یا گاستریت شما مشخص گردد.
کنترل اسید معده و رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی ایشان می بایست انجام گردد تا به
تشخیص صحیح برسیم و سپس درمان مناسب آغاز گردد.
درد شکم طول کشیده بسیار مهم است و علت آن باید مشخص شود .

Aysha
Aysha
8 ماه قبل

مادربزرگ من سرطان معده داشته این میتونه ابتلا به سرطان بشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  Aysha

با سلام
در پزشکی سابقه فامیلی یا Family History یکی از مواردی است که در آن بررسی توصیه میشود اما ایجاد نگرانی بدون دلیل و بدون شواهد علمی صحیح نیست ،
در مورد دردهای شکمی حتما معاینه و بررسی بخصوص توجه به F. History می گردد. در صورتیکه با درمانهای انجام شده احساس بهبودی نداشتید، در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

Zahra
Zahra
10 ماه قبل

من ابتدا سوزش سر معده و درد رو داشتم پس از انجام اندوسکوپی دکتر گفتن همه چی عادیه کمی التهاب یا فتق بوده که یک سری دارو تجویز کردن اما الان که داروها تموم شده باز هم احساس کمی سوزش رو دارم
نظرتون چیه اقای دکتر؟

Last edited 10 ماه قبل by Zahra
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  Zahra

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ،اسید معده و بازگشت آن به مری باید کنترل شود.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود. بررسی از نظر میکروب معده H.Pylori نیز توصیه میشود.
درمان فتق معده با دارو یا جراحی انجام می‌شود، گرید یا درجه بندی فتق و نوع فتق که Sliding است یا پارا ازوفاژیال و … در تعیین پلان درمانی مهم است.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

6
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما