سوء جذب روده باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

دکتر مهران بابایی با حضور در برنامه «طبیب» شبکه سه سیما در خصوص فیزیولوژی روده کوچک مطالبی را ارائه داد: این عضو از همه اعضای موجود در بدن انسان بزرگ‌تر است، اما از لحاظ قطری از روده بزرگ، کوچک‌تر است، حدوداً بین ۳ تا ۶ متر است، یکی از نکات مهم این است که فقط سطح روده کوچک دارای پرز است و در زمان فعالیت سطح جذب ۶۰۰ برابر می‌شود یعنی دو برابر سطح زمین تنیس، چون همه موادی که ما استفاده می‌کنیم نهایتاً سه ماده مهم قند، چربی و پروتئین است، این روده کوچک است که جذب‌ها را انجام می‌دهد و این تفاوت اساسی روده کوچک و بزرگ است.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: اگر جذب به درستی صورت نگیرد، علائمی در بدن ظاهر می‌شود که در اصل مربوط به روده کوچک است، اما مشکل در نقاط دیگر خود را نشان می‌دهد، مثل گرگر دست و پا که شاید به دلیل عدم جذب کلسیم یا منیزیم در روده کوچک باشد، کم‌خونی که ممکن است به دلیل عدم جذب آهن باشد، التهاب زبان که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین ب ۱۲ و آهن باشد، یا در موضوع نفخ‌ها که معمولاً روی معده متمرکز می‌شویم اما ممکن است به دلیل مشکل تخمیر کربوهیدرات‌ها و قندها در روده کوچک باشد، دردهای استخوانی در سن‌های بالا که ممکن است به دلیل مشکل در جذب کلسیم باشد و حتی ممکن است به شکل پوکی استخوان خود را نشان دهد، یا خشکی چشم که به دلیل کمبود ویتامین آ است و ناباروری، آلزایمر که ممکن است منشأ آن در روده باشد.

 

دکتر بابایی با اشاره به اینکه هر کدام از مواد در یک قسمت از روده کوچک جذب می‌شوند، گفت: مثلاً کلسیم، آهن و اسید فولیک در ابتدای روده، ویتامین ب ۱۲ و صفرا در انتها و برخی مواد مثل قند و چربی هم در طول روده جذب می‌شوند، مواد از روده کوچک وارد روده بزرگ می‌شود مگر در شرایط فیستول یا کولون یعنی غذا داخل روده کوچک شده و بدون اینکه مرحله جذبی‌اش را طی کند، یک راه میانبر زده و وارد روده بزرگ شود، یعنی غذا جذب نمی‌شود، کم کم جذب پایین می‌آید و یکی از علائم افرادی که سو جذب دارند این است که کم کم دچار سو تغذیه و لاغر می‌شوند، یکی از مواد مهمی که روزانه با آن کار داریم صفراست، چون در هر غذا که هضم شود صفرا باید دخالت کند و در خارج از بدن هم وجود ندارد.

دکتر بابایی با تأکید بر اینکه صفرا را فقط کبد تولید می‌کند، افزود: این ماده در هضم و جذب چربی‌ها دخالت کرده و دوباره جذب می‌شود صفرا را دوباره بدن می‌گیرد تا استفاده کند و یک چرخه دارد، اگر کیسه صفرا را برداریم صفرا در کبد تولید می‌شود چراکه صفرا فقط در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. بحث دیگر چربی‌هاست، چربی‌ها در روده کوچک جذب می‌شوند، بعضی‌ها در هضم و جذب چربی مشکل دارند، در این موارد ما نوع روغن را عوض می‌کنیم، مسئله مهم‌تر در جذب چربی‌ها این است که اگر این هضم و جذب درست نباشد، مدفوع افراد چرب و اسهالی می‌شود، یکی از علائم افرادی که مشکل جذب چربی دارند از اینجاست، البته دچار کمبود ویتامین هم می‌شوند.

وی همچنین اضافه کرد: ماده غذایی دیگر قند است ما انواع قند را می‌خوریم، یعنی چند قند کنار یکدیگر هستند که باید شکسته شوند و به صورت تک قندی درآیند تا جذب شوند، اگر کسی نتواند قند را بشکند دچار اختلال در جذب می‌شود، مثل کسانی که نمی‌توانند شیر بخورند و باید از شیرهایی استفاده کنند که این قند را نداشته باشد. مورد دیگر پروتئین‌ها هستند، پروتئین‌ها هم باید شکسته شده تا جذب شوند، آنهایی که الکل مصرف می‌کنند به لوزالمعده آسیب وارد شده و نمی‌توانند پروتئین را جذب کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه در خصوص مهمترین بیماری‌های مربوط به روه کوچک گفت: اولین بیماری سلیاک است، علت شایع آن سو جذب چندین ماده غذایی است که ممکن است در گوارش صورت گیرد، مثل همان حساسیت به گندم، کسانی که دچار این بیماری هستند الگویی مثل کوه یخ دارند یعنی ممکن است سال‌ها علامت گوارشی نداشته باشند، اما شخص دچار کم خونی، آلزایمر، ناباروری و مشکلات مختلف شود. این بیماری ممکن است از ابتدای زندگی مشخص شود و یا در ۶۰ سالگی، یعنی سال‌ها علامت نداشته و خود به خود نشان داده شده، همان پرزهایی که گفتیم در جذب ماده غذایی دخالت دارند این پرزها از بین می‌روند، برای شناسایی یک سری آزمایش‌های مختلف وجود دارد که اصلی‌ترین آن نمونه‌برداری از پرز است که با آندوسکوپی مشخص می‌شود.

دکتر بابایی همچنین توضیح داد: مسئله دیگر این است که یک قسمت از روده کوچک را خارج کنیم، در این صورت بقیه روده جای آن را پر می‌کند اما بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد و تا آ ن موقع شخص ممکن است دچار سو جذب و لاغری شود، یکی از بیماری‌های مهم دیگر سندروم بیش از حد باکتری‌هاست، روده بزرگ حداقل ۵۰۰ میکروب دارد اما در روده کوچک معمولاً میکروب خاصی نداریم، اگر رشد بیش از حد میکروب‌های روده بزرگ در روده کوچک اتفاق بیفتد شخص دچار این سندروم و نفخ، اسهال، ورم و کاهش وزن می‌شود.

فوق تخصص مجاری صفراوی در پایان عنوان کرد: در واقع شاید حرکات روده به دلیل دیابت مشکل پیدا کرده باشد یا اختلال‌های ساختمانی پیدا کرده باشد، که البته با آنتی‌بیوتیک این مشکل حل می‌شود. باید تأکید کنم کسانی که مشکل بیماری‌های روده کوچک دارند نگران نباشند چراکه با راه‌های مختلف مثل آزمایش‌های خونی، تصویربرداری و مهمترین آن نمونه‌برداری شناسایی و مشکلات آنها حل خواهد شد.

در پایان شما را دعوت می کنیم به تماشای صحبت های دکتر مهران بابایی در این مورد

3.6 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
دنبال کردن
اطلاع رسانی
guest
80 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 روز قبل

با سلام
در خدمت شما هستیم.

یونس
یونس
1 ماه قبل

سلام. وقت بخیر. خواستم بپرسم که التهاب روده یا زخم روده باعث لاغری می شود و همین طور این بیماری باعث عدم جذب مواد غذایی در قسمت روده می شود و این عدم جذب مواد غذایی در قسمت روده باعث حجیم شدن مدفوع می شود یا نه. با سپاس فراوان

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 ماه قبل
Reply to  یونس

با سلام
در ارتباط با مطالبی که فرمودید، بله التهاب روده می‌تواند سبب این عوارض شود.

ریحانه
ریحانه
2 ماه قبل

سلام وادب . بنده چند ماهی است که کاهش وزن شدید بخصوص صورتم .چربیم هرروز تحلیل می‌ره وتحلیل عضلات دارم ، مکمل کلاژن هم میخورم فایده ای ندارد ، باید چه آزمایشاتی بدم پیش چه متخصصی !؟؟؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  ریحانه

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد
کاهش وزن در صورتیکه بدون تغییر در میزان کالری دریافتی و بدون افزایش فعالیت های بدنی و بصورت کلی بدون دلیل باشد بسیار مهم است و حتما نیاز به بررسی و پیگیری دارد.
بنابراین با توجه به مواردیکه در بالا ذکر شد ، در گام نخست معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
2 ماه قبل
Reply to  مریم

یا سلام
در خدمت شما هستیم.

امیدی
امیدی
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید آیا سلیاک قابل درمانه آیا دارویی هست که درمان رو قطعی کنه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
3 ماه قبل
Reply to  امیدی

با سلام
با توجه به‌ مطلبی که فرموديد، جهت تشخيص بیماری سلیاک باید ارزیابی های زیادی انجام شود.
و بصورت دقیق مشخص شود بیمار شواهدی از سوء جذب را دارد یا خیر
باید بیماریهای دیگری که همین علائم را می دهند نیز ارزیابی بشود و رد بشود و اگر آنها هم رد شدند و همچنان ظن به وجود این بیماری وجود داشت می توان اقداماتی را برای تشخیص انجام داد.
در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال پیدا می کند.در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند.ظاهرا ورود گلوتن به سلولهای پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود. واکنش التهابی ایجاد شده در طول زمان موجب تحلیل پرزهای روده و کاهش فعالیت آنزیمهای روده می‌شود.
امکان دارد علایم بیماری هنگامی ظاهر شوند که کودک اول بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می‌کند.
در بزرگسالان، علایم ممکن است به تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شوند.در مورد بیماری سلیاک ، علائم بالینی بیمار مثل درد شکم ، اسهال ، کاهش وزن ،کم خونی و … مهم است، سپس نتیجه آزمایشات بررسی می‌شود. بدلیل واکنش سیستم ایمنی به پروتئین گلوتن
آزمایش خون و سایر آزمایش ها باید در زمان مصرف گلوتن صورت پذیرد .
در تاييد بیماری سلیاک نتیجه بیوپسی و پاتولوژی نیز مهم است.
و نمونه گیری از روده ها هم در تاييد تشخيص موثر است.

در مورد درمان مهمترین گام ،پرهیز از مواد غذایی حاوی گلوتن و محرک سیستم ایمنی است.
در صورت امکان معاینه و بررسي مدارك پزشكي شما توصيه ميگردد.

حسینی
حسینی
5 ماه قبل

سلام و عرض ادب
ببخشید من بعد از زایمانم قسمتی از بخیه سزارینم باز شد و عفونت کرد دکتر برای من کیلیندامایسن تجویز کردن که بعد از مصرف اون من دچار اسهال شدم پیش چند متخصص گوارش رفتم آزمایش های مختلف و آندسکوپی و کلونوسکوپی هم چیزی رو نشون نداد تقریبا غذارو بدنم جذب نمیکنه و هرصبح غذای روز قبل رو تقریبا تجزیه نشده دفع میکنم ونکومایسین و میترانیدازول مصرف کردم اما تاثیر نداشت از طرفی جواب آزمایش کلستردیوم دیفیسیل هم منفی بود اما زمانی که آزمایش رو دادم میترانیدازول مصرف میکردم که بهم گفتن ممکنه به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک منفی نشون داده شده از طرفی دچار اضطراب و افسردگی شدید شدم ممنون میشم راهنماییم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 ماه قبل
Reply to  حسینی

با سلام
در دستگاه گوارش باکتری های مفیدی وجود دارند که فلور نرمال دستگاه گوارش نامیده می‌شوند، مصرف آنتی بیوتیک ها یا بیماری‌ها می‌تواند باعث بهم خوردن وضعیت فلور نرمال دستگاه گوارش گردد ، بنابراین پس از مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است اسهال دیده شود. مصرف ماست پروبیوتیک در این زمینه کمک کننده است.
اما در صورت عدم احساس بهبودی حتما مراجعه به متخصص محترم داخلی توصیه میشود.
جهت بررسی و درمان اضطراب و استرس و افسردگی حتما با متخصصین محترم روانپزشکی مشاوره انجام شود.

حمیدرضا
حمیدرضا
5 ماه قبل

سلام من روده هام مشکل جذب نشدن غذا دارم چجوری این مشکل را حل کنم لطفا بگین

Last edited 5 ماه قبل by حمیدرضا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
5 ماه قبل
Reply to  حمیدرضا

با سلام
در مورد مطلب اختلال در جذب مواد غذایی ، حتما باید بررسی کامل صورت بگیرد تا ابتدا این مطلب تایید شود و سپس علت مشکل جذب و نوع مواد غذایی که اختلال در جذب آنها وجود دارد مشخص شود.
معاینه ، سوابق پزشکی بیمار و دلیل مطرح شدن عدم جذب در مورد بیمار بررسی گردد ،آزمایشات کامل خون و مدفوع نیز در این زمینه کمک کننده است و پس از رسیدن به تشخیص صحیح، درمان مناسب آغاز شود.

مهدی
مهدی
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چند روز پیش آزمایش چکاپ کامل دادم هیچ مشکلی ندارم جز اینکه تری گلیسیرید ام 35 هس کلسترول ام 185 میخواستم ببینم ترس گلیسیرید پایین من از سو جذب روده هست یا مشکل چیه ممنون میشم 🙏🙏

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  مهدی

با سلام
در موردیکه فرمودید حتما می بایست بررسی گردد ،
وضعیت تغذیه ای شما و میزان کالری دریافتی، شاخص توده بدنی شما BMI و … و البته در صورتیکه بیماری همزمان ندارید ، دارویی مصرف نمی کنید و وزن مناسب دارید و غذای کافی مصرف میفرمایید ، سئوال از آزمایشگاه نیز بفرمایید ، گاهی اشتباه تایپی نیز امکان دارد.

در غیر اینصورت حتما معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

یلدا
یلدا
8 ماه قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما ♥️
من یک خانم ۲۰ ساله هستم و از ۱۳ سالگی به زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر مبتلا شدم زخم معده ام خوب شده و فقط یه مقداری ورم داره اما روده ام همچنان همون جوریه این طور که من متوجه شدم درمانی نداره متاسفانه دچار افسردگی شدید شدم و نمیتونم باهاش کنار بیام و درمان نشدنش رو قبول کنم
میخواستم بدونم آیا امکان به ارث رسیدن این بیماری از من به بچه هام در آینده امکان داره؟
و اینکه چه داروی مصرف کنم که روده ام جذب داشته باشه و بتونم یه مقداری چاق بشم متاسفانه از ۴۴ کیلو ۸ساله ک تکون نخوردم 💔💔💔💔ممنون میشم پاسخ بدید♥️🙏

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
8 ماه قبل
Reply to  یلدا

با سلام
بله ، حتما درمان های مناسبی وجود دارد که متناسب با شرایط بیمار از آن درمان ها استفاده می‌شود. خیر این سندروم ارثی نیست اما باید سعی شود که از نگرانی و اضطراب و تنش و عصبانیت و … بصورت کلی پرهیز شود و کودکان نیز در شرایط اضطرابی قرار نگیرند‌
ابتدا باید تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS تایید شود ، معاینه و بررسی های لازم انجام شود و علت مشکلات گوارشی که فرموديد، مشخص گردد.

پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
برای IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی بیمار بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است توصیه میشود.
برای افزایش وزن اخذ شرح حال کامل پزشکی، بررسی سن ، وزن ، BMI , پروفایل قند وچربی خون و کالری دریافتی روزانه شما و وضعیت هورمونی بخصوص تیرویید و… بسیاری مهم است ، سپس میزان کم بودن وزن برآورد می‌شود و درمان مناسب آن نیز پیشنهاد خواهد شد.
در صورت امکان معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما نیز توصیه میگردد.

شقایق
شقایق
9 ماه قبل

سلام ببخشید من چندروزیه شکمم درد های خفیف یکمی شدید داره امشب یهو دیدم برای اولین بار همراه مدفوعم پنج شش قطره خون روشن اومده مشکلم چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنونم ازتون و خسته نباشید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  شقایق

با سلام
وجود خون در مدفوع یا هنگام دفع یا پس از دفع بسیار مهم است و حتما باید بررسی گردد.
در ابتدا معاینه ناحیه آنال و کانال آنال و سپس در صورت لزوم بررسی بیشتر دستگاه گوارش انجام گردد.
می‌تواند علت هموروئید یا یک زخم در ناحیه آنال باشد ، همانطورکه اشاره گردید ، در این زمینه معاینه توسط پزشک، بسیار بسیار مهم و کمک کننده است.

بابک
بابک
9 ماه قبل

با سلام و احترام. بنده چند سالی است wbc و mch و mchc خونم کمی پایین تر از حد نرمال است و طی این سالها اکثرا از minor صحبت می‌کردند تا زمانی که جهت اهدای خون مراجعه کردم و آنجا تست گرفتند و مشخص شد که مینور نیستم. بنده ۳۷ سالمه و تقریبا ۱۷ سال ورزش بدنسازی کردم و تغذیه ام هم اوکی بوده. الان چند سالی است همه مفاصلم خیلی ضعیف شده که قادر به انجام ورزش نیستم. ممنون میشم بنده را راهنمایی بفرمایید که اولا آیا علت این کم خونی و ضعیف شدن مفاصل و تاندون ها از عدم جذب روده است. و اینکه برای درمان باید از کجا و چه متخصصی شروع کنم. سپاس از لطف شما

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
9 ماه قبل
Reply to  بابک

با سلام
در موردیکه فرمودید، برای اظهار نظر دقیق نیاز به معاینه و اخذ شرح حال کامل پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی شما می باشد.
یکی از دلایل کم خونی می‌تواند مربوط به دستگاه گوارش باشد که یا مواد لازم در تغذیه وجود ندارد و یا مشکلی در جذب است و یا بدلیل زخم یا توده دستگاه گوارش، بیمار خون از دست می‌دهد.
در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توسط متخصص محترم داخلی توصیه میشود.

سعید ع
سعید ع
10 ماه قبل

سلام . وقت بخیر
بنده ۳۱ ساله هستم . مشکل من تخلیه شدن دیر مواد غذایی از معده ام هست( دمپریدون هم زیاد اثر ندارد) و مدام برگشت غذای هضم نشده به دهانم و تنگی نفس دارم . ازمایش خون من و ویتامین ها نرمال است . اندوسکوپی و کلونوسکوپی سی تی اسکن ریه و باریوم رنگی ، نرمال است و اسهال و یا یبوست هم ندارم. فقط پشت ناخون های دست و پایم کمی بنفش شده. کاهش وزن زیادی داشته ام. هر دکتری میروم بحث کاهش سرتونین مغز را مطرح میکنند . و قرص های بازجذب سرتونین به من میدهند اما این قرص ها تهوع و استفراغ شدید به من میدهند . ایا میتوانم از مکمل هیدروکسی تریپتوفان استفاده کنم ؟ ایا موثر است؟
ایا مشکل من واقعا سرتونین است؟
یا مشکل شل شدن اسفنکتر مری دارم؟
نولپازا هم مصرف میکنم اما فایده ندارد
با تشکر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  سعید ع

با سلام
با توجه به‌ مواردیکه فرمودید ،بررسی علت سو هاضمه شما توصیه میشود. کنترل اسید معده و رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و بخصوص اضطراب کمک کننده است.
در طبابت و جهت تشخيص صحیح، حتما معاینه بیمار و سپس بررسی مدارک پزشکی ایشان می بایست انجام گردد. و بخصوص اینکه شما با درمانهای انجام شده ، احساس بهبودی ندارید ، ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما توصیه میگردد.

سعید ع
سعید ع
10 ماه قبل

اشتها دارم و خوب غذا میخورم . اما وزن نمیگیرم اصلا . اما غذایم هضم نمیشود . فکر میکنم اصلا اسید معده ندارم .چون حتی چن ساعت بعد از غذا هم غذای هضم نشده به دهانم بازمیگردد.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  سعید ع

با سلام
موارد زیادی ممکن است در تشخیص افتراقی قرار گیرند، اما همانطورکه اشاره شد ابتدا می بایست توسط پزشک معاینه شوید و مدارک پزشکی شما مورد بررسی قرار گیرد.

خاکسار
خاکسار
10 ماه قبل

با سلام و احترام
آقای دکتر بنده مدتی هست دچار سوء جذب شده ام کلسیم من به شدت پایین آمده پاهایم مورمور می‌شوند و در پریودی هم دچار مشکل شده ام با وجود قرص کلسیم بازهم مشکلاتم برطرف نشده بنظر شما چه باید کرد؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  خاکسار

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد ابتدا می‌بایست بررسی انجام گردد که مشکلاتی که فرموديد مربوط به کاهش کلسیم خون است یا مربوط به تغییرات نزدیک به دوران mens میباشد.
در صورت وجود مشکل مرتبط با کاهش کلسیم خون یا هایپوکلسمی حتما باید بررسی های ویژه آن انجام گردد.
در ابتدا معاینه و اخذ شرح حال کامل و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

سعید.
سعید.
11 ماه قبل

با سلام و احترام ..بنده 46 ساله هستم .بدنم خیلی خشک میباشد .چربی جذب بدنم نمی‌شود .پدر و مادر هم شبیه بنده هستن .ورزش بدنسازی انجام می‌دهم .وضعیت تغذیه بنده هم خوب میباشد .ولی اصلا چربی جذب بدن نمی‌شود .پوست صورت خشک .و مشخص هستش که کمبود ویتامین دارم .بفرمایید مشکل چی هست .و باید چکار کنم .

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  سعید.

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، به نظر میرسد مراحل گوارش در دستگاه گوارش جنابعالی در حال انجام است. جویدن غذا ، بلع ، هضم و جذب و در نهایت دفع ،
اما امکان دارد که جذب بخوبی انجام نشود ، که نیازمند بررسی (الکترولیت ها و ویتامین ها و پروفایل قند و چربی و وضعیت BMI و … ) میباشد.

مهدی
مهدی
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر دکتر ، من فکر میکنم گوارشم هیچ جذب نداره چون من مرتب روزی چند مرتبه دفع دارم وهمچنین هر چقدرهم غذا بیشتر میخورم دفعم بیشتره ضمنا من خیلی توانایی بدنی ام کم هست و زود خسته میشوم البته ورزش هم خیلی کم در حد یه پیاده روی کوتاهه لطفا بفرمایید چکار کنم ممنون

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  مهدی

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، به نظر میرسد مراحل گوارش در دستگاه گوارش جنابعالی در حال انجام است. جویدن غذا ، بلع ، هضم و جذب و در نهایت دفع ،
اما امکان دارد که جذب بخوبی انجام نشود ، که نیازمند بررسی (الکترولیت ها و ویتامین ها و وضعیت BMI و … ) میباشد.

فرشته
فرشته
1 سال قبل

سلام دکتر، مادرم ۶۶ سالشونه ،یک سال هست که یکسره اسهال هستن ۱۵ روز بیمارستان بستری بودن گفتن سطح پتاسیم خونشون ۲/۷هست هرکاری کردن نتونستن پتاسیم رو به حد نرمال برسونن با رضایت شخصی مرخصشون کردیم چون داخل بیمارستان خیلی اذیت بودن اما هنوزم همون شرایط رو دارن هیچ دارویی براشون تجویز نکردن شکمشون خیلی ورم میکنه وروده خیلی برجسته میشه با ماساژ یکم روده تخلیه میشه ولی بعد یک روز دوباره متورم میشه به دلیل سکته مغزی تحرک ندارن ولی سکته خیلی خفیف بوده خیلی ضعیف و لاغر شدن توروخدا اگر میتونید راهی جلوی پامون بزارید مادرم داره جلوی چشمم آب میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
11 ماه قبل
Reply to  فرشته

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، تنظیم مایعات بدن و الکترولیت ها مثل پتاسیم بسیار بسیار مهم است و نیازمند بررسی و مشخص شدن علت ، و سپس درمان متناسب و صحیح می باشد.
در صورتیکه وضعیت آب و الکترولیت ایشان با درمان‌های انجام شده تنظیم نیست حتما ایشان نیازمند بستری بیمارستانی و بررسی و دریافت الکترولیت ها بصورت تزریقی تا بهبودي هستند.

علی
علی
1 سال قبل

باسلام واحترام. دو ماهی میشه ک مدام احساس میکنم غذا در روده یا معدم میمونه و حرکت نمیکنه .دفعم سخت شده و گاها هرچقدرهم زور بزنم دفع نمیشه. تاحالا مشکل گوارشی نداشتم . کمی استرس و افسردگی دارم درحال حاظر.
پوست صورت و بدنم ب سمت تیره شدن داره میره ‌.ممنون میشم راهنمایی کنید.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد جهت درمان يبوست ابتدا بايد علت آن مشخص شود.
اختلالات هورموني ،تنشهاي عصبي ،مصرف كم مايعات
مصرف كم ميوه وسبزيجات و نوع موا غذايي مصرفي،
و گاهي عملكرد دستگاه گوارش مثل تنبلي روده ها از علل
آن می‌توانند باشند.
مصرف مايعات و سبزيجات و داشتن تحرک بدنی و دوری از تنش و اضطراب بسیار كمك كننده است.
در صورت عدم بهبودی در ابتدا معاینه و اخذ شرح حال کامل و سپس رسیدن به تشخیص صحیح و درمان متناسب با آن توصیه میگردد

هیمن
هیمن
1 سال قبل

باسلام
من سند روده تحریک پذیر دارم از ۱۶سالگی الان ۲۳سالمه موی سرم کاملا کم پشت شده و اصلا رودم جذب هیچ موادی رو نداره و اون مواردی که در مورد کم خونی و جذب ویتامین ها گفتین شامل میشه لطفا راهنمایی کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  هیمن

با سلام
،با توجه به مواردی که فرموديد ، در مورد سندروم روده تحریک پذیر یا IBS پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است. ریزش مو علل مختلف ژنتیکی و هورمونی و مشکلات پوستی و تغذیهای و … می‌تواند داشته باشد که می بایست بررسی گردد. در مورد مشکل جذب در روده نیز حتما معاینه و بررسی مدارک پزشکی و در صورت نیاز، درخواست پارا کلینیک جهت رسیدن به تشخیص صحیح نیاز هست.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و دخانیات و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی ایشان بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من دو سال هست که به شقاق مقعد مبتلا شدم و تحت درمانم
مدتیه ک مدفوعم نازک هست و روزی دوبار دفع دارم
باید کلونوسکوپی انجام بدم؟

Last edited 1 سال قبل by زهرا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  زهرا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد، در ابتدا معاینه ناحیه آنال و اخذ شرح حال توصیه میشود. وضعیت شقاق یا فیشر و میزان تاثیر درمانهای انجام شده و قدرت اسفنگتر نیز بررسی گردد.

مظفر
مظفر
1 سال قبل

سلام من چند سال است اسهال هستم آندوسکوپی و کرورسکپی هم دادم دکتر گفت مشکلی نداری ولی همچنان اسهال هستم هر روزی که آب بیشتری نسبت به روز قبل بخورم شدید تر میشود من 42سال دارم

Last edited 1 سال قبل by مظفر
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مظفر

با سلام
،با توجه به مواردی که فرموديد ، امکان تشخیص سند روده تحریک پذیر یا IBS وجود دارد.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل آن موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

مظفر
مظفر
1 سال قبل

سلام مجدد توی این روزهای رمضان که روزه میگیرم که آب کمتری میخورم خبری اسهال نیست و خیلی راهت هستم یعنی اگر با این تجربه با کمتر خوردن آب مشکل من حل می شود

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مظفر

با سلام و تبریک سال نو
در ایام ماه مبارک ، حتما مصرف مایعات به میزان کافی داشته باشید.
بیشتر امکان دارد که کنترل اضطراب و نگرانی در بهبود دفع موثر باشد.

کمیل
کمیل
10 ماه قبل
Reply to  مظفر

مشکل ناف افتادگی داری

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  کمیل

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های معاینه و بصورت علمی ، تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز، آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد.

کمیل
کمیل
10 ماه قبل
Reply to  مظفر

ناف افتادگی داری درموردش تحقیق کن‌ منم اینجوری بودم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
10 ماه قبل
Reply to  کمیل

با سلام
هر بیماری باید بدرستی معاینه و بررسی شود و براساس یافته های معاینه و بصورت علمی ، تشخیص مشخص شود و سپس درمان به روز، آغاز گردد.
شباهت علائم بیماری ها به معنی درمان یکسان نیز نیست.
بنابراین پیش از تشخیص و تجویز درمان ، معاینه و اخذ شرح حال جامع پزشکی و مطالعه مدارک پزشکی بیمار توسط پزشک دارای پروانه طبابت ضروری است.
در صورت علاقه به طبابت، تحصیل در علم طب توصیه میگردد.

یاسر
یاسر
1 سال قبل

درود کسی ک روده برگ را برداشته چه کمبود ویتامینی داره چژور باید جبران کنه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  یاسر

با سلام
علت جراحی روده بزرگ و اینکه کدام قسمت‌های روده یزرگ یا کولون برداشته شده است و در حال حاضر، بیمار کولوستومی دارد یا روده آناستوموز شده است.داروهای مصرفی بیمار در حال حاضر و … مهم است.
معاینه و مطالعه مدارک پزشکی و شرح عمل بیمار توصیه میشود.

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  زهرا

با سلام
در خدمت شما هستیم.

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  زهرا

با سلام
در خدمت شما هستیم.

حسین سلطانی
حسین سلطانی
1 سال قبل

پدرم ۶۳ سال سن دارد وبیماری سیروز کبد دارد وبسیار درد وزجر میکشد د‌کترها میگویند کاری نمیشود برایش کرد بخاطر قلبش پیوند هم نمیشود آیا راه کاری دارد کمکش کنید خواهش میکنم کمکم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
در موردیکه فرمودید ، علت سیروز ایشان مهم است .در مورد بیماران با کبد سیروتیک، وضعیت تغذیه ای، کنترل یون های بدن مثل پتاسیم و سدیم ، وضعیت کارکرد کلیه ها GFR ،وضعیت انعقاد خون و آلبومین سرم Alb,Total Pr و Cr,Bill, INRمیزان آسیت شکمی و داروهای دریافتی بسیار مهم است.
در مورد MELD Score نیز در حال حاضر چه عددی در مورد ایشان تخمین زده شده است. نتیجه فیبرو اسکن کبدی ایشان و میزان آسیت شکمی نیز مهم است.
جهت اظهار نظر دقیق، معاینه و بررسی مدارک پزشکی ایشان توصیه میشود.

فایض
فایض
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من مشکل ناباروری دارم معاینات داپلر و همه معاینات را در زمینه ناباروری دادم مشکل نیست اما پنجاه ملیون اسپرم دارم همه غیر متحرک است چندین سال است دارو مصرف میکنم اما تاثیری ندارد آیا امکان دارد مشکل از گوارش باشد

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فایض

با سلام
خیر ، در مورد علل کم تحرکی اسپرم ضمن مشاوره با متخصصین محترم اورولوژی ،عوامل زیادی می توانند بر سلامت بیضه ها اثر بگذارند و کم تحرکی اسپرم ها را به دنبال داشته باشید مثل

عللی که می تواند منجر به آسیب دیدن بیضه ها شود:
مبتلا بودن فرد به سرطان بیضه،
نبود بیضه ها در کیسه بیضه
ضربه خوردن بیضه همچنین داشتن عفونت
در صورتی که فرد طولانی مدت از کورتون استفاده کند
مواد مخدر
مبتلا بودن فردبه واریکوسل
کمبود در هورمون های جنسی
سبک زندگی و عوامل محیطی همچنون استعمال دخانیات و …

فرزاد
فرزاد
1 سال قبل

با سلام ۳۱ سالمه کلونوسکوپی انجام دادم گفتن کولیت روده دارم ایا کولیت باعث سوء جذب و التهاب چشم میشه

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فرزاد

با سلام
بله ، این امکان وجود دارد، ابتدا بررسی بفرمایید که التهاب روده IBD از کدام نوع کرون یا کولیت اولسرو است.

فرزاد
فرزاد
1 سال قبل

IBS کولیک راه درمانش چیه؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فرزاد

با سلام
در مورد تشخیص سندروم روده تحریک پذیر یا IBS
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
دفع در IBS می‌تواند بصورت یبوست C یا بصورت اسهال D و یا بصورت هر دوحالت Mixed باشد.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در IBS یا سندروم روده تحریک پذیر ،درمانهای دارویی موثری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز باشد که در معاینه های دوره ای تغییراتی در رژیم دارویی شما بصورت دوره ای انجام شود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.
مطالعه مقاله سندروم روده تحریک پذیر که در سایت موجود است نیز توصیه میگردد

علی_ق
علی_ق
1 سال قبل

عوارضش به شدت لاغر کرده دندونام یکی یکی موقع خوردن غذا افتاد و سرویس رفتنم هم گاهی تا یک ساعت طولانی ميشه واین چندین نوبت در شبانه روز هست 09010190378 شماره تماس

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی_ق

با سلام
در مورد مطلبی که فرموديد، در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما و شرح عمل انجام شده توصیه میگردد.

علی_ق
علی_ق
1 سال قبل

سلام آقای دکتر. نودسانتیمتر حذف روده کوچک ازانتها نتیجه درمان بیماری کولیت عصبی ای بی اس بودکه الان نزدیک به ده سال گذشته اما عوارض ناشی از عدم جذب کلسیم و سه نوع از ویتامین‌ها مشکلات زیادی را برام بوجود آورده تا اندازه ای که از همسرم جدا شدم. ودوتا بچه هم دارم که پیش ایشونه خواهشمندم اگه ممکنه اندازه یه مشاوره کمکم کن تا بدونم بایستی چه جورداروهایی مصرف کنم که این کمبودها رو جبران کنه سپاسگذارم

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  علی_ق

با سلام
در مورد مطلبی که فرموديد، در ابتدا معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما و شرح عمل انجام شده توصیه میگردد.

مهدی
مهدی
1 سال قبل

با سلام من ۸سالی هست مشکل معده دارم و غذا در معده به مدت۱۰الی۸ساعت باقی میماند وهضم نمیشود و دراخر مجبورم غذا را بالا بیاورم تا حالم بهتر شود تا بتوانم دوباره چیزی بخورم ۶بار اندوسکوپی کردم نتیجه ازمایش ورم معده و باکتری معده تشخیص دادن دارو هم مصرف کردم ولی بازهم مشکلم هل نشده و وزن زیادی از دست دادم خواهشا راهنماییم کنید

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  مهدی

با سلام
با توجه به مواردیکه فرموديد، در مورد درد شکم های طول کشیده و کاهش وزن حتما در ابتدا معاینه و بررسی بیمار توصیه میشود.
پرهیز از اضطراب و نگرانی و تنش های عصبی بسیار در کنترل بیماری موثر است.
رعایت نکات تغذیه ای و پرهیز از پرخوری و غذاهای تند و کنسروی و پر ادویه و نوشابه‌های گازدار و اضطراب توصیه میشود.
در صورت عدم احساس بهبودی معاینه و بررسی مدارک پزشکی شما توصیه میشود.

فرشاد
فرشاد
1 سال قبل

سلام
وقتتون بخیر
من بر اثر عفونت شکم
۷۵ سانت از روده بزرگ من رو برداشتن و الان کیسه کلوستومی موقت دارم
میخواستم ببینم بعد از عمل و برگرداندن روده به حالت اولیه آیا به زندگی عادی بر میگردم یا نه؟
منظورم از نظر تعداد دفعات دفع در طول روز هستش.
اگه توضیح بیشتر بدید از نظر عوارض ممنون میشم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  فرشاد

با سلام
در مورد کولوستومی که فرموديد، علت عمل و دلیل قرار دادن کولوستومی و نوع کولوستومی (مثلا هارتمن یا لوپ یا…) مهم است.
در این زمینه مشاوره با پزشک معالج جراح محترم بسیار کمک کننده است.

سادات
سادات
1 سال قبل

سلام خاقوت
پسر۴ساله ام از اول وزن خوبی نداشت _
از۳سالگی هم خیلی کم قدش اضافه می شود(قدش۱۰۳سانت است)_
غذایش راخوب می خورد ولی به نظر دفعش زیاد وکمی سفت است

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  سادات

با سلام
در مورد رشد اطفال ، باید مقایسه با منحنی های رشد و جداول پایش
مربوط به رشد کودک انجام شود.
در ابتدا توصیه به معاینه کودک توسط متخصصین محترم اطفال میگردد.

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

سلام
برخی عوارض مانند نفخ شدید، یبوست مزمن، بی حسی دست و پا، عدم تحمل شیر و چربی، خستگی مفرط در طولانی مدت و برخی عوارض موقت مانند اختلال در تکلم. آزمایشات خونی و هورمونی متفاوت و مراجعات به اطبا در تخصص های مختلف تا کنون بی نتیجه بوده است.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  ابراهیم

با سلام
مطالبی که فرموديد تظاهرات بالینی و مشترک در بسیاری از بیماری‌ها و یا همزمانی دو یا چند بیماری می‌تواند باشد.
در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما پیشنهاد می گردد.

ابراهیم اصیلیان
ابراهیم اصیلیان
1 سال قبل

سلام
برخی عوارض مانند نفخ شدید، یبوست مزمن، بی حسی دست و پا، چسبندگی مدفوع، عدم تحمل شیر و چربی، خستگی مفرط بعضا حتی دوبیتی و اختلال تکلم در طولانی مدت دچارم آزمایش های خونی و هورمونی متفاوت و مراجعات به اطبا مختلف نتیجه نداده است.
لطفا راهنمایی بفرمایید.
متشکرم.

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل

با سلام
مطالبی که فرموديد تظاهرات بالینی و مشترک در بسیاری از بیماری‌ها و یا همزمانی دو یا چند بیماری می‌تواند باشد.
در ابتدا معاینه و مطالعه مدارک پزشکی شما پیشنهاد می گردد.

غلامرضا
غلامرضا
1 سال قبل

باسلام
من مدتی هست که دفع من همانطور که غذایی میخورم بدون جذب به همان ترتیب میباشد واصلا جذب نمیشود و همچنین اینحالت در قبل از ظهرها بصورت متوالی از بدنم دفع میشود.
خواستم علت را بدانم؟

دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  غلامرضا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد حتما معاینه و بررسی توسط پزشک و انجام آزمایشات اولیه و آزمایش مدفوع توصیه میشود.

روزیتا
روزیتا
1 سال قبل

سلام اقای دکتر وقت شما بخیر
من سال ۹۳ پولیپ روده برداشتم
همزمان با اندوسکپی زخم عثنی اشر داشتم و تنگی لوله نای
با خوردن دارو برطرف شد و مشکل گوارشم الان خوبه
ولی همون موقع ک پولیپ برداشتم ی دردی کنار ناف سمت راست بعدش بوجود اومد ک گاهی هم وجود داره.
مشکل الان من تورم جوانه چشایی انتهای زبان و زبان ریش ریش و ترک خورده س و سفید شدن روی زبان هست.چیکار کنم باعث وسواس و عصبانیتم شده با مسواک نرم مشورمش تا بعد غذا پاک بشه

Last edited 1 سال قبل by روزیتا
دستیار دکتر
ویرایشگر
دستیار دکتر
1 سال قبل
Reply to  روزیتا

با سلام
با توجه به مطالبی که فرموديد به نظر میرسد که شما دچار ریفلاکس یا بازگشت اسید معده باشید. رعایت نکات تغذیه ای و بررسی و درمان داروی متناسب توصیه میگردد.

80
0
سوالی دارید؟ می توانید بپرسید!x
تماس با ما